یکی از موضوع‌های بسیار مهم پیش از انتخاب کشوری برای تحصیل، آشنایی با شرایط حاکم بر آنجاست؛ بنابراین، بر آن شدیم با مجموعه‌مقاله‌هایی در قالب پرسش‌های رایج، شما را از وضعیت تحصیل و زندگی در کشور مدنظر‌تان آگاه کنیم. در این مقاله، با مصاحبه با آقای حکیم ­زاده و خانم هاشمی سعی کرده‌ایم به تمامی پرسش های متداول تحصیل در ایتالیا پاسخ دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

هزینۀ زندگی در ایتالیا چقدر است؟

متوسط هزینۀ زندگی در ایتالیا بین پانصد تا هفتصد یورو در ماه است؛ البته بسته به سبک زندگی فرد، این هزینه ممکن است متفاوت باشد.

بورسیۀ استانی تنها مختص دانشجویان جهان سوم و ایرانی است؟

یکی از باورهای اشتباه در میان دانشجویان این است که بورسیۀ استانی فقط ویژۀ مردم جهان سوم و ایرانی‌هاست. این در حالی است که این بورسیه حتی به خودِ دانشجویان ایتالیایی یا حتی آمریکایی با شرایط اقتصادی نامناسب نیز اعطا می‌شود. به‌طورکلی، هر دانشجویی که در تأمین مخارج زندگی و تحصیل در ایتالیا ناتوان باشد، دولت ایتالیا به او کمک می‌‌کند.

برای دریافت بورسیه، معدل عالی یا داشتن مقاله تأثیرگذار است؟

خیر، معدل عالی یا داشتن مقاله تأثیرگذار نیست و تنها مدارک مالی موردنیاز است.

مدت زمان استفاده از بورسیۀ استانی چقدر است؟

مدت زمان استفاده از بورسیۀ استانی برای دورۀ کارشناسی، سه سال و شش ماه و برای دورۀ کارشناسی ارشد، دو سال و شش ماه است. این شش ماه اضافه برای دانشجویانی است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند تحصیلاتشان در مقطع کارشناسی را در سه سال و در مقطع کارشناسی ارشد در دو سال تمام کنند. اگر فردی تحصیلاتش را در موعد معین به‌اتمام برساند، دیگر اجازه نخواهد داشت از بورسیه در شش ماه اضافه استفاده کند. به‌بیانِ‌بهتر، استفاده از بورسیه مشروط به تحصیل است. نکتۀ مهم دیگر این است که اگر تحصیلات دانشجو بعد از سه سال و شش ماه (برای کارشناسی) و دو سال و شش ماه (برای کارشناسی ارشد) تمام نشود، هزینۀ دانشگاه را خودش باید پرداخت کند.

برای دریافت پذیرش، به مدرک زبان نیاز است؟

تقریباً ۹۰درصد دانشگاه‌های ایتالیا به مدرک زبان برای دریافت پذیرش احتیاجی ندارند؛ اما دانشگاه‌هایی مثل پلی‌تکنیک تورین به مدرک آیلتس با نمرۀ ۵.۵ و بهتر نیاز دارند. ناگفته نماند برای دریافت ویزا، مدرک آیلتس با نمرۀ ۶ و بهتر یا مدرک تافل با نمرۀ ۷۸ و بهتر برای ارائه به سفارت ایتالیا لازم است.

بورسیۀ دریافتی از دانشگاه‌های ایتالیا کفاف مخارج زندگی را می‌دهد؟

بله، در ۹۰درصد شهرهای ایتالیا این امکان وجود دارد.

دانشگاه محل تحصیل در دریافت پذیرش اهمیت دارد؟

یکی دیگر از پرسش های متداول تحصیل در ایتالیا این است که آیا دانشگاه مبدأ در روند دریافت پذیرش از دانشگاه­ های ایتالیا تأثیر دارد یا خیر که در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر، تنها معدل مهم است.

مدت زمان دریافت اقامت چقدر است؟

مدت زمان موردنیاز برای دریافت اقامت ایتالیا بدین‌ترتیب است که طول دورۀ تحصیل باید بر دو تقسیم شود و عدد به‌دست‌آمده از پنج کم شود. به‌عنوان مثال، شما دانشجوی کارشناسی در ایتالیا هستید و همان‌طورکه می‌دانید، طول این دوره سه سال است که نصف آن یک‌‌ونیم سال می‌شود که تا پرکردن مدت پنج سال، سه‌ونیم سال‌ نیاز دارد. پس متقاضیان سه‌ونیم سال‌ باید کار و سپس برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنند.

دانشجویان حین تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند کار کنند؟

بله، دانشجویان حین تحصیل هفته‌ای بیست ساعت پاره‌وقت اجازه دارند کار کنند. افزون‌براین، پس از فارغ‌التحصیلی یک سال فرصت دارند در کل اروپا به‌دنبال کار بگردند.

برای کار به دانش زبان ایتالیایی نیاز است؟

بله، دانشگاه‌های ایتالیا به‌منظور آموزش زبان ایتالیایی دوره‌هایی برای دانشجویان سال اول برگزار می‌کنند. این دوره‌ها شش تا نُه ماه به‌طول می‌انجامد و شرکت در آن‌ها اختیاری و رایگان است و معمولاً مدرک نیز به شرکت‌کنندگان داده می‌شود. به‌طورکلی، بهتر است سطح زبان ایتالیایی متقاضیان B2 باشد؛ البته برای کار به ارائۀ مدرک نیازی نیست و دانش زبانی افراد ازطریق مصاحبۀ کاری سنجیده می‌شود.

دانشگاه‌های ایتالیا آزمون ورودی دارند؟

حدوداً ۹۰درصد رشته‌های مقطع کارشناسی آزمون ورودی دارند؛ ولی بیشترِ رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد آزمون ورودی ندارند. داشتن یا نداشتن آزمون ورودی به رشتۀ انتخابی بستگی دارد. به‌عنوان مثال، برای پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی و پیراپزشکی در آزمون ورودی باید شرکت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شرایط تحصیل و زندگی و کار در ایتالیا، منتظر دیگر مقاله‌های مربوط به مصاحبه با دپارتمان ایتالیا باشید.