اگر قصد مهاجرت دارید، در قدم اول باید بین کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی بهترین مقصد را انتخاب کنید. کشور نروژ به دلیل داشتن شرایط رفاهی و اقتصادی مناسب، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای مهاجرات ایرانی‌هاست. در این مطلب با ویژگی‌های کشور نروژ و شرایط زندگی در آن بیشتر آشنا خواهید شد.

نروژ چگونه کشوری است؟

نروژ یکی از کشورهای شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی است که به سه دریا راه دارد و سوئد، روسیه و فنلاند هم کشورهای همسایه نروژ هستند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد این کشور وجود دارد، زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری آن است. این کشور تنها در حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد، اما هرسال بیشتر از ۲.۵ میلیون توریست به نروژ سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های توریستی آن مثل شفق قطبی و جنگل‌های انبوه و زیبا بازدید کنند. برخی از افراد تصور می‌کنند که کشور نروژ همیشه آب‌وهوای سرد و خشنی دارد، اما بخش‌های ساحلی این کشور به دلیل وجود جریان‌های آب گرم، زمستان‌های نسبتا معتدلی دارند. میزان بارش برف و باران هم در این قسمت‌ها زیاد است و تابستان‌ها، هوا خنک و دلپذیر است. اما بخش‌های شرقی که در میان کوه‌ها قرار دارند، زمستان‌های سرد، تابستان‌های گرم و آب‌وهوای خشکی دارند.

نروژ-چگونه-کشوری-است؟.webp

چرا نروژ بهترین کشور برای زندگی و کار است؟

زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور نروژ بسیار قوی است و به همین علت شرایط زندگی و شاخص‌های رفاهی در این کشور وضعیت بسیار خوبی دارند. امید به زندگی مردم نروژ بسیار بالاست و برای زنان و مردان به ترتیب این عدد برابر با ۸۴.۳ سال و ۸۱ سال است. همچنین کشور نروژ در زمینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد، برابری اجتماعی، کیفیت و دسترسی به تحصیلات، تعادل بین کار و زندگی و وضعیت بهداشت و سلامتی، جایگاه بسیار خوبی در رتبه‌بندی‌های جهانی دارد. این مسائل باعث شده‌اند که نروژ مقصد مهاجرتی خوبی برای دانشجویان، صاحبان کسب‌وکار و کارمندان باشد. در ادامه بیشتر با مزایا و معایب زندگی در نروژ آشنا می‌شوید.

استانداردهای زندگی در نروژ

استانداردهای زندگی در نروژ بسیار بالاست و به همین دلیل مردم این کشور چندین دوره به‌عنوان شادترین ملت جهان انتخاب شده‌اند. شرایط اقتصادی، وضعیت بهداشت و ویژگی‌های زیست محیطی نروژ در کنار فرهنگ شاد مردم باعث شده که سطح زندگی مردم در این کشور بالاتر از میانگین جهانی باشد.

محیط زیست، دغدغه اصلی نروژ

کشور نروژ، طبیعت بسیار غنی و بکری دارد و در آن می‌توانید دریا، جنگل و کوهستان را کنار هم ببینید. به همین علت نروژ یکی از پیشروترین کشورها در زمینه انرژی‌های پاک و حفظ محیط زیست است. تقریبا نیمی از انرژی مورد نیاز این کشورِ از طریق منابع تجدیدپذیر مانند نور خورشید، آب دریا و ... تامین می‌شود. همچنین دولت نروژ سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای حفظ محیط زیست دارد.

بیمه و تسهیلات درمانی در نروژ

کشور نروژ دارای یکی از بهترین نظام‌های بهداشتی و درمانی در جهان است. البته هزینه اقدامات پزشکی در این کشور بالاست، اما بیمه بخش زیادی از این هزینه را پوشش می‌دهد. در نروژ دو سیستم خدمات درمانی عمومی و خصوصی وجود دارد. بیمه عمومی یا NIS به همه شهروندان این کشور تعلق می‌گیرد و شامل خدمات عمومی درمانی می‌شود. اما بیمه خصوصی هزینه بالاتری دارد و امکان استفاده سریع و راحت از خدمات پزشکی تخصصی را فراهم می‌کند. دانشجویان بین‌المللی که مدت اقامت آنها در نروژ بیشتر از یک سال باشد، می‌توانند تحت پوشش بیمه عمومی قرار بگیرند.

بیمه-و-تسهیلات-درمانی-در-نروژ.webp

حمل و نقل در نروژ

سیستم حمل و نقل هر کشور نقش مهمی در کیفیت زندگی مردم دارد. در صورتی که حمل و نقل عمومی در آب‌وهوای برفی با اختلال مواجه شود، مشکلات زیادی برای سلامتی افراد جامعه به وجود می‌آید. خوشبختانه نروژ با وجود آب‌وهوای سرد و میزان بارش زیاد، سیستم حمل و نقل مناسبی دارد. با توجه به جمعیت کم این کشور، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از ماشین شخصی برای رفت‌وآمد استفاده کنند. اما به غیر از ماشین، خطوط مترو و اتوبوس هم در این کشور فعال است و شما می‌توانید کارت‌های تردد را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید. خطوط هواپیمایی نروژ هم به‌عنوان یکی از بهترین ایرلاین‌های بین‌المللی شناخته می‌شوند و برای سفر با آنها هیچ مشکلی نخواهید داشت.

امنیت در نروژ

امنیت در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بالاست و جالب است که نروژ در زمینه امنیت بین کشورهای این منطقه، رتبه اول را دارد. این کشور برای شهروندان خود امنیت در زمینه‌های فردی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم کرده است و این مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایل رضایت و شادکامی مردم نروژ به شمار می‌رود. علاوه بر آمار پایین وقوع جرم در این کشور، به دلیل موقعیت جغرافیایی نروژ، احتمال وقوع درگیری‌های داخلی و خارجی هم در آن بسیار پایین است وبه همین علت این کشور در جنگ جهانی دوم آسیب چندانی ندید.

تفریح در نروژ

بسیاری از افراد نروژ را به‌عنوان کشور وایکینگ‌ها می‌شناسند و برای بازدید از بقایای آن دوران به این کشور سفر می‌کنند. اما به‌غیر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، نروژ امکانات تفریحی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی دیگری هم دارد که باعث شده هر ساله هزاران نفر به آن سفر کنند. تماشای شفق قطبی، شب‌های سفید، پیست‌های اسکی و ورزش‌های زمستانی، سواحل زیبا و کمپ کردن در جنگل‌های نروژی، بخشی از تفریحاتی هستند که با مهاجرت به این کشور می‌توانید آنها را تجربه کنید.

فرهنگ نروژ

فرهنگ نروژ برپایه احترام، برابری و صبر پایه‌گذاری شده است. بدون شک جغرفیا تاثیر زیادی روی فرهنگ هر کشور دارد و بنابراین مردم نروژ با تحمل آب‌وهوای سرد و کوهستانی این کشور در طول سال‌ها یاد گرفته‌اند که در برابر ناملایمات و سختی‌ها صبر داشته باشند. در کشور نروژ برابری بین زن و مرد رعایت می‌شود و اختلاف حقوق این دو جنسیت در کمترین میزان خود قرار دارد. همچنین مردم این کشور اهل زندگی تجملاتی و ریخت‌وپاش‌های بیش از حد نیستند و سادگی یکی از اصول پایه‌ای آنها به شمار می‌رود.

فرهنگ-نروژ.webp

فرهنگ زندگی در نروژ برای خانواده‌ها

نروژی‌ها اهمیت زیادی به خانواده می‌دهند و معمولا تعطیلات را همراه با همسر و فرزندان خود سپری می‌کنند. همچنین به دلیل فرهنگ برابری طلبانه مردم، معمولا کارهای خانه و هزینه‌های زندگی بین زن و مرد تقسیم می‌شود. از دیگر ویژگی‌های فرهنگی مردم این کشور می‌توان به اهمیتی که برای تاریخ و سنت‌های خود قائلند اشاره کرد.

قوانین نروژ

  • نروژ یک کشور پادشاهی است و با این سیستم اداره می‌شود. البته مقام‌های سلطنتی در این کشور تشریفاتی هستند و مثل انگلستان، وظیفه تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری را بر عهده ندارند.
  • برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، در نروژ استفاده از یورو زیاد رایج نیست و کرون کاربرد بیشتری در معاملات و خریدهای روزمره دارد.
  • در مورد ساعت کاری و تعطیلات در این کشور قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد و کارفرما نمی‌تواند بدون پرداخت اضافه‌کاری کارمندان خود ار مجبور به انجام کار بیشتر کند.
  • در مورد پرداخت مالیات در نروژ هم قوانین زیادی وجود دارند که از عدم پرداخت این مبلغ جلوگیری می‌کنند.
  • برای رانندگی در نروژ و گرفتن گواهینامه، باید مراحل زیادی را پشت‌سر بگذارید. در صورت رعایت نکردن قوانین رانندگی هم جریمه‌های زیاد و سختی در انتظار شماست.

قوانین-نروژ.webp

وضعیت تحصیل در نروژ چگونه است؟

بخشی زیادی از بودجه این کشور به تحصیل و آموزش اختصاص دارد و به همین دلیل کیفیت تحصیل در نروژ از استانداردهای جهانی بالاتر است. مردم این کشور در مدارس درس‌هایی مثل ریاضی، موسیقی، زبان نروژی و انگلیسی، تربیت بدنی و علوم را یاد می‌گیرند و در کالج و دانشگاه به‌صورت تخصصی یک رشته را دنبال می‌کنند. در این کشور تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های دولتی برای همه شهروندان رایگان است. البته دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی هم در نروژ مشغول‌به‌کارند که تحصیل در آنها هزینه‌بر خواهد بود. نکته جالب دیگری که در مورد سیستم آموزشی این کشور وجود دارد، برنامه‌های یادگیری دائمی و مداوم برای بزرگسالان و فارغ‌التحصیلان است که به‌صورت رایگان اجرا می‌شود.

تحصیل رایگان در نروژ

همان‌طور که اشاره شد، بخش زیادی از بودجه این کشور به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی اختصاص دارد تا امکان تحصیل همه شهروندان به‌صورت رایگان در آنها فراهم شود. این امکان برای دانشجویان بین‌المللی هم وجود دارد که با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های دولتی این کشور، به شکل رایگان در نروژ درس بخوانند. البته برخی از دانشگاه‌ها مخصوصا در مقطع کارشناسی، درس‌ها را به زبان نروژی ارائه می‌دهند و برای تحصیل در نروژ به شکل رایگان در مقطع لیسانس باید به زبان این کشور مسلط باشید. اما برنامه‌های درسی مقطع فوق‌لیسانس و دکترا معمولا به زبان انگلیسی هستند. دانشگاه‌های کشور نروژ سطح علمی بالایی دارند و مدرک آنها در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم اعتبار دارد.

تحصیل-رایگان-در-نروژ.webp

اقتصاد نروژ

یکی از صنایع مهم و اقتصادی کشور نروژ،‌ نفت و پتروشیمی است که بخش زیادی از هزینه‌های این کشور را تامین می‌کند. علاوه بر این، مالیات هم سهم نسبتا بالایی در بودجه این کشور دارد. در نروژ بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها تعداد کارمند کمی دارند و به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند،‌ اگرچه چندین سازمان و شرکت بین‌المللی بزرگ هم در این کشور فعالیت می‌کنند. همچنین این کشور آزادی‌های اقتصادی زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد. نروژ به دلیل داشتن زیرساخت‌های اقتصادی قوی و منابع مالی زیاد، یکی از بیشترین سرانه‌های درآمدی در جهان را دارد و مردم این کشور دارای وضعیت اقتصادی بسیار مناسبی هستند.

شرایط اقتصادی نروژ در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر این کشور دارای صادرات نفتی بسیار زیاد است و به دلیل جذب میلیون‌ها توریست در سال و کسب درآمد زیاد از ماهیگیری و کشاورزی، اقتصاد بسیار قوی و پویایی دارد. نرخ سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور هم روبه‌رشد است و بر اساس آخرین آمارها صندوق ذخیره ارزی این کشور کوچک و کم‌جمعیت، ۹۰۰ میلیون دلار، یعنی سهم یک درصدی از کل ذخیره ارزی جهانی را در خود جای داده است.

میانگین درآمد در نروژ

میانگین حقوق و دستمزد در نروژ از میانگین اتحادیه اروپا بالاتر است. کارگران هم در این کشور به‌صورت میانگین دو برابر متوسط جهانی حقوق دریافت می‌کنند. بعد از کسر مالیات، میانگین درآمد ماهانه مردم نروژ ۳۵۰۰ دلار آمریکاست که یکی از بالاترین حقوق‌ها در اروپا به شمار می‌رود.

هزینه های زندگی در نروژ چگونه است؟

نروژ به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی شناخته می‌شود و همین مسئله باعث شده که هزینه‌های زندگی در این کشور بیشتر از سایر کشورهای اروپایی باشد. میانگین هزینه ماهانه زندگی یک خانواده چهار نفره در کشور نروژ، ۴۲۰۰ دلار است و یک فرد تنها بدون در نظر گرفتن مبلغ اجاره خانه، ماهیانه ۱۲۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

قیمت برخی کالاهای اساسی در نروژ

در ادامه، هزینه برخی از کالاهای اساسی در نروژ را مشاهده می‌کنید:

  • یک وعده غذا در مک‌دونالد: ۱۲۰ کرون
  • یک وعده غذایی در رستوران برای ۲ نفر: ۹۰۰ کرون
  • آب معدنی تک‌نفره: ۲۷ کرون
  • نان: ۲۹ کرون
  • شیر: ۲۰ کرون
  • هر یک کیلوگرم پنیر: ۱۱۰ کرون
  • هر یک کیلوگرم گوشت: ۲۸۰ کرون
  • بلیت ماهیانه برای حمل‌ونقل عمومی: ۷۷۰ کرون
  • هر لیتر بنزین: ۲۱ کرون
  • متوسط هزینه اینترنت: ۵۳۵ کرون
  • هزینه انرژی (گرمایش،‌ آب، زباله و برق): ۲۰۰۰ کرون
  • هزینه ماهانه مهدکودک: ۳۳۰۰ کرون
هزینه-زندگی-در-نروژ.webp

اجاره و خرید خانه

اجاره خانه بخش زیادی از هزینه‌های زندگی در نروژ را تشکیل می‌دهد. برای اجاره ماهیانه آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر در حدود 10,800 کرون باید پرداخت کنید. این مبلغ برای آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر تا 19,000‌ کرون هم می‌رسد. اجاره آپارتمان‌های خارج از مرکز شهر هم بین 6,000 کرون تا 20,000 کرون در ماه متغیر است. قیمت هر مترمربع آپارتمان هم از 25,000 کرون برای خانه‌های خارج از مرکز شهر شروع شده و تا 100,000 کرون برای خانه‌های مرکز شهر می‌رسد.

خدمات بانکی و مالی نروژ

سیستم بانکداری نروژ بسیار پیشرفته است و نزدیک به ۱۰۰ بانک در این کشور وجود دارد که قوانین ساده‌گیرانه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی دارند. شما می‌توانید با دو روش حضوری و آنلاین در هر یک از این بانک‌ها حساب باز کنید. حتی پیش از حضور در نروژ هم این امکان را دارید که یک حساب سپرده در بانک‌های این کشور باز کنید، اما امکان برداشت از آن را تا پیش از حضور در نروژ نخواهید داشت.

زندگی در نروژ و شرایط کاری

نروژ یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری را در جهان دارد (۳.۲٪) و به همین دلیل بسیاری از افراد این کشور را به‌عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می‌کنند. برای گرفتن ویزای کاری از این کشور می‌توانید ابتدا با ویزای تحصیلی نروژ اقدام کرده و بعد از فارغ‌التحصیلی به‌دنبال کار مناسب بگردید. همچنین می‌توانید با داشتن قرارداد و پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای نروژی، ویزای کاری این کشور را دریافت کنید. بهترین و پردرآمدترین رشته‌ها و مشاغل در نروژ مربوط حوزه‌های گردشگری، صنایع نفت و پتروشیمی، اقتصاد و علوم کامپیوتر هستند.

نروژ، بهترین کشور برای شروع کسب و کار

بر اساس داده‌های آماری، نروژ یکی از بهترین کشورهای برای شروع کسب‌وکار به شمار می‌رود. رشد تولید ناخالص در این کشور، جمعیت کم و تورم پایین بخشی از دلایل محبوبیت این کشور بین کارآفرین‌هاست. دولت نروژ در سال‌های اخیر قوانین ساده٬گیرانه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی وضع کرده است تا این افراد را به کشور خود دعوت کند. روابط مناسب این کشور با سایر کشورهای اروپا، قوانین مالیاتی ساده و توانایی خرید بالای مردم از دیگر دلایلی هستند که بسیاری از اقتصاددانان نروژ را بهترین کشور برای شروع کسب‌وکار می‌دانند.

کارآفرینی-در-نروژ.webp

امن ترین کشور اروپا

یکی دیگر از دلایل جذب سرمایه‌گذاران به نروژ، امنیت بالای اقتصادی و سیاسی در این کشور است. منطقه جغرافیایی این کشور، فرهنگ مردم و صنایع اقتصادی قدرتمند باعث شده‌اند که نروژ نه‌تنها برای سفر و زندگی،‌ بلکه برای سرمایه‌گذاری هم یک کشور ایمن محسوب شود.

معایب زندگی در نروژ شامل چه مواردی می شود؟

از جمله معایب زندگی در نروژ می‌توان به مالیات سنگین، هزینه‌های بالای زندگی و آب‌وهوای سردتر نسبت به کشورهای جنوب اروپا مثل اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد. خلق‌وخوی مردم نروژ هم نسبت به کشورهای آسیایی و جنوب اروپا، سردتر است و همین مسئله می‌تواند دلیل نارضایتی برخی از ایرانی‌هایی باشد که به نروژ مهاجرت کرده‌اند.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی به نروژ

مهاجرت تحصیلی به نروژ بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در نروژ و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خوهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در نروژ و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه ما را در زمان مشخص‌شده توسط خودتان، دریافت کنید.