در میان کشور های محبوب جهان و در طول تاریخ، فرانسه همواره در جایگاه ویژه ای قرار داشته است. البته علاقه مندی افراد به این کشور بی دلیل نبوده است. علاوه بر تاریخ، هنر و فرهنگ غنی این کشور، دانشگاه های معتبری نظیر دانشگاه سوربن در این علاقه مندی بی تاثیر نبوده اند. دانشگاه دولتی سوربن که در شهر پاریس (پایتخت فرانسه) قرار دارد، بهترین دانشگاه فرانسه شناخته می شود و بسیاری از افراد علاقه مند به تحصیل در فرانسه آن را در لیست انتخاب هایشان قرار می دهند.

جالب است بدانید که دو دانشگاه برتر در پاریس (دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری) در هم ادغام شده و دانشگاه سوربن را پایه ریزی کرده اند. در نتیجه در این دانشگاه می توان تجربه سال ها تحقیق و آموزش را پیدا کرد. در سوربن که دانشگاهی تحقیق محور است، رشته های تحصیلی فراوانی مثل هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی آموزش داده می شوند. علاوه بر این ها در آن جا چالش های آموزشی و تحقیقاتی مطرح شده با راه حل های کاملا علمی و به روز حل می شوند. اگر شما نیز به گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در دانشگاه سوربن علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم با جنبه های مختلف این دانشگاه آشنا شوید. در ادامه به ارائه اطلاعاتی درباره دانشگاه سوربن، دانشکده ها و رشته ها، شرایط تحصیل و پذیرش، کار دانشجویی و بورسیه های تحصیلی و شهر محل تحصیل دانشجویان این دانشگاه یعنی پاریس، می پردازیم.

معرفی دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربن

همان گونه که اشاره کردیم، دانشگاه سوربن یکی از موسسات برتر آموزش عالی در فرانسه است که همواره ارتباط خود را با وقایع علمی در مقیاس جهانی حفظ کرده است. اگر دانشگاه ها را از نظر فراهم کردن فرصت های تحقیقاتی عالی برای دانشجویان بررسی کنیم، سوربن قطعا در جایگاه های برتر قرار می گیرد. جالب این که این اعتبار روز به روز در حال افزایش است. از دیگر مشخصه های مثبت این دانشگاه می توانیم کیفیت بالای آموزشی و تحقیقاتی آن را نام ببریم. دانشگاه سوربن در عین حال که از میراث ابتدایی فرانسه محافظت می کند، ساختار های جدید دانش را که امروزه در حال شکل گرفتن است، از یاد نمی برد. در حال حاضر حدود 55000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل اند و از آنجایی که شهرتی جهانی دارد، دانشجویان بسیاری از سراسر جهان مشتاق شده اند در آن به ادامه تحصیل بپردازند. زمینه های تحقیقاتی دانشگاه سوربن بسیار به روز هستند و بیش از ۳۴۰۰ استاد در آزمایشگاه های این دانشگاه فعالیت می کنند.

رتبه دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن

همان طور که پیش تر بیان کردیم، سوربن به دلیل کیفیت بالای آموزشی و تحقیقاتی اش مشهور شده است. وب سایت های مختلف رتبه بندی هم آن را در رتبه های بالا قرار داده اند. در ادامه، این وب سایت ها را مفصل تر بررسی می کنیم:

  • وب سایت رتبه بندی QS

وب سایت معتبر رتبه بندی QS، دانشگاه سوربن را در سال 2024 در جایگاه 59 قرار داده است.

  • وب سایت رتبه بندی تایمز

در وب سایت رتبه بندی تایمز دانشگاه سوربن در جایگاه 90 جهانی (در سال 2023) قرار گرفته است.

  • وب سایت رتبه بندی Shanghai

رتبه بندی جدید Shanghai رتبه 46 را به این دانشگاه (در سال 2023) اختصاص داده است.

دانشکده ها و رشته های دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن ۳ دانشکده دارد که عبارت هستند از:

  • دانشکده هنر و علوم انسانی

دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه سوربن را بزرگ ترین و کامل ترین دانشکده فرانسه در زمینه هنر، زبان، ادبیات، علوم اجتماعی و انسانی می شناسند. اعتبار آموزشی دانشکده هنر و علوم انسانی هم از کیفیت بالای تحقیقات و شیوه خلاقانه تدریس دانشکده ناشی می شود. این دانشکده رشته های تحصیلی متعددی را پیش روی دانشجویان می گذارد که عبارتند از: ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان، ادبیات خارجی و تمدن، زبان شناسی، فلسفه، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافی، تاریخ هنر و باستان شناسی، موسیقی شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش و ترتیب مدرس. این دانشکده دو مرکز با نام های CELSA و ESPE هم دارد.

  • دانشکده پزشکی

دانشکده پزشکی دانشگاه سوربن یکی از برترین دانشکده های پزشکی در اروپا است. تحقیقات و آموزش هایی که در این دانشگاه صورت می گیرند آن را به بخشی فعال و پویا در این زمینه تبدیل کرده است. رشته های دانشگاه سوربن فرانسه در دانشکده پزشکی عبارتند از پیراپزشکی، گفتار درمانی، روان درمانی، ارتوپتیک، مامایی و سایکوموتریسیته.

  • دانشکده علوم و مهندسی

این دانشکده تمام رشته های تحصیلی مربوط به علوم و مهندسی را پوشش می دهد. نقش تحقیقات در آن بسیار مهم است و این تحقیقات در بهبود هر چه بیشتر کیفیت آموزشی در این دانشکده تاثیر دارند. دانشکده علوم و مهندسی در دانشگاه سوربن 22000 دانشجو دارد و تعداد زیادی رشته را که به دپارتمان های آموزشی و تحقیقاتی تقسیم می شوند، پوشش می دهد. این رشته ها عبارت هستند از:

  • زیست شناسی
  • شیمی
  • مهندسی
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • علوم زمین
  • محیط زیست و تنوع زیستی

این دانشکده مرکز مهندسی پلی تک سوربن (Polytech Sorbonne engineering school)، موسسه اختر فیزیک پاریس (Paris Astrophysics Institute) و موسسه Henri Poincaré هم دارد.

شرایط تحصیل در دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن-4

اگر دریافت پذیرش از دانشگاه های فرانسه، به خصوص دانشگاه سوربن را در اولویت قرار داده اید، توجه داشته باشید که تسلط بر سطح مناسبی از زبان فرانسوی (نوشتاری و گفتاری) برای گذراندن واحد های دانشگاهی در دانشکده هنر و علوم انسانی و علوم و مهندسی ضروری است. سطح مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های فرانسه حداقل B2 است. پیشنهاد می دهیم برای اطلاع دقیق از سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل در این دانشگاه، وارد سایت دانشکده مورد نظر شوید و بخش شرایط پذیرش آن را با دقت مطالعه کنید.

با این حال، خالی از فایده نیست که بدانید سطوح زبان فرانسه مورد نیاز در دانشکده پزشکی برای تمامی مقاطع، C1 است. برای دانشجویان بین المللی و کارکنان خارجی دانشگاه سوربن که به میزان کافی به این زبان مسلط نیستند، کلاس زبان فرانسوی برگزار می شود. این دوره ها برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشدی که در این دانشگاه ثبت نام کرده اند، رایگان است.

شرایط پذیرش دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن-5.jpg

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه سوربن شامل موارد زیر می شود:

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات
  • مدرک زبان فرانسه (حداقل B2 و حداقل C1 برای رشته های حوزه پزشکی)
  • پارسپورت و عکس پرسنلی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • توصیه نامه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

کار دانشجویی در دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن-6.jpg

یکی از مزایای تحصیل در این دانشگاه این است که می توان در آن به کار پاره وقت پرداخت. دانشجویانی که می خواهند مشغول به کار دانشجویی شوند باید به سایت https://emplois.sorbonne-universites.fr مراجعه کنند.

بورسیه های تحصیلی در دانشگاه سوربن

هر یک از دانشکده های این دانشگاه دفاتر کمک های مالی دارند که دانشجویان برای کسب اطلاعات دقیق درمورد نوع بورسیه شان (که به شرایط دانشجو بستگی دارد) باید به آن ها مراجعه کنند. انواع کمک های مالی در این دانشگاه به این شرح هستند:

  • کمک های مالی ای که به درآمد والدین بستگی دارد. (BCS)
  • کمک های مالی اورژانسی (اضطراری)
  • کمک های مالی ای که به درآمد دانشجو بستگی دارد. (FSDIE)
  • معافیت از پرداخت هزینه ثبت نام و بازگرداندن این مبلغ

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه سوربن چیست؟

دانشگاه سوربن-7.jpg

همان گونه که تا کنون ذکر کردیم برای تحصیل در دانشگاه سوربن و بهره مندی از بورسیه تحصیلی این دانشگاه باید به زبان این کشور حداقل تا سطح B2 مسلط باشید. شرایط پذیرش در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی و اروپایی متفاوت است؛ در نتیجه پیشنهاد ما این است که وارد سایت دانشگاه سوربن شوید و شرایط پذیرش دانشجو را با دقت مطالعه نمایید. علاوه بر این ادامه تحصیل در مقطع های گوناگون آن متفاوت است و شما باید با توجه به ترجیحات خود و از راه موسسه مهاجرت تحصیلی اقدام به اخذ بورسیه کنید.

انواع گوناگون بورسیه و کمک هایی که این دانشگاه ارائه می دهد عبارت است از کمک کلی یا یک باره (One-off assistance) و بازپرداخت هزینه های ثبت نام برای دانشجویان بورسیه ای. علاوه بر این، می توانید برای بهره مندی از کمک هزینه زندگی دانشجویی این دانشگاه که CVEC نام دارد، درخواست دهید. در مرحله بعد FSDIE طرح ها و پرونده های درخواست شما را بررسی می کند و متناسب با آن پاسخ می دهد.

دانشگاه سوربن-8.jpg

شهر پاریس

اطلاع از شرایط زندگی در پاریس برای تحصیل موفق در این شهر الزامی است. به طور کلی کیفیت زندگی در شهر پاریس بالا است و همین موضوع وفق دادن با شرایط جدید را برای دانشجویان آسان تر کرده است. در ادامه با شاخص های مختلف کیفیت در شهر پاریس آشنا می شویم:

  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص مراقبت های درمانی: بالا
  • شاخص وضعیت اقلیمی: بسیار بالا

شهر پاریس به طور کلی تابستان های معتدل و کوتاه به همراه آسمان نیمه ابری دارد. زمستان های آن هم بسیار سرد و همراه با باد و آسمان ابری است. در این شهر متوسط دمای هوا در طول سال از ۲ درجه تا ۲۵ درجه سانتی گراد متغیر است و دمای کمتر از ۴- یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی گراد در آن به ندرت اتفاق می افتد. فصل گرم سال در شهر پاریس از ۱۲ ماه ژوئن شروع می شود و تا ۹ سپتامبر با متوسط دمای ۲۲ درجه سانتی گراد در روز ادامه می یابد. همچنین گرم ترین روز سال در این شهر، ۳ ماه آگوست با حداقل دمای ۱۵ درجه و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتی گراد است.

فصل سرد سال هم در پاریس از ۱۵ ماه نوامبر تا ۶ مارس با متوسط دمای ۱۰ درجه سانتی گراد در روز است. سرد ترین روز سال، ۸ ماه فوریه با حداقل دمای ۲ درجه سانتی گراد و حداکثر دمای ۷ درجه سانتی گراد است. بر اساس نظرات گردشگران، بهترین زمان برای بازدید از شهر پاریس از اواسط ماه ژوئن تا اواسط ماه سپتامبر است. دمای هوا در این مدت بین ۱۸ درجه تا ۲۷ درجه سانتی گراد تغییر می کند.

همچنین به طور متوسط هزینه زندگی در شهر پاریس برای یک نفر حدود 1.443 یورو در ماه است. در ادامه نیز با جزئیات بیشتری به هزینه های زندگی در این شهر خوهیم پرداخت.

  • هزینه مواد غذایی و رستوران

اگر بخواهیم هزینه غذا در پاریس را برای هر نفر به صورت میانگین محاسبه کنیم، حاصل به دست آمده رقمی حدود 45 یورو در روز خواهد بود. البته برای کسانی که بودجه شان کمتر است و نمی خواهند در بدو ورود برای خورد و خوراک هزینه زیادی بپردازند، حدود 25 یورو در روز کافی است. دانشجویانی که با هزینه کردن برای مواد غذایی مشکلی ندارند هم بهتر است برای روزانه 65 یورو برنامه ریزی کنند.

  • هزینه حمل و نقل

هزینه های مربوط به حمل و نقل در پاریس نیز از جمله مواردی است که پیش از سفر به این شهر باید تخمین زده شود. بدیهی است که بیشتر دانشجویان به محض ورود به این شهر قادر نیستند با خودروی شخصی تردد کنند و به استفاده از حمل و نقل عمومی روی می آورند. در پاریس شرکت RATP بلیط های تکی حمل و نقل عمومی را با قیمت 2.10 یورو می فروشد که از آن ها می توان برای تردد به وسیله مترو، اتوبوس و تراموا بهره برد.

  • هزینه مسکن

در میان هزینه های مربوط به زندگی هزینه مسکن در پاریس را می توان مهم ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و اندازه مسکن، متغیر است. قیمت هر متر مربع در پاریس در سال 2023 و در مرکز شهر 9000 یورو و در محله های خارج از شهر 7000 یورو برآورد شده است. با این اوصاف یک آپارتمان یک خوابه که 30 متر مربع است، 270000 تا 420000 یورو برای شما خرج بر می دارد.

اگر بخواهید یک آپارتمان مبله یک خوابه از 30 متر تا 70 متری در پاریس اجاره کنید باید بین 1300 تا 3000 یورو در ماه بپردازید؛ زیرا هزینه اجاره هر متر آن 35.50 یورو است. (قیمت های اجاره بها برای سال 2022 هستند.)

  • هزینه اینترنت

برای بسیاری از دانشجویان و مهاجران هزینه های مربوط به اینترنت نیز بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در تخمین هزینه های کلی زندگی تاثیر زیادی دارد. برای مثال طرح داده نامحدود با سیم کارت 21.60 تا 28.80 یورو در ماه است.

جمع بندی

دانشگاه سوربن یکی از بهترین و معتبر ترین دانشگاه های کشور فرانسه است که دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان مشتاق تحصیل در آن هستند. این دانشگاه علاوه بر حفظ ارزش های ابتدایی و اصیل کشور فرانسه در تحقیقات و شیوه تدریس خود، کاملا مطابق با نیاز های روز جامعه علمی جهانی پیش می رود. تا کنون تعداد دانشجویان این دانشگاه 55000 تخمین زده شده اند و فارغ التحصیلان آن به 360000 نفر می رسند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درمورد این دانشگاه در اختیار علاقه مندان به تحصیل در آن ارائه دهیم.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.