نروژ یکی از کشورهای اسکاندیناوی است که مثل سایر کشورهای شمال اروپا، شاخص‌های رفاهی و اجتماعی بالایی دارد. دولت نروژ خدمات زیادی به شهروندان خود ارائه می‌دهد که همین مسئله باعث شده بسیاری از افراد قصد مهاجرت به این کشور را داشته باشند. در ادامه این مطلب با شرایط کار کردن در نروژ، شغل‌های پردرآمد و نحوه گرفتن ویزای کاری از این کشور آشنا می‌شوید.

شرایط عمومی کار در نروژ

کشور نروژ یکی از شادترین مردمان جهان را دارد و شرایط شغلی مناسب، یکی از دلایل اصلی این مسئله است. ساعت کاری در این کشور ۸ ساعت در روز است و معمولا کارمندان ۳۷ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. در صورتی که بیشتر از این مقدار در هفته به کار مشغول باشید، اضافه کار به شما پرداخت می‌شود. همچنین تعداد روزهای تعطیلات در این کشور نسبت به میانگین کشورهای اروپایی بیشتر است و به همین دلیل افراد شاغل در نروژ، ساده‌تر از بقیه افراد بین کار و زندگی شخصی‌شان تعاد ایجاد می‌کنند. دولت نروژ برای مادران شاغل هم مزایایی در نظر گرفته است و اگر آنها در طول یک سال، ۱۰ ماه از مرخصی زایمان استفاده کنند ۱۰۰٪ حقوق خود را دریافت می‌کنند. اگر هم یک سال تمام از مرخصی زایمان استفاده کنند، ۸۰٪ حقوق به آنها پرداخت می‌شود. نرخ بیکاری پایین و دستمزد بالاتر نسبت به میانگین اتحادیه اروپا، از دیگر مزایای کار در نروژ هستند.

کار در نروژ و نرخ بیکاری در نروژ

نرخ بیکاری یک کشور، از اصلی‌ترین نکاتی است که افراد هنگام مهاجرت کاری یا تحصیلی به آن کشور در نظر می‌گیرند. نرخ بیکاری نروژ در سال‌های اخیر، ۳.۲٪ اعلام شده که پایین‌تر از میانگین نرخ بیکاری در اروپا است. به این ترتیب در صورتی که شرایط کار کردن در این کشور را داشته باشید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که نتوانید شغل مناسبی پیدا کنید.

ویزای-نیروی-کار-ماهر.webp

کار در نروژ و میزان حقوق در نروژ

نروژ جمعیت کم و اقتصاد قوی و روبه‌رشدی دارد و به همین علت، دستمزدها در این کشور از سایر کشورهای اروپایی بالاتر است. به صورت میانگین و بعد از کم شدن مالیات، افراد در کشور نروژ سالیانه ۳۵۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند.

کار در نروژ و مدارک مورد نیاز ویزا

برای اینکه از طریق کار در نروژ اقامت این کشور را به دست آورید، دو راه روبروی شماست: یا باید از طریق پیشنهاد کاری و قرارداد با کارفرما (جاب آفر) به کشور نروژ مهاجرت کنید، یا ابتدا با ویزای تحصیلی نروژ وارد این کشور شوید و بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار بگردید. قوانین مهاجرتی نروژ به شما اجازه می‌دهند که ۶ ماه تا یک سال بعد از پایان درستان، در این کشور بمانید و به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب بگردید. بعد از پیدا کردن کار، می‌توانید به اداره مهاجرت نروژ مراجعه کرده و ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید.

اگر می‌خواهید با جاب آفر به این کشور مهاجرت کنید، باید قرارداد رسمی و امضا شده با کارفرما، سوابق تحصیلی، مدارک هویتی، سابقه کار، گواهی تمکن مالی کافی برای اداره زندگی و انگیزه‌نامه را به سفارت تحویل دهید تا ویزای کاری برای شما صادر شود.

کار-در-نروژ-و-موسسات-کاریابی.webp

نحوه کاریابی در نروژ

در صورتی که بتوانید کار مناسبی در نروژ پیدا کنید، امکان گرفتن اقامت دائم برای خود و خانواده‌تان را خواهید داشت. اما برای مهاجران، پیدا کردن شغل مناسب خیلی هم کار ساده‌ای نیست. اگر به زبان نروژی آشنا باشید و رزومه‌تان قوی و مرتبط با کار موردنظر باشد، شانس بیشتری برای پیدا کردن کار خواهید داشت. برای گرفتن شغل در نروژ، می‌توانید به موسسات کاریابی مراجعه کنید. علاوه بر این موسسات، مراجعه به سایت‌های کاریابی بومی و بین‌المللی از جمله لینکدین و گلس‌دور هم از روش‌های دیگر پیدا کردن کار است. همچنین می‌توانید رزومه و سوابق کاری خود را برای کارشناسان و مدیران منابع انسانی در شرکت‌های نروژی ارسال کنید تا آنها در صورت وجود موقعیت شغلی مناسب، از شما برای مصاحبه دعوت کنند.

کار در نروژ و موسسات کاریابی

همان‌طور که اشاره شد، یکی از بهترین روش‌ها برای کاریابی در نروژ استفاده از سایت‌ها و موسسات کاریابی است. این موسسات علاوه بر اینکه آگهی‌های شغلی مختلف را منتشر می‌کنند، خدمات دیگری مثل مشاوره شغلی و اصلاح رزومه را هم ارائه می‌دهند. از جمله موسسات کاریابی نروژی می‌توان به هادسون و اکسپریس اشاره کرد. همچنین می‌توانید به وب‌سایت‌هایی مثل Finn Jobb، Job Direkte و StepSone Norway مراجعه کنید و برای موقعیت‌های شغلی مناسب رزومه بفرستید.

شرایط استخدام و کاریابی در نروژ

استخدام و کاریابی در نروژ به عوامل متعددی بستگی دارد اما شرایط مشترکی وجود دارد که می‌تواند در تجربه کاری شما در این کشور تأثیرگذار باشد. در ادامه، چند نکته مهم درباره استخدام و کاریابی در نروژ ذکر شده است:

  • زبان نروژی: بسیاری از فرصت‌های شغلی در نروژ به آشنایی با زبان نروژی نیاز دارند. به دلیل اینکه نروژی زبان‌ رسمی این کشور است و بسیاری از مکاتبات و مکالمات کاری به زبان نروژی انجام می‌شود، آشنایی با این زبان برای کارجویان مزیت محسوب می‌شود.
  • مهارت‌ و تخصص: داشتن مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز در حوزه مورد نظر، موجب افزایش احتمال استخدام می‌شود. مقامات کشور به دنبال کارکنان ماهر و متخصص در زمینه‌های مختلف هستند.
  • تحصیلات: برخی از موقعیت‌های شغلی نیازمند تحصیلات خاص هستند. داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه کاری، فرصت‌های شغلی را بیشتر می‌کند.
  • واقع‌نگری: نروژ با وضعیت اقتصادی با ثبات، امکانات اجتماعی خوب و سیستم حمایت اجتماعی قوی، جذابیت زیادی برای کارجویان خارجی دارد. اما باید به واقعیت بازار کار نیز توجه کرد؛ برخی از حوزه‌ها ممکن است رقابتی باشند و کاریابی در آن زمینه‌ها تلاش بیشتری می‌طلبد.
  • کاریابی آنلاین: اغلب موقعیت‌های شغلی در نروژ از طریق سایت‌ها و پلتفرم‌های کاریابی آنلاین اطلاع‌رسانی می‌شوند. ثبت‌نام در این سایت‌ها و ارسال رزومه آنلاین از طریق آن‌ها، یکی از راه‌های اصلی کاریابی در این کشور است.

در هر صورت، قبل از شروع فرایند جستجوی کار در نروژ، بهتر است با ویزا و مقررات مهاجرتی مرتبط با کار در این کشور آشنا و از مشاوره‌های مربوط به استخدام و مهاجرت بهره‌مند شوید.

مشاغل مورد نیاز و کار در نروژ

شرایط مناسب اقتصادی در نروژ باعث شده که بسیاری از رشته‌ها بازار کار خوبی در این کشور داشته باشند. مهندسی نفت، مشاغل مربوط به ساخت‌وساز، تدریس، کارهای مربوط به صنعت گردشگری و برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتری از جمله مشاغل موردنیاز در نروژ هستند. بنابراین اگر در این حوزه‌ها تخصص دارید، شانس بالایی برای پیدا کردن کار خواهید داشت.

شغل های پردرآمد در نروژ برای ایرانی‌ها

دندانپزشکی، مدیریت اجرایی، مدیریت مالی، پزشکی، وکالت، مدیریت فروش، خلبانی، مدیریت هتل، مدیریت بانک و مهندسی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از جمله پردرآمدترین مشاغل در نروژ هستند. اما اگر از دانشگاه‌های اروپایی و معتبر فارغ‌التحصیل نشده‌اید و با زبان نروژی هم آشنایی زیادی ندارید، بهتر است به سراغ مشاغل دیگری بروید که درآمد بالاتر و شرایط بهتری برای مهاجران دارند. از جمله این مشاغل می‌توان به پرستاری، کارشناسی و مدیریت مارکتینگ و بازاریابی،‌ مهندسی IT، هتلداری و فروش اشاره کرد. البته مهندسان حوزه نفت و گاز هم شانس زیادی برای پیدا کردن کار دارند. علاوه بر این افراد، کارگران ماهر هم می‌توانند با داشتن پیشنهاد شغلی، برای ویزای کاری اقدام و به نروژ مهاجرت کنند.

کار در نروژ و ویزای نیروی کار ماهر

ویزای نیروی کار ماهر (Skilled Worker) در نروژ به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل سه سال تحصیلات تخصصی در دانشگاه گذرانده و از یک کارفرمای نروژی پیشنهاد شغلی داشته باشند. در این شرایط فرد می‌تواند با ویزای کاری ۳ ساله به نروژ مهاجرت کند. یکی از مزیت‌های دریافت ویزای نیروی کار ماهر این است که خانواده فرد متقاضی هم با گرفتن ویزای همراه می‌توانند وارد نروژ شوند. البته پیشنهاد شغلی ارائه‌شده توسط کارفرما باید شرایط خاصی از جمله موارد زیر داشته باشد:

  • انجام این کار باید نیازمند نیروی ماهر و تخصصی باشد.
  • پیشنهاد شغلی باید تمام وقت باشد.
  • حقوق اعلام‌شده نباید کمتر از میانگین حقوق در نروژ باشد.

تحصیل در نروژ

برای دریافت ویزای کاری از کشور نروژ، یا باید از ایران به‌دنبال موقعیت‌های شغلی مناسب و گرفتن پیشنهاد شغلی از کارفرما باشید یا بعد از پایان دوره تحصیل در نروژ، موقعیت کاری مناسبی در این کشور پیدا کنید. معمولا کارفرما ترجیح می‌دهد فردی را استخدام کند که در دانشگاه‌های کشور نروژ تحصیل کرده و در این کشور ساکن باشد. به همین دلیل تحصیل در نروژ شانس شما را برای استخدام در این کشور بیشتر می‌کند. همچنین دانشگاه‌های نروژ سطح علمی بالایی دارند و به همین دلیل بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برای کار کردن به سایر کشورهای اروپایی هم مهاجرت کنید.

شما می‌توانید برای مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا از دانشگاه‌های کشور نروژ پذیرش تحصیلی بگیرید. تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رایگان است و اگر رزومه خوبی داشته باشید امکان دریافت بورسیه‌های مختلف هم برای شما وجود دارد. این بورسیه‌ها بخشی از هزینه‌های مسکن و زندگی در نروژ را پوشش می‌دهند.

بهترین رشته های تحصیلی در نروژ

بازار کار، درآمد و امکان گرفتن پذیرش از جمله مواردی هستند که باید هنگام انتخاب رشته تحصیلی به آنها توجه کنید. در مقطع لیسانس، مهندسی نفت و گاز، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، برق و الکترونیک، مهندسی دریا و کشتی‌سازی از جمله بهترین رشته‌های تحصیلی در نروژ هستند. برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس هم رشته‌هایی مانند مهندسی دریا، MBA و مدیریت کسب‌وکار، مهندسی انرژی، کشاورزی، محیط زیست و رشته‌های مربوط به درمان و بهداشت بهترین انتخاب هستند. علوم دارویی، مدیریت انرژی، فیزیک، شیمی،‌ مهندسی دریا، برق و الکترونیک، اکتشاف نفت و بیولوژی هم از جمله بهترین رشته‌های تحصیلی در مقطع دکترا در نروژ هستند.

بهترین-رشته-های-تحصیل-در-نروژ (1).webp

رشته های تحصیلی پردرآمد در نروژ

در کشور نروژ به دلیل وجود زیرساخت‌های قوی اقتصادی و منابع زیاد، فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد پیدا خواهید کرد. گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که گردش مالی زیادی در آن وجود دارد و به همین دلیل افراد فعال در این بخش، درآمد بالاتری نسبت به میانگین جامعه دریافت می‌کنند. مشاغل مربوط به علوم داده، اقتصاد، مدیریت مالی و بازرگانی،‌ IT، وکالت، پزشکی و دندانپزشکی هم از دیگر رشته‌های تحصیلی پردرآمد و پول‌ساز در نروژ هستند.

رشته گردشگری در نروژ

نروژ جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیادی دارد و بخش زیادی از درآمد کشور مربوط به این صنعت است. افرادی که وارد این رشته می‌شوند باید به زبان انگلیسی و نروژی تسلط کافی داشته باشند و دوره تخصصی سه‌ساله را در دانشگاه‌های این کشور بگذرانند.

رشته صنایع غذایی در نروژ

کشاورزی، ماهیگیری و صنایع غذایی، از پایه‌های اصلی اقتصادی کشور نروژ هستند. رشته صنایع غذایی در دانشگاه‌های کشور نروژ با تمرکز روی اصول کشاورزی، ماهیگیری و مدیریت این صنایع ارائه می‌شود. با تحصیل در این رشته می‌توانید مشاغل مدیریتی، اجرایی و پژوهشی در حوزه تهیه، تامین و توزیع محصولات غذایی باکیفیت را بر عهده بگیرید.

رشته اقتصاد در نروژ

یکی از پردرآمدترین رشته‌های تخصیلی در نروژ، اقتصاد است. این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود و گرایش‌های مربوط به آن تنوع زیادی دارند. با تحصیل در رشته اقتصاد در نروژ، می‌توانید به‌عنوان تحلیل‌گر، مشاور اقنصادی و تجاری و مدیر، مشغول‌به‌کار شوید.

رشته بازیگری در نروژ

به رشته‌های هنری در نروژ اهمیت زیادی داده می‌شود و بازیگری هم از این قاعده مستثنا نیست. آکادمی ملی هنر اسلو بزرگ‌ترین دانشگاه کشور نروژ در رشته‌های هنری است و بیشتر از ۵۵۰ دانشجو دارد. دانشگاه‌های کشور نروژ برای دانشجویان رشته بازیگری امکانات زیادی از جمله استودیوهای مجهز، کتابخانه‌های بزرگ، گالری و کارگاه‌های متنوع فراهم کرده است. فارغ‌التحصیلان رشته بازیگری می‌توانند در محیط‌های آکادمیک، سالن‌های تئاتر و استودیوهای فیلم‌سازی مشغول‌به‌کار شوند.

رشته-اقتصاد-در-نروژ.webp

رشته مدیریت بازرگانی در نروژ

نروژ یکی از پیشروترین کشورهای جهان در زمینه صادرات است و به همین علت رشته‌هایی مانند مدیریت بازرگانی در این کشور درآمد و بازار کار مناسبی دارند. در برخی از دانشگاه‌های این کشور، این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و نیازی نیست برای گرفتن پذیرش به زبان نروژی مسلط باشید. بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته مدیریت بازرگانی می‌توانید در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نروژ به عنوان مدیر اجرایی، مدیر مالی، مدیر بازرگانی یا مدیر واحد مارکتینگ استخدام شوید.

تحصیل پزشکی در نروژ

بهداشت و درمان در کشور نروژ از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل پزشکی در این کشور یکی از پول‌سازترین رشته‌ها به شمار می‌رود. تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی این کشور رایگان است، اما برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه‌ها باید به زبان نروژی مسلط باشید و در آزمون‌های ورودی پذیرفته شوید. البته در دانشگاه‌های خصوصی نروژ، معمولا پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. دوره تحصیل پزشکی عمومی در دانشگاه‌های این کشور ۶ ساله و دوره تخصص، ۴ ساله است.

تحصیل-پزشکی-در-نروژ.webp

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

دندانپزشکان در کشور نروژ درآمد بسیار بالایی دارند و بنابراین این رشته بین دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب است. دوره‌های دندانپزشکی ارائه شده توسط دانشگاه‌های این کشور بسیار متنوع است و شما بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید به‌عنوان دندانپزشک متخصص، دستیار دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندانپزشکی وارد بازار کار شوید. تحصیل دندانپزشکی در نروژ ۵ سال طول می‌کشد و بعد از این مدت باید یک سال تا یک سال و نیم دوره کارورزی را پشت سر بگذارید تا مجوز کار برای شما صادر شود.

اپلای دانشگاه های نروژ

اگرچه دانشگاه‌های دولتی کشور نروژ امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بومی و بین‌المللی فراهم کرده‌اند، اما باید توجه داشته باشید که گرفتن پذیرش از این دانشگاه‌ها کار ساده‌ای نیست. شما باید مدارک تحصیلی، نمره زبان و انگیزه‌نامه خود را در مهلت مشخص برای اساتید دانشگاه موردنظرتان ارسال کنید. در صورت موافقت آنها و گرفتن پذیرش، باید نامه پذیرش را همراه با مدارک شخصی و گواهی تمکن مالی کافی به سفارت تحویل دهید تا ویزای دانشجویی برای شما صادر شود. شما تا یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی فرصت دارید در کشور نروژ بمانید و به‌دنبال کار بگردید. همچنین دانشجویان کارشناسی در طول مدت تحصیل اجازه انجام کار پاره‌وقت در حد هفته‌ای ۱۰ ساعت را دارند. این زمان برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و برای دانشجویان دکترا ۳۰ ساعت در هفته است.

اپلای-دانشگاه-های-نروژ.webp

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی

همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید، مهاجرت تحصیلی به نروژ بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در نروژ و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران سیم آخر کمک بگیرید. ما در موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خوهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در نروژ و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه رایگان ما را در زمانی که خودتان تعیین می‌کنید، دریافت کنید.