در قلب شهر بولونیا در کشور ایتالیا، دانشگاهی جاودانه قرار دارد که برای بیش از نُه قرن محل ترویج علم و دانش بوده است. دانشگاه بولونیا، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و یکی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا است؛ جایی که رشته‌ها متولد شدند و پارادایم‌ها را درهم شکستند.

در این مطلب، دانشگاه بولونیا ایتالیا را زیر ذره‌بین می‌بریم و آن را از جهات مختلف معرفی و بررسی می‌کنیم. از رشته‌ها و رنکینگ گرفته تا شرایط پذیرش و بورسیه، همه و همه را در ادامه توضیح می‌دهیم.

اطلاعات کلی دربارۀ دانشگاه بولونیا

قبل از شروع، بیایید یک نگاه کلی به اطلاعات این دانشگاه بیندازیم:

اطلاعات کلی دانشگاه بولونیا.webp

تاریخ آموزش و پژوهش آکادمیک را باید در دانشگاه بولونیا جستجو کرد. آموزش ساختارمند علم و دانش بیش از 9 قرن پیش برای اولین بار در جهان از این دانشگاه شروع شد؛ هنگامی که در سال 1088 میلادی یک انجمن دانشجویی به‌دنبال تأسیس یک دانشکدۀ حقوق بود و از پَسِ تلاش‌های این افراد، دانشگاه بولونیا متولد شد.

دانشگاه بولونیا، اولین دانشگاهی در دنیا است که مدرک دانشگاهی به دانشجویان اعطا کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعد از تاسیس و فعالیت دانشگاه بولونیا بود که کلمۀ University (به‌معنی انجمن معلمان و دانش‌پژوهان) به افتخار شروع به کار این دانشکده، از کلمۀ لاتین Universitas استخراج شد و از آن به بعد به مراکز آموزشی اطلاق شد.

با ما همراه باشید تا جزئیات کامل قدیمی‌ترین دانشگاه جهان را بررسی کنیم. قبل از همه چیز، بهتر است نگاهی به موقعیت مکانی این دانشگاه بیندازیم.

دانشگاه بولونیا کجاست؟

دانشگاه بولونیا 5 پردیس (کَمپِس) دارد. پردیس اصلی آن در شهر بولونیاست و چهار پردیس دیگر در شهرهای چِزِنا (Cesena)، فورلی (Forli)، راوِنا (Ravenna) و ریمینی (Rimini) قرار دارند که همگی این شهرها در ناحیۀ اِمیلیا رومانیا واقع شده‌اند.

دانشگاه بولونیا ایتالیا.webp

شهر بولونیا مرکز ناحیۀ اِمیلیا رومانیاست و این ناحیه هم از نظر موقعیت مکانی تقریباً در قسمت شمالی کشور ایتالیا قرار دارد.

شهر بولونیا، از سالیان دور محل کسب علم‌ و دانش بوده و این خاصیت دانشجوپذیری را از همان ابتدا با خود به همراه دارد. با وجود دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبری مثل همین دانشگاه Bologna و دانشگاه جان‌هاپکینز و تعداد بسیار زیاد دانشجوها در این شهر، جَو آموزشی همیشه در این شهر برقرار است.

رتبۀ دانشگاه در جهان* 167
رتبه در رشتۀ روانشناسی 84
رتبه در رشتۀ فیزیک و اخترشناسی 75
رتبه در رشته‌های پزشکی 84
رتبه در علوم طبیعی 88
رتبه در رشته‌های هنر و علوم انسانی 48
رتبه در رشته‌های مهندسی 100-150
رتبه در علوم کامپیوتر 88
رتبه در رشته‌های حقوقی 42

*منبع: QS University Rankings در 2023

اگر نگاهی به رنکینگ‌های دیگر هم بیندازیم می‌بینیم که دانشگاه Bologna در رنکنیگ جهانی THE Times در سال 2023 رتبۀ جهانی 161 را گرفته است و در رنکینگ جهانی ARWU هم این دانشگاه در جایگاه 300-201 قرار گرفته است.

با توجه به رتبۀ خوب دانشگاه بولونیا و جایگاه ویژۀ آن در رشد علم و دانش در تاریخ، به جرأت می‌توان گفت کیفیت آموزشی در این دانشگاه در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

تحصیل در دانشگاه بولونیا، یعنی تحصیل در بهترین سطح آموزش و تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا و حتی اروپا. خیالتان بابت رتبۀ دانشگاه راحت باشد. اگر قصد ‌تحصیل در ایتالیا یا حتی دانشگاه‌های اروپایی را دارید، توصیۀ می‌کنیم نگاه ویژه‌ای به این دانشگاه داشته باشید.

در ادامه نگاهی به ساختار این دانشگاه می‌اندازیم.

دپارتمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا 5 مدرسۀ آموزشی (دانشکده) و 31 دپارتمان آموزشی در رشته‌ها و حوزه‌های تحصیلی مختلف دارد. با توجه به گستردگی آموزش در دانشگاه بولونیا، این دانشگاه از نظر تعداد دانشجویان در ردۀ دوم بزرگ‌ترین دانشگاه ایتالیا و جزو پنج دانشگاه بزرگ اروپاست.

فضای داخلی دانشگاه بولونیا.jpg

شاید برایتان سؤال باشد که چطور این دانشگاه جزو بزرگ‌ترین‌هاست! خب دانشگاه بولونیا بیش از 90هزار دانشجو دارد که از این تعداد حدود 7هزار دانشجو، دانشجوی خارجی و بین‌المللی هستند. بیش از 6هزار کارمند اداری و استاد هم در این دانشگاه مشغول به کار هستند که از نظر آماری تعداد قابل توجهی است!

دانشکده‌های دانشگاه بولونیا در زیر آمده است:

  • دانشکدۀ هنر، علوم انسانی و میراث فرهنگی
  • دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت
  • دانشکدۀ مهندسی
  • دانشکدۀ پزشکی و دارو
  • دانشکدۀ علوم پایه

دپارتمان‌های دانشگاه بولونیا

در زیر لیست کامل دپارتمان‌های دانشگاه Bologna را می‌بینید:

دپارتمان کشاورزی و علوم غذایی دپارتمان علوم زیستی، زمین‌شناسی و محیط زیست
دپارتمان علوم زیست‌پزشکی و عصبی دپارتمان شیمی
دپارتمان مهندسی عمران، مواد و محیط زیست دپارتمان زبان‌شناسی و مطالعات ایتالیا
دپارتمان علوم کامپیوتر دپارتمان میراث فرهنگی
دپارتمان اقتصاد دپارتمان مطالعات آموزشی
دپارتمان مهندسی برق، اطلاعات و الکترونیک دپارتمان مطالعات کیفیت زندگی
دپارتمان تاریخ و فرهنگ دپارتمان شیمی صنعتی
دپارتمان مهندسی صنایع دپارتمان ترجمه
دپارتمان مطالعات حقوقی دپارتمان مدیریت
دپارتمان ریاضیات دپارتمان علوم پزشکی و جراحی
دپارتمان زبان، ادبیات و فرهنگ‌های مدرن دپارتمان داروسازی و بیوتکنولوژی
دپارتمان فلسفه و ارتباطات دپارتمان فیزیک و نجوم
دپارتمان علوم سیاسی و اجتماعی دپارتمان روانشناسی
دپارتمان جامعه‌شناسی دپارتمان علوم آماری
دپارتمان هنر دپارتمان دامپزشکی

رشته‌های دانشگاه Bologna

بیش از 250 رشته به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه بولونیا تدریس می‌شود.

البته بیشترِ این رشته‌ها به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند و درصدی از آن‌ها هم مختص دانشجویان بین‌المللی بوده و به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در زیر بیشتر توضیح می‌دهیم.

رشته‌های کارشناسی به زبان انگلیسی

دانشگاه بولونیا در حال حاضر 10 رشته به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد که لیست آن‌ها را در زیر آورده‌ایم.

  • اقتصاد و کسب‌وکار (Business and Economics)
  • اقتصاد و امور مالی (Economics and Finance)
  • اقتصاد، سیاست و علوم اجتماعی (Economics, Politics and Social Sciences)
  • مدیریت و اقتصاد (Management and Economics)
  • مهندسی ساخت‌وساز (Building Construction Engineering)
  • ژنومیک (Genomics)
  • مطالعات اروپا (European Studies)
  • مطالعات بین‌الملل (International Studies)
  • زیست‌شناسی سلامت و محیط زیست (Biology of Human and Environmental Health)
  • علوم آماری (Statistical Sciences)

با توجه به تغییرات احتمالی در لیست رشته‌های ارائه‌شده، پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی دقیق‌تر، وب‌سایت دانشگاه بولونیا را بررسی کنید.

رشته‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی

بیشتر رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد هستند که عددی بالای 150 رشته را شامل می‌شوند. بیش از 75 رشته در 14 دپارتمان آموزشی در این دانشگاه به زبان انگلیسی و حدود 85 رشته هم به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند. بیشتر رشته‌های ارائه‌شده در این مقطع مربوط به دپارتمان‌های مهندسی و معماری، علوم پایه و مدیریت هستند.

با توجه به تعداد زیاد این رشته‌ها و احتمال تغییر در لیست رشته‌ها، توصیه می‌کنیم لیست کامل و به‌روز را در لیست رشته‌های دانشگاه بولونیا مطالعه کنید.

کمپوس فورلی دانشگاه بولونیا.webp

رشته‌های دکتری به زبان انگلیسی

در مقطع دکترا هم با بیش از 50 رشتۀ متنوع در حوزه‌های مختلف روبرو هستیم. بیشتر رشته‌های دکترای دانشگاه bologna به زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شوند و تعداد محدودی هم به زبان‌های روسی، اسپانیایی، فرانسوی، پرتغالی و چینی برگزار می‌شوند.

مقطع دکترا در این دانشگاه معمولاً 3ساله است و با توجه به رتبۀ بالای علمی و امکانات پیشرفته در دانشگاه بولونیا، خیلی از دانشجویان بین‌المللی برای تکمیل دانش آکادمیک خود این دانشگاه را انتخاب می‌کنند.

لیست کامل رشته‌های این مقطع را در صفحۀ لیست رشته‌های دکترا دانشگاه بولونیا مطالعه کنید.

شرایط پذیرش در دانشگاه بولونیا

شرایط اپلای و تحصیل در دانشگاه بولونیا مثل بقیۀ دانشگاه‌های ایتالیاست. کافیست مدارک لازم را تهیه کرده، مدرک زبان مد نظر را اخذ کنید، ددلاین‌ها را زیر نظر بگیرید و در زمان مناسب برای رشتۀ مد نظرتان اپلای کنید و پذیرش را بگیرید. در نهایت بعد از گرفتن پذیرش هم باید برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنید و بعد از صدور ویزا برای شروع کلاس‌های به این کشور سفر کنید.

در ادامه، ددلاین‌ها، مدارک مورد نیاز و جزئیات مربوطۀ دیگر را توضیح می‌دهیم؛ اما پیشنهاد می‌کنیم لیست کامل مدارک، شرایط پذیرش و ددلاین‌ها را از وب‌سایت دانشگاه بولونیا هم بررسی کنید.

ددلاین دانشگاه بولونیا

ددلاین‌ اپلای دانشگاه بولونیا به مقطع و رشتۀ مد نظر شما بستگی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای بررسی دقیق ددلاین‌ها حتماً به وب‌سایت دانشگاه و رشتۀ انتخابی‌تان سَر بزنید.

برای سال جاری (2023)، ددلاین‌های دانشگاه Bologna برای رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد به‌طور کلی به‌شکل زیر بود.

کال اول (1st Call) 25 نوامبر تا 20 ژانویه
کال دوم (2nd Call) 21 ژانویه تا 24 مارچ
کال سوم* (3rd Call) 1 جولای تا 1 سپتامبر

البته هر سه کال مخصوص دانشجویان خارجی نیست و بعضی ممکن است برای دانشجویان اروپایی رزرو شده باشد. با توجه به اهمیت بالای ددلاین‌ها، پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی تاریخ‌های دقیق هر سال، از یک وکیل مهاجرت تحصیلی کمک گرفته و وب‌سایت دانشگاه را هم حتماً بررسی کنید.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه بولونیا

بعضی مدارک برای اپلای و تحصیل عمومی است و بعضی هم با توجه به رشته، مقطع و دپارتمان می‌تواند متفاوت باشد. مدارک عمومی اپلای و گرفتن پذیرش را در زیر آورده‌ایم:

  • رزومه (CV)
  • انگیزه‌نامه (Motivation Letter)
  • پاسپورت
  • مدرک زبان انگلیسی (سطح B2 یا C1 با توجه به نوع رشته و مقطع)
  • مدرک زبان ایتالیایی (سطح B2 و برای رشته‌های ایتالیایی‌زبان)
  • اصل مدرک و اصل ریزنمرات مقطع 12سالۀ دبیرستان
  • اصل مدرک و اصل ریزنمرات مقطع پیش‌دانشگاهی
  • اصل مدرک و اصل ریزنمرات دوران کارشناسی (برای مقطع ارشد)
  • اصل مدرک و اصل ریزنمرات دوران کارشناسی ارشد (برای مقطع دکتری)
  • ترجمۀ اصل مدارک تحصیلی بالا به زبان انگلیسی یا ایتالیایی

دانشگاه بولونیا ایتالیا مدرک زبان انگلیسی آزمون‌های آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL iBT)، کمبریج (Cambridge Assesment)، ترینیتی کالج لندن (Trinity College London) و آزمون‌های ارزشیابی داخلی خود دانشگاه را برای گرفتن پذیرش تایید می‌کند.

در ادامه نگاهی به هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه می‌اندازیم.

کمپس چزنا دانشگاه بولونیا.webp

هزینۀ تحصیل در دانشگاه بولونیا ایتالیا

هزینۀ تحصیل در دانشگاه بولونیا با توجه به مقطع تحصیلی شما و شرایط مالی‌تان تعیین خواهد شد. شهریۀ دانشگاه برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولاً بین 700 تا 2000 یورو متغیر است.

البته با دریافت بورسیۀ‌ تحصیلی، شما از پرداخت شهریۀ دانشگاه معاف خواهید شد. در ادامه دربارۀ بورسیه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در خصوص هزینه‌های زندگی دانشجویی و هزینۀ تحصیل در بولونیا، در مطلب هزینه تحصیل در ایتالیا همه چیز را توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

بورسیۀ دانشگاه بولونیا

هرچند هزینۀ تحصیل در دانشگاه بولونیا به‌خودی‌خود آن‌قدرها زیاد نیست؛ با وجود بورسیه‌های تحصیلی مختلف هم می‌توانید هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی کم کنید و حتی تحصیل خود را به تحصیل رایگان نزدیک کنید.

بورسیه‌های دولتی و بورسیه‌های خود دانشگاه، دو گزینۀ عالی برای کاهش هزینه‌های تحصیل در دانشگاه بولونیاست. چند مورد از مهم‌ترین بورسیه‌های دولتی را در زیر می‌بینید:

  • بورسیۀ استانی ایتالیا (بورسیۀ استان امیلیا رومانیا ER.GO)
  • بورسیۀ استعدادهای درخشان ایتالیا (IYT)
  • بورسیۀ وزارت امور خارجۀ ایتالیا (MAECI)

در کنار این‌ها، خود دانشگاه بولونیا هم در رشته‌های مختلف بورسیه‌ها، کمک‌هزینه‌های تحصیلی و وام‌های مختلفی را برای واجدین شرایط در اختیار می‌گذارد که معمولاً بر اساس عملکرد تحصیلی به دانشجویان اعطا می‌شود.

برای بررسی این موارد حتما یک سر به وب‌سایت دانشگاه بزنید.

مشاهیری که در دانشگاه بولونیا تحصیل کرده‌اند

خب احتمالاً یادتان هستن که بالاتر گفتیم با قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا سروکار داریم؛ به همین دلیل مشاهیر زیادی در دوره‌های مختلفِ تاریخی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. با توجه به تعداد بالای این افراد، در زیر موارد معدودی از این مشاهیر را معرفی کرده‌ایم:

  • اِنزو فراری (رانندۀ شهیر ایتالیایی و مؤسس شرکت خودروسازی فراری)
  • گولیلِمو مارکونی (فیزیک‌دان، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک و مخترع رادیو)
  • پاپ الکساندر ششم
  • نیکُلاس کوپرنیک (اخترشناس و ریاضی‌دان شهیر لهستانی-آلمانی)
  • جووانی کاسینی (اخترشناس و ریاضی‌دان ایتالیایی)
  • پی‌یِر لوئیجی نِروی (مهندس سازه و معمار مقر یونسکو در پاریس)
  • میکل‌آنجلو آنتونیونی (فیلم‌نامه‌نویس و کارگران معروف ایتالیایی)
  • آدون زولی (نخست‌وزیر سابق ایتالیا)
  • دانته آلگیری (شاعر، فیلسوف و نویسندۀ ایتالیایی)

امکانات دانشگاه Bologna

با توجه به کیفیت بالای آموزش و پژوهش در دانشگاه بولونیا، امکانات زیادی در این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار دارد که مهم‌ترین موارد را در زیر آورده‌ایم:

  • 98 کتابخانه
  • 6 سایت کامپیوتر
  • بیش از 15 موزه
  • 6 مرکز ورزشی کامل
  • 9 بیمارستان و مرکز درمانی
  • بیش از 15 مرکز تحقیقاتی

31 دپارتمان آموزشی در 5 پردیس

اپلیکیشن فی دانشگاه بولونیا

اپلیکیشن‌فی (Application Fee) یا همان هزینۀ اپلای اولیه در دانشگاه بولونیا برای بعضی از رشته‌ها رایگان و برای بعضی هم از بین 20 یورو تا 50 یورو متغیر است. اگر قصد دارید اپلیکیشن فی یک رشته خاص را پیدا کنید، می‌توانید از سایت این دانشگاه بازدید کرده یا از مشاوره رایگان سیم‌آخر استفاده کنید.

تحصیل در دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا (Università di Bologna) که در سال ۱۰۸۸ در شهر بولونیا ایتالیا تأسیس شده، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه با بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به شمار می‌رود. دانشگاه بولونیا ۱۰۵ دوره کارشناسی (سه ساله – ۱۸۰ واحد درسی در سیستم ECTS)، ۱۱۰ دوره کارشناسی ارشد (دوساله – ۱۲۰ واحد درسی)، ۱۲ دوره کارشناسی ارشد پیوسته (۵ یا ۶ ساله – ۳۰۰ یا ۳۶۰ واحد درسی)، ۴۷ دوره دکتری و ۶۶ دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای (۱۶ دوره بین‌المللی) ارائه می‌دهد.

دانشگاه بولونیا دارای واحدهای متعددی در شهرهای مختلف ایتالیا بولونیا (Bologna)، چزنا (Cesena)، فورلی (Forlì)، راونا (Ravenna) و ریمینی (Rimini)  و نیز خارج از ایتالیا در شهرهای بوینوس آیرس آرژانتین، بروکسل بلژیک، نیویورک آمریکا و شانگهای چین است.

دانشگاه بولونیا در مقاطع مختلف (به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) تعداد زیادی دوره را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. این دانشگاه همچنین دوره‌های کارآموزی متعددی را در رشته‌های تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد.

زمان اپلای و ددلاین دانشگاه بولونیا برای رشته های تحصیلی مختلف، متفاوت است اما معمولاً پنجره اپلای در ماه فوریه باز می‌شود.

شهریه دانشگاه بولونیا

شهریه دانشگاه بولونیا بر مبنای رشته و مقطع تحصیلی و عدد ISEE (که مربوط به وضعیت مالی خانواده دانشجو است) تعیین می‌شود و سایت دانشگاه بولونیا ابزاری را برای محاسبه تقریبی شهریه ارائه کرده است. متوسط شهریه رشته های مختلف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود ۳۰۰۰-۱۰۰۰ یورو در سال و مقطع دکتری تقریباً رایگان است.

متقاضیان ایرانی با توجه به شرایط مالی، عموماً امکان برخورداری از بورسیه استانی ایتالیا را دارند که ضمن امکان تحصیل رایگان، مزایایی چون خوابگاه رایگان، یک وعده غذای رایگان (در روز)، کمک‌هزینه نقدی و تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی را نیز به همراه دارد.

غیر از بورسیه استانی یا جهان سوم ایتالیا که بودجه آن توسط سازمان ملل تأمین می‌شود، بورسیه های تحصیلی متنوعی در مقاطع تحصیلی مختلف توسط دانشگاه بولونیا ارائه می‌شود. ضمناً دانشگاه موقعیت‌هایی را برای کار دانشجویی نیز در نظر گرفته تا دانشجویان علاقه‌مند بتوانند در حین تحصیل با انجام کار نیمه‌وقت نیازهای مالی خود را تأمین کنند.

این دانشگاه همچنین جدا از بورسیه‌های متنوع، امکان دریافت وام دانشجویی را نیز به دانشجویان می‌دهد.

دانشکده های دانشگاه بولونیا ایتالیا

رشته های دانشگاه بولونیا ایتالیا

در این بخش تمام رشته های تحصیلی دانشگا بولونیا در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود:

رشته های کارشناسی دانشگاه بولونیا

در این بخش می‌توانید رشته‌های تحصیلی دانشگاه بولونیا در مقطع کارشناسی را در حوزه‌های مختلف علمی مشاهده کنید:

حوزه کشاورزی (Agriculture)

  • فناوری کشاورزی
  • دامپروری
  • فناوری غذایی
  • علوم سرزمینی و جنگل زراعی
  • بازاریابی و اقتصاد سیستم کشت و صنعت
  • حفاظت مناظر و گیاهان زینتی
  • کشت انگور و صنایع وابسته

حوزه اقتصاد و مدیریت (Economics and Management)

  • کسب و کار و اقتصاد (انگلیسی)
  • اقتصاد و کسب و کار (انگلیسی)
  • اقتصاد و امور مالی (انگلیسی)
  • اقتصاد گردشگری (انگلیسی)
  • مدیریت کسب و کار
  • اقتصاد کسب و کار
  • اقتصاد، بازار و مؤسسات
  • مدیریت مهندسی
  • مدیریت و بازاریابی

حوزه آموزش (Education)

  • مربی خدمات اجتماعی کودکان
  • آموزش اجتماعی و فرهنگی تخصصی
  • متخصص آموزش اجتماعی و فرهنگی
  • آموزش معلمان ابتدایی [LMCU]

حوزه مهندسی و معماری (Engineering and Architecture)

  • مهندسی هوافضا
  • معماری [LMCU]
  • مهندس معماری و ساختمان [LMCU]
  • مهندسی اتوماسیون <TDM>
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی ساختمان
  • مهندسی شیمی و بیوشیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی انرژی الکتریکی
  • مهندسی الکترونیک و مخابرات
  • مهندسی الکترونیک برای انرژی و اطلاعات
  • مهندسی انرژی
  • مدیریت مهندسی
  • مهندسی محیط زیست
  • طراحی صنعتی
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی مکاترونیک

حوزه علوم انسانی (Humanities)

  • انسان‌شناسی، ادیان، تمدن‌های شرقی
  • علوم ارتباطات
  • حفظ و مرمت میراث فرهنگی [LMCU]
  • میراث فرهنگی
  • مطالعات نمایشی، هنری و موسیقی
  • فرهنگ‌ها و فنون مد
  • تاریخ <TDM>
  • علوم انسانی <TDM>
  • فلسفه <TDM>

حوزه زبان، ادبیات و ترجمه (Languages and Literatures, Interpreting and Translation)

  • زبان‌های آسیایی، بازارها و فرهنگ‌ها
  • زبان‌ها و ادبیات خارجی <TDM>
  • وساطت بین فرهنگی و زبانی <TDM>

حوزه حقوق (Law)

  • مشاور کار و روابط شرکتی
  • حقوق <TDM>
  • مشاور حقوقی مدیریت کسب و کار و سازمان‌های عمومی (دولتی)

حوزه پزشکی (Medicine)

  • پزشکی و جراحی (انگلیسی) [LMCU]
  • تکنیک‌های آزمایشگاهی زیست‌پزشکی
  • بهداشت دندان
  • رژیم‌درمانی
  • روش‌های پیشگیری محیطی و محل کار
  • بهیاری
  • روش‌های تصویربرداری و پرتودرمانی
  • پزشکی و جراحی [LMCU]
  • مامایی
  • روش‌های آسیب‌شناسی فیزیولوژی عصبی
  • پرستاری
  • روش‌های اصلاح و ترمیم عیوب استخوانی
  • فیزیوتراپی
  • تخصص پا (درمان امراض پا)
  • آموزش تخصصی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • گفتاردرمانی [LMCU]

حوزه داروسازی و زیست فناوری (Pharmacy and Biotechnology)

  • ژنتیک (انگلیسی)
  • علوم کاربردی دارویی
  • زیست‌فناوری
  • شیمی و فناوری داروسازی [LMCU]
  • داروسازی [LMCU]

حوزه علوم سیاسی (Political Sciences)

  • روابط بین‌الملل و امور دیپلماتیک (انگلیسی)
  • توسعه و همکاری بین‌المللی
  • علوم سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی

حوزه روانشناسی (Psychology)

  • علوم و روش‌های روانشناسی

حوزه علوم (Sciences)

  • نجوم
  • علوم زیست‌شناسی
  • شیمی مواد
  • شیمی و فناوری‌های مربوط به محیط زیست و مواد
  • علوم کامپیوتر
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • علوم زیست‌محیطی
  • علوم زمین‌شناسی
  • شیمی صنعتی
  • علم اطلاعات برای مدیریت
  • ریاضیات
  • علوم طبیعی
  • فیزیک

حوزه جامعه شناسی (Sociology)

  • کار اجتماعی
  • جامعه‌شناسی

حوزه علوم ورزشی (Sport Sciences)

  • تربیت بدنی و علوم ورزشی

حوزه آمار (Statistics)

  • علوم آماری (انگلیسی) <TDM>
  • امور مالی، بیمه و کسب و کار
  • توسعه و همکاری بین‌المللی

حوزه دامپزشکی (Veterinary Medicine)

  • بهداشت پرورش ماهی و آبزیان
رشته های دانشگاه بولونیا ایتالیا کارشناسی

رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه بولونیا

در این بخش می‌توانید رشته‌های تحصیلی دانشگاه بولونیا در مقطع کارشناسی ارشد را در حوزه‌های مختلف علمی مشاهده کنید:

حوزه کشاورزی (Agriculture)

  • علم باغبانی بین‌المللی (انگلیسی) <TC>
  • علوم و فناوری‌های کشاورزی
  • علم و فناوری غذا
  • برنامه‌ریزی و مدیریت زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها و مناظر طبیعی

حوزه اقتصاد و مدیریت (Economics and Management)

  • مدیریت اجرایی کسب و کار (انگلیسی)
  • مدیریت و سازماندهی کسب و کار (انگلیسی)
  • اقتصاد (انگلیسی)
  • اقتصاد و سیاست اقتصادی <TDM> (انگلیسی)
  • اقتصاد و مدیریت <TDM> (انگلیسی)
  • اقتصاد و مدیریت بهداشت <TC> (انگلیسی)
  • اختراع و سازماندهی فرهنگ و هنر <TDM> (انگلیسی)
  • اقتصاد منابع و توسعه پایدار (انگلیسی)
  • اقتصاد و مدیریت گردشگری (انگلیسی)
  • حقوق و اقتصاد (انگلیسی)
  • اقتصاد و حسابداری
  • اقتصاد و تجارت <TDM>
  • مدیریت مهندسی
  • بازارها و مؤسسات مالی
  • مدیریت اقتصاد اجتماعی <TDM>

حوزه آموزش (Education)

  • تربیت – علم آموزش
  • برنامه‌ریزی و مدیریت مداخله آموزشی در اضطراب اجتماعی
  • علم فرایندهای آموزشی مادام‌العمر

حوزه مهندسی و معماری (Engineering and Architecture)

  • مهندسی الکترونیک خودرو <TC> (انگلیسی)
  • مهندسی خودرو <TC> (انگلیسی)
  • مهندسی هوافضا <TDM> (انگلیسی)
  • مهندسی اتوماسیون <TDM> (انگلیسی)
  • مهندسی شیمی و فرایند <TDM> (انگلیسی)
  • مهندسی عمران <TDM> (انگلیسی)
  • مهندسی انرژی الکتریکی (انگلیسی)
  • مهندسی الکترونیک (انگلیسی)
  • مهندسی فرایندها و سیستم‌های ساختمان <TDM> (انگلیسی)
  • مهندسی محیط زیست <TDM> (انگلیسی)
  • مهندسی سواحل (انگلیسی)
  • مهندسی مخابرات <TDM> (انگلیسی)
  • طراحی پیشرفته
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی الکترونیک و مخابرات برای انرژی
  • مهندسی انرژی
  • مدیریت مهندسی
  • مهندسی مکانیک <TDM>

حوزه علوم انسانی (Humanities)

  • علوم انسانی دیجیتال و دانش دیجیتال (انگلیسی)
  • فرهنگ و مدیریت مد (انگلیسی)
  • تاریخ و مطالعات شرق <TDM> (انگلیسی)
  • همکاری بین‌المللی درباره حقوق بشر و میراث فرهنگی بین‌المللی (انگلیسی)
  • مطالعات ایتالیا، فرهنگ‌های ادبی اروپایی، زبان‌شناسی <TDM> (انگلیسی)
  • باستان‌شناسی و فرهنگ‌های جهان باستان <TDM>
  • سینما، تلویزیون و تولید چندرسانه‌ای
  • انسان‌شناسی فرهنگی و نژادشناسی
  • جغرافیا و فرایندهای ارضی
  • تاریخ، حفظ و ارتقاء میراث و مناظر هنری و باستانی
  • علم کتابخانه و آرشیو
  • مطالعات موسیقی و تئاتر
  • زبان‌شناسی، ادبیات و سنت کلاسیک (غربی)
  • علوم فلسفی <TDM>
  • نمادشناسی
  • هنرهای تجسمی <TDM>

حوزه زبان و ادبیات و ترجمه (Languages and Literatures, Interpreting and Translation)

  • زبان، اجتماع و ارتباطات <TDM> (انگلیسی)
  • ترجمه تخصصی <TDM> (انگلیسی)
  • تفسیر و ترجمه
  • فرهنگ و زبان ایتالیایی برای خارجی‌ها <TDM>
  • ادبیات مدرن، پسا استعماری و تطبیقی <TDM>

حوزه پزشکی (Medicine)

  • حرفه‌های مربوط به علوم پیش‌گیری
  • بیوتکنولوژی پزشکی <TDM>
  • علوم پرستاری و مامایی

حوزه داروسازی و زیست فناوری (Pharmacy and Biotechnology)

  • بیوانفورماتیک <TDM> (انگلیسی)
  • زیست‌شناسی سلامت
  • زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
  • بیوتکنولوژی مولکولی و صنعتی
  • بیوتکنولوژی دارویی

حوزه علوم سیاسی (Political Sciences)

  • تحقیقات و مطالعات میان‌رشته‌ای درباره اروپای شرقی <TC> (انگلیسی)
  • روابط بین‌الملل (انگلیسی)
  • همکاری بین‌المللی درباره حقوق بشر و میراث فرهنگی بین‌المللی (انگلیسی)
  • سیاست‌ها و بازارهای بین‌المللی (انگلیسی)
  • روابط بین‌الملل و امور دیپلماتیک
  • توسعه محلی و جهانی
  • رسانه‌های جمعی و سیاست
  • مدیریت و سازماندهی سیاست <TDM>
  • روابط عمومی و سازمانی

حوزه روانشناسی (Psychology)

  • روانشناسی کار، سازمان و کارکنان <TC> (انگلیسی)
  • روانشناسی شناختی کاربردی
  • روانشناسی بالینی <TDM>
  • علوم اعصاب و توانبخشی عصبی-روانی
  • روانشناسی اجتماعی و مدرسه <TDM>

حوزه علوم (Sciences)

  • علوم آرایشی پیشرفته (انگلیسی)
  • شیمی <TDM> (انگلیسی)
  • ارزیابی و مدیریت محیط زیست <TDM> (انگلیسی)
  • فناوری‌های کم کربن و شیمی پایدار (انگلیسی)
  • فیزیک (انگلیسی)
  • علم حفظ و مرمت میراث فرهنگی (انگلیسی)
  • علوم و مدیریت طبیعت (انگلیسی)
  • علوم آماری <TDM> (انگلیسی)
  • اخترفیزیک و کیهان‌شناسی
  • تنوع زیستی و تکامل
  • علوم کامپیوتر <TDM>
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • زمین‌شناسی و مدیریت زمین
  • شیمی صنعتی <TDM>
  • زیست‌شناسی دریایی
  • ریاضیات
  • فتوشیمی و مواد مولکولی
  • فیزیک سیستم زمین

حوزه جامعه شناسی (Sociology)

  • جرم‌شناسی برای بازجویی و امنیت
  • جامعه شناسی و کار اجتماعی <TDM>

حوزه علوم ورزشی (Sport Sciences)

  • فرهنگ تندرستی: ورزش، سلامت و گردشگری (انگلیسی)
  • علوم و روش‌های فعالیت‌های بدنی اختصاصی و پیشگیرانه
  • علوم و روش‌های فعالیت‌های ورزشی
  • مدیریت ورزش و تندرستی

حوزه آمار (Statistics)

  • امور مالی کمی <TDM> (انگلیسی)
  • علوم آماری (انگلیسی)
  • علوم آماری و مالی و بیمه
  • آمار، اقتصاد و کسب و کار

حوزه دامپزشکی (Veterinary Medicine)

  • بیوتکنولوژی جانوری
  • ایمنی و کیفیت دامپروری
رشته های دانشگاه بولونیا ایتالیا کارشناسی ارشد

رشته های کارشناسی ارشد حرفه‌ای دانشگاه بولونیا

در این بخش می‌توانید رشته‌های تحصیلی دانشگاه بولونیا در مقطع کارشناسی ارشد را در حوزه‌های مختلف علمی مشاهده کنید:

دوره‌های ارشد حرفه‌ای سطح یک

  • علم داده (انگلیسی)
  • مدیریت فناوری دیجیتال (انگلیسی)
  • ارشد مدیریت کسب و کار (انگلیسی)
  • منابع انسانی و سازمان (انگلیسی)
  • مدیریت بین‌المللی – MIEX (انگلیسی)
  • اینترنت اشیاء (انگلیسی)
  • ارتباطات بازاریابی و رسانه جدید (انگلیسی)

دوره‌های ارشد حرفه‌ای سطح دو

  • جراحی کم‌تهاجمی و رباتیک کودکان (انگلیسی)
  • جراحی کم‌تهاجمی زنان و زایمان (انگلیسی)
  • ارولوژی کودکان: استراتژی‌های نوین از دوران جنینی تا بزرگسالی (انگلیسی)
  • بیماری‌های عروق ریوی (انگلیسی)
  • مدیریت کمی ریسک (انگلیسی)

رشته های دکتری دانشگاه بولونیا

در این بخش می‌توانید رشته‌های تحصیلی دانشگاه بولونیا در مقطع دکتری را در حوزه‌های مختلف علمی مشاهده کنید:

  • علم و فناوری کشاورزی، محیط زیست و غذا
  • فرهنگ‌های معماری و طراحی
  • اخترفیزیک
  • مهندسی خودرو هوشمند
  • علوم زیست‌پزشکی و عصبی حرکتی (نوروموتور)
  • مهندسی پزشکی، برق و سیستم
  • علوم زیست فناوری، زیست محاسباتی، داروسازی و داروشناسی
  • علوم قلب، کلیه و قفسه سینه
  • زیست‌شناسی سلولی و مولکولی
  • شیمی
  • مهندسی عمران، شیمی، محیط زیست و مواد
  • علوم و مهندسی کامپیوتر
  • میراث فرهنگی و زیست‌محیطی
  • علم داده و محاسبات
  • زمین، زندگی و علوم زیست‌محیطی
  • اقتصاد
  • مهندسی الکترونیک، مخابرات و فناوری ارتباطات
  • حقوق و قوانین اروپا
  • علوم پزشکی و خدمات عمومی
  • ژئوفیزیک
  • تاریخ، فرهنگ و سیاست جهانی
  • سلامت و فناوری
  • سلامت، ایمنی و سیستم‌های سبز
  • تاریخ و باستان‌شناسی. مطالعات میراث، حافظه و فرهنگ‌ها
  • فناوری‌های نوآورانه و استفاده پایدار ماهیگیری و منابع زیستی دریای مدیترانه
  • حقوق، علم و فناوری
  • مطالعات حقوقی
  • فرهنگ‌های زبانی و ادبی
  • مدیریت
  • ریاضیات
  • مکانیک و علوم مهندسی پیشرفته (DIMSAI)
  • زبان‌ها، ادبیات و فرهنگ مدرن
  • علم نانو برای پزشکی و محیط زیست
  • تومورشناسی، خون‌شناسی و آسیب‌شناسی (پاتولوژی)
  • علوم آموزشی
  • فلسفه، علم، شناخت و نمادشناسی
  • فیزیک
  • علوم سیاسی و اجتماعی
  • روانشناسی
  • علم و فرهنگ تندرستی و سبک‌های زندگی
  • علوم و تحقیقات اجتماعی
  • علوم آماری
  • نظارت و مدیریت ساختاری و محیطی بهداشت
  • علوم جراحی
  • ترجمه، تفسیر و مطالعات میان‌فرهنگی
  • علوم دامپزشکی
  • هنرهای تجسمی، نمایشی و رسانه‌ای

* [LMCU] مخفف Laurea Magistrale A Ciclo Unico و معادل کارشناسی ارشد پیوسته (و دوره‌های پزشکی عمومی و…) است.

* <TDM> مخفف Titolo Doppio o Multiplo دوره‌هایی با دو یا چند مدرک هستند.

* <TC> مخفف Titolo Congiunto دوره‌هایی با مدرک مشترک هستند.

سخن پایانی

برای قرن‌ها، دانشگاه بولونیا به‌عنوان چراغ تسلیم‌ناپذیر علم‌ و دانش خدمات زیادی به بشریت ارائه کرده است. علوم زیادی از این دانشگاه ریشه گرفته‌اند و مشاهیر زیادی در کلاس‌های درس این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‌اند.

در این مطلب سعی کردیم دانشگاه Bologna ایتالیا را به‌طور کامل به شما معرفی کنیم و در مسیر مهاجرت تحصیلی، کمک هرچند کوچکی به شما کرده باشیم.

در صورتی که برای تحصیل در دانشگاه بولونیا یا حتی سایر دانشگاه‌های ایتالیا و اروپا نیاز به مشاورۀ تخصصی دارید، فقط کافیست فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.