در اولین قدم باید مطمئن شوید که به ویزای استارتاپ تنها به عنوان مسیری برای دریافت اقامت کانادا فکر می‌کنید یا اینکه به خاطر اقتصاد پویا و حمایت کانادا از ایده‌های نو می‌خواهید ایده استارتاپی خود را در این کشور اجرا کنید؟ به این خاطر که حتی اگر از راه های مهاجرت به کانادا ویزای استارتاپی را انتخاب کرده باشید می‌توانید در تیم‌های دیگر عضو شوید و به عنوان عضو اصلی گروه، اقامت کانادا را به دست آورید. در ادامه این موضوع را با جزئیات شرح داده‌ایم.

استارتاپ ویزا چیست

در اوایل دهه نود بحث استارتاپ و شرکت‌های شتاب‌دهنده ایجاده‌های کارآفرینی در ایران داغ بود. شرکت‌های بزرگی مثل اسنپ، علی‌بابا و دیجی کالا هم از دل همین استارتاپ‌ها متولد شدند و حالا در گروه بزرگ‌ترین سازمان‌های تجاری ایران جای می‌گیرند. سیستم کارآفرینی استارتاپی اینگونه است که شما ایده‌ای نو برای کارآفرینی دارید، ایده خود را در قالب بیزینس پلن پیاده‌سازی می‌کنید، بعد تیم اجرایی خود را به شرکت‌های شتاب‌دهنده معرفی می‌کنید. شرکت‌های شتاب‌دهنده در ابتدا برایتان فضای کاری مهیا می‌کنند و بعد با ایجاد روابط گسترده به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند تا ایده‌تان اجرایی شود.

در این میان سهام شرکت شما میان اعضای گروه، سازمان شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار تقسیم می‌شود. روند تأسیس شرکت‌های استارتاپی در کانادا هم همین گونه است. شما ایده‌ و تیم اجرایی‌تان را به سازمان‌های شتاب‌دهنده در کانادا معرفی می‌کنید، در صورتیکه آن‌ها عملی بودن ایده را تأیید کردند شما و اعضای اصلی تیمتان به مدت 3 سال مجوز اقامت در کانادا را دریافت خواهید کرد تا ایده‌تان را اجرا کنید. به خاطر داشته باشید که شرکت‌های شتاب‌دهنده برای پیشبرد بیزینس شما کمک مالی می‌کنند اما هزینه زندگی در کانادا در این 3 سال به عهده خودتان است.

ویزای استارتاپ کانادا

مراحل اخذ ویزای استارتاپ کانادا

برای آنکه ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کنید باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. انتخاب نوع دریافت ویزای استارتاپ کانادا: ابتدا مطمئن شوید که می‌خواهید عضو یک گروه استارتاپی باشید یا خودتان ایده کارآفرینی دارید.
  2. ایده‌پردازی: به نیازهای بازار کانادا فکر کنید و با رفع کردن این نیازها به ایده‌های کارآفرینی برسید.
  3. بیزینس پلن: از ابتدا تا چند سال آینده شرکتتان را با ارزیابی وقاع پیش‌بینی کنید. بیزینس پلن خوب از ارکان اصلی دریافت ویزای استارتاپ کانادا است.
  4. تأیید شتاب‌دهنده: تأیید طرح توسط سازمان‌های حامی استارتاپ در کانادا.
  5. Support letter : دریافت گواهی حمایت از شتاب‌دهنده کانادایی.
  6. Commitment letter: ارسال گواهی تعهد توسط سازمان حامی به سفارت.
  7. ویزا: درخواست ویزای استارتاپ کانادا.
  8. آغاز کار: سفر به کانادا و آغاز کار روی ایده استارتاپی.

مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا

برای آنکه ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کنید باید صبور باشید. مراحل دریافت این نوع ویزا کمی طولانی است؛ ضمن اینکه بررسی پرونده شما توسط سازمان‌های حامی استارتاپ هم زمان‌بر خواهد بود. بررسی مدارک توسط سفارت کانادا را نیز به این زمان‌ها اضافه کنید. با اینکه کانادا در 10 سال گذشته روند افزایشی را در حمایت از ایده‌های استارتاپی پیش گرفته، طی کردن مراحل اخذ این ویزا از ایده تا سفر به کانادا ممکن است تا 3 سال طول بکشد.

هزینه ویزای استارتاپ کانادا

مهم‌ترین هزینه‌ای که برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا می‌پردازید هزینه زندگی در این کشور است. در واقع برای اقدام و طی کردن مراحل اداری چیزی حدود 4 هزار دلار کانادا نیاز دارید اما تمکن مالی دریافت این ویزا از 25000 تا 50000 دلار کانادا خواهد بود. هزینه مهاجرت به کانادا در این روش اخذ ویزا ارزان نخواهد بود و و شما در ازای هر فرد که در خانواده دارید باید حدود 7000 دلار کانادا تمکن مالی ارائه دهید. روی هم رفته میانگین هزینه مهاجرت به کانادا با ویزای استارتاپ چیزی حدود 30000 دلار کانادایی است.

مزایا و معایب استارت آپ کانادا

دریافت ویزای استارتاپ در مقایسه با ویزای تحصیلی کانادا پرهزینه‌تر است اما در عوض با دریافت ویزای استارتاپ کانادا ویزای همراه برای خانواده‌تان دریافت خواهید کرد و دیگر نیاز نیست برای تحصیل در کانادا، فرزندانتان ویزای تحصیلی کانادا دریافت کنند و همسرتان هم اجازه کار تمام‌وقت خواهد داشت. از این دست مزایا و معایب در روند دریافت ویزای استارتاپ کانادا زیاد است اما تعدادی از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

مزایای ویزای استارتاپ کانادا:

  • دریافت ویزای همراه برای همه اعضای خانواده
  • اجازه کار تمام وقت برای همسر
  • اجازه تحصیل فرزندان
  • مشخص بودن آینده کاری
  • آیلتس 5

معایب ویزای استارتاپ کانادا:

  • هزینه زیاد برای اثبات تمکن مالی
  • طولانی بودن روند دریافت تأیید شتاب‌دهنده‌‌ها و اخذ ویزا

ویزای استارتاپ کانادا

مهاجرت از طریق استارتاپ

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد مهاجرت به کانادا با ویزای استارتاپ نسب به مهاجرت تحصیلی به کانادا و دیگر روش‌های اخذ اقامت این کشور مزایای بیشتری دارد اما پرهزینه‌تر است و روند اخذ این نوع ویزا هم طولانی‌تر خواهد بود. تصور کنید که ایده‌ای نو برای کارآفرینی دارید و با توانسته‌اید ویزای استارتاپ کانادا را دریافت کنید؛ زیباترین شهرهای کانادا برای زندگی را انتخاب می‌کنیبد، همسرتان بدون هیچ مشکلی در زمینه‌ای که تخصص دارد شغل مورد علاقه‌اش را در بهترین سایت کاریابی کانادا جستجو خواهد کرد، فرزندانتان با سیستم آموزشی عالی کانادا در بهترین مدارس این کشور تحصیل می‌کنند و خودتان مشغول اجرا کردن ایده‌ای هستید که در سر پروانده‌اید. شاید تلاشی که برای دریافت این ویزا می‌کنید ارزش وقت و هزینه‌اش را داشته باشد

شرایط ویزای استارتاپ کانادا

از مهم‌ترین شرط‌های اخذ ویزای استارتاپ کانادا آشنایی با زبان انگلیسی یا فرانسه است. شما برای آنکه ایده‌تان را با سازمان‌های حامی استارتاپ در میان بگذارید باید به آن‌ها ثابت کنید که حداقل توانایی‌هایی زبانی برای برقراری ارتباط با تیم خود، سرمایه‌گذاران و دیگر افراد مربوط به کارتان را دارید. برای این کار باید مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 5 را ارائه دهید. این نمره نسبت به نمره‌ای که باید برای تحصیل در کانادا ارائه دهید پایین‌تر است؛ پس کارتان در زمینه آموزش زبان ساده‌تر خواهد بود اما در هر صورت ارائه مدرک زبان لازم است. از دیگر شرایط، ارائه مدارک لازم برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا است که در ادامه آورده‌ایم:

  • مدرک زبان (آیلتس یا CLB با حداقل نمره 5)
  • تمکن مالی
  • ایده کارآفرینی
  • بیزینس پلن
  • گواهی حمایت سازمان استارتاپی
  • گواهی تعهد
  • پاسپورت (حداقل 6 ماه اعتبار)
  • عکس
  • رزومه کاری

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید می‌توانید از راه‌های زیر با مشاوران سیم آخر در ارتباط باشید:

سوال: در صورت شکست پروژه اقامت سه ساله ما باطل خواهد شد؟

خیر. اقامت سه ساله شما در هر صورت معتبر خواهد بود و در صورت شکست پروژه می‌توانید برای تبدیل ویزا اقدام کنید.

سوال: هزینه دریافت ویزای استارتاپ کانادا چقدر است؟

هزینه‌های دریافت نامه حمایت و روند اداری حدود 4 هزار دلار کانادا است اما دست کم باید 25000 دلار کانادا تمکن مالی داشته باشید.