برای انتخاب دانشگاه جهت تحصیل در فرانسه باید با دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید. دانشگاه ساینس پو فرانسه یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه در زمینه علوم اجتماعی بوده و دارای ۷ پردیس جداگانه در این کشور است. ساینس پو در حقیقت، دانشگاهی تحقیق-محور بوده که با تنظیم کردن بالاترین استاندارندهای ممکن برای دانشکده و دانشجویان، همواره بر تعالی، پیشرفت و رشد دانشجویان و دانشگاه تمرکز دارد. مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه ساینس پو یکی از موضوعات مهم بوده و همواره در تلاش است که نقش پیشتازی در موضوع آموزشی و تحصیلات عالی داشته باشد. در ادامه به تاریخچه دانشگاه ساینس پو، پردیس‌های دانشگاه، رتبه دانشگاه، تحصیل در دانشگاه ساینس پو فرانسه به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف، شرایط پذیرش و شهریه دانشگاه ساینس پو فرانسه خواهیم پرداخت.

تاریخچه دانشگاه ساینس پو

دانشگاه ساینس پو توسط فردی به نام امیلی بوتمی (Émile Boutmy) در سال ۱۸۷۲ و در پاسخ به بحران‌های اخلاقی و سیاسیِ فرانسه که در نتیجه جنگ فرانسه و پروس (در سال ۱۸۷۰) ایجاد شده بود، تأسیس شد. هدف وی از تأسیس چنین دانشگاهی آموزشِ افرادی ماهر در زمینه تحصیلات و خلق دانشی نوین برای یک فرانسه جدید بود. در حقیقت دانشگاه ساینس پو دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده که از میان آنها می‌توان به آزادی این دانشگاه در انتخاب دانشجویان، رشته‌های تحصیلی و اعضای دانشکده، شیوه خلاقانه آموزشی و انگیزه علمی ساینس پو در تربی دانشجویان اشاره کرد. دانشگاه ساینس پو امروزه دارای ۷ پردیس دانشگاهی بوده که در شهرهای مختلف فرانسه واقع شده‌اند.

پردیس های دانشگاه ساینس پو

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، دانشگاه ساینس پو دارای ۷ پردیس دانشگاهی بوده که این پردیس‌ها در حقیقت، مکانی را برای جوامع چندفرهنگی دانشجویان ایجاد کرده‌اند. پردیس‌های دانشگاه ساینس پو عبارتند از: پردیس رنس، پردیس دیژون، پردیس لو آور، پردیس مانتون، پردیس نانسی، پردیس پاریس و پردیس پواتیه.

رتبه دانشگاه ساینس پو

همانطور که می‌دانید دانشگاه ساینس پو یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان بوده و بر اساس رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی دارای رتبه‌هایی متفاوت است. در ادامه به رتبه این دانشگاه بر اساس رنکینگ‌های مختلف جهانی می‌پردازیم.

رتبه بندی جهانی QS

همانطور که می‌دانید رتبه‌بندی جهانی QS یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی بوده که دانشگاه‌های مختلف جهان را در سطوح مختلفی قرار داده است. بر اساس این رتبه‌بندی، دانشگاه ساینس پو در جایگاه ۲۴۲ جهانی قرار گرفته است.

رتبه بندی جهانی تایمز

رتبه بندی جهانی تایمز یکی از وب‌سایت‌های جهانی معتبر بوده و دانشگاه ساینس پو را در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهانی قرار داده است.

تحصیل در دانشگاه ساینس پو به زبان انگلیسی

دانشگاه ساینس پو به طور کلی دارای ۱۴۰۰۰ دانشجو است که نیمی از آنها خارجی (دانشجوی بین‌المللی) هستند. به دلیل وجود دانشجویانِ خارجی در این دانشگاه، ساینس پو تصمیم گرفته است که برخی از رشته‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را کاملاً به زبان انگلیسی برگزار کنند. بنابراین دانشجویان با انتخاب این رشته‌ها دیگر نیازی به صحبت به زبان فرانسوی ندارند که البته می‌توانند با گذراندن دوره‌های فشرده زبان فرانسه حین تحصیل خود از یادگیری نیز این زبان بهره ببرند. در ادامه به رشته‌هایی که در این دانشگاه کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود می‌پردازیم.

مقطع کارشناسی

رشته های دانشگاه ساینس پو در مقطع کارشناسی عبارتند از: مطالعات اروپایی-آسیایی، اروپا-آمریکای شمالی و خاورمیانه و مدیترانه. دانشجویان با انتخاب این رشته‌ها که در دوره‌ای ۳ ساله تدریس می‌شوند، باید دوره اجباری زبان فرانسه نیز بگذرانند. این دانشجویان همچنین دارای فرصتی برای شرکت در کلاس‌های زبان مربوط به دوره تحصیلی خود نیز هستند.

مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه ساینس پو رشته‌های بیشتری را در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان پیشنهاد می‌دهد. رشته‌های انگلیسی این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از: رشته امنیت بین‌الملل، مدیریت دولتی بین‌المللی، سیاست اقتصادی بین‌الملل، توسعه بین‌الملل، رشته حقوق بشر و فعالیت‌های انسان‌دوستانه، سیاست زیست‌محیطی، انرژی بین‌الملل، روزنامه‌نگاری و روابط بین‌الملل، رشته روابط اروپایی، سیاست‌گذاری عمومی، مدیریت پایداری بین‌المللی، ارتباطات، رسانه و صنایع خلاق، new luxury، حقوق اقتصادی، کنترل کلان‌شهرها و اقتصاد.

مقطع دکتری

دانشگاه ساینس پو رشته اقتصاد را در مقطع دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

پذیرش دانشگاه ساینس پو

دریافت پذیرش از دانشگاه ساینس پو بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است که در ادامه به شرایط مورد نیاز برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌پردازیم.

مقطع کارشناسی

پذیرش برای افرادی که دارای دیپلم از یک دبیرستان خارجی هستند و یا مدرک کارشناسی خود را خارج از فرانسه دریافت نموده‌اند، در دو مرحله انجام می‌شود که به شرح زیر است:

مرحله اول

در مرحله اول دانشجویان باید برای آنچه در فرم درخواست (Application Form) ذکر شده است، واجد شرایط باشند. داوطلبان بر اساس عملکرد آموزشی، پیشرفت و رفتار کلاسی، انگیزه، اهداف شخصی، فعالیت‌های تحصیلی اضافه و همچنین پیوستگی در تحصیل (نداشتن گپ تحصیلی) انتخاب می‌شوند. این مرحله، انتخاب قطعی نبوده و اولین مرحله گزینش است و افرادی که در این مرحله انتخاب می‌شوند از طرف دانشگاه، ایمیلی دریافت می‌کنند و به یک مصاحبه دعوت می‌شوند. همچنین مصاحبه، توسط تیمی ۳ نفره شامل نماینده رئیس دانشگاه و دو استاد برگزار می‌شود. از افرادی که در این مصاحبه شرکت می‌کنند خواسته می‌شود که نسبت به مقاله‌ای نظر خود را ابراز کنند که زبان مورد استفاده در این مصاحبه بسته به زبان موردنیاز برای رشته انتخابی در دانشگاه ساینپی پو می‌تواند انگلیسی و یا فرانسوی باشد. به داوطلبین در این مصاحبه به مدت ۳۰ دقیقه زمان داده می‌شود که متنی را که قرار است درباره آن ابراز نظر کنند، مطالعه کرده و بعد از آن در مدت ۱۰ دقیقه درباره این متن یک ارزیابی ساختاریافته ارائه دهند. سپس داوران به مدت ۲۰ دقیقه زمان دارند که سؤالاتی (خواه درباره مقاله خواه در باب موضوعات کلی‌تر) از داوطلبین بپرسند.

مرحله دوم

در این مرحله گروهی از افراد در دانشگاه که به عنوان کمیته نهایی شناخته می‌شوند، تصمیم نهایی را می‌گیرند. اعضای این کمیته در این مرحله هم به با ارزیابی فرم درخواست (Application Form) داوطلبین و نتیجه مصاحبه به تصمیم‌گیری نهایی می‌پردازند.

یکی از نکاتی داوطلبین باید به آن توجه کنند این است که دانشجویان با استفاده از مراحل فوق در روند انجام پذیرش تنها می‌توانند در یکی از پردیس‌های رنس، دیژون، لو آور، مانتون، نانسی و یا پواتیه تحصیل کنند. چنانچه داوطلبین تمایل به تحصیل در پردیس واقع در پاریس دارند باید در آزمون ورودی که تنها به زبان فرانسوی برگزار می‌شود شرکت کنند.

مقطع کارشناسی ارشد

افرادی که مدرک کارشناسی خود را در دانشگاه و یا مؤسسه‌ای خارج از فرانسه دریافت کرده و یا تمایل دارند برای رشته‌های کارشناسی ارشد و یا رشته‌های دو مدرکی (Dual degree) اقدام کنند باید از روند زیر برای درخواست پذیرش از دانشگاه ساینس پو اقدام کنند. در ادامه به مراحلی که باید قبل از ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه ساینس پو انجام می‌شود، می پردازیم.

پیش از ثبت درخواست پذیرش

  1. تمامی داوطلبین باید پیش از شروع کار پذیرش باید به graduate-studies از وب‌سایت رسمی دانشگاه ساینس پو مراجعه کرده و رشته تحصیلی موردنظر خود را انتخاب کنند.
  2. مورد دیگری که باید پیش از پذیرش در نظر گرفته شود، مرور معیارهای موردنیاز برای واجد شرایط بودن و پذیرش است.
  3. دانشجویان بعد از انتخاب رشته مورنظر باید زبان موردنیاز، مدارک مورنیاز و ددلاین مخصوص آن رشته را چک کنند. همانطور که می‌دانید زبان و ددلاین پذیرش برای رشته‌های مختلف، متفاوت است اما مدارک موردنیاز برای تمامی رشته‌ها به شرح زیر هستند.
  • رزومه
  • ریزنمرات رسمی
  • مدرک زبان (بسته به رشته انتخابی، متفاوت است)
  • دو ارجاع آموزشی .)
  • مدرک رسمی از دانشگاه که (امضا و مهر شده) که جمع کل نمره شما را در مقطع کارشناسی نشان می‌دهد.
  • مقاله و یا متن دیگری که نوشته و یا منتشر کرده‌اید (این مورد اجباری نیست.)
  • چک کردن مدارم لازم و موردنیاز برای رشته مورد نظر

در ادامه به تعدادی دیگر از مدارک موردنیاز برای برخی از رشته‌های خاص می‌پردازیم. داوطلبین باید توجه داشته باشند که این مدارک برای تمامی رشته‌ها لازم نبوده و تنها برخی از رشته‌ها به یکی از آنها نیاز دارند.

  • ارجاع حرفه‌ای (Professional reference)
  • نمره آزمون GRE
  • نمره آزمون GMAT
  • کپی مدرک قانونی و… .

موضوع دیگری که داوطلبان باید به آن توجه کنند این است که باید تنها مدارک واجب را آپلود کرده و از فرستادن کدارک بیشتری برای دانشگاه خودداری کنند.

شهریه دانشگاه ساینس پو

اطلاع از هزینه مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه یکی از موضوعات بسیار مهمی است که برای هر دانشجویی حائز اهمیت است. در حقیقت مسئولین دانشگاه ساینس پو بر این باورند که مرزهای اقتصادی هیچ وقت نباید با موضوعِ آموزش درهم آمیزد. همچنین شهریه در این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های جهانی دیگر، نسبتاً پایین بوده و برای تمامی دانشجویان بین‌المللی برابر ۱۰۵۴۰ یورو در سال برای مقطع کارشناسی و ۱۴۵۰۰ یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد است که البته امکان تحصیل رایگان در فرانسه نیز وجود دارد.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: