یکی از دلایل مهمی که سبب می‌شود دانشجویان ایتالیا را برای تحصیل انتخاب کنند، امکان استفاده از بورسیه استانی ایتالیا و تحصیل رایگان در این کشور است که امکاناتی نظیر استفاده از کارت منسا را به آنان می‌دهد. دانشجویان با استفاده از این بورسیه، نه‌تنها از پرداخت شهریۀ دانشگاه معاف می‌شوند؛ بلکه دولت ایتالیا ماهانه مبلغی نیز به آنان پرداخت می‌کند که بخشی از هزینه‌های زندگی‌شان را پوشش می‌دهد. ملاک اعطای این بورسیه نمره یا سوابق تحصیلی دانشجو نیست و درصورت نیاز مالی به او اعطا می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، می‌توان گفت تمام ایرانیان درصورت ارائۀ مدارک درست، مشمول استفاده از این بورسیه خواهند شد.

در مطلب حاضر، کاملاً برایتان توضیح می‌دهیم که کارت منسا چیست‌؛ اما پیش‌از‌آن بد نیست از نکته‌ای دربارۀ بورسیۀ استانی مطلع شوید. به‌منظور استفاده از بورسیۀ استانی ارائۀ مدارکی لازم است که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به صفحۀ یادشده در بخش مقدمه مراجعه کنید. نکتۀ مهم اینکه حین آماده‌کردن مدارکتان برای درخواست بورسیۀ استانی، به تمکّن مالی خود توجه کنید که نباید از حد مشخصی کمتر یا بیشتر باشد. برای این منظور، می‌توانید از راهنمایی مشاوران سیم آخر بهره‌مند شوید و بخت بهره‌مندی خود از بورسیۀ استانی ایتالیا را افزایش دهید.

پس از موفقیت در کسب بورسیۀ استانی و ورود به ایتالیا، علاوه‌بر دریافت کمک‌هزینۀ ماهانه از مزایای دیگری بهره‌مند خواهید شد که یکی از آن‌ها، استفاده از غذاهای خوش‌مزۀ منسا با هزینۀ بسیار اندک است. درادامه پس از توضیح دربارۀ منسا، به این موضوع می‌پردازیم که کارت منسا چیست.

منسا و کارت منسا

منسا همان کافه‌تریا یا سلف دانشجویی است و دانشجویان با داشتن کارت منسا می‌توانند در وعده‌های ناهار و شام از سینی‌های بزرگ غذایی با پرداخت هزینه‌ای ناچیز استفاده کنند. گفتنی است دانشجویان با در دست داشتن کارت منسا می‌توانند در رستوران‌های طرف قرارداد با منسا نیز غذا میل کنند.

بد نیست بدانید که ایتالیا علاوه‌بر فراهم‌کردن امکان تحصیل به زبان انگلیسی و برخورداری از دانشگاه‌های برتر مجهز به امکانات پیشرفته و امکان تحصیل رایگان، مردم بسیار خون‌گرمی دارد که زندگی را برای مهاجران تا حد زیادی راحت‌ می‌کنند. به‌طورکلی، مردم این کشور بسیار سرزنده هستند که با خارجی‌ها به‌گرمی برخورد می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر خود را با شرایط ایتالیا وفق دهند و بسیاری از آنان پس از فارغ‌التحصیلی در همان‌جا بمانند. خیابان‌های این کشور نیز بسیار پرانرژی است که البته درنتیجۀ عبورومرور افراد ایتالیایی چنین وضعیتی دارد. نکتۀ دیگر اینکه در ایتالیا، یافتن دوست آسان است و برای گسترش دایرۀ دوستان، پیشنهاد می‌کنیم بعد از ورود به این کشور، تا حدی زبان ایتالیایی را یاد بگیرید. گفتنی است بیشتر جوانان این کشور به زبان انگلیسی مسلط‌اند؛ ولی دانستن زبان بومی یک کشور مزیت مهمی محسوب می‌شود.