برای دریافت ویزای تحصیلی باید رشته، دانشگاه و کشور مقصد تحصیلی خود را انتخاب کنید و با دریافت پذیرش از آن دانشگاه برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. اینکه در نهایت بتوانید از سفارت کشور مورد نظرتان ویزای تحصیلی دریافت کنید وابسته به متغیرهای زیادی است. کامل بودن مدارک و مصاحبه خوب دو عامل تعیین‌کننده در این مسیر است. در ادامه این مطلب کلیات و جزئیات ویزای تحصیلی را شرح داده‌ایم، مراحل دریافت ویزای تحصیلی را آورده‌ایم و مدارک لازم برای ویزای تحصیلی را فهرست کرده‌ایم. با سیم آخر همراه باشید.

ویزای تحصیلی چیست

ویزای تحصیلی در واقع اجازه اقامت در کشوری است که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید. اینکه شما از دانشگاهی در خارج از کشور پذیرش گرفته باشید ضامن این نیست که شما اجازه اقامت در آن کشور را نیز دارید. در واقع دانشگاه و نامه پذیرشی که از آنجا گرفته‌اید باید برای سفارت آن کشور معتبر باشد تا به شما اجازه دهد در مدت تحصیل در آن کشور اقامت کنید. بنابراین پیش انتخاب دانشگاه و اپلای کردن، به دقت بررسی کنید که آیا دانشگاه مورد نظرتان نزد سفارت اعتبار دارد یا خیر. در مجله سیم آخر نحوه اخذ ویزای تحصیلی برای هر کشور را در مطالبی جداگانه بررسی کرده‌ایم. با کلیک روی هرکدام از آن‌ها می‌توانید مطالب مربوط را مطالعه کنید.

ویزای تحصیلی چیست

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

برای اخذ ویزای تحصیل باید مراحل مشخصی را طی کنید. البته این مراحل بسته به اینکه کدام کشور و کدام دانشگاه را انتخاب کرده‌اید کمی متفاوت خواهد بود اما در بیشتر کشورها به این شکل است:

  1. انتخاب رشته و دانشگاه
  2. تکمیل فرم اپلای
  3. تکمیل و ارائه مدارک مورد درخواست دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش
  5. ارائه نامه پذیرش به سفارت
  6. تکمیل مدارک مورد درخواست سفارت
  7. دریافت ویزای تحصیلی

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی

روی هم رفته متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باید دو دسته مدارک به دو مرجع ارائه دهند. دسته اول مدارکی است که دانشگاه برای پذیرفتن شما درخواست می‌کند و دسته دوم مدارکی که سفارت کشور مربوط برای صدور ویزای تحصیلی از شما درخواست می‌کند. اینکه دقیقا چه مدارکی را باید آماده کنید وابسته به دانشگاه و کشوری است که انتخاب کرده‌اید اما در ادامه این مطلب مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی را به صورت کلی آورده‌ایم:

  • آخرین مدرک تحصیلی
  • ریزنمرات تحصیلی
  • مدرک زبان
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • رزومه تحصیلی
  • تمکن مالی
  • پاسپورت
  • عکس

مهاجرت تحصیلی زیر ۱۸ سال

دانش‌آموزان زیر 18 سال هم برای تحصیل در خارج از کشور به ویزای تحصیلی نیاز دارند. با این تفاوت که پدر یا مادر هم به همراه او به شهر مقصد سفر خواهند کرد. در غیر این صورت دانش‌آموز باید قیم خود را در کشور محل تحصیل معرفی کند و با رضایت‌نامه رسمی او در مدرسه ثبت نام کند. بدیهی است که دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی برای دانش‌آموزان به متغیرهایی مثل شهر، مدرسه و... بستگی دارد و بهتر است بعد از انتخاب مدرسه محل تحصیل، شرایط تحصیل در هر مدرسه در وبسایت رسمی همان مدرسه بررسی کنید. با این حال شرایط مهاجرت تحصیلی چه برای زیر 18 ساله‌ها چه برای بالای 18 ساله‌ها تا حد زیادی مشابه است. در ادامه شرایط مهاجرت تحصیلی به برخی کشورها را در مطالبی جداگانه آورده‌ایم:

مهاجرت تحصیلی به آلمان

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

هزینه ویزای تحصیلی

بیشترین هزینه‌ای که برای دریافت ویزای تحصیلی هر کشوری پرداخت می‌کنید شهریه ترم اول دانشگاه و تمکن مالی است. بسته به مقطع، رشته، کشور و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید میزان پرداختی‌تان متفاوت خواهد بود. برای مثال با توجه به اختلاف بهای پوند و یورو، تحصیل در فرانسه نسبت به تحصیل در انگلیس برایتان کم‌هزینه‌تر خواهد بود. البته به یاد داشته باشید مقدار ارزی که به عنوان تمکن مالی ارائه می‌دهید در واقع جزء هزینه‌هایتان محاسبه نمی‌شود. چرا که این پول بعد از دریافت ویزای تحصیلی در دسترستان خواهد بود و می‌توانید هرطور که می‌خواهید آن را هزینه کنید. اما در هر صورت برای دریافت ویزای تحصیلی ارائه گواهی تمکن مالی لازم است تا به کشور مقصد ثابت کنید که توانایی زندگی و تحصیل در آن کشور را دست کم برای یک سال دارید.

هزینه ویزای تحصیلی

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

تمکن مالی در واقع سند اثبات توانایی مالی شما برای زندگی و تحصیل در کشور مورد نظرتان است. برای اینکه ویزای تحصیلی دریافت کنید باید به سفارت کشور مورد نظرتان ثابت کنید که می‌توانید دست کم برای یک سال بدون مشکل اقتصادی در آن کشور زندگی و هزینه‌‌های خود را تأمین کنید. حتی اگر برای شهریه دانشگاهتان بورسیه گرفته باشید باز هم باید ثابت کنید که از پس مخارج زندگی برمی‌آیید. اگر هم دانشگاهتان شامل شهریه می‌شود شهریه دو ترم به مقدار تمکن مالی‌تان اضافه خواهد شد.

ویزای تحصیلی بدون تمکن مالی

همانطور که در بخش‌های قبل به این مسئله اشاره کردیم دریافت ویزای تحصیلی بدون ارائه تمکن مالی ممکن نیست. حتی اگر بورسیه کامل تحصیلی دریافت کرده باشید این یورسیه تنها شامل شهریه دانشگاهتان خواهد بود و هزینه زندگی در کشور مقصد شامل هزینه‌هایی مثل مسکن، خوراک، پوشاک و حمل نقل به عهده خودتان است. در این صورت حتی اگر بورسیه فول فاند گرفته باشید همچنان باید برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت کشور مقصد ثابت کنید که از عهده مخارج زندگی‌تان بر خواهید آمد.

حداکثر سن برای ویزای تحصیلی چقدر است؟

در صورتی که از دانشگاهی معتبر پذیرش گرفته باشید، برای دریافت ویزای تحصیلی با محدودیتی رو به رو نخواهید شد اما دانشگاه‌ها برای پذیرش در هر مقطع محدودیت‌ سنی دارند. برای مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی بهتر است که زیر 25 سال داشته باشید و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد زیر 30 سال. البته این به معنی آن نیست که اگر بالای 30 سال دارید نمی‌توانید پذیرش بگیرید؛ اما اولویت پذیرش با افرادی است که سن کمتری دارند. در مقطع دکتری اما هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. اگر تحت هر شرایطی پذیرش خود را از دانشگاه دریافت کردید، برای اخذ ویزای تحصیلی با مشکل محدودیت سنی مواجه نخواهید شد.

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

به خاطر مراحل پیچیده اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی، همواره امکان ارتکاب اشتباه از سوی متقاضی وجود دارد. اما این اشتباهات ممکن است به قیمت ریجکت شدن ویزای تحصیلی تمام شود. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام حتما با مشاوران تحصیلی با تجربه مشورت کنید. روی هم رفته دلایل زیادی وجود دارد که بر اساس آن امکان ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی‌تان افزایش می‌یابد، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ارائه تمکن مالی ناکافی
  • نقص یا جعل مدارک
  • گپ تحصیلی
  • اقدام از طریق مؤسسه‌هایی که از وزارت علوم مجوز ندارند
  • سوء سابقه
  • انتخاب رشته تحصیلی نامربوط به مقطع قبل
  • نداشتن وابستگی خانوادگی در ایران
  • پناهندگی اقوام درجه یک
  • نمره زبان پایین

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی

تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی تنها در برخی کشورها ممکن است. برای مثال اگر به هر دلیلی و با هر ویزایی در کانادا حضور داشته باشید، در صورتی که در طول مدت اقامت از دانشگاه یا کالجی معتبر پذیرش بگیرید می‌توانید ویزای توریستی خود را به ویزای تحصیلی تبدیل کنید. البته این کار در بیشتر کشورها باعث ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی‌تان می‌شود. در کانادا هم پیش‌تر همینطور بوده است اما دولت این کشور با وضع قوانین جدید این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم

هر کشور قانون متفاوتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل شده و تبدیل اقامت تحصیلی‌شان به اقامت دائم وضع کرده است. برای مثال فارغ‌التحصیلان در ایتالیا فرصت دارند تا شغلی مربوط به رشته تحصیلی‌شان پیدا کنند. در صورتی که در مدت اجازه داده شده شغل مناسب خود را پیدا کنند و با یک کارفرمای ایتالیایی قرارداد امضا کنند می‌توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند. پس از آن باید دست کم 10 سال در این کشور شاغل باشند و بعد می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. در فرانسه اما بعد از 5 سال کار می‌توانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید. بنابراین بهتر است قوانین مربوط به اقامت دائم هر کشور را به صورت جداگانه بررسی کنید.

سوالات متداول درباره ویزای تحصیلی

آیا می‌توانم هنگام تحصیل خانواده خود را با خود به کشور مقصد ببرم؟

این کار تنها با دریافت ویزای همراه ممکن است که شامل همسر قانونی و فرزندان می‌شود. دریافت ویزای همراه برای پدر، مادر، خواهر، برادر و پارتنر غیر رسمی ممکن نیست.

با ویزای تحصیلی می‌توان کار کرد؟

بله اما به صورت نیمه‌وقت. با دریافت ویزای تحصیلی می‌توانید در بیشتر کشورها تا 20 ساعت در هفته کار قانونی کنید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید: