مختصری درباره فرانسه

  • زبان رسمی: فرانسوی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی: دارد
  • دین رسمی: ندارد
  • حکومت: پارلمانی
  • جمعیت: ۶۷/۸ میلیون نفر
  • تراکم جمعیت: ۱۰۵/۴۶ نفر بر کیلومتر مربع
  • مسافت تا ایران: ۵/۵۹۴ کیلومتر (یک پرواز هفت ساعته)
  • اختلاف زمانی با ایران: دو ساعت و نیم (ساعت دو بعدازظهر شنبه در فرانسه همزمان است با ساعت چهار و نیم بعدازظهر شنبه در ایران)

شانس ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه-1.jpg

فرانسه هر ساله حداقل هزاران دانشجو از سراسر دنیا پذیرش می کند و این تعداد نیز هر ساله رو به افزایش است. طبق آمار رسمی سازمان های این کشور، 400 هزار دانشجو بین المللی در موسسات آموزشی این کشور مشغول به تحصیل هستند. فرانسه سالانه بیش از 3684400 درخواست ویزای شنگن دریافت می کند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

  • شرایط سنی ویزای تحصیلی فرانسه

یکی از نکات مهم و تاثیر گذار در پروسه اخذ ویزای تحصیلی کشور های خارجی، تناسب سن و مقطع تحصیلی است. اگر بین فارغ ‌التحصیلی شما از آخرین مقطع تا درخواست پذیرش برای مقطع جدید در فرانسه، فاصله زمانی زیادی وجود داشته باشد، این یعنی شما گپ تحصیلی دارید. برای همین بهتر است در انتخاب مقطع تحصیلی دقت کنید. ما در سیم‌آخر با بررسی دقیق شرایط شما، بهترین رشته و مقطع را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

  • پر کردن گپ تحصیلی برای ویزای تحصیلی فرانسه

اگر سن شما با مقطعی که می ‌خواهید در فرانسه تحصیل کنید تناسب ندارد، جای نگرانی نیست. شما می ‌توانید با ارائه مواردی مثل نمره زبان بالا، سابقه کار و مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین ‌المللی این گپ را پر کنید. جبران گپ تحصیلی برای ویزای تحصیلی فرانسه کار سختی نیست؛ اما برای این کار لازم است مدارک مشخصی را گردآوری کنید. ما در سیم‌آخر برای پر کردن گپ تحصیلی کنار شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد پر کردن گپ تحصیلی اینجا کلیک کنید.

  • شرط معدل ویزای تحصیلی فرانسه

برای ویزای تحصیلی فرانسه، شرط معدل مشخص و ثابتی وجود ندارد. البته اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌ های برتر فرانسه را داشته باشید، رقابت برای ورود به این دانشگاه‌ ها بالا است و در نتیجه شما باید معدل بالایی را ارائه کنید.

  • جبران معدل پایین برای ویزای تحصیلی فرانسه

اگر معدل پایینی دارید، فرانسه گزینه ‌های مختلفی را برای تحصیل پیش روی شما می‌گذارد. شما می‌ توانید برای دانشگاه ‌هایی که رنکینگ پایین‌ تری دارند، درخواست خود را ارسال کنید. اگر می ‌خواهید با معدل پایین در دانشگاه ‌های برتر فرانسه تحصیل کنید، لازم است معدل خود را با موارد زیر جبران کنید:

  1. مقالات ISI
  2. رزومه کار مرتبط با رشته تحصیلی
  3. نمره زبان بالا

هزینه ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه-2.jpg

برآورد هزینه های ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر است:

هزینه به دلار هزینه به یورو نوع ویزا
88.43 80 ترانزیت فرودگاهی
88.43 80 اقامت کوتاه مدت
55.6 50 ویزای دانشجویی
38.9 40 ویزا برای افراد زیر 18 سال

مدرک زبان مورد نیاز برای ویزای تحصیلی فرانسه

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه وجود دارد و شما می ‌توانید با ارائه مدرک آیلتس (حداقل ۶) یا سایر مدارک معادل سطح B2 ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید. راه دیگر این است که مدرک سطح B2 زبان فرانسه ارائه شود. اگر هیچ ‌کدام از این مدارک را ندارید، می‌ توانید بدون ارائه مدرک زبان وارد دوره زبان فرانسوی کالج ‌های فرانسه شوید.

  • اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان

نکته جالب در مورد فرانسه این است که بدون مدرک زبان نیز می‌ توانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید. در این روش ابتدا وارد یک کالج در فرانسه می‌شوید و دوره زبان فرانسوی را می ‌گذرانید و بعد از رسیدن به سطح مورد نیاز (B2) تحصیل خود را در دانشگاه مورد نظر آغاز خواهید کرد.

  • آیا اخذ ویزای دانشجویی فرانسه بدون مدرک زبان امکان ‌پذیر است؟

بله همان طور که پیش تر اشاره شد، با تحصیل در دوره زبان فرانسه در کالج های این کشور، شما می توانید بدون ارائه مدرک زبان نیز ویزای خود را دریافت کنید.

تمکن مالی ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه-3.jpg

برای این که بتوانید ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید، لازم است به سفارت اثبات کنید که توانایی مالی لازم برای تحصیل و زندگی در این کشور را برای یک سال تحصیلی کامل دارید. با توجه به هزینه ‌های فعلی زندگی در فرانسه، تمکن مالی لازم برای ویزای تحصیلی فرانسه از سمت دولت این کشور ۶۱۵ برای هر ماه یا ۷,۳۸۰ یورو برای هر سال اعلام شده است. این مبلغ باید در زمان درخواست ویزای تحصیلی فرانسه در حساب شما موجود باشد و گزارش حساب خود را به سفارت ارائه دهید.

ریجکت ویزای تحصیلی فرانسه

عوامل زیادی وجود دارند که باعث ریجکت شدن درخواست دانشجویان برای ویزا می شود. در پاسخ به این سوال که دلایل ریجکت ‌شدن ویزای دانشجویی فرانسه چیست؟ باید گفت که این عوامل دخیل هستند:

  • ناقص بودن مدارک

مهم ترین عامل در ریجکت شدن درخواست ها، ناقص بودن مدارک متقاضی است. به غیر از فرم ویزای تحصیلی فرانسه، انتظار می رود که دانشجو تمامی مدارک لازم و احتمالی را که به آن ها نیاز است به سفارت ارائه دهد.

  • نداشتن رزومه قوی

یکی از دلایلی که می تواند باعث ریجکتی شما شود، نداشتن رزومه تحصیلی قوی است. شما باید دستاورد های تحصیلی خود را به صورت کامل شرح دهید.

  • پاسخ اشتباه به سوالات فرم

شاید ساده به نظر برسد؛ اما یکی از دلایل رایج ریجکت شدن ویزای تحصیلی فرانسه پاسخ اشتباه به سوالات فرم درخواست ویزا است. بسیاری از دانشجویان برای اولین بار که فرم درخواست ویزا را مشاهده می کنند، ممکن است که برخی از سوالات را اشتباه تفسیر کنند و به آن ها پاسخ نادرست دهند که همین می تواند عامل ریجکت شدن باشد.

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه تضمینی

ویزای تحصیلی فرانسه-4.jpg

شما برای اخذ ویزای فرانسه به صورت تضمینی باید از یک راهنمای کاربلد و مطمئن کمک بگیرید تا شما را در این مسیر به درستی هدایت کند. به همین منظور می توانید از متخصصان مجموعه سیم آخر کمک بگیرید تا با ارائه بهترین راه ها و ساده ترین مسیر ها شما را یاری کنند.

آمار قبولی ویزا های تحصیلی فرانسه برای ایرانیان

شانس قبولی شما برای ویزای تحصیلی کشور فرانسه تماما به رزومه تحصیلی و عملکرد شما در مصاحبه بستگی دارد؛ اما به طور کلی آمار قبولی ایرانیان برای ویزای تحصیلی فرانسه مطلوب است؛ زیرا 40 تا 50 درصد از دانشجویانی که برای دریافت ویزا تحصیلی این کشور اقدام می کنند، در دریافت ویزا موفق خواهند شد.

چقدر طول می کشد تا ویزای دانشجویی فرانسه صادر شود؟

ویزای تحصیلی فرانسه-5.jpg

فرانسه از معدود کشور هایی است که درخواست های مربوط به ویزا های دانشجویی را سریع بررسی می کند. مدت زمان لازم برای بررسی درخواست شما معمولا چیزی بین دو تا سه هفته است؛ اما با این حال بهتر است که حداقل 90 روز قبل از تاریخ عزیمت خود به فرانسه برای انجام مراحل درخواست ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید.

زمان رسیدگی به ویزای دانشجویی فرانسه

به طور کلی زمان مورد نیاز برای بررسی ویزا های دانشجویی 2 هفته و نهایت 3 هفته است؛ اما اگر مورد خاصی وجود داشته باشد که نیاز به بررسی آن باشد، امکان افزایش زمان رسیدگی برای ویزای تحصیلی فرانسه وجود دارد و این زمان می تواند تا 45 روز نیز طول بکشد.

ویزای دانش آموزی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه-6.jpg

اگر فرزند خردسال شما زیر 18 سال سن دارد و می خواهید که او به مدت بیش از 90 روز در یک مدرسه دولتی یا خصوصی در فرانسه تحصیل کند، باید برای ویزای اقامت طولانی مدت به نام ویزای دانش آموزی فرانسه اقدام کنید.

ویزای همراه تحصیلی فرانسه

دولت فرانسه به دانشجویان خارجی اجازه می ‌دهد همسر و فرزند خود را به‌ عنوان همراه با خود بیاورند. البته باید توجه داشته باشید که همراه دانشجو در فرانسه اجازه کار ندارد. اگر به ‌دنبال کشوری هستید که شرایط بهتری برای ویزای همراه داشته باشد، ما کانادا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کنید.

آیا امکان گرفتن ویزای کار پس از تحصیل در فرانسه وجود دارد؟

ویزای تحصیلی فرانسه-8.jpg

اگر بعد از اتمام تحصیلات تا مقطع لیسانس و تا قبل از اتمام انقضا ویزای تحصیلی فرانسه موفق به پیدا کردن کار با حقوق شوید، اجازه درخواست ویزای کار را خواهید داشت.

برای دریافت ویزا کاری، روند کار دانشجویان کارشناسی ارشد راحت تر است. بر خلاف فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که تنها در صورت داشتن کار با حقوق می توانند برای دریافت ویزا کاری درخواست دهند، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند ویزای تحصیلی فرانسه خود را به ویزای کاری 12 تا 24 ماهه تبدیل کنند. این ویزا قابل تمدید نیست؛ اما می تواند به پیدا کردن شغل تا مدت زمان 1 تا 2 سال کمک کند. اگر بعد از این مدت زمان نتوانید شغل دائمی مناسبی پیدا کنید، باید فرانسه را ترک کنید.

انواع ویزا های تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه به دو دسته بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود و هرکدام نیز انواع خاصی از ویزا را ارائه می دهند.

  • ویزا کوتاه مدت

ویزا های کوتاه مدت تحصیلی فرانسه دارای دو مدل است:

  1. ویزای نوع C: اگر به دنبال طی کردن دوره آموزشی هستید که کمتر از 3 ماه طول می کشد، بهترین ویزا نوع C خواهد بود.
  2. ویزای آزمونی: این نوع ویزا همان طور که از نام آن نیز پیدا است برای شرکت در یک آزمون ورودی یا مصاحبه برای یک موسسه آموزشی عالی در فرانسه صادر می شود. این نوع ویزا فقط برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا صادر می گردد و درصورتی که در آزمون ورودی قبول شوید، می توانید از طریق استان محل مصاحبه خود برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید.
  • ویزای بلند مدت

ویزا های بلند مدت تحصیلی دارای 4 دسته هستند:

  1. ویزا VLS-TS: این نوع ویزا امکان تحصیل بین 4 ماه تا 1 سال را در فرانسه را به شما می دهد.
  2. ویزا VLS-T: این نوع ویزا امکان تحصیل بین 4 تا 6 ماه در فرانسه را فراهم می کند و نیازی به تایید اعتبار نداد.
  3. ویزا VLS: ویزا VLS را می توان طولانی مدت ترین نوع ویزای تحصیلی فرانسه دانست که برای دانشجویان مقطع دکترا، محققان و معلمان صادر می شود. طبق این ویزا شما می توانید طی چارچوب یک قرارداد در دانشگاه تدریس یا تحصیل کنید.
  4. ویزا VLS-TS: این ویزا امکان کارآموزی در رشته ای خاص را به مدت 3 ماه می دهد.

هزینه زندگی در فرانسه برای دانشجویان

ویزای تحصیلی فرانسه-9.jpg

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه به سبک زندگی و محل اقامت شما بستگی دارد. در پاریس، انتظار می رود ماهانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو هزینه کنید، در حالی که در نیس یا لیون، می توانید با ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو کنار بیایید. شهر های کوچک تر مانند بوردو و تولوز حتی مقرون به صرفه تر هستند و هزینه زندگی در آنها از ۶۵۰ یورو در ماه شروع می شود.

اسناد و مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک عکس گذرنامه
  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش به دانشگاه مورد نظر
  • گواهی پذیرش EEF (Accord préalable d’Inscription)
  • شماره EEF (ZA21-XXXXX-PXX)
  • اثبات اقامت موقت در فرانسه
  • اثبات تمکن مالی کافی برای مدت اقامت شما در فرانسه (معادل 615 یورو در ماه)
  • اثبات اقامت در فرانسه مانند اجاره نامه، قبض برق، سند مالکیت و غیره. حداقل به مدت سه ماه یا رزرو هتل
  • اثبات بیمه درمانی با پوشش معتبر در فرانسه
  • فرم درخواست ویزای کامل شده
  • رسید هزینه درخواست ویزای پرداخت شده

کار حین تحصیل با ویزای دانشجویی فرانسه

جالب است بدانید که امکان کار در فرانسه با ویزای تحصیلی برای دانشجویان نیز وجود دارد. دانشجویانی که در فرانسه مشغول به تحصیل هستند، نیازی ندارند که برای ویزای کار به صورت جداگانه درخواست دهند؛ زیرا هر دانشجو با ویزای دانشجویی خود می تواند تا 964 ساعت در طول سال کار کند. این میزان ساعت کاری معادل 60 درصد ساعت کاری استاندارد در کشور فرانسه است؛ اما اگر قصد دارید دوره کارآموزی را شروع کنید یا این که دوره کارآموزی به عنوان بخشی از تحصیلات شما در فرانسه محسوب می شود، باید از استاد یا کارفرما خود بخواهید که برای دریافت مجوز کاری شما اقدام کند.

بیمه دانشجویی در فرانسه

در فرانسه تمام دانشجویان قادر به دریافت بیمه خواهند بود. بیمه عمومی فرانسه به ‌صورت رایگان به هر دانشجویی تعلق می ‌گیرد و بیمه تکمیلی با پرداخت پول فعال خواهد شد. انواع بیمه دانشجویی در فرانسه عبارت اند از:

  • بیمه عمومی دانشجویی فرانسه: این نوع بیمه به همه دانشجویان خارجی تعلق می‌ گیرد و برای فعال کردن آن لازم است پس از ورود به فرانسه، با در اختیار داشتن ویزای تحصیلی و اقامت این کشور به اداره بیمه مراجعه کنید و پیگیری ‌های لازم را انجام دهید. این بیمه هزینه ‌های مربوط به پزشک عمومی و همچنین دندانپزشکی را برای شما رایگان می‌ کند؛ اما روی سایر هزینه ‌های پزشکی (سونوگرافی، ارتوپدی و…) اثری ندارد.
  • بیمه تکمیلی دانشجویی فرانسه: بیمه تکمیلی فرانسه توسط شرکت ‌های بیمه ارائه می‌ شود. هر شرکت طرح‌ های مخصوص خود و همچنین قیمت‌ های خاص خود را دارد. شما می‌ توانید با انتخاب یک طرح مناسب، هزینه زندگی در فرانسه را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. هزینه بیمه تکمیلی در فرانسه به ‌صورت ماهانه از حساب شما برداشت می‌ شود.

بورسیه ‌های تحصیلی در فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه-10.jpg

برای تحصیل در فرانسه می‌ توانید از طرح‌ های متنوع حمایتی دولت و دانشگاه ‌ها بهره‌ مند شوید. انواع بورسیه تحصیلی فرانسه عبارت اند از:

  • فاند کامل (Fully Funded) که شهریه دانشگاه و هزینه ‌های زندگی را پوشش می‌ دهد.
  • فاند ناکامل (Partially Funded) که شهریه دانشگاه و بخشی از هزینه ‌های زندگی را پوشش می‌ دهد.
  • فاندی که فقط شهریه دانشگاه را پوشش می ‌دهد.

در حال حاضر معروف‌ ترین فاند ارائه شده توسط دولت فرانسه، فاند ایفل است که به دانشجویان رشته ‌های زیر تعلق می‌گ یرد:

  • مهندسی
  • علوم پایه (مقطع دکتری)
  • حقوق
  • اقتصاد و مدیریت
  • علوم سیاسی

بورسیه ایفل یک بورسیه کامل است که هزینه ‌های زندگی و حتی هزینه بلیط دانشجو را هم پوشش می ‌دهد. برای اخذ بورسیه ایفل فرانسه لازم است از طریق دانشگاه محل تحصیل خود اقدام کنید. بدیهی است با توجه به کامل بودن بورسیه ایفل، رقابت برای گرفتن آن بسیار بالا است و برای موفقیت در این رقابت، سوابق تحصیلی و نمرات شما ملاک خواهد بود.

تحصیل ارزان در خارج از کشور با سیم‌آخر. همین حالا شروع کنید.

  • بورسیه سازمان CAF

سازمان CAF در راستای کمک به دانشجویان خارجی، با کمک‌ هزینه‌ های تحصیلی کنار شما است تا بتوانید از هزینه ‌های تحصیل و زندگی در فرانسه کم کنید. این بورسیه باعث می‌شود تا ۴۰ درصد مبلغ اجاره مسکن شما بازگردانده شود و اگر بتوانید کار دانشجویی در فرانسه پیدا کنید، تا ۱۰۰ یورو ماهانه از این سازمان دریافت خواهید کرد.

  • سایر تسهیلات دانشجویی در فرانسه

در اختیار داشتن کارت دانشجویی در فرانسه مزایای پرشماری دارد. دولت این کشور تخفیف‌ های مختلفی را با ارائه کارت دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می ‌دهد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه لازم است این گام‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید:

۱- تشکیل پرونده

ایجاد پروفایل در سایت Etudes en France و آپلود مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر.

۲- تحویل مدارک به کامپوس فرانس

در صورتی که درخواست پذیرش شما توسط دانشگاه مقصد قبول شود، لازم است مدارک را به همراه هزینه لازم برای بررسی آن‌ ها به کامپوس فرانس ارائه کنید. در این مرحله هزینه ۲۳۰ یورویی باید پرداخت شود.

۳- تحویل مدارک به VFS

پس از گرفتن تایید کامپوس فرانس، نوبت به تحویل فیزیکی مدارک لازم برای ویزا به VFS خواهد بود. در این مرحله هزینه انگشت ‌نگاری از شما گرفته می‌شود و لازم است یک مصاحبه حضوری انجام دهید. هزینه VFS برای بررسی مدارک شما ۹۱ یورو است.

۴- تحویل گرفتن پاسپورت

اگر جواب ویزای شما مثبت باشد، پاسپورتتان به همراه مهر سفارت فرانسه به منزل شما تحویل می‌شود. در صورتی که جواب درخواستتان منفی باشد، پاسپورتتان را به‌همراه یک نامه دریافت می ‌کنید.

انواع مسکن دانشجویی در فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه-11.jpg

در فرانسه راه ‌های مختلفی برای پیدا کردن مسکن دانشجویی وجود دارد. در ادامه انواع مسکن دانشجویی در فرانسه را معرفی می ‌کنیم.

  • خوابگاه: هزینه اقامت در خوابگاه‌ ها ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است که شامل هزینه آب، برق و اینترنت نیز می‌ شود. اتاق‌ ها در خوابگاه ممکن است شخصی یا اشتراکی باشند. در فرانسه حدود %۱۳ دانشجویان بین ‌المللی در خوابگاه‌ ها زندگی می‌ کنند.
  • آپارتمان: متوسط هزینه اجاره آپارتمان در فرانسه ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است؛ اما در شهر های کوچک‌ تر فرانسه می ‌توان با مبلغی حدود ۳۰۰ یورو در ماه، یک آپارتمان کوچک را اجاره کرد. هزینه آب، برق، تلفن و اینترنت برای یک نفر در فرانسه حدود ۱۳۰ یورو در ماه است. البته اگر می‌خ واهید همسر (و فرزندان) خود را همراه خود ببرید، باید آپارتمان بزرگ‌ تری را اجاره کنید که هزینه آن حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه خواهد بود. عموما هزینه اجاره آپارتمان در مرکز شهر بالا تر است. هزینه آب، برق، تلفن و اینترنت برای یک خانواده در فرانسه حدود ۲۰۰ یورو در ماه است.
  • خانواده میزبان : (Host Family) زندگی در کنار خانواده‌ های میزبان در شهر پاریس ۲۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه دارد. در این صورت می‌ توانید حداقل یک وعده غذا در روز نیز از خانواده میزبان دریافت کنید. در شهر بوردو هزینه زندگی با خانواده میزبان ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است.

جمع بندی

فرانسه خواستگاه برخی از بهترین دانشگاه های دنیا است. همچنین کیفیت سیستم آموزشی این کشور نیز بسیار بالا تر از استاندارد های جهانی است. همین باعث می شود تا بسیاری از دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنند. ویزای تحصیلی این کشور راهی عالی برای دانشجویان بین المللی است تا بتوانند دوره تحصیل خود را در برخی از بهترین دانشگاه های جهان بگذرانند. دانشجویان برای این که ویزا تحصیلی فرانسه را دریافت کنند، باید از طریق سفارت یا کنسولگری این کشور در خاک خود با ارائه مدارک لازم درخواست دهند.