مختصری درباره اسپانیا

  • نام: اسپانیا (Reino de España)
  • زبان رسمی: اسپانیایی
  • تحصیل به زبان انگلیسی: دارد
  • دین رسمی: ندارد
  • حکومت: پارلمانی و پادشاهی مشروطه
  • جمعیت: ۴۷ میلیون نفر
  • تراکم جمعیت: ۹۴ نفر بر کیلومتر مربع
  • مسافت تا ایران: ۶/۵۲۵ کیلومتر (پرواز ۶ تا هفت ساعته)
  • اختلاف زمانی با ایران: دو ساعت و سی دقیقه (ساعت ۱۰ صبح شنبه در ایران برابر با ساعت ۷:۳۰ صبح شنبه در اسپانیا است.)

انواع ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-1.jpg

به طور کلی در اسپانیا سه نوع ویزای تحصیلی مختلف وجود دارد که هر کدام از آن ‌ها مختص یک دسته از برنامه‌ های تحصیلی است. انواع ویزای تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

  • ویزای تحصیلی کوتاه‌ مدت (اعتبار سه ماهه)
  • ویزای تحصیلی میان ‌مدت (اعتبار بین سه تا شش ماه)
  • ویزای تحصیلی بلند مدت (اعتبار بیش از شش ماه)

ویزای تحصیلی کوتاه ‌مدت اسپانیا

گاهی اوقات دانشجویان یا اساتید برای فرصت ‌های مطالعاتی یا شرکت در همایش ‌های علمی به کشور های دیگر سفر می‌ کنند. این نوع اقامت معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ روز طول می‌ کشد. اگر قصد دارید برای فرصت‌ مطالعاتی یا دلایل مشابه به اسپانیا بروید، باید ویزای تحصیلی کوتاه‌ مدت اسپانیا را دریافت کنید. توجه داشته باشید که انجام سفر های علمی به اسپانیا با ویزای توریستی ممکن نیست و باید حتما ویزای تحصیلی کوتاه ‌مدت را برای شرکت در رویداد ها یا نمایشگاه ‌ها دریافت کنید.

ویزای تحصیلی میان ‌مدت اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-2.jpg

در اسپانیا دوره ‌های تحصیلی کوتاه‌ مدتی وجود دارند که بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز طول می ‌کشند. اگر پذیرش یکی از این دوره‌ ها را دریافت کنید، مرحله بعدی برای شما اخذ ویزای تحصیلی میان‌ مدت اسپانیا خواهد بود. بدیهی است که اگر دوره تحصیلی شما بیشتر از این زمان طول بکشد و دلیل موجهی برای ماندن در اسپانیا داشته باشید، ویزای شما قابل تمدید خواهد بود؛ اما با این نوع ویزا فرصت پیدا کردن کار به شما داده نمی ‌شود.

ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا

اکثر دوره‌ های تحصیلی در اسپانیا، بین یک تا چهار سال زمان می‌ برند؛ بنابراین اگر برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ‌ارشد یا دکتری از اسپانیا پذیرش گرفته‌ اید، لازم است ویزای تحصیلی بلند مدت اسپانیا را دریافت کنید. این ویزا در واقع ویزای شینگن است و شرایطی مشابه با ویزای تحصیلی سایر کشور های اروپایی دارد. مزیت ویزای تحصیلی بلند مدت این است که با آن می ‌توانید کار دانشجویی کنید و بعد از پایان تحصیل فرصت پیدا کردن کار خواهید داشت.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-3.jpg

برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا باید مسیر تصمیم خود را از پیدا کردن دانشگاه و رشته مناسب در این کشور آغاز کنید؛ زیرا یکی از اصلی‌ ترین مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا ، گواهی پذیرش یکی از دانشگاه ‌های این کشور است. ما در سیم ‌آخر شرایط شما را بررسی می‌ کنیم و بهترین رشته و دانشگاه را با توجه به شرایطتان پیدا می‌ کنیم. برای شروع کافی است درخواست مشاوره رایگان بدهید. مراحل اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

  • پیدا کردن دانشگاه و رشته متناسب با سوابق تحصیلی
  • نوشتن رزومه تحصیلی و جمع ‌آوری سایر مدارک
  • ارسال مدارک به دانشگاه و اخذ پذیرش
  • آماده کردن مدارک تکمیلی برای سفارت
  • پر کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا
  • گرفتن وقت سفارت
  • تحویل حضوری مدارک
  • سفر به اسپانیا

کارت شناسایی خارجی اسپانیا TIE

TIE کارت شناسایی مخصوص افراد خارجی است؛ البته افرادی که با ویزا و مجوز اقامت وارد اسپانیا شده اند. اگر بیش از شش ماه در اسپانیا بمانید، باید درخواست اخذ کارت شناسایی خارجی TIE را بدهید.

ویزای تحصیلی برای افراد زیر سن قانونی (زیر ۱۸ سال)

ویزای تحصیلی اسپانیا-4.jpg

ویزای تحصیلی اسپانیا برای افراد بالای 18 سال صادر می شود. دانش آموزان زیر 18 سالی که قصد اقامت در اسپانیا بیش از 90 روز برای تحصیل را داشته باشند، حتما باید با والدین یا سرپرست خود به کنسولگری اسپانیا درخواست دهند.

شرایط کار با ویزای تحصیلی اسپانیا

اسپانیا مثل اکثر کشور های اروپایی تا سقف ۲۰ ساعت در هفته به دانشجویان اجازه کار می‌ دهد. در واقع شما هنگام تحصیل در اسپانیا فقط اجازه دارید با کارفرمایان قرارداد پاره‌ وقت داشته باشید. مدت کلی قرارداد شما هم نمی‌ تواند از زمان تحصیلتان بیشتر شود. با کار دانشجویی در اسپانیا می ‌توانید بخشی از هزینه ‌های تحصیل و زندگی خود را پوشش دهید؛ اما اگر می‌ خواهید اجازه کار دانشجویی تمام‌ وقت با حقوق بالا را داشته باشید، تحصیل در کانادا را به شما پیشنهاد می ‌کنیم.

بهترین زمان برای اپلای ویزای دانشجویی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-5.jpg

برای درخواست ویزای تحصیلی این کشور باید از داخل ایران اقدام کنید؛ زیرا امکان دریافت اولیه این ویزا در خاک اسپانیا وجود نخواهد داشت. به طور کلی، بهترین زمان برای اقدام به دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا بین 1 تا 3 ماه قبل از تصمیم برای ورود به اسپانیا است. بررسی درخواست ها معمولا بیش از 90 روز طول می کشد.

برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، می توانید از سایت رسمی مرکز ویزای اسپانیا نیز کمک بگیرید.

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی اسپانیا

مهم ترین دلایلی که باعث ریجکت شدن ویزای تحصیلی اسپانیا می شوند عبارتند از:

  • مدارک ناقص

اصلی ترین و رایج ترین دلیلی که موجب می شود درخواست شما برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور رد شود، ناقص بودن مدارک است. هر مدرکی که برای دریافت ویزا توسط سفارت درخواست می شود، اهمیت خاص خود را دارد. اگر هنگام ارسال مدارک حتی یکی از مدارک را ناقص تحویل داده باشید، درخواست ویزای شما ریجکت خواهد شد. به همین دلیل قبل از درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا حتما مطمئن شوید که تمام مدارک لازم را آماده کرده اید و از کامل بودن آن ها اطمینان دارید. همچنین در کنار این مدارک شما باید مدرک بیمه درمانی و محل اقامت خود را نیز به سفارت ارائه دهید.

  • نداشتن مکانی برای اسکان

اگر قصد دارید که در اسپانیا تحصیل کنید، باید برای دریافت ویزای آن حتما به سفارت نشان دهید که در کل دوران تحصیل خود مکان مناسبی برای اقامت خواهید داشت. محل اسکان شما تا حد امکان نباید در اسپانیا تغییر کند. برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا شما باید به سفارت ثابت کنید از زمانی که وارد خاک این کشور می شوید تا زمانی که تحصیلات خود را تمام کنید، مکان مناسبی برای زندگی دارید. مهم نیست که این مکان چگونه است؛ می تواند هتل، آپارتمان، خانه دوست، خویشاوند یا حتی خانه خودتان باشد. تنها کاری که باید انجام دهید، ارائه مدارکی است که نشان دهد شما از قبل جایی را برای زندگی در اسپانیا آماده کرده اید.

  • عدم اثبات تمکن مالی

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که عامل رد شدن بسیاری از درخواست های ریجکت شده است، ناقص بودن مدارک مربوط به تمکن مالی است. در صورتی که مدارک کافی برای اثبات اینکه می توانید هزینه های خود را در اسپانیا پوشش دهید نداشته باشید، درخواست شما ریجکت خواهد شد. به گفته وزارت کشور اسپانیا برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا لازم است که ثابت کنید می توانید تا 90 یورو در روز برای زندگی در این کشور بودجه داشته باشید.

  • مشکل در قرارداد بیمه سلامت

شاید ساده به نظر برسد، اما مشکل در قرارداد بیمه سلامت نیز یکی از دلایل مهمی است که باعث ریجکت شدن درخواست ها برای دریافت ویزا می شود. شما باید در طول اقامت کوتاه مدت خود بیمه سلامت داشته باشید تا هزینه های درمانی شما را پوشش دهد. به طور کلی بیمه ای که دارید، باید بتواند هزینه های مربوط به بستری، درمان های پزشکی و موارد این چنینی را پوشش دهد. تقریبا اکثر افسران چک کننده درخواست های ویزا نسبت به مدرک بیمه سلامت بسیار حساس هستند.

  • عدم اعتبار پاسپورت

برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا باید پاسپورت شما اعتبار داشته باشد. پاسپورت های نامعتبر شامل پاسپورت های زیر می شوند:

  1. پاسپورت هایی که کمتر از سه ماه اعتبار داشته باشند.
  2. پاسپورت هایی که حدقل 2 صفحه خالی برای ویزا ندارند.
  • رد شدن در مصاحبه

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث ریجکت شدن درخواست شما شود، مشکل در مصاحبه با سفارت است. مصاحبه برای دریافت ویزای دانشجویی تنها چند دقیقه طول می کشد؛ به همین دلیل شما فرصت زیادی برای اینکه بتوانید خود را نشان دهید نخواهید داشت. رفتار هایی مانند بی تحرکی، بی انگیزه بودن و مشتاق نبودن به اندازه کافی برخی از مهم ترین دلایلی هستند که می توانند موجب رد شدن شما شوند. سعی کنید در مصاحبه زبان بدن خوب، اعتماد به نفس بالا و ظاهر مرتبی داشته باشید.

مدت اعتبار ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-6.jpg

کشور اسپانیا دو نوع ویزا بسته به مدت زمان آن ها برای متقاضیان صادر می کند. این دو نوع ویزا، ویزا های بلند مدت و کوتاه مدت هستند. ویزا های کوتاه مدت چیزی بین سه تا شش ماه اعتبار دارند. اگر قصد دارید که بیش از شش ماه در کشور اسپانیا بمانید، باید برای ویزای بلند مدت این کشور درخواست بدهید.

بعد از دریافت ویزا و ورود به کشور اسپانیا، باید برای دریافت کارت دانشجویی حداکثر ظرف یک ماه اقدام کنید. به غیر از ویزای تحصیلی اسپانیا، کارت دانشجویی شما یک سال اعتبار خواهد داشت و شما می توانید در صورت ادامه تحصیل تا پنج بار دیگر آن را تمدید کنید.

تمکن مالی مورد نیاز برای صدور ویزای تحصیلی اسپانیا

این موضوع که به چه میزان تمکن مالی برای تحصیل در اسپانیا نیاز دارید، بستگی به مدت زمانی دارد که قصد دارید در اسپانیا اقامت داشته باشید. اگر برای یک دوره خیلی کوتاه به اسپانیا می آیید و می خواهید که کمتر از 90 روز اقامت داشته باشید، نیازی به ویزای تحصیلی اسپانیا نخواهید داشت. فقط هنگام اقامت باید مدارک کافی برای اینکه نشان دهید پول کافی برای پوشش هزینه های خود را دارید، ارائه کنید. به طور کلی، در صورتی که دانشجو نباشید به 96.50 یورو در روز برای اقامت در اسپانیا نیاز دارید.

اگر قصد دارید برای مدت زمان بیشتری در اسپانیا به عنوان دانشجو بمانید، باید ویزا تهیه کنید و تمکن مالی خود را اثبات کنید. به طور کلی، تمکن مالی مورد نیاز برای صدور ویزا چیزی حدود 564 یورو در ماه است که حدود 655 دلار آمریکا می شود. شما باید ثابت کنید که این میزان پول را می توانید در دوران تحصیل خود فراهم کنید؛ برای مثال اگر ویزای تحصیلی اسپانیای شما نه ماهه است، باید ثابت کنید برای نه ماه پل کافی دارید.

همچنین درمورد تمکن مالی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سعی کنید در صورت امکان کمی بیشتر از کف تمکن مالی بودجه داشته باشید تا بعدا هیچ مشکلی برای درخواست شما پیش نیاید.
  • مقدار تمکن مالی بسته به استانی که در اسپانیا قصد تحصیل در آن را دارید فرق می کند.
  • اگر مدرکی داشته باشید که ثابت کند هزینه های مسکن و غذای شما قبلا برای کل مدت اقامت پوشش داده شده است، حداقل تمکن مالی برای شما کمتر خواهد شد.
  • اگر قبل از دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا موفق به دریافت بورسیه شده باشید، می توانید حداقل تمکن مالی مورد نیاز را کاهش دهید.

راه های اثبات تمکن مالی برای ویزای دانشجویی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-7.jpg

معمولا متداول ترین مدرکی که برای اثبات تمکن مالی از شما درخواست می شود، صورت حساب های بانکی رسمی شما در 3 تا 6 ماه گذشته است. این صورت حساب ها مشخص می کنند که شما پول کافی برای پوشش هزینه های خود در مدت زمان اقامت در اسپانیا را دارید. بهتر است که قبل از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا مبلغ کافی در حساب خود داشته باشید. پولی که قرار است به حساب شما در آینده واریز شود جزء تمکن مالی محسوب نمی شود.

اگر والدین یا هر فرد دیگری قرار است که از شما در اسپانیا حمایت مالی کند، باید نامه محضری آن را به سفارت ارائه دهید. معمولا خود سفارت نحوه نوشتن این نامه را به شما آموزش خواهد داد. فردی که قرار است از شما حمایت مالی کند، باید یک شناسه رسمی و یک گواهی تولد یا مدرکی مبنی بر حضانت قانونی شما ارائه کند. البته دقت داشته باشید که برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا این مدارک باید از قبل ترجمه شوند.

در برخی شرایط ممکن است که بتوانید اسناد دیگری را برای اثبات تمکن مالی ارائه دهید. برای مثال حساب های پس انداز و سرمایه گذاری های شما گاهی اوقات می توانند به عنوان راهی برای اثبات تمکن مالی به کمکتان بیایند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

اگر قصد اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا را دارید، باید شرایط مورد نیاز این کشور از نظر سن، تمکن مالی و مدرک زبان را داشته باشید. در ادامه شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا را دقیق ‌تر توضیح می ‌دهیم.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-8.jpg

پس از اینکه پذیرش یکی از دانشگاه‌ های کشور اسپانیا را گرفتید، لازم است مدارک زیر را آماده کنید و به سفارت اسپانیا تحویل دهید.

  • فرم ویزای تحصیلی اسپانیا
  • دو قطعه عکس پرسنلی (در ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد.)
  • پاسپورت معتبر (حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • گواهی ثبت‌ نام در دانشگاه (مدرک پذیرش)
  • گواهی پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گزارش حساب

هزینه درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا

یکی از هزینه ‌های مسیر مهاجرت تحصیلی به اسپانیا، هزینه لازم برای بررسی مدارک در سفارت اسپانیا است. در حال حاضر با توجه به قوانین فعلی، هر متقاضی ایرانی برای بررسی مدارکش در سفارت اسپانیا باید حدود ۶۷ دلار پرداخت کند.

مدرک زبان مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا

برای ورود به بعضی از برنامه ‌های تحصیلی انگلیسی ‌زبان در اسپانیا نیاز به ارائه مدرک زبان نیست. برای ورود به سایر برنامه ‌های تحصیلی لازم است مدرک سطح B2 زبان اسپانیایی یا انگلیسی را ارائه کنید. البته در هیچ‌ کدام از این حالات، مدرک زبان برای صدور ویزا مورد نیاز نیست و در زمان اخذ پذیرش ارائه می‌ شود.

اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا بدون مدرک زبان

ویزای تحصیلی اسپانیا-9.jpg

برای اخذ ویزای تحصیلی کشور های خارجی، معمولا لازم است مدرک زبان ارائه دهید. اسپانیا جزء کشور هایی است که مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان را برای علاقه‌ مندان ممکن کرده است. برای تحصیل در دوره‌ های انگلیسی ‌زبان اسپانیا معمولا ارائه مدرک زبان الزامی نیست. البته شما باید در حد لازم برای فهمیدن درس ‌ها، انجام تمرین ‌ها و شرکت در امتحانات، به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. در صورت برخورداری از تسلط لازم می‌ توانید با ارائه سوابق تحصیلی و سایر مدارک مورد نیاز، ویزای تحصیلی اسپانیا را دریافت کنید.

شرط معدل ویزای تحصیلی اسپانیا

یکی از امتیازات اسپانیا این است که با معدل‌ های مختلف شانس تحصیل در این کشور را دارید و از این نظر شرط معدل خاصی وجود ندارد؛ البته توجه داشته باشید که برای ورود به دانشگاه ‌های برتر اسپانیا، رقابت نسبتا سنگینی وجود دارد و اگر بخواهید در این رقابت پیروز شوید لازم است معدل بالا ارائه دهید. ما در سیم‌ آخر با توجه به شرایطتان بهترین دانشگاه‌ ها را به شما پیشنهاد می ‌دهیم.

ویزای همراه اسپانیا برای تحصیل

ویزای تحصیلی اسپانیا-10.jpg

اگر قصد دارید هنگام تحصیل برای یکی از اعضا یا آشنایان خود ویزای همراه دریافت کنید، باید مدارک زیر را به سفارت ارائه دهید:

  • فرم درخواست ویزا
  • عکس بایومتریک
  • پاسپورت معتبر
  • بیمه سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی پزشکی
  • اثبات اقامت در منطقه کنسولی
  • اثبات هویت
  • مدارک برای اثبات رابطه خویشاوندی با دانشجو که شامل گواهی ازدواج، شناسنامه و یا سایر مدارکی که می توانند رابطه دانشجو با فرد همراه را اثبات کنند.

برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا و همچنین ویزای همراه برای زوج های متاهل، باید کپی از اصل گواهی ازدواج با مهر تایید که به اسپانیایی ترجمه شده است به سفارت ارائه شود.

همچنین برای شرکای مدنی باید گواهی ای ارائه کنید که تایید کند در دفتر ثبت احوال، مدارک فرد قبلا ثبت شده اند. برای زوج هایی که واجد شرایط مشارکت مدنی هستند، حتی اگر به طور قانونی به این عنوان ثبت نشده باشند، باید مدارک لازم ارائه شوند. اسنادی که برای دریافت ویزای همراه و همچنین ویزای تحصیلی اسپانیا ارائه می کنید باید به تایید آپوستیل لاهه رسیده باشند. ترجمه مدارک به اسپانیایی نیز اجباری است.

در صورتی که همراه شما کودک است، ارائه اصل شناسنامه که به تایید آپسوتیل لاهه رسیده باشد، کافی است. اگر فرزند طلاق دارید، باید نتیجه پرونده نهایی طلاق خود را به سفارت ارائه دهید و ثابت کنید که حق حضانت فرزند خود را دارید. این مدارک نیز باید به اسپانیایی ترجمه شوند.

اسنادی که توسط مقامات دولتی کشور هایی که به کنوانسیون 1961 لاهه نمی پردازند، باید توسط وزارت امور خارجه کشور صادر کننده و سپس کنسلولگری اسپانیا در کشور نام برده شده تایید شوند.

شانس گرفتن ویزای تحصیلی اسپانیا

ویزای تحصیلی اسپانیا-11.jpg

شانس دریافت ویزای تحصیلی کشور اسپانیا بسیار بالا است. به طوری که نرخ رد درخواست ها برای ویزای دانشجویی تنها سه درصد است و بیشتر از 95 درصد درخواست ها با موفقیت انجام می شوند.

یکی از بهترین مزایای ویزای تحصیلی اسپانیا این است که می توان آن را بدون نیاز بازگشت به ایران یا هر کشوری که از آن برای دریافت ویزا اقدام کرده اید، در خاک اسپانیا مجدد تمدید کنید.

فرم درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا

برای مشاهده فرم درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا می توانید از طریق سایت visametric.com اقدام نمایید.

جمع بندی

اسپانیا را می توان یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل در خارج از کشور دانست؛ زیرا علاوه بر سیستم آموزشی باکیفیت و بالا تر از استاندارد های جهانی، مزایای بسیار زیادی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. شانس دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا در صورت ارائه مدارک صحیح و کامل بسیار بالا است؛ زیرا درخواست های ریجکت شده توسط این کشور برای ویزای تحصیلی تنها سه درصد است و مابقی درخواست ها قبول می شوند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نحوه دریافت ویزای تحصیلی این کشور و شرایط آن توضیح دادیم.