دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در رشته‌های هنری را دارند، دانشگاه‌های هنر نروژ را در اولویت‌شان می‌توانند قرار دهند. یکی از مزایای تحصیل در نروژ در دانشگاه‌های این کشور ارائۀ دروس به زبان انگلیسی و شهریۀ رایگان است. همچنین دانشجویان بین‌المللی اجازۀ کار پاره‌وقت را خواهند داشت و با انجام 20 ساعت کار در هفته که در تعطیلات تابستانی به 40 ساعت افزایش پیدا می‌کند، بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل و زندگی پوشش داده می‌شوند. در این مقاله به معرفی دانشگاه‌های هنر نروژ و رشته‌های ارائه‌شده در آن می‌پردازیم.

دانشگاه تروندهایم

ازجمله دانشگاه‌های هنر نروژ، دانشگاه تروندهایم است که رشتۀ هنرهای زیبا را در مقطع کارشناسی را ارائه می‌دهد. دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تروندهایم در سال اول تحصیل شامل دوره‌های فنی و آزمون فلسفی‌های و دوره‌های مقدماتی هنری است. دانشگاه تروندهایم موزه‌گردی‌ و گالری‌گردی برای دانشجویان ترتیب می‌دهد و از این طریق تجربه‌های دیداری بی‌نظیری به‌دست می‌آورند. دانشجویان در سال دوم تحصیل برروی کارهای عملی‌شان متمرکز هستند و به تبادیل ایده‌ها و آثارشان با دیگر دانشگاه‌ها و آکادمی‌های اروپایی می‌پردازند. افزون‌بر‌این در سال آخر تحصیل، گالری شخصی‌شان را به‌عنوان پروژۀ پایان‌ دوره باید ارائه دهند. تحصیل هنرهای زیبا در دانشگاه تروندهایم رایگان است و زبان تدریس دروس نیز انگلیسی است.

دانشگاه علم و فناوری تروندهایم

دانشگاه علم و فناوری تروندهایم (University of Science and Technology) که به‌اختصار NTNU نامیده می‌شود، از دیگر دانشگاه‌های هنر نروژ به‌حساب می‌آید. این دانشگاه رشتۀ هنرهای زیبا را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و رویکردش برپایۀ پروژه‌های هنری بینارشته‌ای استوار است. دانشجویان دانشگاه علم و فناوری تروندهایم در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های نظری و رسانه‌ای می‌تواند فعالیت کنند. دانشجویان با شرکت در این دوره آموزش می‌بینند که میان مشخصات هنری حرفه‌ای‌شان با نظریه‌های هنر معاصر و موقعیت‌های تاریخی مختلف ارتباط برقرار کنند. تحصیل در این دانشگاه رایگان و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دیگر رشتۀ هنری ارائه‌شده در دانشگاه علم و فناوری تروندهایم، مطالعات رقص در مقطع کارشناسی ارشد است. دانشجویان با تحصیل در رشتۀ مطالعات رقص در تجزیه‌وتحلیل حرکات بدنی، بیان زیبایی‌شناختی، سنت‌های رقص و تفسیر موسیقی رقص مهارت‌های لازم را کسب کنند. واحدهای ارائه‌شده در این دوره عبارت‌اند از: قوم‌نگاری رقص سنتی، قوم‌نگاری محیط‌های رقص تئاتر، رقص کودکان، آموزش رقص، فرایندهای ایجاد رقص هنری، مطالعۀ رویدادهای رقص، تجزیه‌وتحلیل حرکت و مواد رقص، روش‌های قوم‌نگاری و کار میدانی و رقص در اجتماع. دانشجویان برای تحصیل در این رشته مدرک آیلتس با نمرۀ 5/6 و مدرک تافل با نمرۀ 90 باید ارائه دهند. ناگفته نماند تحصیل رشتۀ یادشده در دانشگاه علم و فناوری تروندهایم رایگان است؛ اما دانشجویان 1،000 تا 1،603یورو در ماه برای زندگی باید هزینه کنند.

دانشگاه آگدر

از دیگر دانشگاه‌های هنر نروژ به دانشگاه آگدر (University of Agder) باید اشاره کنیم که در شهر کریستیانسند اسقرار دارد. این دانشگاه رشتۀ موسیقی کلاسیک غربی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. هدف این رشته افزایش مهارت دانشجویان به‌عنوان نوازنده و رهبر ارکستر و گروه به‌صورت فردی یا گروهی در اجرای موسیقی کلاسیک غربی است. تحصیل این رشته سه سال طول می‌کشد و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، دانشجویان مدرک آیلتس با نمرۀ 6 یا مدرک تافل با نمرۀ 80 باید ارائه دهند. ازجمله واحدهایی که دانشجویان باید پشت‌سر بگذارد، می‌توان به این‌ها اشاره کرد: تاریخ موسیقی، ساخت موسیقی، تمرین‌های بیانی، نوازندگی، فناوری موسیقی و فلسفه علم و زیبایی‌شنایی و تحلیل. دانشجویان برای ورود به دانشگاه آگدر برای تحصیل موسیقی در آزمون‌های شنیداری و ارزیابی نظری و مصاحبه شرکت کنند.

دانشگاه هنر و طراحی برگن.webp

دانشگاه نورد

دانشگاه نورد (Nord University) در شهر بودو واقع شده است و یکی از دانشگاه‌های هنر نروژ در زمینه‌های انیمیشن، فیلم، جلوه‌های بصری و تلویزیون به‌حساب می‌آید. تحصیل در این دانشگاه نیز رایگان است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. شایان‌ذکر است دانشجویان به ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ 5 و تافل با نمرۀ 60 هستند. واحدهای ارائه‌شده در رشتۀ انیمیشن و جلوه‌های تصویری عبارت‌اند از:CG-انیمیشن، کارگردانی فنی، هنر، نقاشی دیجیتال، نقاشی متحرک، ترکیب‌بندی، پروژۀ رسانه‌ای و تاریخ هنر و انیمیشن.

آکادمی هنر و طراحی برگن

آکادمی هنر و طراحی برگن (Bergen Academy of Art and Design) یکی دیگر از دانشگاه‌های هنر نروژ است و در شهر برگن واقع شده است. مؤسسه یادشده رشتۀ هنرهای زیبا را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. دانشجویان آکادمی هر و طراحی برگن بر تأمل انتقادی در ارتباط با هنر و فرهنگ و جامعه متمرکز هستند و با شرکت‌های خارجی در سطح‌ محلی و منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری خواهند کرد. کارگاه‌های هنری نقش مهمی در رویکرد آکادمی هنر و طراحی ایفا می‌کنند و دانشجویان در طول تحصیل ایده‌های هنری‌شان را گسترش می‌دهند.

دانشگاه برگن

در فهرست دانشگاه‌های هنر نروژ، نام دانشگاه برگن (University of Bergen) نیز به‌چشم می‌خورد. طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان، این دانشگاه رتبۀ صد‌وبیست‌وششم قرار گرفته است و علاقه‌مندان به تحصیل رشته‌های هنری در رشتۀ هنرهای زیبای این دانشگاه می‌توانند تحصیل کنند. تحصیل این رشته دو سال زمان می‌برد و برنامۀ آموزشی و پژوهشی بر تحقیق متمرکز است که چهار حوزۀ اصلی تمرین انفرادی، تمرین نمایشگاهی، نظریه و نوشتن را شامل می‌شود. هرکدام از دانشجوها فرصت دارند تا پروژۀ هنری‌شان را در مدت دو سال تحصیل در دانشگاه برگن با استفاده از پژوهش‌های فردی، آزمایش، راهنمای و انتقاد و بحث با استادان و اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان پیش ببرند. گفتنی است تحصیل در این دانشگاه رایگان و زبان تدریس دروس انگلیسی است. دانشجویان به ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ 5/6 و مدرک تافل با نمرۀ 90، انگیزه‌نامه، رزومه، مدرک کارشناسی و دیپلم و دبیرستان و رونوشت گذرنامه و دیگر مدارک شناسایی نیاز دارند.

منبع