در زمان گذشته طبیب‌ها و حالا پزشکان و پرستاران ایرانی در همه‌جای جهان زبان‌زد متخصصان و عامیان بوده‌اند. اینکه پزشکان و پرستاران ایرانی سراسر جهان خواهان داشته باشند مسئله جدیدی نیست و همواره اسامی بزرگانی مثل پروفسور توفیق موسیوند، دکتر علی‌اصغر خدادوست، پروفسور مجید سمیعی، دکتر حسین ماندگار برای ما و جهانیان نام‌آشنا بوده‌اند. گذشته از ایرانی بودن یا نبودن جهان همواره نیازمند کادر درمان بوده و هست. امروزه با گسترش بیماری‌ها، احساس به این نیاز بیشتر هم شده است و کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی از ورود کادر درمان به کشورشان استقبال می‌کنند. اما چه کشوری برای مهاجرت کادر درمان مناسب‌تر است و هر کشور چه شرایطی برای مهاجرت کاری کادر درمان وضع کرده است؟ در این مطلب به همه این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم. با سیم آخر همراه باشید.

مهاجرت کاری پرستاران

چه در دوران پیش از کرونا و چه در دوران پسا کرونا همواره پرستاران جایگاه ویژه‌ای در تمام جوامع داشته‌اند. پرستاری علاوه بر اینکه شغلی با جایگاه اجتماعی بالا است، درآمد خوبی هم در سراسر جهان دارد. برای اینکه یک پرستار بین‌المللی باشید ابتدا باید با گذراندن دوره‌های تخصصی مدرک پرستار ثبت شده یا همان Registered Nurse خود را دریافت کنید. بعد از آن انتخاب‌های زیادی برای مهاجرت خواهید داشت که در ادامه برخی از این انتخاب‌ها را شرح داده‌ایم:

مهاجرت کاری پرستاران به کانادا

کانادا از مهاجرپذیرترین کشورها در چند سال گذشته بوده است و با افزایش جمعیت این کشور نیاز به کادر درمان هم بیشتر از گذشته حس می‌شود. برای آنکه به عنوان پرستار به کانادا مهاجرت کاری کنید لازم است که یک پرستار ثبت شده بین‌المللی باشید. بعد از آنکه برای کادر در مرکزهای درمانی اقدام می‌کنید و با دریافت پیشنهاد کار یا همان جاب آفر برای گرفتن ویزای کاری خود در سفارت کانادا اقدام می‌کنید. راه دیگری که برای مهاجرت به کانادا و کار کردن به عنوان یک پرستار پیش رو دارید مهاجرت تحصیلی به کانادا است. دانشگاه‌های زیادی در کانادا وجود دارد که واحدهای درسی این رشته را ارائه می‌دهند. شما می‌توان در این دانشگاه‌ها ثبت نام کنید، پس از فارغ‌التحصیلی، در آزمون سازمان پرستاران کانادا شرکت کنید و با قبولی در این آزمون برای کار پیدا کردن اقدام کنید و وارد بازار کار شوید.

مهاجرت کاری پرستاران به ایتالیا

ایتالیا به دلیل هزینه‌های پایین زندگی از مقصدهای محبوب علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی است اما آنچه در دسته معایب کشور ایتالیا قرار می‌گیرد نرخ بالای بیکاری در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی است. اما این مسئله درباره پرستاران صدق نمی‌کند. ایتالیا در حال حاضر با کمبود نیرو در این بخش مواجه است و فرصت‌های کاری برای پرستاران در این کشور فراوان است. اما برخلاف تحصیل در ایتالیا که به زبان انگلیسی هم ممکن است شما برای اینکه در این کشور به عنوان پرستار کار کنید باید ایتالیایی بلد باشید. به همین خاطر برای گرفتن ویزای کاری پرستاری در ایتالیا باید در آزمون زبان ایتالیایی هم شرکت کنید. علاوه بر آن بیمارستان یا مرکز درمانی که از آن پیشنهاد کار دریافت می‌کنید باید یک گواهی حمایت مالی هم به شما بدهد تا سفارت ویزای کاری شما را رد نکند.

مهاجرت کاری پرستاران به استرالیا

استرالیا هم مانند بیشتر کشورها پرستاری و زیرشاخه‌های آن را در لیست مشاغل مورد نیاز خود قرار داده است و بر همین اساس به پرستاران خیلی راحت‌تر از دیگر مشاغل ویزای اقامت دائم کاری می‌دهد. ضمن اینکه استرالیا کشوری انگلیسی زبان است؛ بنابراین لازم نیست مانند ایتالیا نگران یاد گرفتن زیانی به جز انگلیسی باشید. استرالیا برای اینکه به پرستاران ویزای کاری دهد یک سیستم امتیازبندی طراحی کرده است که با به دست آوردن حداقل امتیازها شما شانس گرفتن ویزای کاری خواهید داشت. اینکه این سیستم چگونه طراحی شده و برای گرفتن امتیاز بالا باید چه کار کنید نیازمند مطلب دیگری است که در آینده خواهیم نگاشت. برای اینکه به عنوان پرستار به استرالیا مهاجرت کاری کنید هم باید مدرک پرستاری بین‌المللی خود را دریافت کرده باشید.

درآمد پرستاران در کشورهای خارجی

اگر کنجکاوید بدانید پرستاران در سراسر جهان چه مقدار درآمد دارند، در ادامه این بخش درآمد حدودی پرستاران در بعضی از کشورها را آورده‌ایم:

کشور درآمد تقریبی در سال واحد ارزی
کانادا 78000 دلار کانادا
آلمان 28000 یورو
استرالیا 65000 دلار استرالیا
سوییس 60000 فرانک
ایتالیا 40000 یورو
ایرلند 31000 یورو
امارات 22000 دلار آمریکا
سوئد 466000 کرون
عمان 8000 ریال همان
دانمارک 1280000 کرون دانمارک
اتریش 27000 یورو
ایرلند 31000 یورو

مهاجرت پرستاران

یقینا مهاجرت پرستاران به دیگر کشورها هم ممکن است و با توجه اعلام نیاز خیلی از دولت‌ها به متخصصان این رشته، شرایط مهاجرت برای پرستاران به بسیاری از کشورها مهیا است. در این مطلب شرایط سه کشور کانادا، ایتالیا و استرالیا را برای نمونه شرح دادیم. دیگر کشورها هم کم و بیش همین شرایط را دارند اما اگر می‌خواهید درباره شرایط مهاجرت کاری پرستاران به دیگر کشورها بیشتر بدانید؛ در نوشته‌ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

کشورهای مناسب برای مهاجرت کادر درمان

تا اینجا بیشتر از پرستاران نوشته‌ایم اما وقتی از کادر درمان حرف می‌زنیم این عبارت شامل پزشکان و دیگر تخصص‌های زیرمجموعه هم می‌شود. پیش‌تر گفتیم که کشورهای زیادی هستند که به کادر درمان نیاز دارند و از مهاجرت افراد متخصص در این زمینه استقبال می‌کنند. اما کدام کشورها نسبت به کشورهای دیگر برتری دارند و شرایط بهتری را برای زندگی و کار کادر درمان مهیا می‌کنند؟ پاسخ دادن به این سوال مستلزم سنجیدن میزان حقوق و مزایای هر کشور است و این کاری پژوهشی است و نیازمند اطلاعات زیادی است. اما در نگاهی جامع به این کشورها می‌توانیم برتری نسبی بعضی از آن‌ها را به وضوح مشاهده کنیم. کشورهایی که در ادامه فهرست کرده‌ایم شرایط ویژه‌ای را برای جذب کادر درمان پیشنهاد می‌کنند:

  • دانمارک
  • سوئد
  • نروژ
  • هلند
  • آلمان
  • قطر
  • عمان
  • کانادا

در ادامه شرایط ویژه برخی از این کشورها را شرح داده‌ایم.

requirements-for-working-as-a-nurse-in-canada-min.webp

مهاجرت کادر درمان به کانادا

برای اینکه در کانادا به عنوان کادر درمان کار کنید لازم است دوره‌های ویژه‌ای را پشت سر بگذارید. این دوره‌ها را سازمانی به نام MCC برگزار می‌شود. در واقع در ابتدا باید در آزمون آن شرکت کنید و در صورت قبولی وابسته به این که رشته تخصصی شما چه بوده است در دوره‌های دو تا پنج ساله آن شرکت کنید و بعد از گذراندن آزمون نهایی وارد بازار کار شوید. این شرایط به نظر سخت‌گیرانه می‌آید اما توجه داشته باشید که درآمد کادر درمان در کانادا نسبت به دیگر کشورها بالاتر است و به همین خاطر ارزش سختی‌های اولیه‌اش را دارد.

برترین بیمارستان های کانادا

اگر تخصصی در زمینه درمان دارید و مصمم هستید که به کانادا مهاجرت کنید بهتر است با بهترین بیمارستان‌های این کشور آشنا شوید. در ادامه فهرستی از بهترین بیمارستان‌‌های کانادا با توجه به امتیاز و رتبه‌شان تهیه کرده‌ایم. این امتیازها بر اساس حرفه‌ای بودن کادر درمان، نظافت و امکانات بیمارستان محاسبه شده است:

رتبه نام بیمارستان نام انگلیسی شهر امتیاز
1 بیمارستان عمومی تورنتو Toronto  General – University Health Network تورنتو 86
2 مرکز علوم بهداشتی سانی بوک Sunnybrook Health Sciences Centre  تورنتو 85
3 بیمارستان مانت سینای Mount Sinai Hospital تورنتو 82
4 بیمارستان عمومی نورث یورک North York General Hospital  تورنتو 81
5 مرکز بیمارستان دانشگاه مونترال Centre hospitalier de l’Université de Montréal مونترال 80
6 بیمارستان عمومی مونترال – مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل Montreal General Hospital – McGill University Health Centre مونترال 80
7 بیمارستان عمومی یهودیان Jewish General Hospital  مونترال 80
8 بیمارستان عمومی ونکوور VCH Vancouver General Hospital  ونکوور 80

مهاجرت کادر درمان به آلمان

آلمان از بهترین کشورهایی است که متخصصان زمینه درمان می‌توانند به آن مهاجرت کنند اما پذیرفته گرفتن ویزای کاری برای کادر درمان در این کشور چندان ساده نیست. برای این مجوز طبابت در آلمان را به دست آورید علاوه بر مدرک زبان عمومی باید آزمون‌های زبان تخصصی را نیز پشت سر بگذارید. همچنین باید مدرک پزشکی خود را با استانداردهای آلمان معادل‌سازی کنید که این مستلزم شرکت و قبولی در آزمون Kenntnisprüfung است. سیستم پزشکی آلمان در جهان جزء بهترین سیستم‌های پزشکی است و به همین خاطر به دست آوردن استانداردهای پزشکی در این کشور هم کمی دشوار است.

برترین بیمارستان های آلمان

اگر برای گرفتن ویزای کاری در رشته تخصصی مربوط به درمان خود در آلمان مصمم هستید بهتر است با بهترین بیمارستان‌های این کشور نیز آشنا شوید. در ادامه فهرستی از بهترین بیمارستان‌های آلمان بر اساس امتیازاتی که بر مبنای امکانات، نظافت و حرفه‌ای بودن کادر درمان محاسبه شده است آورده‌ایم:

رتبه نام بیمارستان نام آلمانی شهر امتیاز
1 بیمارستان Charité دانشگاه پزشکی برلین Charité  Universitätsmedizin Berlin برلین 93
2 بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ        Universitätsklinikum Heidelberg           هایدلبرگ 92
3 Klinikum Rechts der Isar از دانشگاه فنی مونیخ  Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München مونیخ 87
4 کلینیک LMU LMU Klinikum     مونیخ 86
5 دانشکده پزشکی هانوفر Medizinische Hochschule Hannover  هانوفر 86
6 بیمارستان دانشگاه هامبورگ-اپندورف      Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf هامبورگ 84
7 بیمارستان دانشگاه کلن  Uniklinik Köln      کلن 83
8 بیمارستان دانشگاه فرایبورگ       Universitätsklinikum Freiburg     فرایبورگ 82

درآمد پزشکان در کشورهای مختلف

در بخش‌های قبل فهرستی از درآمد پرستاران در کشورهای مختلف تهیه کردیم و حالا در این بخش فهرستی از میزان تقریبی درآمد پزشکان در کشورهای مختلف آورده‌ایم تا اگر جزء کادر درمان هستید و می‌خواهید کشور مقصد مهاجرت خود را مشخص کنید با اطلاعات بیشتری تصمیم بگیرید. البته در این فهرست تنها درآمد تقریبی پزشک عمومی در این کشورها را آورده‌ایم اما می‌توانید با دانستن درآمد پزشک عمومی، درآمد تقریبی دیگر رشته‌های تخصصی مربوط به کادر درمان را نیز بسنجید.

کشور درآمد تقریبی پزشک عمومی در سال (به دلار آمریکا)
آمریکا 161000
کانادا 107000
فرانسه 92000
استرالیا 91000
بلژیک 61000
دانمارک 109000
سوییس 116000
ایرلند 90000
انگلیس 118000
ایتالیا 92000

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا هرآنچه لازم است درباره میزان درآمد و شرایط اخذ ویزای کاری برای کادر درمان در کشورهای مختلف بدانید جمع‌آوری کنیم. با این حال اگر همچنان پرسشی درباره گرفتن ویزای تحصیلی در رشته‌های پزشکی، پرستاری و دیگر شاخه‌های درمانی دارید، مشاوران با تجربه ما در سیم آخر آماده‌اند تا شما را در این راستا راهنمایی کنند.