بزرگ‌ترین مشکل علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا بالا بودن نرخ بیکاری در این کشور است. چرا که دانشجویان بالا بودن نرخ بیکاری را مخاطره‌ای برای آینده شغلی خود در این کشور می‌دانند.در سال‌های گذشته بالا بودن نرخ بیکاری در ایتالیا باعث شد که تفکر عمومی درباره این کشور به گونه‌ای باشد که انگار تمام جوانان ایتالیایی بیکار هستند! بدیهی است که اینطور نبود و در وصف حال اقتصادی این کشور اغراق شد.

حقیقت این است که نرخ بیکاری در ایتالیا در حال کاهش است! این عدد نسبت به سال‌های گذشته دست کم 4 درصد کاهش داشته است و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

وضعیت اقتصاد و اشتغال در ایتالیا

در ایتالیا حداقل دستمزد ثابت برای کارمند و کارگر تعریف نشده است و میزان حقوق دریافتی کارکنان بسته به شهر، موقعیت شغلی و نقشی که در سازمان ایفا می‌کنند تعیین می‌شود. اما می‌توان میانگین حقوق دریافتی در برخی شهر را تخمین زد.

برای مثال میانگین حقوق دریافتی در شهر رم حدود 1400 یورو در ماه است که نسبت به دیگر شهرهای اروپایی پایین محسوب می‌شود. اما بدیهی است که درآمد در هر شهر باید به نسبت مخارج زندگی محاسبه شود و میزان درآمد شاغلان ایتالیایی نسبت به درآمدشان معقول است.

ساعت کاری در ایتالیا مانند بیشتر کشورهای اروپایی 40 ساعت در هفته است و کارمندان حق درخواست 14 مرخصی در سال را دارند.

نرخ بیکاری در ایتالیا

مقایسه نرخ بیکاری در ایتالیا و کشورهای اروپایی

نام ایتالیا در بین کشورهای با نرخ بیکاری بالا دیده می‌شود. جالب است بدانید که نرخ بیکاری در ایتالیا در مقایسه با کشورهایی مثل اسپانیا و یونان کمتر است.

در سال گذشته نرخ بیکاری در اسپانیا 14 درصد، در یونان 12 درصد و در ایتالیا 9 درصد بوده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر نرخ بیکاری در ایتالیا به حدود 8.2 درصد رسیده است. در واقع می‌توان نتیجه گرفت که نام ایتالیا در کنار عبارت نرخ بیکاری بالا به صورت اغراق‌شده‌ای آمده است.

مسئله دیگری که باید در نظر بگیرید فرهنگ و خلق و خوی مردم ایتالیا و علاقه آن‌ها به تحصیل است. نرخ بیکاری در هر کشور بر مبنای همه جوانان آن جامعه است نه صرفا فارغ‌التحصیلان بیکار.

بنابراین نمی‌توان نتیجه گرفت که تعداد فارغ‌التحصیلان ایتالیایی خیلی زیاد است. البته با در نظر گرفتن همه این‌ها نمی‌توانیم ایتالیا بین اقتصادهای برتر اروپا قرار دهیم.

آلمان با نرخ بیکاری زیر 4 درصد دارای بهترین اقتصاد اروپا است و نرخ بیکاری در بلژیک زیر 7 درصد است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بیکاری در ایتالیا با ادامه روند نزولی در سال‌های آینده به نرخ بیکاری در بلژیک نزدیک‌تر خواهد شد.

نرخ بیکاری در شهرهای مختلف ایتالیا

نرخ بیکاری در ایتالیا در سال 2014 به اوج خود رسید و بعد از آن روند نزولی پیدا کرد. ایتالیا در دسته کشورهای با نرخ اقتصادی پایین قرار نمی‌گیرد اما نرخ بیکاری در هر شهر از این کشور با توجه به نوع اقتصادی که دارد نوسان می‌کند. برای مثال نرخ بیکاری در پیدمونت همواره پایین بوده است و سیسیل از شهرهایی است که نرخ بیکاری در آن بالا است.

آخرین باری که نرخ بیکاری به صورت جداگانه و شهر به شهر در ایتالیا محاسبه شد سال 2022 بود. وبسایت statista این آمار را با جزئیات منتشر کرده است که در ادامه آورده‌ایم.

نام شهر یا منطقه نرخ بیکاری (درصد)
Campania 17.1
Sicily 16.6
Calabria 14.6
Apulia 12.1
Sardinia 11.5
Molise 10.5
Abruzzo 9.4
Lazio 7.7
Umbria 7.1
Basilicata 7.1
Liguria 7
Piedmont 6.5

نرخ بیکاری در ایتالیا بر اساس سن و جنسیت

نرخ بیکاری در ایتالیا با در نظر گرفتن همه جمعیت این کشور محاسبه می‌شود. در واقع وقتی می‌گوییم نرخ بیکاری در ایتالیا 8.2 درصد است به این معنی است که درصد همه واجدین شرایط کار از 18 تا 65 ساله بیکار هستند. 73

درصد این آمار را زنان تشکیل می‌دهند و سهم آقایان 27 درصد است. البته اینکه آیا این افراد مایل به کار کردن هستند یا نه در این آمار غیر قابل محاسبه است. اما اگر این آمار را تنها میان جوانان 18 تا 24 سال بررسی کنیم به عدد 21 درصد می‌رسیم. در واقع 21 درصد واجدین شرایط کار 18 تا 24 ساله در ایتالیا بیکار هستند.

نرخ بیکاری مشاغل مختلف در ایتالیا

وبسایت cedefop.europa.eu آماری از نرخ بیکاری در ایتالیا در مشاغل مختلف ارائه داده است. طبق جدول زیر نرخ بیکاری میان کارمندان که بیشتر از اقشار تحصیل کرده هستند، تنها 2.3 درصد است.

در واقع بیشتر نرخ بیکاری در ایتالیا مربوط به قشر کارگر است. کارگران خدماتی با 9.8 درصد و کارمندان بخش تغذیه با 7.5 درصد بیشترین نرخ را به خود اختصاص داده‌اند.

شغل نرخ بیکاری (درصد)
کارمند اداری 2.5
کارمند حسابداری 2.3
تکنسین ICT 2.3
متخصصین حقوق 3.4
تکنسین مهندسی 1.7
کارگران کشاورزی 9.8
کارمند خدماتی 5.5
کشاورزان و باغداران 1.4
مدیر فنی 1

حقوق و مزایای افراد بیکار در ایتالیا

شهروندانی که کار خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند اگر پیش از آن تا 1248 یورو درآمد داشته‌اند تا 75% حقوق پیشین خود را تحت عنوان حقوق بیکاری دریافت می‌کنند.

شهروندانی که مقدار حقوقشان از 1200 یورو بیشتر بوده است تا این مقدار 75% و مضاف بر آن 25% مقدار حقوق اضافی خود را دریافت خواهد کرد.

حداکثر حقوق بیکاری در ایتالیا 1358 یورو در ماه است.

روی هم رفته می‌توان گفت که نرخ بیکاری در ایتالیا تا حد زیادی متأثر از قشر غیر دانشگاهی این کشور است و دانشجویان بین‌المللی در صورتیکه در رشته خود تخصص داشته باشند با مشکل جدی‌ برای پیدا کردن کار در ایتالیا مواجه نخواهند شد.

امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی، جامعه‌ای پویا با مناظر طبیعی و مکان‌های تاریخی و گردشگری این کشور را به مقصد محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

شما هم می‌توانید تکمیل کردن فرم مشاوره رایگان سیم آخر برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و اخذ بورسیه استانی مخصوص دانشجویان بین‌المللی اقدام کنید.