آیا زنان در کانادا شانس خوبی برای شاغل شدن دارند؟ آیا مشاغلی در این کشور وجود دارد که بدون سطح بالای زبان در دسترس زنان باشند؟ بهترین شغل برای زنان در کانادا چیست؟ در این مقاله قصد داریم با بررسی شرایط شاغل شدن زنان در کانادا، به این سوالات پاسخ دهیم.

مزایای شاغل بودن در کانادا برای زنان

کانادا به نسبت همسایه خود یعنی ایالات متحده وضعیت بهتری از نظر برابری حقوق زن و مرد دارد. در این کشور زنان گزینه‌های مختلفی را شاغل شدن پیش روی خود دارند و مشاغل منحصر به یک جنسیت خاص نیستند. مزایای شاغل شدن در کانادا برای زنان عبارتند از:

  • بیمه عمومی: دولت کانادا با استفاده از مالیات‌های افراد، آن‌ها را بیمه می‌کند. برای اینکه تحت پوشش بیمه عمومی کانادا قرار بگیرید کافی است مجوز کار یا ورک پرمیت (Work Permit) کانادا را اخذ کنید. در واقع با شاغل شدن در کانادا، از نظر هزینه‌های خدمات عمومی پزشکی، وضعیت شما با یک شهروند کانادایی یکسان خواهد بود.
  • حمایت از مادران: دولت کانادا شرایطی را فراهم کرده است که در آن زنان لازم نیست بین مادر شدن و کار کردن یک گزینه را انتخاب کند. پس از مشغول شدن به یک کار تمام‌وقت در کانادا، در صورتی که مادر شوید، می‌توانید بین ۱۷ تا ۵۲ هفته مرخصی زایمان بگیرید. سیستم بیمه کانادا به شکلی است که در صورت نیاز پدر هم می‌تواند برای مراقبت از فرزند خود، مرخصی با حقوق بگیرد. دولت کانادا از راه‌های دیگری مثل پرداخت کمک‌هزینه و تمدید مدت مرخصی تا سقف یک سال هم به خانواده‌های دارای نوزاد کمک می‌کند.
شغل فروشندگی برای زنان در کانادا.webp
  • حمایت همه‌جانبه از کارکنان: دولت کانادا طرح‌هایی مثل بیمه حوادث محل کار و طرح حمایت از بازنشستگان (CPP) را در سال ۲۰۲۰ تصویب کرده تا درآمد دولت مستقیم صرف بهبود وضع کارکنان شود. کسانی که مجوز کار کانادا را دریافت می‌کنند با انجام کار صادقانه می‌توانند تا آخر عمر از مزایای پرداختی توسط دولت استفاده کنند و مسیر گرفتن پاسپورت کانادایی هم برای آن‌ها سریع‌تر طی خواهد شد.
  • اخذ پاسپورت کانادایی: شاغل بودن در کانادا مسیر رسیدن به پاسپورت کانادایی را برای شما هموار خواهد کرد. این یعنی پس از چند سال کار کردن در کانادا، علاوه بر مزایایی که در این بخش گفتیم، از مزایای مربوط به یک شهروند کانادایی هم بهره‌مند خواهید شد و می‌توانید بدون اخذ ویزا به تعداد قابل توجهی از کشورهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا مهاجرت کنید.

۱۰ مورد از بهترین مشاغل برای زنان در کانادا

با توجه به مزایای اشتغال برای زنان در کانادا و امکان اخذ ویزا از این روش، بسیاری از افراد در جستجوی مشاغل مناسب و گرفتن پیشنهاد شغلی هستند. از جمله مشاغلی که معمولا توسط زنان در این کشور انتخاب می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت؛ بهترین شغل برای زنان در کانادا

بر اساس آمارهای رسمی، مدیر عامل بودن یکی از بهترین شغل‌ها برای زنان در این کشور است. این کار به توانایی‌های فردی و تخصصی زیادی نیاز دارد. علاوه بر سابقه کاری، داشتن مدرک تحصیلی در رشته‌های مدیریت و MBA هم به پیدا کردن شغل مدیریتی کمک خواهد کرد. البته معمولا افرادی که با روش تحصیل در کانادا مهاجرت کرده‌اند، سریع‌تر می‌توانند در شغل‌های مدیریتی مشغول به کار شوند. حقوق مدیرعامل در این کشور به صورت میانگین، ۱۴۷ هزار دلار در سال است.

شغل پرستاری برای زنان در کانادا.webp

شغل پرستاری برای زنان در کانادا

سطح حقوق‌ها برای پرستاران در کانادا بالا است. در حال حاضر پرستاری در کانادا از سراسر جهان متقاضیان بسیاری دارد. این رقابت نسبتا سنگین باعث شده است تا ارائه رزومه کاری قوی و تمکن مالی خوب برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته پرستاری حیاتی به‌حساب بیاید. برای این کار دو راه وجود دارد. راه اول اینکه پذیرش تحصیلی رشته پرستاری کانادا را دریافت کرده و سپس با دریافت ویزای تحصیلی کانادا به این کشور مهاجرت کنید؛ و راه دوم مهاجرت کاری از طریق رشته پرستاری به کانادا است که نسبت به راه اول سختی‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری دارد. علاوه بر پرستاری عمومی، رشته پرستار متخصص هم در کانادا وجود دارد که پیشنهادات شغلی بیشتر و درآمد بالاتری دارد. پرستار متخصص، برای بیماران دارو هم تجویز کرده و می‌تواند برخی اقدامات اولیه پزشکی را انجام دهد.

شغل فروشندگی برای زنان در کانادا

فروشندگی شغلی است که با برخورداری از مهارت‌های ارتباطی می‌توانید در آن موفق شوید. در حال حاضر شغل فروشندگی و دستیار فروش به‌عنوان بهترین شغل برای زنان در کانادا شناخته می‌شود. برای فروشندگی در کانادا می‌توانید از طریق برنامه‌های استانی اقدام کنید. علاوه بر این اگر همسر شما ویزای تحصیلی یا کاری دارد و برای شما ویزای همراه گرفته است، می‌توانید در محل زندگی خود دنبال موقعیت‌هایی مثل کارآموز فروشندگی بگردید و وارد این شغل شوید. در صورتی که در ایران سابقه کار فروشندگی تمام وقت (همراه با بیمه) را داشته‌اید، می‌توانید از این سابقه برای رسیدن به موقعیت‌های شغلی بهتر در کانادا استفاده کنید.

آشپزی؛ از مشاغل محبوب زنان در کانادا

برای کار آشپزی در کانادا موقعیت‌های شغلی زیادی وجود دارد. علاوه بر هتل‌ها و رستوران‌ها، شما می‌توانید به عنوان آشپز خصوصی هم استخدام شوید. البته برای ورود به این شغل باید ابتدا دوره‌های معتبر را در کالج بگذرانید. همچنین شما می‌توانید پس از دریافت مدرک، رستورانی در کشور کانادا تاسیس کنید و با این روش اقامت کانادا را دریافت کنید. میانگین درآمد سالانه آشپزها در این کشور از ۳۶ هزار دلار در سال شروع می‌شود و در صورت کسب مهارت و سابقه بیشتر، افزایش خواهد داشت.

شغل مدیریتی برای زنان در کانادا.webp

خیاطی؛ بهترین شغل برای مهاجرت به کانادا

در صورتی که مدارک معتبر و نمونه کارهای مناسب در رشته خیاطی داشته باشید، می‌توانید در این موقعیت شغلی استخدام شوید. البته اگر به عنوان همراه وارد کانادا شده‌اید هم می‌توانید دوره‌های مربوطه را در کالج بگذرانید و سپس در جستجوی کاری در این حوزه باشید. علاوه بر استخدام در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید پوشاک، شما می‌توانید به عنوان طراح لباس و استایلیست هم در کانادا مشغول به کار شوید. اگر سابقه کاری کافی و نمونه کارهای مناسبی در این حوزه داشته باشید، می‌توانید برای تاسیس برند خودتان یا فروشگاه لباس هم اقدام کنید.

طراحی سایت، از بهترین مشاغل برای زنان در کانادا

برنامه نویسی و طراحی سایت یکی از پرطرفدارترین مشاغل در این کشور است که درآمد بالایی هم دارد. بسیاری از شرکت‌ها امکان دورکاری را هم برای کارمندان خود فراهم می‌کنند و به همین دلیل طراحی سایت از جمله مشاغل مناسب برای زنان به شمار می‎رود. همچنین بیشتر کارفرماها برای استخدام طراح سایت، احتیاجی به مدرک تحصیلی ندارند و داشتن نمونه کاری برای گرفتن شغل کفایت می‌کند.

آرایشگری؛ شغل محبوب زنان در کانادا

در سراسر دنیا بسیاری از زنان به کار آرایشگری مشغول هستند. تقاضای زیادی برای این شغل در کانادا هم وجود دارد و کسانی که دوره‌های معتبر را گذرانده باشند یا سابقه کاری کافی داشته باشند، می‌توانند به عنوان آرایشگر در کانادا مشغول به کار شوند. علاوه بر کار در آرایشگاه‌ها، شما می‌توانید به عنوان گریمور در صنعت سینما هم مشغول به کار شوید.

مدیریت بازاریابی؛ شغل ایده‌آل زنان در کانادا

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، بسیاری از زنان در کشور کانادا مدیریت بازاریابی را به عنوان بهترین شغل معرفی کرده‌اند. شما به عنوان مدیر بازاریابی امکان کار کردن در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها را خواهید داشت و باید برنامه‌های تبلیغات و مارکتینگ شرکت را رهبری کنید. میانگین حقوق سالانه مدیران بازاریابی در کشور کانادا، ۷۸ هزار دلار است.

وکالت، یکی از بهترین مشاغل برای زنان در کانادا

درآمد وکلا در کشور کانادا به صورت میانگین سالانه ۱۱۵ هزار دلار است که مبلغ زیادی به شمار می‌رود. وکلا در این کشور می‌توانند به صورت خصوصی کار کنند یا به عنوان مشاور حقوقی در شرکت‌ها و سازمان‌ها مشغول به کار شوند. البته برای اشتغال به کار وکالت، افرادی که در کانادا تحصیل کرده‌اند در اولویت هستند.

چرا پزشکی یکی از شغل های پردرآمد برای زنان است؟

بالاترین سطح درآمدی در کشور کانادا، متعلق به پزشکان متخصص و دندانپزشکان است. به همین دلیل بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند که در حوزه سلامت و درمان مشغول به فعالیت شوند. البته به دلیل حساسیت این رشته، کسانی امکان کار در زمینه پزشکی را دارند که مدرک آنها مورد تایید دولت کانادا باشد. این مسئله باعث شده افرادی که در این کشور مدرک خود را دریافت کرده‌اند، شانس بالاتری برای استخدام داشته باشند.

روش‌های مهاجرت به کانادا برای زنان

کانادا علاوه بر داشتن رفاه اجتماعی، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری را دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد قصد مهاجرت به این کشور را دارند. روش‎های مختلفی برای گرفتن ویزای کانادا وجود دارد که از میان آنها می‌توان به ویزای تحصیلی و ویزای کاری اشاره کرد. برای گرفتن ویزای کاری هم می‌توانید از برنامه‌های مختلفی که دولت کانادا آنها را معرفی کرده است استفاده کنید که اکسپرس انتری یک از انهاست. برای شرکت در برنامه اکسپرس انتری، باید مدارک معتبر تحصیلی و فنی، نمره زبان، گواهینامه‌ها و سایر اطلاعات خود را در سایت بارگذاری کنید. با کسب امتیاز کافی، شما شانس دریافت ویزا را خواهید داشت. اگر هم به عنوان همراه وارد خاک کانادا شده‌اید، می‌توانید پس از گذراندن دوره‌هایی در کالج‌های معتبر وارد بازار کار شده یا در مشاغلی مانند دستیار فروشندگی که نیاز به تخصص کمتری دارد مشغول به کار شوید.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی به کانادا

بسیاری از مشاغل در کشور کانادا و سایر کشورهای آمریکایی و اروپایی، افرادی را در اولویت استخدام قرار می‌دهند که مدرک خود را از دانشگاه‌های آن کشور دریافت کرده باشند. ما در سیم آخر با بررسی شرایط شما، خواهیم گفت که شانسی برای پذیرش و تحصیل در فرانسه یا سایر کشورها خواهید داشت یا خیر. همچنین در صورت تمایل، در مسیر مهاجرت تحصیلی به کانادا همراه شما خواهیم بود و شما را در چالش‌هایی مانند اخذ ویزا، هماهنگی خوابگاه و... همراهی خواهیم کرد. شما می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را تکمیل کرده و در زمانی که خودتان مشخص می‌کنید، منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

جمع بندی؛ بهترین شغل برای زنان در کانادا

کانادا کشوری است که برابری جنسیتی و شایسته‌سالاری در آن وجود دارد. برای همین اگر توانایی‌های لازم برای رسیدن به یک شغل را داشته باشید، جنسیت شما برای اخذ مجوز کار و ویزای کاری مهم نیست. شغل‌هایی که در قسمت‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند شغل خوبی برای زنان در کانادا باشند. اما به طور کلی برای پاسخ به این سوال که «بهترین شغل برای زنان در کانادا چیست؟» بهتر است ببینیم فرد مورد نظر چه توانایی‌ها و سوابقی دارد. در میان شغل‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، دستیار فروشنده در کانادا کمترین پیچیدگی را برای اپلای کردن و پیشرفت کاری دارد. لازم است توجه داشته باشید که مهاجرت کاری به کانادا روشی هزینه‌بر است و بدون برخورداری از تمکن مالی کافی شانس چندانی برای اخذ ویزای کاری کانادا نخواهید داشت. سطح بالای زبان هم یکی دیگر از فاکتورهایی است که روی شانس شما تاثیر دارد. اگر رزومه خوبی داشته باشید اما نمره زبان شما خوب نباشد، شانس شما برای اخذ پذیرش کاری تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.