ازآنجاکه بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا از دانشجویان خواسته‌اند برای بازگشت به آموزش حضوری در نیمسال پاییز واکسن کرونا تزریق کنند، دانشجویان کانادایی می‌خواهند بدانند آیا تزریق واکسن کرونا در دانشگاه های کانادا اجباری است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت درحال‌حاضر اثبات تزریق واکسن کرونا در دانشگاه‌های کانادا اجباری نیست. براساس گزارش Canadian Press، بعضی از دانشگاه‌ها هنوز دربارۀ این موضوع تصمیم قطعی نگرفته‌اند؛ اما دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مک‌گیل اعلام کرده‌اند که به اثبات تزریق واکسن برای شروع آموزش حضوری در پاییز نیازی ندارند.

به‌گزارش Canadian Press، به‌گفتۀ یکی از سخن‌گویان دانشگاه مک‌گیل، این دانشگاه برای بازگشت به آموزش حضوری در نیمسال پاییز، از دانشجویان مدرک اثبات تزریق واکسن کرونا را درخواست نمی‌کند. دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز اعلام کرده است که با‌توجه‌به برنامه‌ریزی دولت کانادا برای واکسیناسیون تمام بزرگ‌سالان کشور، ازجمله دانشجویان بین‌المللی تا پاییز‌۲۰۲۱، به مدرک اثبات تزریق واکسن نیازی وجود نخواهد داشت. همچنین، دانشگاه آلبرتا گفته است که درحال‌حاضر، کارکنان، دانشجویان، کارکنان قراردادی و مهمانان برای حضور در پردیس‌های این دانشگاه به اثبات تزریق واکسن کرونا نیازی ندارند.

دکتر آیزاک بوگوش، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تورنتو، در مصاحبه‌ای با Global News می‌گوید که اجباری‌شدن تزریق واکسن در دانشگاه های کانادا کاملاً منطقی است. او اعتقاد دارد: «همان‌طور‌که کودکان را بدون مدرک تزریق واکسن سرخک نمی‌توان به مدرسه فرستاد، واکسن کرونا نیز می‌تواند یکی دیگر از واکسن‌های اجباری در مدرسه‌ها باشد.» پیش‌ازاین، دانشگاه‌ ساسکاچوان و دانشگاه رجاینا نیز اعلام کرده بودند که تزریق واکسن کرونا برای بازگشت به آموزش حضوری در این دانشگاه‌ها اجباری نخواهد بود.

صحبت از ایدۀ «پاسپورت واکسن» و اثبات دریافت واکسن COVID-19 در دنیا به مکالمه‌ای روزمره تبدیل شده است و کشورها در حال آماده‌سازی مدارکی مشترک برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی هستند. دولت کانادا نیز مانند دیگر کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) در حال بررسی این موضوع است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز در نطقی گفته است: «امیدوارم کانادا بتواند با کشورهای متحد هم‌سو شود.»



منابع: