این درخواست همان اپلای کردن است. شما رزومه و شرایط تحصیلی خود را با رنکینگ دانشگاه، مدرک زبان درخواستی و دیگر امتیازات دانشگاه ارزیابی می‌کنید و برای تحصیل در آن دانشگاه درخواست می‌دهید. دانشگاه برای بررسی مدارک و رسیدگی به درخواست شما هزینه‌ای جزئی دریافت می‌کند. بعد از ارزیابی رزومه تحصیلی و مدارکتان، به شما پاسخ می‌دهد که آیا شما را برای تحصیل می‌پذیرد یا خیر. چنانچه دانشگاه شما را پذیرفته باشد نامه پذیرش را به شما ارائه می‌کند تا به وسیله آن برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. در این مقاله به سوال «اپلای چیست؟» به صورت مفصل پاسخ داده‌ایم و در بخش‌ها راجع به اخذ پذیرش و ویزا نگاشته‌ایم.

‌ اپلای چیست؟

اولین سؤالی که در ذهن شایقان تحصیل در خارج از کشور شکل می‌گیرد آن است که «اپلای چیست؟» همانطور که مقدمه این مطلب آوردیم، اپلای همان درخواستی است که از دانشگاه می‌کنید تا شما را برای تحصیل بپذیرد. در واقع اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه اپلای نام دارد. مهم‌ترین مسئله پیش از اپلای آن است که رزومه تحصیلی خود را با توجه به شرایط و رنک دانشگاه ارزیابی کنیم. برای مثال اگر ریزنمرات یا معدل تحصیلی خوبی نداریم، یا نمره مدرک زبانمان نمره بالایی نیست بهتر است برای دانشگاه‌های با رنک پایین‌تر اپلای کنیم تا شانس بیشتری برای اخذ پذیرش داشته باشیم. توجه داشته باشید که درست است که هزینه بررسی درخواست در هر دانشگاه آنقدر زیاد نیست اما اگر دانشگاه‌هاتان را هوشمندانه انتخاب نکنید و مجبور شوید دفعات زیادی برای دانشگاه‌های مختلف اپلای کنید هزینه گزافی را خواهید پرداخت.

اپلای چیست؟ آشنایی با اخذ پذیرش تحصیلی

چطور اپلای کنیم؟ مراحل اخذ پذیرش تحصیلی

دانشگاه‌ها روند متفاوت اما نزدیک به همی برای اپلای دانشجویان بین‌المللی مهیا کرده‌اند. برای اپلای در بیشتر دانشگاه‌ها ابتدا باید فرم موجود در سایت را تکمیل کنید. بعد از آن لیست مدارک مورد نیاز را در سایت دانشگاه بررسی کنید و مطابق با آنچه از شما خواسته شده مدارک خود را آماده کنید. این مدارک احتمالا شامل رزومه و توصیه نامه تحصیلی، انگیزه‌نامه، ریزنمرات و دیگر مدارک مربوط به سابقه تحصیلی شماست.

معمولا در مرحله پذیرش اولیه دانشگاه‌ها خواستار ارائه مدرک زبان نیستند اما در هر صورت شما باید برای ارائه مدرک زبان آماده باشید. بعد از آماده کردن مدارک، باید هزینه بررسی درخواستتان را پرداخت کنید و منتظر بمانید تا دانشگاه رزومه شما را بررسی و پاسخ خود را ارائه دهد. در صورتی که موفق شدید نامه پذیرش را از دانشگاه دریافت کنید، می‌توایند با در دست داشتن آن نامه برای اخد ویزای تحصیلی اقدام کنید. اگر می‌خواهید بدانید که ویزای تحصیلی چیست روی این عبارت کلیک و مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید. در ادامه، مطالب دیگری که در جمع آوری اطلاعات درباره اپلای لازم دارید را آورده‌ایم:

اصطلاحات اپلای

پنج اشتباه رایج اپلای

اپلای برای دانشگاه های آلمان

نحوه ایمیل زدن به استاد برای اپلای

زمان مناسب برای مکاتبه با اساتید و دانشگاه ها

در بخش قبل مراحل اپلای را شرح دادیم و در مرحله آماده‌سازی مدارک به تهیه توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه اشاره کردیم. وقتی این مدارک را آماده کردید حتما با اساتید دانشگاه مورد نظرتان مکاتبه کنید. به آن‌ها بگویید که کارهای پژوهشی‌شان را مطالعه کرده‌اید – پیش از مکاتبه حتما این کار را بکنید – و می‌خواهید با آن‌ها همکاری کنید. البته حتما اساتیدی را برای مکاتبه انتخاب کنید که زمینه پژوهش‌هایشان به شما نزدیک است. برای یافتن این اساتید باید مقاله‌های آن‌ها را به دقت مطالعه کنید.

بهترین زمان برای مکاتبه با اساتید در آغاز ترم‌های تحصیلی است. از این رو اواخر آگوست و اوایل سپتامبر را می‌توانیم بهترین زمان مکاتبه با اساتید و دانشگاه بدانیم. چرا که در این زمان تلویحا به آن‌ها می‌گویید که به دنبال گرفتن پذیرش در ترم جاری نیستید و خواسته‌تان به معنای واقعی پژوهشی است. از طرفی اساتید در این زمان درگیر امتحانات و پایان‌نامه‌ها نیستند و فرصت بیشتری برای بررسی درخواست شما اختصاص خواهند داد. البته این به معنی آن نیست که در دیگر زمان‌ها نمی‌توانید با اساتید مکاتبه کنید. بدیهی است که شما در هر زمانی که بخواهید می‌توانید با اساتید مکاتبه کنید اما زمان‌هایی که در این بخش به آن اشاره کردیم بهترین زمان‌های ممکن برای مکاتبه با اساتید است.

فرق اپلای با بورسیه

وقتی برای تحصیل در دانشگاهی درخواست می‌دهید یا به اصطلاح اپلای می‌کنید می‌توانید در درخواست خود اعلام کنید که به چه بورسیه‌ای نیاز دارید و به چه علت خواستار آن بورسیه هستید. در ادامه باید مدارک مورد نیاز برای دریافت آن بورسیه را نیز ارائه دهید. این درصورتی است که شما بخواهید از خود دانشگاه بورسیه بگیرید. اگر بورسیه‌تان از طرف سازمانی دیگر یا شرکت‌های خصوصی تأمین می‌شود دیگر لازم نیست در پروسه اپلای از دانشگاه درخواست بورسیه کنید. روی هم رفته دریافت بورسیه از هر سازمانی که باشد خود به صورت جداگانه به اپلای نیاز دارد. مگر آنکه بورسیه مورد نظر را خود دانشگاه ارائه دهد. بورسیه‌های تحصیلی در خارج از کشور معمولا شامل شهریه دانشگاه و کمک‌هزینه مخارج زندگی می‌شود.

اپلای چیست؟ آشنایی با اخذ پذیرش تحصیلی

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

اولین مرحله اپلای چیست؟

ابتدا باید کشور، شهر و دانشگاهتان را انتخاب کنید. بعد از آن پروسه اپلای را آغاز کنید.

چه زمانی برای اپلای اقدام کنیم؟

آغاز ترم‌های تحصیلی بهترین زمان اپلای دانشگاه‌ها است.‌