یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه چگونگیِ وضعیت مسکن در این کشور است؛ بنابراین شما نیز به‌عنوان فردی که می‌خواهید تازه به این کشور بروید، بهتر است با اجاره مسکن در فرانسه آشنا شوید.

انواع مسکن

اولین و بهترین نوع مسکن مناسب دانشجویان مسکن یا خوابگاه دانشجویی است؛ زیرا با زندگی در آن،‌ به‌راحتی می‌توانند با دانشجویان بین‌المللی فراوانی ارتباط برقرار کنند. دومین گزینه برای اجاره مسکن در فرانسه، Studio است که تمامی امکانات موردنیاز، مانند حمام و آشپزخانه و تخت‌خواب را در یک اتاق قرار دارد. Studioها انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از: f1t1 و f2t2 و f3t3. f1t1 یک اتاق است که آشپزخانه و حمام مستقل و f2t2 دو اتاق (یک اتاق نشیمن و یک اتاق خواب) و آشپزخانه و حمام مستقل و f3t3 سه اتاق (یک اتاق نشیمن و دو اتاق خواب) و آشپزخانه و حمام مستقل دارد. سومین نوع مسکن آپارتمان اشتراکی است که همان‌طورکه از نامش مشخص است، دانشجویان باید با فرد دیگری زندگی کنند.

یافتن مسکن در فرانسه

به‌منظور اجاره مسکن در فرانسه، چند راه وجود دارد که درادامه، دربارۀ آن‌ها صحبت خواهیم کرد. بهترین گزینه برای یافتن مسکن دانشجویی Les Crous است؛ زیرا ارزان‌ترین و بهترین مسکن‌های دانشجویی را پیشنهاد می‌دهد. برای استفاده از Crous، باید پیش از آمدن به فرانسه و به‌اتمام‌رسیدن ددلاین اقدام کنید.

گزینه‌های بعدی برای یافتن مسکن، Studapart و Immojeune هستند که ازجمله وبگاه‌های بسیار مطمئن به‌حساب می‌آیند. گفتنی است افرادی که در فرانسه هستند، می‌توانند به آژانس‌ها یا بنگاه‌های مسکن نیز مراجعه کنند؛ اما کارهای اداری‌ای که باید برایش انجام شود، زیاد خواهد بود.

یکی دیگر از نکته‌هایی که باید به آن توجه کرد، این است که پیش از انتخاب خانه، مطلع شوید هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، برای تمامی امکانات است یا برای امکاناتی مانند برق و گاز باید هزینۀ جداگانه پرداخت کنید. همچنین، سؤال‌کردن دربارۀ مبله بودن یا نبودن نیز اهمیت دارد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ کمک‌هزینۀ مسکن دانشجویی در فرانسه، می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.