بدون شک می‌توان گفت بهترین گزینه برای متقاضیانِ تحصیل در خارج از کشور که توانایی پرداخت هزینه‌های بالا را ندارند نروژ است؛ زیرا اولین و مهم‌ترین مزیت‌ تحصیل در نروژ امکان تحصیل رایگان است. درحقیقت، دانشگاه‌های دولتی این کشور هزینه‌ای را به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت نمی‌کنند و دانشی در سطح بالا را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. تحصیل در نروژ مزایای دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از: امکان تحصیل به زبان انگلیسی، طبیعت زیبا، جامعۀ مدرن و در نهایت جو آرام حاکم در سطح کشور. در ادامه با اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رایگان در نروژ آشنا خواهیم شد.

شهریۀ دانشگاه‌های نروژ

همانطورکه در بخش مقدمه گفته شد، امکان تحصیل رایگان در نروژ برای همۀ دانشجویان (فارغ ازملیت‌شان) فراهم شده است. بیشتر دانشگاه‌های دولتی این کشور نیز مبلغی را به عنوان شهریه دریافت نمی‌کنند که این وضعیت برای تمامی مقاطع (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا) صادق است. گفتنی است تنها مبلغی که دانشگاه‌های رایگان از دانشجویان دریافت می‌کنند هزینۀ ترم (30 الی 60 یورو در هر نیم‌سال) است. درمقابلِ دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی قرار دارند که شهریه دریافت می‌کنند و متقاضیان تحصیل در آنها بای

د مبلغی حدود 7هزار الی 9هزار یورو در سال برای مقطع کارشناسی و 9هزار الی 19هزار یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد درنظر بگیرند. گفتنی است هزینه‌های زندگی برای دانشجویان بین‌المللی در نروژ ممکن است نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمی بالاتر باشد؛ اما به عنوان یکی از بهترین کشورهای حوزۀ اسکاندیناوی شناخته می‌شود که کیفیت زندگی بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. به طور متوسط هزینه‌های زندگی در این کشور حدود 800 الی 1،400 یورو در ماه است که ممکن است در شهرهای بزرگتر بیشتر باشد. در ادامه متوسط هزینۀ زندگی ماهانه در برخی از شهرهای مهم نروژ را مشاهده خواهیم کرد:

  • اسلو: 1،200 الی 2هزار یورو
  • برگن: 1،100 الی 1،800 یورو
  • ترومسو و تروندهایم: هزار الی 1،600 یورو

شایان ذکر است هزینۀ زندگی در شهرهای کوچک‌تر به‌طورمتوسط 800 الی هزار یورو در ماه است. دانشجویان این کشور نیز مبلغی حدود 36درصد هزینۀ زندگی را برای مسکن کنار می‌گذارند. بهترین نوع مسکن دانشجویی هم آپارتمان‌های اشتراکی است. به‌طورکلی هزینۀ متوسط ماهانه برای مسکن 300 الی 700 یورو خواهد بود که تا حدود زیادی به شهر محل سکونت بستگی دارد.

دانشگاه‌های رایگان

دانشجویان برای تحصیل رایکان در نروژ می‌توانند به این دانشگاه‌ها مراجعه کنند: دانشگاه برگن، دانشگاه ترومسو نروژ ، دانشگاه علم و صنعت نروژ ، دانشگاه علوم زیستی نروژ ، دانشگاه آگدر ، دانشگاه نورد، دانشگاه علوم کاربردی غرب نروژ، دانشگاه جنوب شرقی نروژ، دانشگاه اوسلومت و دانشگاه اوستفولد.

منابع: