در پی اجباری شدن تزریق واکسن کرونا برای دانشجویان ساکن پردیس‌های دانشگاهی در برخی دانشگاه‌های کانادا، وبگاه University Affairs کانادا از اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه براک نیز خبر داده است. دانشگاه براک در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که دانشجویان برای سکونت در پردیس این دانشگاه باید کاملاً واکسینه شده باشند.

براساس این اطلاعیه، دانشجویان پیش از نقل‌مکان به دانشگاه، حداقل یک دًز از واکسن COVID-19 را باید تزریق کرده باشند و دًز دوم را حداکثر چهارده روز پس از ورود به پردیس تزریق کنند؛ اما مسئولان دبیرخانه گروه ویژۀ واکسیناسیون COVID-19 در استان انتاریو پیشنهاد می‌کنند که دانشجویان دومین دُز واکسن خود را حداقل چهارده روز پیش از نقل‌مکان به پردیس دانشگاه تزریق کنند. دانشگاه براک تزریق واکسن‌های تأییدشده در وزارت بهداشت کانادا و واکسن‌های فهرست استفادۀ اضطراری سازمان بهداشت جهانی را تأیید می‌کند و معافیت از تزریق واکسن به‌دلایل پزشکی براساس قانون حقوق بشر انتاریو در این دانشگاه مجاز خواهد بود.

براساس نتیجۀ آماری پرسشنامه‌ای که دوهزار نفر از دانشجویان علاقه‌مند به سکونت در این دانشگاه تکمیل کرده‌اند، ۹۴درصد از آنان برای تزریق واکسن برنامه‌ریزی کرده‌اند. کریستوفر ینت، رئیس انجمن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه براک، در اطلاعیه‌ای گفته است: «حضور در پردیس دانشگاه، چه برای پژوهش و چه برای همکاری با همکاران، بخش مهمی از تجربۀ تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. می‌دانیم هرچه میزان واکسیناسیون در میان دانشجویان و افراد شاغل در دانشگاه براک بیشتر شود، امکان انجام کارهای بیشتری وجود دارد؛ بنابراین، می‌خواهیم از واکسینه‌شدن دانشجویانمان مطمئن شویم و بدانیم مانعی برای آن وجود ندارد.»

اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه‌های کانادا

پس از اعلام شروع کلاس‌های حضوری و منعطف در نیمسال پاییز در کانادا، دانشگاه‌های این کشور رویکردهای متفاوتی درقبال اجباری بودن یا نبودن واکسیناسیون COVID-19 در پیش گرفته‌اند. تاکنون، برخی از دانشگاه‌های کانادایی ازجمله دانشگاه وسترن، دانشگاه ترنت، دانشگاه تورنتو، دانشگاه رایرسون، دانشگاه یورک، دانشگاه تکنولوژی انتاریو، دانشگاه گوئلف، دانشگاه واترلو، دانشگاه ویلفرد لوریه و دانشگاه مک‌مستر از اجباری بودن واکسیناسیون برای دانشجویان ساکن پردیس‌های دانشگاهی خبر داده‌اند. اطلاعیۀ اجباری شدن واکسن کرونا در دانشگاه براک نیز به‌تازگی در وبگاه این دانشگاه منتشر شده است. این دانشگاه‌ها از دانشجویانشان می‌خواهند برای برقراری ارتباط و همکاری امن با همکاران خود در دانشگاه‌ها کاملاً واکسینه شده باشند یا در مدت کوتاهی پس از نقل‌مکان به پردیس‌ها، واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

درمقابل، واکسیناسیون برای دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های استان مانیتوبا، ازجمله دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه وینیپگ، دانشگاه سنت‌بونیفاس، کالج دانشگاهی شمال، دانشگاه براندون، کالج آسینیبوان و کالج رد ریور اجباری نخواهد بود. به‌گفتۀ مسئولان و مقام‌های استان مانیتوبا و دانشگاه‌ها و کالج‌های این استان، به تمام دانشجویان توصیه می‌شود که برای ایجاد ایمنی درمقابل ویروس کرونا کاملاً واکسینه شوند؛ اما درحال‌حاضر، از آن‌ها خواسته نمی‌شود که به‌اجبار واکسن تزریق کنند؛ چراکه با این درخواست مشکلات مرتبط با حریم خصوصی و حقوق افراد به‌وجود می‌آید.



منبع: