برای انتخاب دانشگاه جهت تحصیل در فرانسه باید دانشگاه‌های این کشور را مورد ارزیابی قرار دهید. دانشگاه مونپلیه و یا همان Université de Montpellier یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه و جهان است که بر اساس رتبه‌بندی‌های مختلف در جایگاه‌های متفاوتی قرار گرفته است. دانشگاه مونپلیه دانشگاهی دولتی و تحقیق-محور در فرانسه است که در جنوب شرقی فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۲۸۹ تأسیس شد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود. دانشگاه مونپلیه در طول ۴۵ سال (بین سال ۱۹۷۰ و ۲۰۱۵) به ۳ دانشگاه مختلف، تقسیم شد و با عناوینِ دانشگاه مونپلیه۱، دانشگاه مونپلیه۲ و دانشگاه Paul Valéry مونپلیه۳ شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین دارای بیش از ۱۵۰۰۰ دانشجو و حدود ۱۴۵۰ کارمند است. دانشگاه مونپلیه فرانسه دانشگاهی چندرشته‌ای با ۸ دانشکده است که البته تمرکز این دانشگاه بر تحقیقات علوم پایه و تحقیقات مربوط به فناوری (تکنولوژی) است. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

رتبه دانشگاه مونپلیه فرانسه

همانطور که می‌دانید مونپلیه، دانشگاهی برتر در سطح جهان و فرانسه بوده و وب‌‌سایت‌های رتبه‌بندی مختلف جهانی، رتبه‌های متعددی را به این دانشگاه اعطا کرده‌اند. در ادامه به رتبه‌های مختلف دانشگاه مونپلیه بر اساس وب‌سایت‌های QS، تایمز و Shanghai می‌پردازیم.

رتبه بندی QS

QS را می‌توان به عنوان معتبرترین وب‌سایت جهانی در زمینه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در نظر گرفت. این وب‌سایت، رتبه ۴۹۸ جهانی را به دانشگاه مونپلیه اعطا کرده است. بر اساس رتبه‌بندی QS، این دانشگاه همچنین در زمینه‌های مختلف تحصیلی دارای رتبه‌های متفاوتی است. برای مثال دانشگاه Paul Valéry مونپلیه ۳ در زمینه هنر و علوم انسانی در جایگاه ۵۰۰-۴۵۱ جهانی قرار گرفته است. دانشگاه مونپلیه نیز در زمینه مهندسی و فناوری در جایگاه ۳۲۰ جهانی، در زمینه پزشکی و علوم زیستی در جایگاه ۱۶۲ جهانی، در زمینه علوم طبیعی در جایگاه ۱۹۵ جهانی واقع شده است.

رتبه بندی تایمز

“تایمز” یکی از سایت‌های رتبه‌بندیِ مشهور است که تمامی دانشگاه‌های برتر جهان را رتبه‌بندی می‌کند. بر اساس این وب‌سایت، دانشگاه مونپلیه در جایگاه ۳۵۰-۳۰۱ جهانی واقع شده است.

رتبه بندی Shanghai

بر اساس رتبه‌بندی Shanghai دانشگاه مونپلیه در جایگاه ۲۰۰-۱۵۱ جهانی واقع شده است.

دانشکده های دانشگاه مونپلیه فرانسه

دانشگاه مونپلیه به دانشجویانش این امکان را داده است که در زمینه‌های متعددی تحصیل کرده و آینده روشنی را برای خود و جامعه تضمین کنند. برای مثال این دانشجویان می‌توانند با تحصیل در رشته‌های ترکیبی مانند رباتیک/ مهندسی و بهداشت، اقتصاد و محیط‌زیست و یا حقوق و فناوری اطلاعات به دانشی گسترده در زمینه‌های مذکور برسند و به پیشرفت هرچه بیشتر جامعه کمک کنند. دانشگاه مونپلیه دارای ۱۵ دانشکده و واحد آموزشی (School) است که عبارتند از؛ دانشکده ورزش و تربیت بدنی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده اقتصاد، دانشکده آموزش، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشکده پزشکی، دانشکده داروسازی، دانشکده علوم پایه، واحد مدیریت مونپلیه، واحد مهندسی، واحد مهندسی پلی‌تکنیک مونپلیه، واحد (School) مدیریت عمومی، واحد (School) مدیریت کسب و کار، واحد دانشگاهی فناوری بزیه .

دپارتمان های دانشگاه مونپلیه فرانسه

دپارتمان‌های آموزشی دانشگاه مونپلیه همواره در جهت تقویت ارتباطِ بین تحقیقات و آموزش و همچنین همکاری موضوعات تحقیقاتی در زمینه‌های متعدد آموزش در حال تلاش و فعالیت است. دپارتمان‌های آموزشی دانشگاه مونپلیه عبارتند از؛ دپارتمان زیست‌شناسی و علوم کشاورزی، دپارتمان زیست‌شناسی، بوم‌شناسی، علوم آب و خاک و محیط‌زیست، دپارتمان زیست‌شناسی و بهداشت، دپارتمان شیمی، دپارتمان حقوق و علوم سیاسی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان آموزش، دپارتمان مدیریت و دپارتمان ریاضیات، انفورماتیک و ریاضیات که در ادامه به توضیحاتی درباره هر یک می‌پردازیم.

دپارتمان زیست‌شناسی و علوم کشاورزی

این دپارتمان که با مدیریت فردی به نام Bruno Touraine است، رشته‌های متعددی را در این زمینه ارائه می‌دهد. رشته‌هایی که در این دپارتمان وجود دارند عبارتند از؛ زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی ریزجانداران میکروسکوپی، زیست‌فناوری (Biotechnology)، زیست‌فرآیند (فرآیند زیستی) برای اهداف غذایی و غیر غذایی.

دپارتمان زیست‌شناسی، بو‌م‌شناسی، محیط‌زیست و آب و خاک

این دپارتمان به مدیریت فردی به نام François Rousset بوده و از آنجاییکه در زمینه‌های مربوط به علوم پایه‌ای و کابردی محیط‌زیست و همچنین محیط‌زیست فیزیکی و زیستی فعالیت می‌کند، رشته‌های تحصیلی موجود در این دپارتمان عبارتند از؛ بوم‌شناسی، مطالعات فرآیند‌های تاریخی و تکاملی، احیا شرایط اقلیمی، مطالعات

دپارتمان زیست‌شناسی و بهداشت

دپارتمان زیست‌شناسی و بهداشت با مدیریت Jean-Yves Le Guennec یکی دیگر از دپارتمان‌های دانشگاه مونپلیه است که دارای رشته‌هایی نظیر؛ زیست‌شناسی، بیوتکنولوژی (زیست‌فناوری)، پزشکی، داروشناسی، فیزیولوژی و دندانپزشکی است.

دپارتمان شیمی

دپارتمان شیمی دانشگاه مونپلیه به مدیریت فردی به نام Joulia Larionova General است. این دپارتمان آموزشی شامل ۶ واحد تحقیقاتی، ۳ واحد فنی و ۲ واحد خدماتی است. علوم شیمی و رشته‌های مرتبط نیز در این دپارتمان تدریس می‌شود. دپارتمان شیمی در دانشگاه مونپلیه دارای ۵۳۳ عضو دائمی است که در بخش‌های مختلفی از این دپارتمان فعالیت می‌کنند.

دپارتمان حقوق و علوم سیاسی

دپارتمان حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه مونپلیه به مدیریت فردی به نام Pascale IDOUX است و رشته‌های مربوط به حقوق را ارائه می‌دهد.

دپارتمان اقتصاد

دپارتمان اقتصاد به مدیریت فردی به نام Edmond Baranes است. دپارتمان آموزشی اقتصاد یکی از ۹ دپارتمان آموزشی دانشگاه مونپلیه است. وظیفه اصلی این دپارتمان، تقویت ارتباط بین زمینه آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه در زمینه اقتصاد است. همچنین علم اقتصاد، رشته‌ای است که در این دپارتمان آموزشی تدریس می‌شود.

دپارتمان آموزش

دپارتمان آموزش از جمله دپارتمان‌های دیگر دانشگاه مونپلیه است که فردی به نام Brigitte Louichon آن را مدیریت می‌کند. رشته‌های تحصیلی که این دپارتمان ارائه می‌دهد عبارتند از؛ علوم آموزشی، تدریس فن آموزش رشته‌هایی نظیر ریاضیات، علوم پایه، زبان، هنر و…، علوم و فناوری مربوط به فعالیت‌های ورزشی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی.

دپارتمان مدیریت

این دپارتمان به مدیریت فردی به نام  Véronique Bessière بوده و امکان تحصیل در رشته مدیریت را برای دانشجویان فراهم می‌کند. در حقیقت دپارتمان مدیریت این دانشگاه، تمامی تیم‌های تحقیقاتیِ مربوط به علم مدیریت را از دانشگاه مونپلیه، بیزینس اسکول مونپلیه و دانشگاه پرپیگنان (Perpignan Via Domitia) در آزمایشگاه تحقیقاتِ مدیریتی دانشگاه مونپلیه گردهم می‌آورد. این آزمایشگاه دارای ۱۴۰ عضو تحقیقاتی ثابت و ۹۰ دانشجوی دکتری است که آن را به مهم‌ترین آزمایشگاه مدیریتی در فرانسه تبدیل کرده است.

دپارتمان ریاضیات، انفورماتیک و فیزیک

دپارتمان ریاضیات، انفورماتیک و فیزیک در دانشگاه مونپلیه به مدیریت فردی به نام Marc Herzlich است. این دپارتمان آموزشی نیز آمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه مونپلیه را که در زمینه رشته‌های ریاضیات، علوم فیزیک و اطلاعات و علوم ارتباطات و فناوری فعالیت می‌کند گردهم جمع می‌آورد. رشته‌هایی که در این دانشگاه ارائه داده می‌شود عبارتند از؛ ریاضیات، انفورماتیک، فیزیک و اختر فیزیک، مکانیک و مهندسی عمران، الکترونیک، ریزالکترونیک و نانو الکترونیک و رباتیک.

ثبت نام در دانشگاه مونپلیه فرانسه

برای ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه مونپلیه باید ابتدا رشته تحصیلی موردنظر را انتخاب کرد و بعد از اطلاع از شرایط و مدارک موردنیاز، برای ثبت درخواست پذیرش در رشته مربوطه در دانشگاه مونپلیه اقدام کرد. برای اپلای (ثبت درخواست پذدیرش) در دانشگاه مونپلیه باید از تمامی مدارک موردنیاز مطلع شد. بی‌شک شرایط پذیرش و مدارک موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه مونپلیه برای رشته‌های تحصیلی مختلف، متفاوت است اما به مدارک عمومی که برای تمامی دانشگاه‌های فرانسه احتیاج است به شرح زیر هستند.

  • ترجمه مدرک تحصیلی
  • ترجمه ریزنمرات
  • پارسپورت و عکس پرسنلی
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه

شهریه دانشگاه مونپلیه فرانسه

بر اساس قانون جدیدی که دولت فرانسه اعلام کرده است تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی، رایگان است و دانشجویان خارجی باید تنها مبلغی به میزان ۲۵۰ و ۳۵۰ یورو (به ترتیب برای کارشناسی و کارشناسی ارشد) بپردازند اما در میان این دانشگاه‌های رایگان، برخی دیگر، از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند. همانطور که پیش‌تر گفتیم دانشگاه مونپلیه به سه بخشِ مونپلیه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود که در این میان تنها دانشگاه مونپلیه۳ برای دانشجویان تقریباً رایگان است.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: