شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا شاید یکی از اساسی‌ ترین مواردی است که باید برای ادامه تحصیل در دانشگاه ‌های ایتالیا به آن توجه داشته باشید. ایتالیا کشوری است که در کنار شهرهای زیبا، تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های اروپا نیز در آن قرار دارد و کسانی که به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند می ‌بایست ابتدا با شرایط پذیرش تحصیلی ایتالیا و مواردی چون شرط معدل آشنا باشند. در ادامه هر آنچه برای تحصیل در ایتالیا مورد نیاز شما باشد را بیان خواهیم کرد.

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

یکی از مواردی که در مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بررسی می ‌شود، شرط معدل برای تحصیل در این کشور است. داشتن حداقل نمره 15 دیپلم برای پذیرش در دانشگاه کافی خواهد بود.

معمولاً دانشگاه‌ های ایتالیا دارای ظرفیت جذب بالایی هستند و به همین خاطر شرط معدل را تعداد کمی از دانشگاه ‌های این کشور برای جذب دانشجو ملاک قرار می ‌دهند. البته دانشگاه ‌های بزرگی نیز در ایتالیا وجود دارند که به علت پذیرش پایین شرط معدل را در دستور کار خود قرار داده اند که در ادامه به بررسی اعداد و ارقام دخیل در پذیرش تحصیلی خواهیم پرداخت.

2.webp

مدارک لازم برای اثبات معدل

مهمترین مدارکی که برای اثبات معدل در انشگاه ‌های ایتالیا نیاز خواهید داشت به شرح زیر می ‌باشد:

  • ارائه مدرک دیپلم فرد متقاضی اولین موردی است که باید تهیه گردد. در نظرداشته باشید اگر در حال تحصیل در دانشگاهی باشید می ‌توانید گواهینامه ترم جاری را به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید تا ضمیمه پرونده پذیرش شما شود.
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی نیز از دیگر مدارک لازم برای اثبات معدل در ایتالیا می ‌باشد. گواهینامه آیتلس با حداقل نمره 6.5 و همچنین گواهینامه تافل با حداقل معدل ۸۰ از جمله مدارک لازم برای اثبات مهارت زبان شما در هنگام پذیرش در دانشگاه ‌های ایتالیا است.

تبدیل معدل ایران به ایتالیا ‌

تبدیل معدل ایران به ایتالیا

اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی ارزان هستید بهتر است قبل از هر کاری با سیستم نمره دهی ایتالیا آشنا شوید. سیستم نمره دهی در ایتالیا کمی با ایران متفاوت است. به طور کلی در ایران معدل‌ ها از 0 تا 20 در نظر گرفته می ‌شود ولی در ایتالیا دو سبک از نمره دهی را ممکن است مشاهده کنید. یکی سیستم نمره دهی صفر تا 30 که صفر کمترین و 30 بیشترین نمره را به خود اختصاص می ‌دهد و دیگری که در کشورهای اروپایی رواج بیشتری دارد، سیستم نمره دهی بر اساس حروف انگلیسی است . البته سیستم GPA یا Grade Point Average نیز مقیاسی جهانی برای سنجش نمرات در دانشگاه های ایتالیا می باشد که بهتر است با این سیستم نیز اشنایی داشته باشید.

در جدول زیر می‌ توانید نحوه تبدیل معدل ایران به ایتالیا در سیستم های مختلف نمره دهی را مشاهده کنید:

سیستم نمره دهی ایران نمره دهی حروف نمره دهی ایتالیایی سیستم GPA
نمره 0 تا 9 F 0 تا 17 0
نمره 10 تا 11 D 18 تا 20 1
نمره 12 تا 13 C 21 تا 23 2
نمره 14 تا 15 B 24 تا 26 3
نمره 16 تا 20 A 27 تا 30 4

دانشگاه های بدون شرط معدل ایتالیا

دانشگاه های بدون شرط معدل ایتالیا

دانشگاه ‌های برتر ایتالیا محدود به چند شهر خاص نمی ‌شود و شما می‌ توانید زیبا ترین شهرهای دانشجویی ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. در لیست زیر تعدادی از دانشگاه‌ هایی که بدون شرط معدل دانشجو را پذیرش می ‌کنند عنوان شده است:

  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه برشا
  • دانشگاه سیه نا
  • پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پادوآ
  • دانشگاه کالابریا
  • دانشگاه ماچراتا
  • دانشگاه روما تره
  • دانشگاه اودینه
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم

راه حل های جبران معدل پایین برای تحصیل در ایتالیا

راه حل های جبران معدل پایین برای تحصیل در ایتالیا

شاید برای شما نیز سوال پیش می ‌آید که مهاجرت تحصیلی با معدل پایین نیز امکان ‌پذیر است؟ پاسخ به این سوال بله می ‌باشد. دانشگاه‌ های کشور ایتالیا معمولاً سخت ‌گیری زیادی روی معدل برای جذب دانشجو ندارند.

چندین روش برای جبران معدل پایین برای تحصیل در ایتالیا نیز وجود دارد. یکی از مهم ‌ترین آن ها بالا بردن سطح زبان و دیگری ارائه چندین مقاله معتبر یا کار تحقیقاتی می ‌باشد. اگر در مصاحبه اولیه پذیرش دانشگاه نیز بتوانید مراحل گزینش را به خوبی پشت سر بگذارید در گرفتن پذیرش دانشگاه مورد نظرتان موفق خواهید بود.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

با توجه به حساسیت و پر مخاطب بودن رشته های پزشکی، باید توجه داشته باشید برای پذیرش در رشته‌ های پزشکی دارا بودن حداقل معدل ۱۸ لازم خواهد بود. در سیستم GPA نیز کسب حداقل نمره 3 از 4 برای پذیرش در رشته های پزشکی مورد نیاز است.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا

معدل مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا

شرط معدل در رشته‌ های کارشناسی معمولاً حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ با سیستم نمره دهی ایران خواهد بود. که در مقیاس نمره دهی ایتالیایی این عدد بین ۲ تا 2.5 از ۴ می ‌باشد. برای بعضی از رشته ‌ها مانند پزشکی این عدد ۳ خواهد بود. برای آشنایی با نحوه دریافت بورسیه استانی ایتالیا می توانید هم اکنون با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ایتالیا

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیز حداقل معدل دو و نیم تا ۳ در سیستم GPA باید توسط دانشجو اخذ شود. برخی از دانشگاه ‌ها ممکن است به دلیل سطح بالای آموزش یا تخصصی تر شدن رشته‌ها این عدد را بیشتر اعلام کنند. همچنین برای ادامه تحصیل در رشته دکترا در دانشگاه‌ های ایتالیا حداقل نمره باید ۳ و حتی بالاتر باشد.

سخن نهایی

مطمئناً انتخاب گزینه مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه ‌های بین‌المللی ممکن است تصمیم بسیار سخت و اساسی در زندگی هر شخص باشد. شما با سیم آخر می ‌توانید علاوه بر آشنایی با تمام مراحل ادامه تحصیل در ایتالیا با جزئی ‌ترین مواردی که ممکن است برای زندگی در این کشور به آن نیاز پیدا کنید مانند آشنایی با حمل و نقل در ایتالیا آشنا شوید.

در صورتیکه قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید با مشاوران سیم آخر از طریق راه های زیر در ارتباط باشید:

02141405

مشاوره رایگان

سوالات متداول

1 - حداقل میزان معدل برای پذیرش در دانشگاه‌ های ایتالیا چقدر است؟

داشتن حداقل معدل ۱۵ می‌ تواند راه شما را برای ورود به دانشگاهی ایتالیا هموار کند. البته این نمره برای رشته های پزشکی تا 18 افزایش پیدا می کند.

2 - آیا با معدل پایین امکان دریافت پذیرش دانشگاه‌ های ایتالیا وجود دارد؟

بله برخی از دانشگاه ‌های ایتالیا مانند دانشگاه تورینو و میلان حتی بدون داشتن شرط معدل پذیرش دانشجویان را انجام می ‌دهند