امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه یک فرصت مناسب برای کسب یک تجربه ارزشمند و بودن در یک محیط بین‌المللی است. دانشگاه های فرانسه جزء بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که به خوبی خود را با نیاز دانشجویان وفق داده‌اند و با ایجاد یک محیط آرام و شرایط ایده‌آل برای تحصیل موفق به جلب رضایت بیشتر دانشجویان بین‌المللی خود شده‌اند. این موضوع موجب شده تا تحصیل در فرانسه به یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شود و هر ساله تعداد بیشماری از این دانشجویان این کشور را برای ادامه تحصیل و کسب مدرک دانشگاهی انتخاب کنند. البته علاوه‌بر امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی فاکتورهای دیگری وجود دارد که باعث شده فرانسه یکی از مقاصد تحصیلی مهم و محبوب برای این دانشجویان باشد. این دلایل عبارتند از:

  • سطح بالای آموزش عالی در فرانسه
  • سطح بالای پژوهش در فرانسه
  • اقتصاد قوی فرانسه
  • محیط زندگی دلپذیر و دوست‌داشتنی در قلب اروپا
  • امکان تحصیل با هزینه بسیار پایین
  • کمک‌هزینه مسکن در فرانسه
  • یادگیری زبان زیبای فرانسوی

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه

قبل از وارد شدن به بحث تحصیل در بهترین دانشگاه های فرانسه بهتر است کمی با شرایط تحصیل در این کشور آشنا شویم.

  • شرایط سنی

در حالت کلی تحصیل در فرانسه هیچ گونه محدودیت سنی ندارد. در واقع بیشتر دانشگاه های فرانسه شرایط سنی خاصی تعیین نکردن. با این وجود بهتر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی بین  ۱۸ تا ۲۲ سال و برای کارشنلسی ارشد تا ۳۳ سال را مد نظر داشته باشید.

  • هزینه تحصیل

شهریه دانشگاه‌های فرانسه نسبتاً پایین است. شهریه سالانه دانشگاه‌های دولتی فرانسه برای مقطع کارشناسی ۲۷۷۰ یورو، کارشناسی ارشد ۳۷۷۰ یورو و مقطع دکتری ۳۸۰ یورو است. البته این مبالغ فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه‌های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود.

  • هزینه زندگی

زندگی در فرانسه نسبت به نقط دیگر اروپا کم هزینه‌تر است. با این حال هزینه زندگی در فرانسه به عوامل مختلفی از جمله شهر محل زندگی و سبک زندگی بستگی دارد اما متوسط هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه حدود ۸۰۰-۱۰۰۰ یورو در ماه است.

معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل

فرانسه دارای دانشگاه‌های متعددی در رشته‌های مختلف علمی است. در رتبه‌بندی جدید منتشرشده توسط مؤسسه QS (برای سال ۲۰۲۰)، ۳۱ دانشگاه فرانسه در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. همچنین بر اساس وب‌سایت Times Higher Education که یکی دیگر از معتبر‌ترین منابع دانشگاهی جهان است، دانشگاه های فرانسه در جایگاه‌های بالای این رده‌بندی قرار دارند و پنج دانشگاه برتر این کشور جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل خواهیم پرداخت.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن از به هم پیوستن دو دانشگاه پیشتاز در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) ایجاد شده و تجربه قرن‌ها تحقیق و آموزش را در خود گنجانده است. سوربن دانشگاهی تحقیق-محور بوده و بازه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی نظیر هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهد. شیوه آموزش و تحقیق در دانشگاه سوربن به گونه‌ای طراحی شده است که با چالش‌های علمی و روشن‌فکرانه قرن ۲۱ هم راستا باشد. در حال حاضر حدود ۴۳۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه سوربن فرانسه همچنین در رتبه‌بندی QS در جایگاه ۷۷ دانشگاه‌های جهان قرار دارد. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل و رشته‌های ارائه شده در دانشگاه سوربن»

دانشگاه ساینس پو

دانشگاه ساینس پو توسط امیلی بوتمی (Émile Boutmy) در سال ۱۸۷۲ و در پاسخ به بحران‌های اخلاقی و سیاسیِ فرانسه که در نتیجه جنگ فرانسه و پروس (در سال ۱۸۷۰) ایجاد شده بود، تأسیس شد. هدف وی از تأسیس چنین دانشگاهی آموزشِ افرادی ماهر در زمینه تحصیلات و خلق دانشی نوین برای یک فرانسه جدید بود. در حقیقت دانشگاه ساینس پو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده که از میان آنها می‌توان به آزادی این دانشگاه در انتخاب دانشجویان، رشته‌های تحصیلی و اعضای دانشکده، شیوه خلاقانه آموزشی و انگیزه علمی ساینس پو در تربی دانشجویان اشاره کرد. دانشگاه ساینس پو امروزه دارای ۷ پردیس دانشگاهی بوده که در شهرهای مختلف فرانسه واقع شده‌اند. در جدید‌ترین رتبه‌بندی صورت گرفته توسط وب‌سایت Times Higher Education، دانشگاه ساینس پو را در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی قرار دارد. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه ساینس پو»

دانشگاه مونپلیه

دانشگاه مونپلیه و یا همان Université de Montpellier یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است که بر اساس رتبه‌بندی‌های مختلف در جایگاه‌های متفاوتی قرار گرفته است. دانشگاه مونپلیه دانشگاهی دولتی و تحقیق-محور در فرانسه است که در جنوب شرقی فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۲۸۹ تأسیس شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. دانشگاه مونپلیه در طول ۴۵ سال (بین سال ۱۹۷۰ و ۲۰۱۵) به ۳ دانشگاه مختلف، تقسیم شد و با عناوینِ دانشگاه مونپلیه۱، دانشگاه مونپلیه۲ و دانشگاه Paul Valéry مونپلیه۳ شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین دارای بیش از ۱۵۰۰۰ دانشجو و حدود ۱۴۵۰ کارمند است. دانشگاه مونپلیه فرانسه دانشگاهی چندرشته‌ای با ۸ دانشکده است که البته تمرکز این دانشگاه بر تحقیقات علوم پایه و تحقیقات مربوط به فناوری (تکنولوژی) است. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل و اخذ پذیرش از دانشگاه مونپلیه»

دانشگاه PSL

PSL یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است. این دانشگاه محیطی بسیار مناسب برای پیشرفت بهبود سطح آموزشی و پرورش خلاقیت دانشجویان است. هنر، علوم و مهندسی در رأس موضوعات این دانشگاه قرار دارد و بی‌شک در آینده بخش بسیار بزرگ‌تری از جامعه جهانی را شکل می‌دهد. دانشگاه PSL، دانشگاهی دولتی بوده و پذیرای تمامی دانشجویان از سراسر جهان (بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ملیت و جنسیت) است. هدف اصلی این دانشگاه پیشرفت سطح پویایی دانشجویان، ایجاد فرصت برای آنها به منظور ترقی در زمینه آموزش و از میان برداشتن موانع فراهنگی و اجتماعی است. بر اساس رتبه‌بندی QS این دانشگاه در جایگاه ۵۳ جهانی قرار گرفته است. رتبه‌‌بندی تایمز نیز دانشگاه PSL را در جایگاه ۴۵ جهانی قرار داده است. آشنایی با رشته‌های دانشگاه PSL»

دانشگاه بوردو

دانشگاه دولتی بوردو یکی از دانشگاه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه است که قدمت آن به سال ۱۴۴۱ برمی‌گردد. این دانشگاه همچنین مجدداً در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۴ از ادغام سه دانشگاه (بوردو۱، بوردو سگالن و بوردو مونتسکیو) تأسیس شد. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، دانشگاه بوردو فرانسه به دلایل زیادی در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه قرار گرفته است که برخی از این دلایل عبارتند از: کیفیت آموزش، کیفیت تحقیقات، داشتن رشته‌های متعدد، تحقیق-محور بودن دانشگاه و داشتن محیطی بین‌المللی. براساس رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۰، دانشگاه بوردو فرانسه در جایگاه ۴۵۸ جهانی واقع شده است. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل به انگلیسی در دانشگاه بوردو»

دانشگاه گرونوبل آلپ

دانشگاه Grenble-Alpes فرانسه یک دانشگاه تحقیقاتی در فرانسه است که در سال ۱۳۳۹ در شهر گرنوبل تاسیس شده است. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های فرانسه است به بیشتر به مطالعه بر روی علوم طبیعی و مهندسی- اقتصاد و زبان شناسی و البته علوم سیاسی و انسانی تمرکز دارد. این دانشگاه که  در نزدیکی رشته کوه های آلپ واقع شده است، یکی از زیبا‌ترین دانشگاه‌های جهان است. یکی از معروف‌ترین رشته‌های این دانشگاه برای تحصیل به زبان انگلیسی تحصیل در رشته مهندسی زلزله (earthquake engineering) و زلزله شناسی (engineering seismology) است. این دانشگاه همچنین دوره‌هایی مثل کسب و کار، مدیریت، شیمی، فیزک، علوم مواد و … برای مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهد.

دانشگاه نانت

دانشگاه نانت یا Université de Nantes در سال ۱۴۶۰ میلادی توسط فرانسیس دوم، دوک بریتانی تاسیس شد. از زمان تاسیس، این دانشگاه همواره به عنوان قطب اصلی آموزش عالی و تحقیق در غرب فرانسه شناخته می‌شود. بر اساس جدید‌ترین نظر سنجی صورت گرفته توسط موسسه تایمز در سال ۲۰۲۰، این دانشگاه در رتبه ۸۰۱-۱۰۰۰ در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. بیشتر رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در این دانشگاه دوره‌های فنی و مهندسی است. در مجموع ۱۶ دوره مختلف به زبان انگلیسی در این دانشگاه ارائه می‌شود که می‌توان به دوره‌های زیر اشاره کرد.

  • رباتیک پیشرفته
  • هیدرودینامیک در مهندسی اقیانوس
  • مدیریت پروژه سیستم‌های اطلاعاتی (Project Management of Information Systems)
  • بهینه سازی در تحقیقات عملیاتی (Optimization in Operation Research)
  • انرژی الکتریکی
  • علم حرارت و انرژی
  • زمین ، علوم سیاره ای و علوم محیطی (Earth, Planetary and Environmental Sciences )
  • نانو ، نانومواد و فناوری نانو
  • بیوانفورماتیک برای زیست شناسان
  • بیوتکنولوژی جلبک (Microalgae Bioprocess Engineering)

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع

www.timeshighereducation.com