ایتالیا، تولید‌کنندۀ برندهای مشهوری نظیر فراری و مازراتی، ازنظر حمل و نقل عمومی نیز جایگاه مناسبی دارد. کیفیت سیستم عمومی حمل و نقل در ایتالیا بسیار مطلوب است و با داشتن وسایل نقلیه‌ای همچون قطار و اتوبوس و فراهم‌کردن امکان تخفیف دانشجویی، شرایط را برای دانشجویان این کشور بسیار راحت‌تر کرده است. در مطلب حاضر، اطلاعات بیشتری دربارۀ حمل و نقل در ایتالیا بیان خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

سیستم عمومی حمل و نقل در ایتالیا

سیستم عمومی حمل و نقل در ایتالیا شامل وسایل نقلیه‌ای نظیر قطارهای سریع‌السیر، قطارهای محلی، اتوبوس، قایق و کشتی و متروست. درادامه، دربارۀ هریک از این وسایل نقلیه به‌اختصار توضیح می‌دهیم‌.

قطارهای سریع‌السیر

پیشرفت چشمگیر ایتالیا در حوزۀ قطارهای سریع‌السیر سبب شده است که بسیاری از سفرهای بین‌شهری با آن‌ها انجام شود؛ زیرا سرعتشان حتی از هواپیما هم بیشتر است. گفتنی است برای استفاده از این قطارها باید بلیتشان را از پیش رزرو کنید.

قطارهای محلی یا منطقه‌ای

قطارهای محلی مانند قطارهای سریع‌السیر پرسرعت نیستند؛ اما بسیاری از مسیرها را پوشش می‌دهند و البته مقرون‌به‌صرفه هستند. برای استفاده از این قطارها، به رزرو بلیت نیازی نخواهید داشت و قیمت بلیت‌ها نیز تقریباً ارزان است.

اتوبوس

سیستم اتوبوس‌رانی در ایتالیا به‌سرعت در حال گسترش است؛ البته ممکن است چگونگی یافتن اتوبوس‌های محلی کمی دشوار باشد. بااین‌حال، با کمک‌گرفتن از دفتر گردشگری محلی به‌راحتی می‌توان مسیر مناسب برای استفاده از اتوبوس را پیدا کرد. بلیت‌های اتوبوس را می‌توان از مغازه‌ها یا ماشین‌های اتوماتیک واقع در ایستگاه‌های اتوبوس تهیه کرد.

قایق و کشتی

دریای مدیترانه و آدریاتیک مسیرهای کشتی فراوانی به‌سوی کشورهای همسایه فراهم کرده است. ناگفته نماند به‌دلیل وجود دریاچه‌های فراوان در سطح کشور ایتالیا، خدمات محلی مربوط به حمل و نقل با قایق هم ارائه می‌شود.

مترو

بزرگ‌ترین شبکۀ مترو در ایتالیا در رُم و میلان واقع شده است؛ ولی بسیاری از شهرهای این کشور نیز از سیستم حمل و نقل محلی یکپارچه برای کمک به رفت‌وآمد مردم بهره می‌برند. ناگفته نماند شهرهای تورین و ناپل و جنوا سیستم راه‌آهن زیر‌زمینی دارند و اتوبوس‌ها و ترامواها به این سیستم کمک می‌کنند.

منبع: