شرایط آسان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی موجب شده است تا این کشور یکی از اولین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، به‌ویژه دانشجویان ایرانی باشد. در‌حقیقت، این کشور برای افزایش سهم بازار خود از دانشجویان بین‌المللی و کسب درآمد‌های ناشی از حضور آنان، تعداد دوره‌های انگلیسی‌زبان در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی خود را افزایش داده است. این موضوع درکنار تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و قدیمی ایتالیا که در جهان نیز شناخته‌شده‌اند و شهریۀ نسبتاً اندک دانشگاه‌ها، شرایط مطلوبی برای تحصیل در این کشور فراهم کرده است. اگر به‌دنبال کسب تجربۀ تحصیل در این کشور مهم و صنعتی اروپایی هستید، با بررسی شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی همراه ما باشید.

بررسی شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. افزون‌براین، برخی از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند؛ بنابراین، می‌توانید به‌راحتی از دانشگاه پذیرش بگیرید.

نکته‌ای که باید یادآوری کنیم، این است که هرچند برای اخذ پذیرش از بیشترِ دانشگاه‌های ایتالیا مدرک زبان نیاز نیست، به‌منظور ورود به آن‌ها، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را گرفت. در‌حال‌حاضر، یکی از مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی‌زبان و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره‌های ایتالیایی‌زبان است. حداقل نمرۀ زبان به‌منظور صدور روادید تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۲۱، آیلتس ۶ است.

نمرۀ آیلتس برای تحصیل در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) و دانشگاه و رشتۀ انتخابی متفاوت است. در‌ادامه، می‌توانید نمرۀ آیلتس موردنیاز برای ورود به برخی از دانشگاه‌های ایتالیا را مشاهده کنید:

  • دانشگاه هنر فلورانس (نمرۀ ۶/۵ آیلتس)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (نمرۀ ۶ آیلتس)
  • دانشگاه ساپینزا رم (نمرۀ ۶/۵ آیلتس)
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (نمرۀ ۵ آیلتس)
  • دانشگاه بولونیا (نمرۀ ۵/۵ آیلتس)
  • دانشگاه فوسکاری ونیز (نمرۀ ۵/۵ آیلتس)
  • دانشگاه پادوا (نمرۀ ۶ آیلتس)
  • دانشگاه تورین (نمرۀ ۶ آیلتس)

علاوه‌بر بر مدرک آیلتس، دیگر مدارک زبان انگلیسی تأییدشده در دانشگاه‌های ایتالیا به‌شرح زیر است:

آزمون PTE آکادمیک

آزمون PTE مخفف Pearson Test English  است و مرکز Pearson آن را برگزار می‌کند. آزمون PTE آکادمیک درحقیقت آزمونی رایانه‌ای است که برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا و دیگر کشور‌های جهان طراحی شده است. در این آزمون، داوطلبان باید به پرسش‌های مختلفی در زمینه‌های خواندن، نوشتن، شنیداری و مکالمه پاسخ دهند. آنان برای گذراندن این آزمون، باید به یکی از مراکز آزمون Pearson مراجعه کنند و با استفاده از رایانه پاسخ‌گوی پرسش‌ها باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آزمون PTE آکادمیک، به این لینک مراجعه کنید.

آزمون تافل iBT

آزمون تافل iBT یکی دیگر از آزمون‌های زبان تأییدشده در دانشگاه‌های ایتالیاست. این آزمون به روش‌های مختلفی برگزار می‌شود؛ اما در‌حال‌حاضر در ایران، تنها روش اینترنتی آن (iBT) برگزار می‌شود. اعتبار نمرۀ تافل دو سال است و پس‌ازآن، اگر قصد دارید مدرک تافل خودتان را به دانشگاهی ارائه دهید، باید دو‌باره در آزمون شرکت کنید و نمرۀ جدیدی بگیرید. به‌عنوان مثال، برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، استاد در تاریخ و مطالعات اروپا در دانشگاه بولونیا، نمرۀ ۸۰ آزمون تافل iBT نیاز است.

منابع

https://www.mastersportal.com