مهاجرت تحصیلی به کانادا در سال‌های اخیر به‌طور گسترده‌ای مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. این کشور علاوه بر سطح علمی بالایی که دارد، از دانشجویان خارجی هم حمایت می‌کند. شما می‌توانید با گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا، ویزای تحصیلی این کشور را دریافت و آینده خود را نیز تضمین کنید. در این مقاله لیست برترین دانشگاه های کانادا برای اپلای (از نظر وزارت علوم) را آورده‌ایم.

مزایای تحصیل در کانادا

کانادا به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته در دنیا شناخته می‌شود. جالب است بدانید که کانادا در میان کشورهای انگلیسی زبان (یعنی آمریکا، استرالیا و انگلیس) پایین‌ترین میانگین هزینه‌های زندگی را به خود اختصاص داده است. در ادامه مهم‌ترین مزایای تحصیل در کانادا را بررسی می‌کنیم:

  • سازگاری با مهاجران: کانادایی‌ها نسبت به همسایگان آمریکایی خود، نژادپرستی کمتری دارند و همین موضوع باعث شده دانشجویان خارجی از سراسر جهان این کشور را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنند. علاوه بر این قوانین کانادا نیز حامی مهاجران است.
  • گزینه‌های متنوع تحصیلی: کانادا ده‌ها مرکز آموزشی خصوصی و دولتی دارد که هر کدام از این مراکز برنامه‌های خاص خود را برای جذب مهاجران ارائه می‌دهند. همین باعث شده که برای مهاجرت به کانادا، راه‌های متنوعی پیش روی متقاضیان باشد. راه‌هایی مثل تحصیل با هزینه شخصی، اخذ بورسیه یا اخذ فاند.
  • وجود امکان اقامت دائم پس از تحصیل: پس از اینکه یک مقطع را در کانادا به پایان برسانید، تا سقف سه سال به شما زمان داده می‌شود که مشغول به کار شوید. پیدا کردن کار به‌معنای تمدید ویزای شما و بالا رفتن شانستان برای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم خواهد بود. با توجه به نرخ بیکاری پایین و اقتصاد قدرتمند این کشور، مهاجرت تحصیلی به کانادا یک راه مطمئن برای تبدیل شدن به شهروند این کشور است.
  • حمایت از همراهان شما: بعد از اینکه اقامت تحصیلی کانادا را دریافت کنید، همراهان شما مثل همسر یا والدین اجازه کار در این کشور را خواهند داشت. علاوه بر این فرزند یا فرزندان شما هم می‌توانند کاملا رایگان در کانادا تحصیل کنند.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اخذ-ویزای-تحصیلی-کانادا.webp

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا ابتدا لازم است لیست دانشگاه‌های کانادا برای اپلای (که مورد تایید وزارت علوم باشد) را پیدا کرده و یک یا چند دانشگاه را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید. در ادامه لازم است مدارک مورد نیاز این دانشگاه را جمع‌آوری و برایشان ارسال کنید تا اخذ پذیرش از دانشگاه انجام شود. پس از اینکه پذیرش دانشگاه مورد نظر را گرفتید، نوبت به اخذ ویزا می‌رسد. در این مرحله معمولا نامه پذیرش دانشگاه در کنار مدارکی مثل گواهی عدم سوء پیشینه و مدارک هویتی به سفارت کانادا ارائه می‌شود.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در کانادا

همانطور که می‌دانید کانادا تعداد زیادی دانشگاه کوچک و بزرگ دارد. باید توجه داشت که همه این دانشگاه‌ها از نظر سطح علمی و اعتبار مدرک برابر نیستند. لیستی که در ادامه می‌آوریم نشان‌دهنده دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در کانادا است. مدرکی که از دانشگاه‌های زیر اخذ شود در ایران معتبر و قابل ارائه خواهد بود:

گروه «الف»: دانشگاه‌های ممتاز

Dalhousie University

Laval University

McGill University

McMaster University

Polytechnique Montreal

Queen's University

Simon Fraser University

University of Alberta

University of British Columbia

University of Calgary

University of Guelph

University of Manitoba

University of Montreal

University of Ottawa

University of Saskatchewan

University of Toronto

University of Victoria

University of Waterloo

University of Western Ontario (Western University)

York University

گروه «ب»: دانشگاه‌های خوب

Brock University
توضیحات: صرفأ در رشته تربیت بدنی

Carleton University

Concordia University

HEC Montreal

Lakehead University

Memorial University of Newfoundland

Ryerson University

Université du Québec à Québec (UQAM, UQTR, UQAC, UQAR, UQO, UQAT, INRS, ENAP, ETS)
توضیحات: به جز TELQUE

University of New Brunswick

University of Northern British Colombia

University of Ontario Institute of Technology

University of Regina

University of Sherbrooke

University of Windsor

Wilfrid Laurier University
توضیحات: صرفاً در رشته‌های مدیریت و تجارت

گروه «ج»: دانشگاه‌های متوسط

Bishop’s University

Brandon University

Capilano University

Fairleigh Dickinson University – Vancouver Campus
توضیحات: شعبه دانشگاه آمریکا

Laurentian University

Mount Allison University

Nipissing University

Ontario College of Art and Design University

Royal Roads University

St. Francis Xavier University

The University of Lethbridge

The University of Winnipeg

Thompson Rivers University

Trent University

Universite de Moncton

University of Prince Edward Island

Vancouver Island University

رنکینگ جهانی دانشگاه های کانادا

رنکینگ جهانی دانشگاه‌ های کانادا.webp

همانطور که می‌دانید دانشگاه‌های کانادا از نظر سطح علمی شهرتی جهانی دارند. در این بخش ۱۰ دانشگاه برتر کانادا را با توجه به رده‌بندی معتبر QS می‌شناسیم.

رتبه در کانادا رتبه جهانی نام دانشگاه
1 =25 University of Toronto
2 =31 McGill University
3 45 University of British Colombia
4 118 Université de Montréal
5 119 University of Alberta
6 144 McMaster University
7 =166 University of Waterloo
8 =203 Western University
9 =246 Queen's University
10 =246 University of Calgary

جمع‌بندی

کانادا برای دانشجویان خارجی یک کشور ایده‌آل است. با اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های کانادا از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوید که از جمله‌ی این مزایا می‌توان به تضمین آینده شغلی، شانس زیاد برای اخذ اقامت دائم و امکان گرفتن بورسیه تحصیلی اشاره کرد. در این مقاله برترین دانشگاه‌های کانادا و همچنین دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در کانادا را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد پاسخ سوالات شما را بدهد. اگر هنوز هم پاسخ سوال خود را نگرفته‌اید، در بخش کامنت از ما بپرسید.

سوالات متداول

بهترین دانشگاه کانادا برای اپلای کدام است؟

هیچ جواب مطلقی برای این سوال وجود ندارد. با پر کردن فرم ارزیابی سیم آخر می‌توانید شرایطتان را به ما بگویید تا ما مناسب‌ترین دانشگاه را برای شما پیدا کنیم.

آیا اخذ پذیرش از کانادا نسبت به اروپا سخت‌تر است؟

بله به طور کلی دانشگاه‌های کانادا در رابطه با پذیرش دانشجوی خارجی، سخت‌گیری بیشتری نسبت به دانشگاه‌های اروپایی دارند. ما در سیم آخر علاوه بر کانادا، مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم در سبد خدمات خود داریم.

اخذ ویزای تحصیلی کانادا چه مراحلی دارد؟

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا ابتدا لازم است یک دانشگاه مناسب پیدا کنید و با ارسال سوابق تحصیلی، پذیرش این دانشگاه را دریافت کنید. سپس با ارائه این پذیرش در کنار مدارک شناسایی و تمکن مالی می‌توانید ویزای تحصیلی کانادا را بگیرید. سیم آخر برای انجام تمام این مراحل در کنار شما است.