به لطف بورسیه جهان سوم، تحصیل در ایتالیا می‌تواند یک گزینه‌ عالی برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور باشد. ورود به دانشگاه‌های معتبر و تاریخی این کشور می‌تواند چشم انداز روشنی برای آینده شغلی شما به همراه داشته باشد و مسیر زندگی شما را به کلی تغییر دهد. در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا، دانشگاه باری یکی از مدرن‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا است که هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا را جذب می‌کند. در این مطلب به معرفی این دانشگاه و شرایط تحصیل در آن خواهیم پرداخت.

باری

بهتر  است قبل از وارد شدن به بحث در مورد دانشگاه باری، کمی با شهر باری (Bari) آشنا شویم. باری مرکز استان باری و ناحیه پولیا در کنار دریای آدریاتیک در جنوب ایتالیا است. وسعت این شهر ۱۱۶ کیلومتر مربع است و بیش از ۱.۳ میلیون نفر جمعیت دارد. باری دومین مرکز مهم اقتصادی جنوب ایتالیا پس از ناپل است که به عنوان یک شهر بندری و دانشگاهی شناخته می شود. از این شهر با نام سنت نیکلاس نیز یاد می‌شود.

شهر باری در چهارراه فرهنگی بین اروپای شرقی و خاورمیانه قرار دارد. با انتخاب این شهر به عنوان محل تحصیل در ایتالیا، از فضای جالب و پر جنب و جوش آن در میان کافه‌ها و رستوران‌ها شگفت زده خواهید شد. باری که به دلیل خیابان های باریک، شهر قدیمی، اماکن تاریخی و معماری شگفت انگیزش، یکی از شهر‌های جذاب ایتالیا برای گردشگران به حساب می‌آید.

بندر باری

معرفی دانشگاه باری

دانشگاه باری (The University of Bari Aldo Moro) یکی از ۵۲ دانشگاه دولتی کشور ایتالیا است که در سال ۱۹۲۵ تأسیس شد. نام دانشگاه باری ایتالیا به افتخار آلدو مورو، رئیس حزب دموکرات مسیحی ایتالیا و ۵ دوره نخست‌وزیر ایتالیا، به باری آلدو مورو تغییر یافت. این دانشگاه دوره‌های مختلفی را برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد. دانشگاه باری ایتالیا علاوه بر آموزش، بر روی تحقیقات علمی در سطح دکتری متمرکز است. مراکز تحقیقاتی دانشگاه باری بسیار تعاملی هستند و دارای ارتباط بین بخش های مختلف، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز تحقیقاتی معتبر در سطح ملی و بین‌المللی است.

دانشکده و دپارتمان‌های دانشگاه باری

دانشگاه باری شامل ۱۳ دانشکده مختلف است. این دانشکده‌ها عبارتند از:

  • دانشکده علوم کشاورزی
  • دانشکده هنر و فلسفه
  • دانشکده علوم بیوتکنولوژی
  • دانشکده مطالعات ارتباطات
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده علوم تربیتی
  • دانشکده زبان‌های خارجی و ادبیات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده ریاضی، فیزیک و علوم طبیعی
  • دانشکده پزشکی و جراحی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده علوم سیاسی
  • دانشکده دامپزشکی

تحصیل در دانشگاه‌ باری

همانطور که در بالا اشاره شد، دانشگاه باری دوره‌های مختلفی را برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد. در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰۰ دانشجو در ۱۱۷ رشته تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه باری برای افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا در حال افزایش دوره‌های انگلیسی زبان در مقاطع تحصیلی مختلف است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه باری

در دانشگاه باری ایتالیا، رشته‌های مانند مارکتینگ، فیزیک، پزشکی و علوم کامپیوتر به زبان انگلیسی ارائه می‌شود:

  • کارشناسی ارشد در دوره مارکتینگ (Marketing)
  • کارشناسی ارشد در دوره علوم کامپیوتر (Computer science)
  • کارشناسی ارشد در دوره فیزک (Physics)
  • کارشناسی ارشد یا Single cycle master’s degree courses در دوره پزشکی

برای آشنایی با نظام آموزش عالی در ایتالیا و آشنایی با مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های این کشور می‌توانید به صفحه آموزش عالی در ایتالیا مراجعه کنید. برای تحصیل در این رشته‌ها باید دانش نسبتاً خوبی در زبان انگلیسی (حدقل B2) داشته باشید.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه باری در مقطع کارشناسی ارشد

برای اخذ پذیرش از دانشگاه باری ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد باید به سایت اصلی دانشگاه (University of Bari Aldo Moro) مراجعه کنید و در بخش Admission Requirements مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش را فراهم کنید. در حالت کلی برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به مدارک زیر است:

  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • ترجمه مدرک کارشناسی*
  • انگیزه‌نامه تحصیلی  (SOP)
  • رزومه تحصیلی  (CV)
  • توصیه‌نامه تحصیلی  (Recommendation Letter)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

دانشکده پزشکی در دانشگاه باری

یکی از ویژگی‌های بارز دانشگاه باری آلدو مورو، دانشکده پزشکی این دانشگاه است که به طور ویژه‌ای مورد توجه علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی است. این دانشکده شامل چهار دپارتمان زیر است:

  • دپارتمان پیوند اورژانسی و پیوند اعضا
  • دپارتمان پزشکی
  • دپارتمان علوم زیست‌پزشکی و آنکولوژی انسان
  • دپارتمان علوم پزشکی ، علوم اعصاب و ارگان‌های حسی

ترکیب این چهار دپارتمان موجب شده است تا دانشجویان رشته پزشکی در این دانشگاه یکی از بهترین آموزش‌ها در زمینه پزشکی را تجربه کنند. بر اساس جدید‌ترین رتبه بندی صورت گرفته توسط سازمان‌ها و مؤسسات معتبر، دانشگاه باری ایتالیا در زمینه پزشکی دارای رتبه جهانی بالا در میان برترین دانشگاه‌های جهان است.  برای مثال در رتبه بندی QS World University Rankings که توسط نشریه آموزش عالی تایمز لندن و مؤسسه (Quacquarelli Symonds) صورت می‌گیرد، دانشگاه باری در رتبه ۴۰۱-۴۵۰ در بین برترین دانشگاه جهان قرار دارد.

امکان تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. طول این دوره شش سال است و شما در حین تحصیل می‌توانید از تمام مزایا و امکانات موجود برای تبدیل شدن به یک پزشک استثنایی بهره‌مند شوید. در این دوره آموزشی شما باید به طور مکرر در سمینارها، کلاس‌های درسی و کلینیک‌ها شرکت کنید. این موضوع می‌تواند یک فرصت ایده‌آل برای دانشجویان غیر بومی باشد که بتوانند سطح دانش پزشکی خود را در یک محیط آکادمیک استاندارد ارتقاء دهند. علاوه بر این دانشجویان رشته پزشکی در این دانشگاه می‌توانند به صورت گسترده با متخصصان خارجی تعامل برقرار کنند تا آنها بتوانند دیدگاهی در مورد بخش بهداشت در نقاط مختلف دنیا را داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی مراجعه کنید.

رتبه دانشگاه باری

همانطور که در بالا اشاره شد، دانشگاه باری ایتالیا در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های تاریخی و قدیمی ایتالیا دانشگاه نسبتاً جوانی است. اما به دلیل عملکرد خوب این دانشگاه در سال‌های اخیر و کیفیت آموزشی بالا موجب شده است تا این دانشگاه در بیشتر سایت‌های مطرح و معتبر ارزشیابی دانشگاه‌های جهان در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان باشد.

۱.      رتبه‌بندی Best Global Universities Rankings

بر اساس این رتبه‌بندی که توسط U.S. News & World Report انجام گرفته است، دانشگاه باری ایتالیا در سال ۲۰۲۰ رتبه ۳۶۸ برترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. این سازمان در واقع یک مؤسسه معتبر آمریکایی است که هرساله علاوه بر دانشگاه‌های آمریکا، دانشگاه‌های ۶۰ کشور دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. معیار سنجش این مؤسسه بر اساس تعداد دانشجویانی است که از دانشگاه‌ مشخص فارغ‌التحصیل شده‌اند و همچنین از نمایندگان دانشگاه در مورد عملکرد دانشگاه‌ها سؤال می‌کند و منابع دانشگاه، درآمد اساتید، نرخ فارغ‌التحصیلی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و رضایت آنها را ارزیابی می‌کند. این مؤسسه پس از محاسبه و مقایسه این معیارها‌، دانشگاه‌های برتر بین‌المللی را بر اساس اطلاعات به‌دست آماده رتبه بندی می‌کند.

۲.      رتبه‌بندی World University Rankings

این رتبه‌بندی توسط   Times Higher Educationانجام گرفته است. بر اساس این رتبه‌بندی معتبر که در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است، دانشگاه باری ایتالیا در رتبه ۴۰۱–۵۰۰ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این رتبه‌بندی یکی از معتبر‌ترین منابع دانشگاهی جهان است که هر ساله لیست نهایی بهترین دانشگاه‌های جهان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. در این رتبه‌بندی میزان تولید و ایده‌های جدید و نو در هر دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین میزان شهرت و اعتبار دانشگاه در میان مردم و دانشجویان و نقش دانشگاه در زمینه‌های علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پس از محاسبه و مقایسه این معیارها، دانشگاه‌ها را بر این اساس رتبه بندی می‌کند.

۳.      رتبه‌بندی Academic Ranking of World Universities

این رتبه‌بندی توسط Shanghai Jiao Tong University انجام شده است. در این رتبه‌بندی معتبر، دانشگاه باری ایتالیا در رتبه ۵۰۱ برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ قرار دارد. رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، که اغلب به عنوان رتبه‌بندی شانگهای شناخته می‌شود، یک نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهان است. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های که دارای جایزه نوبل، پژوهشگران دارای استناد بالا یا مقاله‌های منتشر شده در مجله های nature و science هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این دانشگاه‌هایی که دارای تعداد زیادی مقاله‌های نمایه شده در نمایه گسترده استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی هستند نیز توسط این نظام رتبه‌بندی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بنابراین از بین دانشگاه فعال جهان حدود ۱۰۰۰ دانشگاه در این رتبه‌بندی بررسی می‌شوند و در نهایت در جدول رتبه‌بندی لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا منتشر می‌شود.

۴.      رتبه‌بندی QS World University Rankings

یکی از معروف‌ترین رتبه‌بند‌های موجود برای ارزیابی کیفیت دانشگاه‌های جهان رتبه‌بندی QS است که توسط TopUniversities انجام می‌شود. در این رتبه‌بندی دانشگاه باری ایتالیا در جایگاه ۸۰۱-۱۰۰۰ برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این رتبه‌بندی توسط نشریه آموزش عالی تایمز لندن و مؤسسه (Quacquarelli Symonds) صورت می‌گیرد. این نشریه هر ساله لیستی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را با عنوان THES – QS World University Rankings منتشر می‌کند. در مقایسه با رتبه‌بندی‌های دیگر، در این رتبه‌بندی سالانه بسیاری از دانشگاه‌های غیرآمریکایی و خصوصاً انگلیسی در میان رتبه‌های بالای آن قرار دارند.

زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه باری ایتالیا

دانشجویان بین‌المللی برای ورود به دانشگاه باری، باید در آزمون زبان ایتالیایی شرکت نمایند، مگر اینکه دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • گواهی مهارت زبان ایتالیایی سطح C1 و C2
  • گواهی مؤسساتی که در خارج از ایتالیا با این کشور همکاری دارند.

وضعیت مسکن و خوابگاه‌های دانشگاه باری ایتالیا

یکی از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه باری استفاده از خوابگاه‌های این دانشگاه است که می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های زندگی دانشجویی در این شهر شود. این خوابگاه ها به صورت اتاق‌های تک‌نفره، دو‌نفره و سه‌نفره هستند. تنها دانشجویان بین‌المللی و غیر بومی می‌توانند برای دریافت این خوابگاه‌ها اقدام کنند. برخی از این خوابگاه‌ها عبارتند از:

  • خوابگاه Fresa (98 تخت) ۸ تخت آن برای دانشجویان ناتوان در نظر گرفته شده است.
  • خوابگاه Dell’Andro (420 تخت)
  • خوابگاه Starace (70 تخت)
  • خوابگاه Petrone (120 تخت)
  • خوابگاه Fraccacreta (300 تخت)
  • خوابگاه Pietro Mennea (168 تخت)

مهلت ارسال مدارک (ددلاین) دانشگاه باری ایتالیا

مهلت ارسال مدارک برای اخذ پذیرش از دانشگاه باری با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. بنابراین بهتر است برای اطلاع از زمان مهلت ارسال مدارک به سایت دانشگاه مراجعه کنید تا در هنگام ارسال مدارک با مشکل مواجه نشوید.

بورسیه‌های دانشگاه باری ایتالیا به شرح زیر است :

  • بورسیه تحصیلی (Student Providences) : این بورسیه در واقع یک مکانیزم برای کمک به دانشجویانی است که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و ممکن است این موضوع مانع از ادامه تحصیل آن‌ها شود.
  • بورسیه تحصیلی آژانس (Agency for the Right to Education) : این آژانس که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده است، خدمات و کمک هزینه‌هایی برای دانشجویان در موارد مختلف از جمله شهریه، هزینه محل اقامت، حمل و نقل و غیره ارائه می‌دهد.
  • بورس تحصیلی سالانه دولت ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی در صورت همکاری پژوهشی
  • دانشگاه باری به دانشجویان با شرایط خاص درآمدی و شایستگی تحصیلی فرصت کار به­ صورت پاره وقت می‌دهد. این نوع قرارداد برای کار تا حداکثر ۱۵۰ ساعت در هر سال تحصیلی است. دانشجویان می‌توانند در کتابخانه‌ها ،آزمایشگاه‌ها، موزه‌ها و خدمات اداری دانشگاه مشغول به کار شوند.
  • کمک هزینه خرید کتاب تا ۲۶۰ یورو
  • کمک‌ هزینه‌های مخصوص دانشجویان دارای نقص عضو

برای کسب اطلاعلت بیشتر می‌توانید به صفحه بورسیه تحصیلی ایتالیا و بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا مراجعه کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در شهر باری

یکی از مواردی که دانشجویان بین‌المللی باید به آن توجه داشته باشند، هزینه‌های زندگی دانشجوی است. هزینه زندگی در شهر باری نسبت به نقاط دیگر ایتالیا مثل میلان، رم و تورین بسیار کمتر است. برای اطلاع از هزینه‌های زندگی در این شهر می‌توانید به صفحه cost of living مراجعه کنید.

ویزای تحصیلی ایتالیا برای

بعد از کسب موفقیت در اخذ پذیرش از دانشگاه باری ایتالیا، می‌بایست برای دریافت ویزای تحصیلی از این کشور اقدام کنید. برخی مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایتالیا به صورت زیر است:

  • نامه پذیرش از دانشگاه باری ایتالیا
  • بلیط رفت به ایتالیا
  • اصل تأییدیه تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (به زبان فارسی)
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات کامل چهارساله با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی مدرک کارشناسی و ریز نمرات چهارساله با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه (فقط برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد)
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی شناسنامه با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • پرینت برگه انتخاب رشته در سایت www.universitaly.it

برای کسب اطلاعات دقیق و کامل‌تر می‌توانید به صفحه ویزای تحصیلی ایتالیا مراجعه کنید.

منبع:

www.uniba.it

www.timeshighereducation.com

www.topuniversities.com