همان‌طورکه در صفحۀ تحصیل در نروژ گفتیم، دانشگاه‌های این کشور از دانشجویان بین‌المللی شهریه نمی‌گیرند و تحصیل برای آنان کاملاً رایگان است. همین موضوع سبب شده نروژ برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور در اولویت باشد. تعداد دانشگاه‌های موجود در این کشور فراوان است؛ اما دانشگاه‌های برتر نروژ از دیدگاه وبگاه رتبه‌بندی QS عبارت‌اند از: دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه ترومسو و دانشگاه علم و صنعت نروژ. در این مقاله، با دانشگاه علم و صنعت نروژ بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی دانشگاه علم و صنعت نروژ

دانشگاه علم و صنعت نروژ به‌اختصار NTNU نامیده می‌شود. این دانشگاه در شهر تروندهایم قرار دارد و مرکز آموزش‌های مربوط به فناوری و تحقیقات در نروژ است. دانشگاه NTNU بزرگ‌ترین دانشگاه نروژ محسوب می‌شود و در آن، چهل‌هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل و هشت‌هزار نفر کارمند مشغول کار هستند. سال ۱۹۹۶، این دانشگاه از ادغام دانشگاه ترونهایم سابق و دیگر مؤسسه‌های هم‌سطح دانشگاهی تشکیل شد؛ مؤسسه‌هایی که قدمت بعضی از آن‌ها به سال ۱۷۶۰ بازمی‌گردد. این دانشگاه بر علوم طبیعی استوار است؛ بااین‌حال، رشته‌های تحصیلی متنوعی در زمینه‌های مختلف مانند هنر و معماری و هنرهای تجسمی ارائه می‌دهد.

رتبۀ دانشگاه علم و صنعت نروژ

NTNU ازجمله دانشگاه‌های معتبر و باکیفیت نروژ است که در وبگاه‌های رتبه‌بندی مختلف نظیر QS و تایمز جایگاه‌های مناسبی ازآنِ خود کرده است.

وبگاه QS

اطلاعات موجود در این وبگاه نشان می‌‌دهد که دانشگاه علم و صنعت نروژ در سال ۲۰۲۱ رتبۀ ۳۶۰ جهان را کسب کرده است.

وبگاه تایمز

طبق رده‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه تایمز، این دانشگاه در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهان ایستاده است.

زمینه‌های تحصیلی

زمینه‌های تحصیلی موجود در دانشگاه علم و صنعت نروژ عبارت‌اند از: آموزش، علوم اجتماعی، مهندسی و فناوری، علوم فیزیکی، بهداشت بالینی و پیش بالینی، هنر و علوم انسانی، علوم زیستی، روان‌شناسی و علوم کامپیوتری.

دانشکده‌ها و دپارتمان‌ها

دانشگاه علم و صنعت نروژ از دانشکده‌ها و دپارتمان‌های بسیاری تشکیل شده است. درادامه، دپارتمان‌های  این دانشگاه را به‌تفکیک نام دانشکده‌ها ذکر خواهیم کرد.

دانشکدۀ طراحی و معماری

دپارتمان‌های موجود در این دانشکده ازاین‌قرارند: دپارتمان هنرهای زیبای تروندهایم، دپارتمان طراحی، دپارتمان فناوری و معماری و دپارتمان معماری و طراحی.

دانشکدۀ علوم انسانی

دانشکدۀ علوم انسانی متشکل از دپارتمان‌ فلسفه و مطالعات دینی، دپارتمان‌ مطالعات کلاسیک و تاریخی، دپارتمان‌ جامعه و تاریخ مدرن، دپارتمان‌ مطالعات هنر و رسانه، موسیقی، زبان و ادبیات و دپارتمان‌ مطالعات فرهنگی میان‌رشته‌ای است.

دانشکدۀ فناوری اطلاعات و مهندسی برق

دپارتمان‌های دانشکدۀ فناوری اطلاعات و مهندسی برق NTNU بدین‌شرح‌اند‌: دپارتمان علوم کامپیوتری، دپارتمان سیستم‌های الکترونیک، دپارتمان مهندسی سایبرنتیک، دپارتمان علوم ریاضی، دپارتمان امنیت اطلاعات، دپارتمان علوم طبیعی و ICT، دپارتمان فناوری ارتباطات و دپارتمان برق.

دانشکدۀ مهندسی

ازجمله دپارتمان‌های دانشکدۀ مهندسی این دانشگاه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: دپارتمان مهندسی انرژی و پردازش، دپارتمان فناوری دریایی، دپارتمان ژئوساینس و پترولیوم، دپارتمان مهندسی عمران و محیط‌زیست، دپارتمان مهندسی ساختار، دپارتمان مهندسی مکانیک و صنایع، دپارتمان مهندسی عمران و Ocean Operations و دپارتمان مهندسی عمران و تولید.

دانشکدۀ پزشکی و علوم بهداشت

دانشکدۀ پزشکی این دانشگاه این دپارتمان‌ها را در خود جای داده است: دپارتمان علوم بهداشت، دپارتمان سیستم‌های نوروساینس، دپارتمان پزشکی مولکولی و بالینی، دپارتمان نورومدیسین، دپارتمان بهداشت عمومی و پرستاری و دپارتمان تصویربرداری پزشکی.

دانشکدۀ علوم طبیعی

دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان علوم زیست‌شناسی، دپارتمان بیوتکنولوژی و علوم تغذیه، دپارتمان علوم آزمایشگاهی بیومدیکال، دپارتمان فیزیک، دپارتمان شیمی، دپارتمان مهندسی شیمی و دپارتمان علوم و مهندسی مواد ازجمله دپارتمان‌های دانشکدۀ علوم طبیعی NTNU هستند.

دانشکدۀ علوم اجتماعی و علوم آموزشی

دپارتمان‌های دانشکدۀ علوم اجتماعی و علوم آموزشی این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان جغرافی، دپارتمان‌ آموزش دبیری، دپارتمان‌ آموزش و یادگیری مادام‌العمر، دپارتمان‌ مددکاری اجتماعی، دپارتمان‌ علوم سیاسی و اجتماعی، دپارتمان‌ روان‌شناسی و دپارتمان‌ انسان‌شناسی اجتماعی.

دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت

ازجمله دپارتمان‌های دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت دانشگاه علم و صنعت نروژ می‌توان به دپارتمان کسب‌وکار بین‌المللی، دپارتمان‌ اقتصاد صنعتی، دپارتمان‌ مدیریت فناوری، دپارتمان‌ اقتصاد و بیزینس ‌اسکول NTNU اشاره کرد.

موزۀ دانشگاهی علم و صنعت نروژ (VM)

در VM، دپارتمان تاریخ طبیعی و دپارتمان‌ باستان‌شناسی و دپارتمان‌ تاریخ فرهنگی وجود دارد.

مدرک زبان موردنیاز

به‌منظور اخذ پذیرش در رشته‌های انگلیسی‌زبان این دانشگاه ارائۀ مدرک معتبر زبان انگلیسی الزامی است. مدرک زبان انگلیسی تأییدشدۀ این دانشگاه بدین‌شرح است:

  • مدرک تافل (حداقل نمرۀ ۹۰ برای آزمون اینترنتی تافل (iBT) و حداقل نمرۀ ۶۰۰ برای آزمون کاغذی تافل (cBT))
  • مدرک آیلتس (حداقل نمرۀ کلی ۶.۵)
  • آزمون‌های University of Cambridge (حداقل یکی از مدارک زیر را باید ارائه دهید)
    • First Certificate in English
    • Certificate in Advanced English
    • Certificate of proficiency in English
  • مدرک آزمون PTE‌ (نسخۀ آکادمیک با حداقل نمرۀ ۶۲)

منابع: