یادگیری زبان در مدت‌زمان کوتاه از معضلات اصلی بیشتر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بوده است. زبان‌های اروپایی از زبان انگلیسی کمی پیچیده‌تر است و یادگیری آن‌ها نیز زمان بیشتری خواهد گرفت. فرانسه برای مشتاقان تحصیل در اروپا موقعیت ویژه‌ای فراهم کرده است. در فرانسه بدون مدرک زبان هم می‌توانید تحصیل کنید. در این مطلب شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان را بررسی کرده‌ایم و از مدارک لازم برای این کار تا مراحل اخذ ویزا و هزینه‌های پیش‌بینی شده را شرح داده‌ایم. با سیم آخر همراه باشید.

شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

دانشگاه‌های فرانسه با رتبه‌های علمی و رنکینگ جهانی بالایی که دارند، برای جذب دانشجویان بین‌المللی راهکارهای ویژه ارائه داده‌اند. تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان نیز ممکن است. روی هم رفته تحصیل در فرانسه در سه حالت بدون ارائه مدرک زبان فرانسوی ممکن می‌شود:

  • اگر واحدهای شما در دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، نیاز به مدرک زبان فرانسه نخواهید داشت؛ در عوض باید مدرک زبان انگلیسی را ارائه دهید.
  • اگر واحدها به زبان انگلیسی است و شما در مقطع قبل به زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اید، نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی هم نخواهید داشت.
  • در صورتی که می‌خواهید بدون ارائه هیچ مدرک زبانی در فرانسه تحصیل کنید باید در دوره‌های زبان پیش‌نیاز شرکت کنید.

در واقع تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه، زمانی ممکن است که واحدهای زبانی لازم تا سطح B1 را گذرانده باشید. در این صورت می‌توانید جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید و در دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید در کلاس‌هایتان حاضر شوید.

شرایط تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

وقتی شهر و دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب می‌کنید، باید در 2 مرحله مدارک خود را ارائه دهید. مرحله اول دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان و مرحله دوم اخذ ویزا از سفارت است.

مدارکی که به دانشگاه ارائه می‌دهید بسته به اینکه کدام دانشگاه را انتخاب کرده‌اید متفاوت است اما در اینجا عمده مدارک مشترکی که برای تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان باید ارائه دهید را آورده‌ایم:

  • فرم تکمیل درخواست پذیرش دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • فیش پرداخت هزینه‌ها
  • مجوز کامپوس فرانس
  • ریزنمرات
  • مدرک تحصیلی قبلی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه

شرایط سنی لازم برای مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

شرایط سنی مهاجرت بدون مدرک زبان به فرانسه با توجه به مقطع مورد نظر شما تغییر می‌کند. کسانی که قصد اخذ پذیرش از فرانسه برای مقطع کارشناسی را دارند باید کمتر از ۲۲ سال سن داشته باشند. این محدودیت سنی برای مقطع کارشناسی ارشد ۲۷ سال و برای مقطع دکتری ۳۵ سال است. البته لازم است توجه داشته باشید که اگر سن شما بیشتر از حد تعیین شده باشد، شانستان برای اخذ پذیرش صفر نخواهد بود؛ بلکه شانس کمی دارید و درخواست پذیرش شما به احتمال زیاد رد می‌شود.

شرط معدل برای مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

شرط معدل برای مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان محدودیت خاصی برای معدل متقاضی ندارد. البته باید توجه داشته باشید که هر چه معدل شما بهتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش موسسات دولتی و پرداخت هزینه کمتر خواهید داشت. اگر معدل شما خیلی پایین باشد (مثلا زیر ۱۴) شانستان برای اخذ پذیرش کاهش پیدا می‌کند.

مدارک لازم برای مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان سه مرحله تحویل مدرک لازم است. ابتدا یک سری مدرک را به موسسه آموزشی مورد نظر ارائه می‌دهید و پس از گرفتن پذیرش، ترجمه مدارک خود را در سایت Etudes en France آپلود می‌کنید. در نهایت لازم است برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، اصل و ترجمه مدارک را به‌صورت فیزیکی ارائه دهید. برای آگاهی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های فرانسه می‌توانید از مطلب تحصیل در فرانسه بازدید کنید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش دوره زبان فرانسوی

برای شروع کار لازم است ترجمه یک سری مدارک را در سایت Etudes en France آپلود کنید. این مدارک عبارتند از:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک تحصیلی پیشین
  • ریزنمرات مقاطع تحصیلی پیشین
  • رزومه کاری (اختیاری - در صورت وجود شانس شما را برای اخذ پذیرش بالا می‌برد)
  • گواهی زبان (اختیاری)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه‌نامه (SOP)

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان

برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان باید مراحلی را با دقت و به ترتیب طی کنید. البته جزئیات این مراحل به متغیرهای زیادی مثل شهر و دانشگاه مورد نظرتان وابسته است. به طور کلی برای مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان باید مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب رشته

باید از رشته‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، مطمئن باشید. علایق شما محرکه‌‌ای است که می‌تواند رشته تحصیلی‌تان را تعیین کند.

انتخاب دانشگاه

اینکه از چه دانشگاهی با چه رنکینگ جهانی فارغ‌التحصیل می‌شوید در آینده شغلی‌تان تأثیرگذار است. کارفرمایان موقعیت‌های شغلی بهتری را به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر پیشنهاد می‌دهند.

تکمیل فرم پذیرش

دانشگاه‌ها فرم‌های پذیرش روی وبسایت‌شان در دسترس متقاضیان قرار می‌دهند. باید این فرم را تکمیل و برای دانشگاه ارسال کنید.

ثبت نام در کامپوس فرانس

بعد از تکمیل فرم پذیرش باید در سایت Campus France ثبت نام کنید. پس از بررسی پرونده‌تان کامپوس برای مصاحبه ویزا با شما تماس خواهد گرفت.

آماده‌سازی مدارک

هر دانشگاه مدارک متفاوتی از شما می‌خواهد. لیست مدارک مورد نیاز را در وب سایت دانشگاه بررسی و آن‌ها را آماده کنید.

مصاحبه

معمولاً 2 مصاحبه در پیش خواهید داشت. یکی با کامپوس و دیگری احتمالا به صورت آنلاین با دانشگاه.

البته برخی از دانشگاه‌ها به مصاحبه نیاز ندارند و ممکن است تنها همان یک مصاحبه با کامپوس فرانس لازم باشد.

پذیرش

اگر شرایط شما با خواسته‌های دانشگاه مطابق باشد، از آن دانشگاه پذیرش خواهید گرفت. این فرم را همراه با مدارک دیگر به سفارت ارائه دهید.

درخواست ویزا

بعد از گرفتن پذیرش باید به سفارت فرانسه درخواست ویزا دهید. در صورت مهیا بودن شرایط، ویزای تحصیلی فرانسه برایتان صادر خواهد شد.

آغاز تحصیل

بعد از طی کردن همه این مراحل می‌توانید به فرانسه سفر و در دانشگاه به صورت حضوری ثبت نام کنید.

اگر برای تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان اقدام کرده‌اید ابتدا باید در دوره‌های زبان شرکت کنید.

انواع روش‌های مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

انواع روش‌های مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

برای مهاجرت به فرانسه بدون نیاز به مدرک زبان دو راه وجود دارد. راه اول مهاجرت به فرانسه از طریق شرکت در دوره زبان فرانسوی و راه دوم تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی. برای هر کدام از این راه‌ها لازم است ابتدا دانشگاه‌های مورد نظر را پیدا کرده و سپس برای اخذ پذیرش این دانشگاه‌ها اقدام کنید. در صورتی که فرم ارزیابی سیم آخر را همین الان پر کنید، کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و شما را برای پیدا کردن دانشگاه مناسب راهنمایی می‌کنند. مشاوره ابتدایی سیم آخر کاملا رایگان است.

مراحل مهاجرت به فرانسه بدون مدرک زبان

فرانسه جزو معدود کشورهایی است که برنامه مهاجرت بدون مدرک زبان دارد. در واقع دانشگاه‌های این کشور به شما این امکان را می‌دهند که از طریق شرکت در دوره‌های زبان، ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید و پس از گذراندن دوره زبان فرانسوی، وارد دانشگاه شوید.

۱. اخذ پذیرش دانشگاه یا کالج

تعداد زیادی از کالج‌ها و دانشگاه‌های فرانسه دانشجویان خارجی را بدون مدرک زبان پذیرش می‌کنند. در این روش شما باید ابتدا موسسه آموزشی مورد نظر را پیدا کرده و پذیرش آن را بگیرید؛ سپس با استفاده از این پذیرش در دوره زبان ثبت‌نام کرده و در نهایت برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید.

۲. ثبت مدارک در سایت Etudes en france

در این مرحله لازم است در سایت Etudes en france یک پروفایل بسازید و مدارک گفته شده در بخش قبل را در این پروفایل آپلود کنید. پس از تکمیل مدارک و کلیک روی Submit، مدارک شما وارد پروسه بررسی می‌شوند.

۳. مصاحبه آنلاین

در صورتی که مدارک شما کامل و مورد قبول باشد، به مصاحبه آنلاین دعوت می‌شوید. هزینه بررسی مدارک و رزرو وقت مصاحبه توسط بخش فرهنگی سفارت فرانسه یا کامپوس فرانس (Campus France) دریافت می‌شود. پرداخت حضوری این مبلغ الزاما به‌عهده خود متقاضی نیست و دوستان یا اعضای خانواده او می‌توانند این کار را برایش انجام دهند.

۴. تعیین وضعیت سکونت

پس از اخذ پذیرش دوره زبان و موفقیت در انجام مصاحبه، لازم است وضعیت مسکن خود در فرانسه را مشخص کنید؛ چرا که برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، لازم است مدارک مربوط به محل سکونت خود را به کامپوس فرانس ارائه دهید.

۵. تحویل مدارک به صورت حضوری (VFS) و انگشت‌نگاری

پس از اینکه گواهی رزرو محل سکونت را به کامپوس فرانس ارائه دهید، می‌توانید برای تحویل حضوری مدارک (VFS) از این موسسه وقت بگیرید. مدارک لازم برای اخذ ویزا مثل تمکن مالی در این مرحله از شما دریافت و بررسی می‌شوند. در نهایت باید ۹۵ یورو برای بررسی مدارک و انگشت‌نگاری هزینه پرداخت کنید. نتیجه بررسی مدارک شما به‌طور میانگین دو هفته بعد از پرداخت این مبلغ مشخص می‌شود. البته در مواردی این زمان تا دو ماه هم طول کشیده است.

هزینه ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان

هزینه ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان چقدر است؟

به طور کلی، هزینه تحصیل در فرانسه به متغیرهای زیادی وابسته است.

شهر، رشته و دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، در برآورد هزینه‌ها مؤثر است.

برای مثال تحصیل پزشکی در فرانسه کم هزینه و رایگان است و تحصیل در رشته‌های هنری معمولاً هزینه بیشتری دارد. محاسبه رقم دقیق این هزینه غیر ممکن است اما می‌توان محدوده قیمت برای آن‌ها در نظر گرفت. در ادامه هزینه تقریبی تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان را آورده‌ایم:

نوع هزینه مقدار تقریبی
دوره زبان 2000 تا 8000 یورو در هر ترم
شهریه دانشگاه 2000 تا 20000 یورو در سال
مسکن 800 تا 1500 یورو در ماه
خوراک 500 یورو در ماه
حمل و نقل عمومی 50 یورو در ماه
تفریح و ورزش 100 یورو در ماه
بیمه 200 تا 250 یورو در ماه
کتاب و لوازم تحریر 100 تا 200 یورو در ماه

چه دانشگاه هایی در فرانسه به مدرک زبان نیاز ندارند؟

اگر زبان فرانسه بدانید موقعیت‌های زیادی برای تحصیل رایگان و دریافت بورسیه‌ تحصیلی از دانشگاه‌های فرانسه خواهید داشت.

اگر زمان لازم برای یادگیری زبان فرانسه را ندارید، می‌توانید بدون مدرک زبان از دانشگاه پذیرش بگیرید و زبان فرانسه را با شرکت در دوره‌های زبان در کشور فرانسه فرا بگیرید. نام برخی از دانشگاه‌هایی که برای تحصیل در آن‌ها نیاز به مدرک زبان ندارید آورده‌ایم:

  • American Business School, Paris
  • EBS Paris
  • EPITA Graduate School of Computer Science
  • ESAIP School of Engineers
  • ESC Rennes School of Business, France
  • ESGCI, Paris
  • ESLSCA Business School
  • IESA International
  • INSEEC Business School
  • ISC Paris
  • NEOMA Business School
  • Paris School of Business
  • SKEMA Business School
  • Toulouse Business School

تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه

شرایط کار و تابعیت پس از تحصیل بدون مدرک زبان در فرانسه

فرانسه در دسته کشورهایی است که به فارغ‌التحصیلانش فرصت کاریابی می‌دهد. پس از تحصیل در ایت کشور، دولت فرانسه این اجازه را به شما می‌دهد که برای پیدا کردن کار مرتبط با رشته تحصیلی‌تان در این کشور بمانید.

شرایط بازار کار هم در فرانسه به نحوی است که فارغ‌التحصیلان در این کشور نگرانی خاصی برای پیدا کردن کار ندارند.

بعد از پنج سال کار کردن در فرانسه، می‌توانید برای دریافت تابعیت این کشور هم اقدام کنید.

به طور کلی تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان ممکن است و شما می‌توانید در این کشور زبان فرانسه یاد بگیرید، در رشته مورد علاقه‌تان تحصیل کنید و در نهایت مشغول به کار شوید.

مشاوران ما در سیم آخر آماده‌اند تا شما را از ابتدا تا انتهای این مسیر همراهی کنند؛ برای شروع کافی است فرم مشاوره رایگان سیم آخر را تکمیل کنید.

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید از راه های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

02141405

مشاوره رایگان

سوالات متداول

تحصیل در فرانسه برای چه مقاطعی رایگان است؟

تحصیل در فرانسه اگر در دانشگاه‌های دولتی انجام شود رایگان است. البته برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شانس بیشتری نسبت به مقطع کارشناسی خواهید داشت.

بعد از تحصیل در دوره های زبان فرانسه لازم است برای تمدید اقامت به ایران برگردم؟

خیر. شما می‌توانید بدون بازگشت به ایران کارهای تمدید اقامت خود را انجام دهید.