کانادا به چندین دلیل در سال‌های اخیر مورد توجه علاقه‌مندان به مهاجرت قرار گرفته است؛ یکی از اصلی‌ترین این دلایل را می‌توان نرخ بیکاری پایین این کشور دانست. کانادا یکی از پررونق‌ترین بازارهای کار را در جهان دارد و سطح درآمدها نیز در این کشور بسیار بالا است. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای کاریابی در کانادا، استفاده از سایت های کاریابی است. در این مقاله قصد داریم با بررسی گزینه‌های مختلف، بهترین سایت کاریابی کانادا را به شما معرفی کنیم.

شرایط کار در کانادا چه تفاوتی با سایر کشورها دارد؟

هر کشور، قوانین و مقررات خاص خود را برای کارمندان و کارگران دارد و کانادا هم از این قاعده مستثنا نیست. در این کشور، ساعات کاری، بین ۴۰ تا ۴۸ ساعت در هفته –بسته به نوع کار و شرکت شما ممکن است متفاوت باشد. البته با توجه به فدرال بودن دولت کانادا، هر استان قوانین کار مختص خود را دارد. در گذشته دانشجویان در کانادا فقط مجاز بودند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته کار کنند (تا ۴۰ ساعت در تعطیلات بین دو ترم)؛ اما در حال حاضر با توجه به قوانین جدید، دانشجویان مجازند به‌صورت تمام‌وقت وارد مشاغل شوند. این قانون در حال حاضر تا دسامبر ۲۰۲۳ معتبر است.

مشاغل پرطرفدار در کانادا

همان‌طور که گفتیم کانادا از نظر رونق شغلی وضعیت بسیار خوبی دارد. در حال حاضر شغل‌های مرتبط با صنعت اینترنت و علم‌داده بیشترین درآمد را در این کشور به خود اختصاص داده‌اند. اگر تخصص‌های مرتبط با مارکتینگ، فروش و مدیریت دارید هم در کانادا شانس خوبی برای پیدا کردن کار خواهید داشت. پرطرفدارترین مشاغل کانادا در سال ۲۰۲۲ بر اساس بررسی سایت Randstad (یکی از سایت‌های معتبر کاریابی کانادا) عبارتند از:

  1. کارشناس فروش
  2. توسعه‌دهنده وب و موبایل
  3. مدیر مارکتینگ
  4. پرستار
  5. راننده
  6. پاسخگوی خدمات مشتریان (اپراتور تلفنی)
  7. مهندس
  8. حسابدار
  9. معمار فضای ابری
  10. مدیر منابع‌انسانی
مشاغل پرطرفدار در کانادا.jpg

مهاجرت از طریق استخدام در مشاغل متداول در کانادا

شاید اکثر افرادی که شما می‌شناسید از طریق اخذ پذیرش تحصیل در کانادا به این کشور رفته باشند؛ اما برنامه‌های مهاجرتی کانادا محدود به ویزای تحصیلی کانادا نیست. در واقع افرادی که سابقه کاری و حرفه‌ای قابل قبولی دارند، می‌توانند با دریافت پیشنهاد کاری از کارآفرین کانادایی وارد خاک این کشور ‌شوند. کانادا از دو طریق نیروهای کاری را به کشور خود جذب می‌کند: یکی از این روش‌ها، دریافت جاب آفر یا دعوتنامه کاری است. در این روش ابتدا لازم است از طریق سایت کاریابی کانادایی یک موقعیت شغلی متناسب با سوابق خود پیدا کرده و سپس با ارسال مدارک لازم برای اخذ دعوتنامه از کارفرما اقدام کنید. در صورتی که کارفرمای مورد نظر برای شما دعوتنامه بفرستد، کافی است این دعوتنامه را در کنار سایر مدارک به سفارت ارائه کرده و ویزای کاری کانادا را دریافت کنید.

برنامه دیگر کانادا برای جذب نیروی کار خارجی، نیروی متخصص یا اکسپرس انتری است. این برنامه یک سیستم امتیازبندی دارد که در آن برای سوابق کاری و تحصیلی شما و همچنین نمره زبان و شرایط سنی‌تان امتیاز در نظر گرفته‌اند. پس از آپلود سوابق و مدارک وارد استخر انتظار می‌شوید و در صورتی که زمینه تخصصی شما مورد نیاز کانادا باشد، دعوتنامه اپلای (ITA) دریافت خواهید کرد و می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در کانادا

راه دیگری هم برای کار در کانادا وجود دارد که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم. شما می‌توانید به جای مهاجرت کاری مستقیم به کانادا، ابتدا وارد دانشگاه‌های این کشور شوید و پس از پایان تحصیل، با پیدا کردن شغل، ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کرده و در این کشور ماندگار شوید. نکته جالب اینجا است که دولت کانادا در حال حاضر به دانشجویان اجازه کار تمام‌وقت می‌دهد. این یعنی شما می‌توانید در طول تحصیل، رزومه خود را بهبود ببخشید تا شانس بیشتری برای پیدا کردن کار پس از تحصیل داشته باشید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا به‌مراتب ارزان‌تر از مهاجرت کاری به این کشور است. علاوه بر این مهاجرت تحصیلی به کانادا پروسه کوتاه‌تر و سخت‌گیری‌های کمتری هم دارد. برای اطلاعات بیشتر کافی است لینک را پر کنید.

پیدا کردن کار پس از تحصیل در کانادا.jpeg

انواع روش های کاریابی در کانادا

راه‌های مختلفی برای پیدا کردن کار در کانادا وجود دارد. از آن‌جایی که این کشور نرخ بیکاری پایین و اقتصاد پویایی دارد، هر روز فرصت‌های شغلی جدیدی در این کشور ایجاد می‌شوند. برای پیدا کردن کار در کانادا می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

مراجعه به نمایشگاه های کاریابی در شهرهای مختلف

در کشور کانادا به مناسبت‌های مختلف، نمایشگاه‌های کاریابی برگزار می‌شود. شما در این نمایشگاه‌ها می‌توانید با نمایندگان شرکت‌های مختلف دیدار کرده و شرایط کار در سازمان‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. امکان شبکه‌سازی با سایر افرادی که تخصص یکسانی با شما دارند هم در چنین نمایشگاه‌هایی وجود دارد. در نهایت اگر یک یا چند کسب‌وکار نظر شما را جلب کردند، می‌توانید رزومه و کاورلتر خود را به نماینده آن‌ها تحویل دهید.

استفاده از بخش کاریابی روزنامه ها و دیگر نشریات

اگرچه به نظر می‌رسد که تاثیرگذاری رسانه‌های چاپی در طی سال‌های اخیر کاهش یافته است؛ اما بسیاری از روزنامه‌های محلی و استانی برای معرفی مشاغل مختلف، مخصوصا کارهای عمومی، بهترین انتخاب هستند. برای یافتن مشاغلی مانند کار در کافه‌ها، فروشندگی در مغازه‌های کوچک و... که بیشتر توسط دانشجویان انجام می‌شوند؛ روزنامه‌ها و نشریات چاپی محلی بهترین گزینه هستند.

مراجعه به آژانس های کاریابی

کشور کانادا تعداد زیادی آژانس کاریابی دارد که کارفرمایان و کارجویان را با توجه به شرایطشان به یکدیگر متصل می‌کنند. تعدادی از این آژانس‌ها وارد فضای دیجیتال شده‌اند اما هنوز هم هستند آژانس‌هایی که به‌صورت حضوری فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید به این آژانس‌ها مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل دهید تا در صورت پیدا کردن شغل مناسب با شما تماس بگیرند.

آژانس های کاریابی کانادا.jpg

پرس و جو بین دوستان و آشنایان جهت معرفی شغل

یکی از رایج‌ترین روش‌های پیدا کردن شغل مخصوصا در روزهای اول مهاجرت، کمک گرفتن از دوستان و آشنایان است. به دلیل موج مهاجرت گسترده ایرانیان به کانادا، معمولا به راحتی می‌توانید ایرانیانی را پیدا کنید که پیش از شما به خاک این کشور وارد شده و مشغول به کار یا تحصیل شده‌اند. با پرس و جو از آنها، با شرایط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف آشنا خواهید شد. همچنین می‌توانید رزومه‌تان را در اختیار آنها قرار دهید تا در صورت پیدا شدن پوزیشن مناسب، شما را به کارفرمایان خود معرفی کنند.

استفاده از وب سایت های کاریابی معتبر

اصلی‌ترین و بهترین روش پیدا کردن شرکت‌های معتبر و موقعیت‌های شغلی مناسب، مراجعه به وب سایت های کاریابی کانادایی است. این وب سایت‌ها مطمئن‌ترین راه برای رساندن کارجو به کارفرما هستند و امکانات مختلفی دارند. بسیاری از این وب سایت‌ها به صورت رایگان کار می‌کنند و برخی دیگر هم مبلغ اندکی را به عنوان عضویت و برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر از شما دریافت می‌کنند. در ادامه بیشتر سایت های کاریابی کانادا و ویژگی‌های هر کدام آشنا خواهید شد. پس از مطالعه بخش بعدی می‌توانید به جواب این سوال برسید که «بهترین سایت کاریابی کانادا» کدام است.

بهترین سایت های کاریابی کانادا کدامند؟

سایت‌های کاریابی بهترین روش برای مشاهده پوزیشن‌های شغلی مختلف و درخواست کار هستند و به همین دلیل تعداد این سایت‌ها روز به روز در حال افزایش است. هم کارفرمایان و هم کارجوها امکان مراجعه به این وب سایت‌ها و ثبت درخواست خود را دارند و معمولا افرادی که به دنبال مشاغل تخصصی و حرفه‌ای هستند؛ با این روش بسیار سریع به نتیجه می‌رسند. از میان سایت‌های کاریابی کانادایی، برخی از آنها را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

گلس دور (Glassdoor)

این وب سایت کاریابی جهانی، کاملا رایگان بوده و در آن تعداد زیادی پوزیشن شغلی در رشته‌های مختلف قابل دسترسی است. شما می‌توانید در این وب سایت، تجربه بقیه افراد از مصاحبه با هر شرکت یا کار در آن را ببینید و در صورت تمایل، برای آن شرکت رزومه ارسال کنید.

مانستر (Monster) وبسایت رسمی کاریابی در کانادا

این وب سایت در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد و هر روز تعداد زیادی آگهی شغلی در آن قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در این وب سایت کانادایی رزومه خود را آپلود کرده و به دنبال شغلی با ویژگی‌ها و مزایای مورد نظرتان بگردید.

فلکس جابز (Flexjobs)

پیدا کردن مشاغلی که در خانه و به صورت انعطاف پذیر قابل انجام باشند؛ کار دشواری به نظر می‌رسد؛ اما خوشبختانه وب سایت فلکس جابز این مشکل را برطرف کرده است. شما می‌توانید در این وبسایت مشاغل خانگی و انعطاف پذیر را مشاهده کرده و برای آنها درخواست بفرستید. البته برای استفاده از خدمات فلکس جابز باید به صورت ماهیانه مبلغ اندکی را پرداخت کنید.

سایت فلکس جابز کانادا.jpg

جاب بانک (Job bank)، سایت معتبر کاریابی کانادا

این وب سایت، تحت نظر اداره مهاجرت کانادا مشغول به فعالیت است و به همین دلیل از تمامی قوانین دولتی پیروی کرده و کاملا مطابق با قوانین و مقررات کشور کانادا اداره می‌شود. شما می‌توانید با خیالی اسوده از این وب سایت دیدن کرده و برای اگهی‌های شغلی درج شده در آن روزمه بفرستید و مطمئن باشید که تمامی آگهی‌ها کاملا معتبر هستند.

