با توجه به اینکه مردم فرانسه ترجیح می‌دهند به زبان رسمی کشورشان ( فرانسوی) صحبت کنند، برای زندگی و تحصیل در فرانسه، بهتر است این زبان را یاد بگیرید. بی‌شک بهترین راه برای یادگیری زبان فرانسه، شرکت در یک دوره زبان در فرانسه است. به طور کلی هزینه شرکت در دوره های زبان فرانسوی در فرانسه بالای ۲۰۰۰ یورو (برای دو ترم تحصیلی) است. تعداد بسیاری دوره زبان در کالج های زبان در فرانسه در سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته برگزار می‌شود. هزینه کالج زبان در فرانسه در کالج های مختلف، متفاوت است. در این مقاله به معرفی چند کالج و هزینه یادگیری زبان فرانسه در آنها می‌پردازیم. علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه می‌توانند پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه، وارد دانشگاه های فرانسه شوید؛ در این صورت برای تمدید ویزای تحصیلی فرانسه نیازی به بازگشت به ایران نیست و می‌توانید در کشور فرانسه اقدام کنید.

هزینه چند کالج زبان در فرانسه

تعداد کالج‌های زبان در فرانسه زیاد و هزینه‌های آنها متفاوت است. در ادامه به پنج کالج زبان معروف در فرانسه اشاره می‌کنیم.

  1. NewDeal Institute : این کالج یکی از معروف‌ترین مراکز آموزش زبان فرانسه است که در محلی آرام در مرکز شهر بوردو واقع شده است. مدت دوره‌های زبان فرانسه در این کالج تا ۴۸ هفته است و کلاس‌ها با حداکثر ۱۲ نفر دانشجو برگزار می‌شود. اساتید این کالج دارای سابقه تدریس در کشورهای مختلف بوده و برای آموزش به دانشجویان دارای فرهنگ‌های مختلف بسیار مناسب هستند. همچنین کالج NewDeal Institute توسط مقامات فرانسوی مورد تأیید قرار گرفته است. این کالج دارای دوره فشرده (۳۰ درس در هفته/ دوره زبان عمومی + کارگاه‌های موضوعی بعدازظهر) با هزینه ۲۴۱ یورو در هفته بوده و دوره‌های زبان ۳۶ هفته‌ای آن برابر ۴۳۲۰ یورو است. هچنین این کالج از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ تعطیل بوده و در تعطیلات رسمی فعالیتی ندارد.
  2. The Alliance Française: موسسه زبان Alliance Français یکی از مشهورترین موسسات زبان در کشور فرانسه است. واحد این موسسه در شهر بوردو (The Alliance Française Bordeaux Aquitain) یا AFBA در مرکز شهر بوردو واقع شده و دارای تمامی سطوح (از سطح A1 تا سطح پیشرفته C1) است. این کالج دوره‌های فشرده زبان فرانسه را نیز برگزار می‌کند. دوره‌های فشرده (۳۶ هفته/ ۲۰ ساعت در هفته) هزینه‌ای معادل ۴۹۳۲ یورو دارد.
  3. Alpha.b Institut Linguistique : این کالج تنها کالج شهر نیس بوده و در مرکز این شهر واقع شده است. تمامی دوره‌های Alpha.b توسط اساتید مجرب و با انگیزه‌ای برگزار می‌شود که با استفاده از روش ارتباطی (communicative method)، دانشجویان را برای ارتباط هرچه بیشتر به زبان فرانسوی آماده می‌کنند. این کالج شامل دوره‌های فشرده از سطح A2 تا C1 (1 تا ۵۰ هفته/ ۳۰ درس در هفته در ۵/۲۲ساعت) است که هزینه‌ای معادل ۲۸۰ یورو در هفته دارد (۸۴۰۰ یورو در ۵۰ هفته). ظرفیت کلاس‌های این کالج حداکثر ۱۰ نفر است.
  4. Langue Onze Toulouse : این کالج در بافت تاریخی شهر Ville Rose واقع شده است. دوره‌های این کالج برای افراد از تمامی سنین با فرهنگ‌های مختلف و تمامی سطوح زبانی طراحی شده است. تعداد دانشجویان در کلاس‌ها از ۶ تا حداکثر ۱۲ نفر می‌باشند که در تابستان اکثراً از ۱۸ تا ۲۵ سال و در زمان‌های دیگر سال اکثراً ۳۰ تا ۷۰ سال هستند. این کالج دارای دوره‌های فشرده زبان فرانسه عمومی نیز می‌باشد که دوره ۳۶ هفته‌ای آن معادل ۵۶۷۰ یورو است.
  5. Lyon Bleu International : این کالج در شهر لیون قرار دارد و به طور متوسط ۱۹۰ دانشجو در تابستان و ۱۰۰ دانشجو در دیگر فصول سال در آن مشغول به تحصیل زبان فرانسه هستند. متوسط سن دانشجویان در تابستان ۲۵ و در فصول دیگر ۳۵ سال است. این کالج دوره‌های فشرده (۲۵ درس در هفته برای سطح A1) را نیز برگزار می‌کند. هزینه شرکت در کلاس‌های این کالج زبان، معادل ۲۲۴ یورو در هفته است که البته با افزایش مدت زمان دوره از هزینه پرداختی کاسته می‌شود‌ (برای مثال هزینه دوره ۳۷ هفته‌ای برابر ۶۸۵۵ یورو است).