بیشتر متقاضیان تحصیل در اروپا خواهان تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی یا دست کم تحصیل با استفاده از بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها هستند تا از مخارج بالای زندگی و تحصیل در خارج از کشور بکاهند. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا با اتخاد سیاست‌های جدید جذب دانشجویان بین‌المللی، به مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. تحصیل رایگان در ایتالیا با وجود بورسیه استانی و دیگر مزیت‌هایی که به دانشجویان بین‌المللی پیشنهاد شده امکان‌پذیر است.

البته در قوانین جدید ایتالیا هیچ دانشجوی بین‌المللی‌ از پرداخت شهریه به صورت کامل معاف نمی‌شود. اما دانشگاه یا دیگر سازمان‌هایی که دانشجویان را بورسیه می‌کنند، می‌توانند شهریه را به جای دانشجو پرداخت یا مبلغ آن را به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجو پرداخت کنند.

حالا دیگر تنها جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی نیست که دانشجویان سراسر جهان به مهاجرت تحصیلی به ایتالیا ترغیب می‌کند؛ تسهیلات ویژه و امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را نیز به این لیست اضافه کنید. در این مطلب شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا را شرح داده‌ و اطلاعاتی درباره بورسیه و دانشگاه های رایگان ایتالیا آورده‌ایم.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا به معنای واقعی کلمه غیر ممکن است. در بخش قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم که هیچ دانشجویی در ایتالیا از پرداخت شهریه دانشگاه معاف نخواهد شد. اما این شهریه می‌تواند توسط دولت، دانشگاه‌ها یا سازمان‌های خصوصی تحت عنوان بورسیه پرداخت شود.

البته این را هم در نظر بگیرید هر نوع بورسیه‌ای دریافت کنید، هزینه‌های زندگی در ایتالیا که شامل هزینه‌های مسکن، خورد و خوراک و از این دست هزینه‌هاست به عهده خودتان خواهد بود. در واقع مبلغی که سالانه یا ماهانه تحت عنوان بورسیه دریافت می‌کنید بر اساس هزینه‌های تحصیلتان محاسبه می‌شود. بنابراین از اینجا به بعد هرگاه درباره مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا سخن می‌گوییم، منظور معافیت جزئی یا معافیت کامل در پرداخت شهریه است.

در مجموع، داشتن دانش مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی، مدرک تحصیلی معتبر و تمکن مالی از اصلی‌ترین شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا است.

تحصیل رایگان در ایتالیا

در کدام دانشگاه های ایتالیا امکان تحصیل رایگان هست؟

امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در همه دانشگاه‌ها فراهم است. در واقع می‌توانید پیش از انتخاب دانشگاه درباره بورسیه‌های در دسترس تحقیق کنید و شرایط خود را برای دریافت بورسیه تطبیق دهید.

با این حال مقدار شهریه در دانشگاه‌های ایتالیا متفاوت است. برخی دانشگاه شهریه کمتر و برخی دیگر شهریه بیشتری از دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند. در ادامه فهرستی از دانشگاه‌هایی که تحصیل رایگان در ایتالیا را ممکن می‌کنند آورده‌ایم:

نام دانشگاه رتبه QS
University of Bologna 154
Sapienza University of Rome 171
University of Padua 219
University of Milan 239
Politecnico di Milano 230
University of Pisa 343
University of Turin 364
University of Florence 358
University of Trento 429
University of Pavia 469

مدارک لازم برای تحصیل رایگان در ایتالیا

اقدام برای مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا مستلزم ارائه مدارکی است که هویت، توانایی مالی، مهارت زبانی و سابقه تحصیلی شما را ثابت می‌کند. البته مدارکی که ارائه می‌دهید، بسته به دانشگاه انتخابی متفاوت خواهد بود.

همچنین به جز دانشگاه، سفارت ایتالیا نیز مدارکی را از شما درخواست خواهد کرد تا ویزای تحصیلی‌تان را صادر کند.

لیست مدارکی که برای اخذ پذیرش، دریافت بورسیه و دریافت ویزا ارائه کنید به متغیرهای زیادی وابسته است.

اگر قصد تحصیل رایگان در ایتالیا را دارید بهتر است در وبسایت‌های رسمی دانشگاه و سفارت ایتالیا لیست مدارک مورد نیاز را به صورت به‌روزرسانی شده بررسی کنید. فهرستی از مدارک عمومی که بیشتر دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی درخواست می‌کنند عبارتند از:

  • مدرک زبان: آیلتس 6 برای کارشناسی، 6.5 برای کارشناسی ارشد و 7 برای دکتری یا ارئه مدرک زبان ایتالیایی
  • رزومه تحصیلی: مدرک تحصیلی مقطع پیشین، ریزنمرات و غیره
  • توصیه‌نامه: نامه معرفی از اساتید قبلی
  • انگیزه‌نامه: دلایل شما برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر
  • نامه درخواست کمک مالی از دانشگاه: دلایل شما برای درخواست بورسیه
  • نامه پذیرش: گواهی پذیرش از دانشگاه
  • بیمه سلامت: بیمه پوشش‌دهنده هزینه‌های پزشکی احتمالی
  • تمکن مالی: اثبات توانایی مالی برای زندگی در ایتالیا
  • مدارک هویتی: پاسپورت با دست کم 6 ماه اعتبار، عکس و غیره
  • گواهی عدم سوء پیشینه: نداشتن سابقه کیفری

چگونگی تحصیل رایگان در ایتالیا با استفاده از بورسیه‌های دولتی

همان­طور که گفته شد، یکی از روش­ های تجربه تحصیل رایگان در ایتالیا استفاده از بورسیه‌های دولتی است. بیشتر این بورسیه‌های بر پایه نیاز (need-based) طراحی شده است. همان­طور که از نام آن پیدا است، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه­ های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دست­یابی به اهداف تحصیلی آن­ها باشد.

اگر قصد تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی را دارید و یا حتی به تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا فکر می‌کنید، حتماً مخارج تهیه مسکن، خورد و خوراک، حمل و نقل، پوشاک و بیمه را در نظر بگیرید.

فاکتور­های زیر از طرف اعطا کنندگان این نوع بورسیه­ مورد بررسی قرار می‌گیرید.

  • تابعیت و وضعیت اقامت
  • تعداد افراد خانواده
  • بیمه و مالیات
  • شرایط شغلی والدین

همچنین اگر دانشجو شاغل باشد مدارک مربوط به درآمد دانشجو مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

بنابراین می‌توان گفت بورسیه­ های دولتی به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که والدین آن­ها قادر به پرداخت شهریه دانشگاه نباشند. حتی در بعضی موارد ممکن است یک دانشجو به دلیل سوابق تحصیلی عالی بتواند علاوه‌بر این بورسیه (need-based)، بورسیه شایستگی (merit-based) با توجه به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه را بدست آورد.

بنابراین با توجه به اینکه شرایط دریافت این نوع بورسیه‌ها ممکن است متفاوت باشد، بهتر است قبل از اقدام، مدارک مورد نیاز و مبلغ در نظر گرفته شده برای این بورسیه به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

برخی از بهترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا که طرفداران زیادی به خصوص در ایران دارد به شرح زیر است:

بورسیه استانی (DSU)

بورسیه استانی یا (DIRITTO ALLO STUDIO UNIVERSITARIO) یکی از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا است. این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکترا در ایتالیا تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد.

برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز)
  • کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال
  • در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

بورسیه استعداد­یابی ایتالیا

یکی دیگر از معروف‌ترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای ایرانیان، بورسیه استعداد­یابی (Invest Your Talent in Italy) است. این برنامه به دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی که اهل کشورهایی ازجمله ایران هستند، کمک‌هزینه اعطا می‌کند.

این بورسیه را که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کاریابی در زمینه‌هایی مانند مهندسی، معماری، طراحی، فناوری‌های پیشرفته، اقتصاد و مدیریت کمک می‌کند، وزارت امور خارجه ایتالیا، آژانس تجارت ایتالیا و Uni-Italia پشتیبانی می‌کنند.

مبلغ بورسیه ۸۱۰۰ یورو برای هر سال تحصیلی (۹ ماه) و معادل ۹۰۰ یورو در ماه است.

بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا

وزارت امورخارجه ایتالیا هر ساله بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین‌‌المللی که در ایتالیا تحصیل می‌کنند و شهروندان ایتالیایی که در خارج از ایتالیا زندگی می‌کنند در نظر می‌‌گیرد.

هدف از این بورسیه افزایش همکاری فرهنگی بین‌‌‌‌‌المللی، گسترش زبان ایتالیایی و ارتقا سیستم اقتصادی و تکنولوژی ایتالیا در سراسر جهان است.

البته عالاوه بر موارد بالا دانشگاه­های بولونیا و پلی‌­تکنیک تورین و بورسیه‌­هایی بر پایه نیاز به دانشجویان بین‌‌‌‌‌المللی ارائه می‌­دهند.

اگر مشتاق تحصیل رایگان در ایتالیا هستید، فرم مشاوره رایگان سیم آخر را تکمیل کنید تا مشاوران با تجربه ما با شما تماس بگیرند و با بررسی شرایط شما به صورت اختصاصی، بهترین دانشگاه و بورسیه را برایتان انتخاب کنند.