کانادا از جمله مقاصد جذاب و عالی برای مهاجرت تحصیلی و کاری است. کیفیت سیستم آموزشی و زندگی در این کشور بسیار بالاست. پایین بودن تورم و نرخ بیکاری باعث شده تا این کشور تبدیل به یک انتخاب ایده‌آل برای تحصیل، کار و زندگی شود. بسیاری از افراد برای یاد گرفتن برنامه نویسی و برنامه نویس شدن در کانادا به این کشور مهاجرت می‌کنند. همچنین برنامه‌های نویس‌های زیادی وجود دارند که از طریق دریافت پیشنهاد کاری و اخذ ویزای کاری، به کانادا مهاجرت می‌کنند. فرصت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای برای برنامه‌نویسان در کانادا وجود دارد. در این مطلب می‌خواهیم با پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا آشنا شویم.

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت به کانادا

طبیعی است که یادگیری زبان‌های محبوب و پرکاربرد در کانادا، شانس استخدام به عنوان برنامه نویس در بازار کار این کشور را بالا ببرد. برای همین ابتدا با زبان‌های برنامه نویسی محبوب در کانادا آشنا می‌شویم.

زبان های برنامه نویسی محبوب در کشور کانادا

طبق بررسی‌هایی که در زمینه نیاز بازار کار کانادا به برنامه نویس انجام شده، نیاز زیادی به برنامه نویسان زبان‌های زیر در کانادا وجود دارد.

جاوا اسکریپت (JavaScript)

از جاوا اسکریپت و تکنولوژی‌های وابسته به آن برای طراحی وبسایت‌های پیشرفته استفاده می‌شود. در کانادا همواره موقعیت‌های شغلی زیادی برای یک برنامه نویس جاوا اسکریپت وجود دارد. نسخه پیشرفته‌ای از جاوا اسکریپت به نام تایپ اسکریپت (TypeScript) هم چند سالی است که به بازار آمده تا احتمالاً نیاز به برنامه‌نویس جاوا اسکریپت از این هم بیشتر شود.

  • متوسط حقوق سالانه برنامه نویس جاوا اسکریپت در کانادا: ۵۴ تا ۱۷۵ هزار دلار کانادا

پایتون (Python)

پایتون جزو محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی در کانادا و سایر نقاط دنیا است. یک برنامه نویس پایتون می‌تواند بر روی پروژه‌هایی در زمینه یادگیری ماشین، طراحی برنامه‌های دسکتاپ، طراحی سرور‌های شبکه و غیره کار کند.

با این زبان می‌توانید به راحتی اصول برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. نیاز شدیدی به برنامه نویس پایتون در صنایع مختلف کانادا وجود دارد و رقابت برای تصاحب این موقعیت‌های شغلی بسیار بالاست. یک برنامه نویس باتجربه و کارآزموده پایتون می‌تواند حقوق‌ بسیار بالایی را دریافت کند.

  • متوسط حقوق سالانه برنامه نویس پایتون در کانادا: ۵۷ تا ۱۹۹ هزار دلار کانادا

جاوا (JAVA)

جاوا یک زبان قدیمی و همچنان محبوب است که در کانادا هم از آن استفاده‌های زیادی می‌شود. طبق اطلاعات منتشر شده در سایت فورچون (یک مجله بسیار معتبر تجاری)، نود درصد کمپانی‌های برتر کانادا از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می‌کنند. به کمک جاوا می‌توان برنامه‌های بسیار قابل اطمینانی را نوشت. برای یک برنامه‌نویس کارآزموده و باتجربه، جاوا می‌تواند پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا باشد.

  • متوسط حقوق سالانه برنامه نویس جاوا در کانادا: ۵۶ تا ۱۹۰ هزار دلار کانادا

سوئیفت (Swift)

سوئیفت یک زبان برنامه نویسی نسبتاً جوان است که در سال ۲۰۱۴ به دنیا معرفی شد. این زبان برای طراحی اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل iOS اپل طراحی شده است. روند توسعه با این زبان به راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود. با این که قدمت این زبان نسبت به سایر زبان‌ها کمتر است، اما احتیاج به آن در بازار کار برنامه‌نویسی بسیار بالاست.

  • متوسط حقوق سالانه برنامه نویس سوییفت در کانادا: ۷۲ تا ۲۱۲ هزار دلار کانادا

پی اچ پی (PHP)

پی اچ پی زبانی است که برای طراحی سمت سرور (Server) وبسایت‌ها استفاده می‌شود. البته این زبان کاربردهای دیگری‌هم دارد و در واقع یک زبان همه‌منظوره است. طبق آماری که سایت w3techs منتشر کرده، بیش از ۸۳ درصد از وبسایت‌های موجود در کانادا با پی اچ پی نوشته شده‌اند. این آمار نشان از محبوبیت بالای زبان پی اچ پی در کانادا دارد.

  • متوسط حقوق سالانه برنامه نویس پی اچ پی در کانادا: بین ۵۰ تا ۱۵۶ هزار دلار کانادا

درآمد برنامه نویسی در کانادا

باید بدانید که درآمد یک برنامه‌نویس در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

  • تجربه برنامه نویس:

معمولاً برنامه نویس‌های باتجربه، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، چرا که تسلط بیشتری روی زبان برنامه نویسی دارند و می‌توانند نرم‌افزارهای سریع‌تر و کارآمدتری را طراحی و پیاده‌سازی کنند. اگر پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا را هم انتخاب کنید اما تجربه و مهارت زیادی نداشته باشید، حقوق زیادی از سوی کارفرما به شما داده نخواهد شد.

  • عنوان شغلی:

عنوان شغلی هم در درآمد برنامه نویس مؤثر است. برای مثال، شخصی که به عنوان Data Scientist استخدام می‌شود، معمولاً حقوق بیشتری از یک توسعه‌دهنده پایگاه داده دریافت می‌کند.

  • نوع زبان برنامه نویسی:

نوع زبان برنامه نویسی هم یک عامل بسیار مؤثر در درآمد برنامه نویس است. برای مثال، درآمد زبان جاوا در کانادا بالاست و یک برنامه نویس نسبتاً ماهر جاوا می‌تواند تا ۶۰ هزار دلار در سال هم درآمد داشته باشد!

  • توانایی برنامه نویس در به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید

هر چه یک برنامه نویس به تکنولوژی‌های جدید و نحوه استفاده از آن‌ها بیشتر مسلط باشد، می‌تواند انتظار دریافت حقوق بیشتری را داشته باشد.

  • مهارت‌های نرم برنامه‌نویس:

داشتن مهارت‌های نرم، می‌تواند باعث پیدا کردن موقعیت‌های شغلی سطح بالاتر یا ترفیع راحت‌تر و افزایش حقوق شود.

از آنجایی که تسلط بر مهارت‌های نرم برای پیدا کردن شغل در بازار کار برنامه نویسی در کانادا بسیار مهم است به این مهارت‌ها اشاره می‌کنیم.

زبان برنامه‌نویسی میانگین درآمد سالیانه (دلار کانادا)
C/C++ 84,000
Java 92,000
Python 89,000
Ruby 87,000
JavaScript 86,000
C# 90,000
PHP 84,000
Swift 95,000
Objective-C 93,000
Go 92,000
R 88,000

مهارت های نرم مورد نیاز یک برنامه نویس برای جذب شدن در بازار کار برنامه نویسی کانادا

یک برنامه نویس بسته به توانایی‌ها و مهارت‌هایش می‌تواند در موقعیت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شود. توجه داشته باشید که حتی تسلط بر پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا به تنهایی کافی نیست و متقاضی کار در بازار کانادا، باید به مهارت‌های نرم (Soft Skills) هم تسلط داشته باشد. مهارت‌های نرمی که بیشترین نیاز به آن‌ها در بازار کار کانادا وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

نظارت و مدیریت

اگر به دنبال موقعیت‌های مناسب و سطح بالای کاری در بازار کار برنامه نویسی در کانادا هستید، باید مهارت مدیریت یک تیم متشکل از برنامه‌نویسان، تکنیسین‌ها و سایر کارمندان را داشته باشید. توانایی هدف‌گذاری و هدایت تیم برای رسیدن به آن اهداف، باید در یک مدیر وجود داشته باشد.

ارتباطات

برنامه نویس‌ها معمولاً جزئی از یک تیم هستند. بنابراین باید توانایی ارتباط گرفتن با همکاران را در خود تقویت کنند. علاوه بر این ممکن است یک برنامه نویس تنها با برنامه نویسان دیگر در ارتباط نباشد و مجبور شود تا با اعضای تیم‌های بازاریابی، مدیریت محصول یا تیم‌های مالی هم همکاری نزدیکی داشته باشد. بنابراین یک برنامه نویس باید توانایی انتقال مفاهیم فنی به دور از هرگونه پیچیدگی‌های زائد را به افراد غیر فنی داشته باشد.

توانایی توجه به جزئیات

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر، باید توانایی توجه به جزئیات را در خود تقویت کنید، چرا که حتی یک خطای بسیار کوچک باعث از کار افتادن کل نرم‌افزار یا سیستم می‌شود.

مهارت تصمیم‌گیری و حل مشکلات

شاید مهم‌ترین توانایی یک برنامه‌نویس را بتوان توانایی تصمیم‌گیری و حل مسئله دانست. برای انجام موفق یک پروژه باید خروجی‌ها را پیش‌بینی و اهداف، منابع و استراتژی را هم تعیین کنید. حتی ممکن است در حین انجام پروژه، مجبور به تغییر استراتژی خود شوید. حتی اگر پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا را برای یادگیری انتخاب کنید ولی مهارت تصمیم‌گیری و حل مسئله را در خود تقویت نکنید، به عنوان یک برنامه نویس آینده روشنی نخواهید داشت.

عناوین شغلی مورد نیاز در کانادا که با برنامه نویسی مرتبط هستند

شما به عنوان یک برنامه نویس می‌توانید در شغل‌هایی با عناوین زیر مشغول به کار در کانادا شوید.

  • توسعه دهنده و برنامه نویس: حل مسائل مختلف به کمک کدنویسی و به‌کارگیری ابزارهای مربوط به آن.
  • کارشناس تحلیلگر سیستم: بررسی روند توسعه سیستم و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن با تحلیل داده‌ها.
  • تحلیلگر داده: تفسیر داده‌ها برای ارائه راه حل‌های جدید و رفع مشکلات.
  • کارشناس تضمین کیفیت: اطمینان از عملکرد صحیح محصولات و فرآیندها.
  • تحلیلگر امنیت: محافظت از سازمان در برابر حملات سایبری و هکرها.
  • معمار سرویس ابری: طراحی و ساخت سرویس‌های مبتنی بر ابر و پردازش ابر.
  • مدیر پروژه IT: نظارت بر روند توسعه و پیاده‌سازی پروژه.
  • مهندس شبکه: طراحی، ساخت و پیکربندی شبکه.

شما می‌توانید با توجه به مهارت و دانش خود، در یکی از این زمینه‌ها مشغول به کار شوید.

روش های مهاجرت به کانادا به عنوان برنامه نویس

شما می‌توانید از طریق تحصیل در کانادا یا اخذ ویزای کاری، به عنوان برنامه نویس به کانادا مهاجرت کنید.

تحصیل در رشته برنامه نویسی در کانادا

تحصیل در رشته برنامه نویسی و کسب یک مدرک معتبر برنامه نویسی در کانادا، می‌تواند تأثیر مثبت زیادی در جذب شما در بازار کار این کشور باشد. از راه‌های زیر می‌توانید برنامه نویسی را در کانادا یاد بگیرید.

شرکت در بوت کمپ‌های برنامه نویسی

دوره‌های ۸ تا ۱۲ هفته‌ای در کانادا وجود دارد که در ازای حداکثر ۱۳ هزار دلار، تمام چیزهایی که یک توسعه دهنده وب باید بداند را آموزش می‌دهد. در این دوره‌ها، آموزش برنامه نویسی در صنایع تکنولوژی محور انجام می‌شود و پس از اتمام دوره هم امکان جذب دانشجو وجود دارد.

شرکت در دوره‌های اعطای گواهی فنی

دوره‌های ۸ ماه‌ای در کانادا وجود دارد که برای افرادی که با برنامه نویسی آشنایی اولیه دارند بسیار مناسب است. در پایان دوره، یک گواهی که نشان‌دهنده کسب مهارت در زمینه برنامه نویسی است به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

تحصیل در رشته علوم کامپیوتر یا گرایش‌های مرتبط با مهندسی کامپیوتر

اخذ ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در رشته علوم کامپیوتر یا گرایش‌های مرتبط با آن، یک راه عالی برای یادگیری پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا است. مهاجرت به کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی بسیار مشکل است، چرا که پرداخت فاند به دانشجویان خارجی این مقطع بسیار محدود است و هزینه زیادی روی دست دانشجو می‌گذارد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی کامپیوتر و گرایش‌های مرتبط، باید رزومه تحصیلی دوران دیپلم شما خوب باشد و مدرک زبان هم داشته باشید.

تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی

برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتر باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط در دوران کارشناسی
  • تسلط داشتن به نرم افزارهای موردنیاز
  • آشنایی کافی با زبان‌های برنامه نویسی محبوب
  • داشتن تجربه کاری در زمینه برنامه نویسی
  • داشتن مدرک زبان
  • توانایی نوشتن انگیزه نامه قوی
  • داشتن توصیه نامه معتبر از اساتید مقطع قبلی

با تحصیل در رشته علوم کامپیوتر یا گرایش‌های مرتبط با آن، با کامپیوتر، برنامه نویسی و سایر موضوعات مرتبط آشنا خواهید شد. پس از تحصیل هم می‌توانید مجوز سه سالی کاری را دریافت کنید و به عنوان برنامه نویس در کانادا مشغول به کار شوید.

ویزای کاری برنامه نویسی در کانادا

در صورتی که از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار داشته باشید، می‌توانید برای اخذ ویزای کاری کانادا اقدام کنید. برنامه‌ای به نام Express Entry وجود دارد که با در نظر گرفتن مواردی مانند مهارت‌های برنامه نویسی، تسلط بر زبان انگلیسی و فرانسوی، سابقه کاری و غیره، امتیاز شما در سیستم جامع رتبه بندی کانادا را اعلام می‌کند.

برای ورود به برنامه اکسپرس، باید نمره حداقل ۶۷ را کسب کنید. سپس یک نامه از اداره مهاجرت کانادا برای شما ارسال می‌شود. شما باید ظرف مدت ۶۰ روز، درخواست رسمی خود برای برای اخذ ویزای کاری را ارسال کنید.

مهاجرت برنامه نویس به کانادا بدون مدرک

برنامه نویسی از جمله شغل‌هایی است که می‌توانید بدون داشتن مدرک در آن، به درآمدهای بالا برسید. راه‌هایی برای کار کردن در کانادا به عنوان برنامه نویس وجود دارد که به مدرک برنامه نویسی یا مهندسی کامپیوتر هم نیاز ندارد.

شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌هایی مانند Express Entry و داشتن پیشنهاد کار از یک کارفرمای کانادایی، بدون مدرک وارد کانادا شوید. تسلط بر پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا و سایر زبان‌های محبوب در این کشور، می‌تواند درآمد سالانه ۲۰۰ هزار دلار کانادا را هم به دنبال داشته باشد.

مهاجرت به کانادا به عنوان برنامه نویس بدون داشتن جاب آفر (پیشنهاد کار)

داشتن پیشنهاد کاری، می‌تواند امتیاز شما در سیستم جامع رتبه‌بندی کانادا را تا ۲۰۰ امتیاز افزایش دهد. بنابراین قویا توصیه می‌کنیم که به دنبال گرفتن یک جاب آفر از کارفرمایان کانادایی باشید. کارشناسان سیم آخر می‌توانند به شما در بررسی پیشنهادات کاری و انجام فرآیند اخذ ویزای کاری کمک کنند.

سخن پایانی

در این مطلب درباره پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در کانادا صحبت کردیم. همچنین به راه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا و برنامه نویس شدن در این کشور اشاره کردیم. اگر شما هم قصد مهاجرت به کانادا به عنوان یک برنامه نویس را دارید، حتماً با کارشناسان موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر تماس بگیرید. ما آماده هستیم تا موقعیت‌های کاری و تحصیلی مرتبط با برنامه نویسی را برای شما بررسی کنیم و در تمامی فرآیند مهاجرت به کانادا در کنار شما خواهیم بود.