ورک پلیس (Workopolis)

این وبسایت کاریابی از سال ۱۹۹۹ مشغول به فعالیت است و توانسته هزاران نفر را به شغل مورد علاقه‌شان برساند. در این پب سایت می‌توانید به صورت رایگان برای شغل‌های مختلف اپلای کنید.

گوگل فور جاب (Googleforjob)

روند کار این وب سایت کاملا مشابه گوگل است و به همین دلیل اطلاعات را کاملا دسته بندی شده دریافت خواهید کرد تا هدر رفت زمان و انرژی کمتری داشته باشید. در این وبسایت با جستجوی یک کلمه کلیدی می‌توانید لیستی از موارد مرتبط با آن را دریافت کرده و به آگهی‌های شغلی مورد نظر برسید.

ایندید (Indeed)، معتبرترین سایت کاریابی کانادا

ایندید، بزرگ‌ترین و بهترین وب سایت کاریابی جهانی است که از سال ۲۰۰۴ در این حوزه مشغول به فعالیت است. این سایت در کشور کانادا هم فعال است و شما می‌توانید پوزیشن‌های مختلف سازمان‌ها و استارتاپ‌های کوچک و بزرگ کانادایی را در آن مشاهده کنید. ویژگی اصلی ایندید، فیلترهای متنوع آن است که به شما اجازه می‌دهد مشاغل و آگهی‌ها را بر اساس بازه حقوق، تمام وقت یا پاره وقت بودن، منطقه جغرافیایی، سطح ارشدیت و... فیلتر کنید. به این ترتیب شما می‌توانید در زمان کوتاه‌تری، شغلی با ویژگی‌های مورد نظرتان پیدا کرده و برای آن رزومه ارسال کنید.

سایت indeed برای کاریابی در کانادا.jpg

وبسایت و برنامه کاریابی Linkedin

لینکدین یکی از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌هایی است که در داخل کشور هم طرفداران زیادی دارد و به نوعی می‌توان آن را شبکه اجتماعی متخصصان و افراد حرفه‌ای در کسب و کار دانست. شما در این شبکه اجتماعی می‌توانید تمامی سوابق کاری و تحصیلی و مهارت‌های شغلی خود را وارد کرده و آن را در معرض دید عموم بگذارید. همچنین افراد صاحب نام در این حوزه (مانند همکاران سابق و یا معلمانتان) می‌توانند هر کدام از توانایی‌های شما را تایید کرده و بر اعتبارتان بیفزایند.

همچنین در لینکدین می‌توانید افراد مشغول در حوزه کاری خود را پیدا کرده و با آنها ارتباط بگیرید. بسیاری از مدیران منابع انسانی در وب سایت و برنامه لینکدین به دنبال نیروی کار می‌گردند و در صورتی که پروفایل خود را در این اپلیکیشن کامل کرده باشید؛ شانس بالاتری برای دریافت جاب آفر خواهید داشت

انواع سایت کاریابی در کانادا بر اساس نوع شغل

علاوه بر وب سایت‌هایی که از انها نام برده شد؛ سایت‌های دیگری مانند الوتا (Eluta)، رابرت هاف (roberthalf)، کریر بیلدر (careerbuilder)، سیمپلی هایرد (simplyhired) و تلنتگه (telentegg) هم انواع آگهی شغلی را منتشر می‌کنند. وب سایت‌های دیگری هم وجود دارند که تنها آگهی‌های مربوط به یک رشته خاص را در اختیار شما قرار می‌دهند. وب سایت کانادایی ای فایننشیال کریر یکی از این سایت‌هاست که بیشتر موقعیت‌های شغلی مربوط به حوزه‌های تکنولوژی، بانکی و مالی و حسابداری را معرفی می‌کند. وب سایت پلنت فور ایت هم غالبا آگهی‌هایی را منتشر می‌کند که مربوط به مشاغل آی تی و هوش مصنوعی هستند.

انواع سایت کاریابی در کانادا.webp

اپلیکیشن های کاریابی کانادا

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بیشتر زمان خود را با گوشی تلفن همراه سپری نکند. این مسئله باعث شده که اپلیکیشن‌های موبایل محبوبیت و کارایی بیشتری نسبت به وب سایت‌ها داشته باشند. بسیاری از سایت‌های برای اینکه کار کردن با انها در گوشی راحت‌تر باشد؛ اپلیکیشن و برنامه‌ هم منتشر کرده‌اند. وب سایت‌های کاریابی هم از این قاعده مستثنا نیستند و بسیاری از آنها از جمله لینکدین به صورت اپلیکیشن موبایل هم قابل دسترسی هستند تا بتوانید از امکانات و مزایای آنها به صورت کامل استفاده کنید.

مزایا و معایب کار و کاریابی در کانادا چیست؟

اصلی‌ترین مزیت پیدا کردن کار در کانادا را می‌توان امکان تمدید ویزا یا دریافت اقامت کانادا از این روش دانست. به غیر از این مسئله، در صورتی که کار تخصصی و همراستا با علاثه مندی‌ها و توانایی‌هایتان پیدا کنید؛ می‌توانید درآمد بالایی کسب کرده و پس اندازتان را افزایش دهید. اگر شغل شما کاری قانونی و رسمی در یک شرکت معتبر باشد؛ می‌توانید از امکاناتی مانند بیمه درمانی و بیمه بیکاری هم بهره مند شوید. البته فرآیند شاغل شدن در کانادا معایبی هم دارد که اصلی‌ترین آن را می‌توان نیاز به دانستن زبان و سابقه کار امریکایی دانست. برای حل این مشکلات، انجام کارهای عمومی و جنرال مانند صندوقداری به مدت چند ماه بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین کانادا برخلاف آمریکا از درامد شما مالیات کسر می‌کند که البته صرف خدمات اجتماعی و رفاهی خواهد شد.

پیدا کردن آگهی استخدام در کانادا بر اساس استان

کانادا داری یک دولت فدرال است و به همین دلیل هنگام مهاجرت به کانادا و تصمیم گیری برای ادامه زندگی در این کشور، باید استان مورد نظرتان را هم انتخاب کنید. در هر استان، وضعیت شغل و نرخ بیکاری، هزینه‌های زندگی و برخی از قوانین کاریابی متفاوت است. به همین دلیل بهتر است درباره شرایط زندگی در هر یک از استان‌های کانادا تحقیق کرده و محلی را انتخاب کنید که با شرایطتان سازگاری بیشتری دارد. برخی از استان‌های کانادا عبارتند از:

  • آلبرتا
  • مانیتوبا
  • نوا اسکوشیا
  • ساسکچوان
  • نیو برانزویک
  • بریتیش کلمبیا
  • انتاریو
  • جزیره پرنس ادوارد
  • نیوفاندلند و لابرادور

برای پیدا کردن شغل در بریتیش کلمبیا می‌توانید به وب سایت بی.سی.جابز مراجعه کنید؛ در حالی که برای دیدن مشاغل مختص ساسکچوان می‌توانید به وب سایت ساسک.جابز سر بزنید. مانیتوبا استارت و آلبرتا جاب سنتر هم از دیگر وب سایت‌های کاریابی استانی در کانادا هستند.

آیا سایت کاریابی ایرانی در کانادا وجود دارد؟

بسیاری از موسسات ادعا می‌کنند که می‌توانند اقامت استرالیا، کانادا و کشورهای اروپایی را از طریق ویزای کاری برای شما به ارمغان بیاورند. اما باید بدانید که خرید و فروش دعوتنامه کاری (جاب آفر) غیرقانونی است و در صورتی که آفیسر متوجه این مسئله شود؛ ویزای شما ریجکت خواهد شد. به همین دلیل بهتر است تنها از وب سایت‌های معرفی شده و معتبر برای پیدا کردن شغل و ارتباط گرفتن با کارفرما استفاده کنید و به این ترتیب بدون مشکل ویزای کاری و اقامت دائم کانادا را دریافت نمایید. برای درخواست مشاوره رایگان کافی است فرم ارزیابی ما را پر کنید.