رشته دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌هایی می‌گویند که برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می‌شود. دیجیتال مارکتینگ شامل روش‌های سنتی تبلیغات مانند تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و تبلیغات چاپی نیست و درواقع، با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، مانند سئو (SEO) بر بستر اینترنت اتفاق می‌افتد. بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی همچون بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی موبایل، تبلیغات کلیکی، تحلیل داده، اینفلوئنسر مارکتینگ، وایرال مارکتینگ و بازاریابی ازطریق رسانه‌های اجتماعی را دربر می‌گیرد.

امروزه به‌دلیل پیشرفت فناوری و ابزارهای دیجیتال، تمایل به استفاده از فضای مجازی و دیجیتال برای تبلیغات بسیار بیشتر از تبلیغات به‌ روش‌های سنتی است؛ به‌همین‌دلیل، کشورهای مختلف رشته دیجیتال مارکتینگ را به‌عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه‌هایشان ارائه می‌دهند. فارغ‌التحصیلان رشته دیجیتال مارکتینگ در مشاغل متنوعی می‌توانند مشغول کار شوند؛ ازجمله مدیر محتوای دیجیتال، مدیر محتوای اینترنت و استراتژیست، متخصص دیجیتال مارکتینگ، متخصص سئو، تحلیلگر محتوا، تحلیلگر دیجیتال و توسعه‌دهندۀ واقعیت مجازی. در مطلب حاضر، قصد داریم دربارۀ تحصیل در ایتالیا در رشته دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.

رشته دیجیتال مارکتینگ در ایتالیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. دوره‌های کارشناسی عموماً چهارساله است و دوره‌های کارشناسی ارشد بسته به دانشگاه ممکن است یک تا دو‌ساله باشد. گفتنی است در برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد عموماً پروژه‌های چندماهه در انتها باید گذرانده شود.

دانشگاه‌های برتر

همان‌طورکه گفتیم، هدف از رشته دیجیتال مارکتینگ تبلیغات بهتر محصولات و خدمات و فروش وسیع‌تر آن‌هاست. در‌ادامه، برخی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در ایتالیا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان (Politecnico di Milano University) یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در ایتالیا به‌شمار می‌آید که سال ۱۹۷۹ در میلان بنیان نهاده شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان رتبۀ صدوچهل‌ودوم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، ردۀ هشتم را در بین دانشگاه‌های برتر ایتالیا ازآنِ خود کرده است. رشتۀ مدیریت بین‌المللی مارکتینگ در دانشکدۀ پلی‌تکنیک MIP میلان ارائه می‌شود. این دانشکده یکی از مؤسسه‌های خصوصی است که با دانشگاه پلی‌تکنیک میلان قرارداد دارد.

تحصیل رشتۀ مدیریت بین‌المللی مارکتینگ در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ پلی‌تکنیک MIP یک ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. گفتنی است دوره یادشده نُه ‌ماه در کلاس تدریس می‌شود و سه ماه نیز به‌صورت کار پروژه‌ای است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته یادشده در دانشکدۀ پلی‌تکنیک MIP میلان کسب خواهید کرد. علاوه‌بر این رشته، رشتۀ بین‌المللی تحول دیجیتال در مقطع کارشناسی ارشد این دانشکده ارائه می‌شود. تحصیل رشته مذکور یک سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با رشته مذکور، این لینک را ببینید.

دانشگاه بیکوکا میلان

دانشگاه بیکوکا میلان (Università degli Studi di Milano Bicocca) از دیگر دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در ایتالیاست که از سال ۱۹۹۸ کارش را در میلان آغاز کرد. بنابر رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه دولتی بیکوکا میلان رتبۀ چهارصدوپنجاهم را در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا و طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، جایگاه یازدهم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ مارکتینگ و بازارهای جهانی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیکوکا دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. جزئیات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته مارکتینگ و بازارهای جهانی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یاد‌شده را از این لینک بخوانید.

دانشگاه جان کابوت

دانشگاه جان کابوت (John Cabot University) از دیگر دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه غیردولتی سال ۱۹۷۲ در رم تأسیس شد و براساس رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، هشتادوپنجمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ مارکتینگ در مقطع کارشناسی دانشگاه جان کابوت چهار ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل این رشته در دانشگاه جان کابوت کسب خواهید کرد.

منبع: