اگر قصد مهاجرت به کانادا یا آمریکا را داشته‌اید یا حتی از سر کنجکاوی مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به این کشورها را جستجو کرده باشید نام wes (وس) برایتان آشنا خواهد بود. البته وس مدرکی نیست که همه دانشگاه‌ها از شما بخواهند، اما داشتن این مدرک شانس شما را برای گرفتن ویزای کاری و تحصیلی زیاد می‌کند. اما اصلا وس wes چیست؟ برای چه دانشگاه‌ها و مؤسسه‌هایی به وس احتیاج داریم؟ برای دریافت وس چه کاری باید بکنیم و هزینه دریافت wes (وس) چقدر است؟ در این مطلب به همین سؤال‌ها پاسخ داده‌ایم. با سیم آخر همراه باشید.

مدرک wes (وس) چیست؟

وقتی در دهه هفتاد میلادی آمار مهاجرت به آمریکا و کانادا افزایش یافت، دانشگاه‌ها و مؤسسه‌ها و کارفرماها با مشکلی جدی مواجه بودند. هر فرد از کشوری متفاوت درخواست اقامت تحصیلی یا کاری می‌کرد و سیستم آموزشی کشوری که در آن تحصیل کرده بود با سیستم آموزشی آمریکا و کانادا متفاوت بود. به همین خاطر ارزیابی سطح علمی متقاضیان مهاجرت برای دانشگاه‌ها و کارفرمایان بسیار دشوار بود. سازمان وس در سال 1974 و در بهبوهه‌ی همین مشکلات تأسیس شد تا برای کارفرمایان، دانشگاه‌ها و سفارت مانند فرشته نجات باشد. وس که نامی مخفف شده از عبارت World Education Service است، نام سازمانی غیر انتفاعی است که مدرک تحصیلی شما را با سیستم آموزشی آمریکا و کانادا تطابق می‌دهد و در نهایت نمره‌ای به شما می‌دهد که برای کارفرمایان و دانشگاه‌های آمریکا و کانادا قابل درک باشد. این سازمان مدرک تحصیلی دانشجویان سراسر دنیا را با استانداردهای بین‌المللی ارزیابی می‌کند و به همین خاطر گواهی‌ای که به شما ارائه می‌کند در همه مؤسسه‌های آموزشی این دو کشور معتبر است.

Wes (وس) چگونه مدارک تحصیلی شما را بررسی می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا و کانادا به خاطر زیاد بودن تقاضا زمان کافی برای بررسی پرونده تحصیلی شما ندارند، ضمن اینکه آن‌ها باید ابتدا با سیستم آموزشی کشور شما آشنا شوند و بعد پرونده تحصیلی شما را ارزیابی کنند که این کار عملا طاقت‌فرساست. از اینجا وس وارد عمل می‌شود و نمره دروس تحصیلی شما را با استانداردهای جهانی مطابق می‌کند. حالا این تطابق چگونه صورت می‌گیرد؟ وس نمره‌ای بین یک تا چهار برای هر عنوان درسی در نظر می‌گیرد و در نهایت میانگین همه این نمرات را به عنوان نمره wes ارائه می‌کند. به این صورت که اگر نمره شما بین 16 تا 20 باشد، شما نمره چهار وس را دریافت خواهید کرد، اگر نمره شما بین 14 و 15 باشد نمره سه وس را دریافت می‌کنید و اگر نمره‌تان بین 12 و 13 باشد نمره 2 خواهید گرفت. نمرات زیر 12 هم نمره یک وس را دریافت خواهند کرد. اگر واحدی را یک یا چند بار مردود شده باشید، نمره پایانی که نمره قبولی‌تان بوده در وس محاسبه خواهد ش و نیاز نیست نگران واحدهای مردود شده‌تان باشید. wes (وس) سه روش کلی برای ارزیابی نمرات شما دارد:

  • ارزیابی مدارک تحصیلی برای ارائه به دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی
  • ارزیابی مدارک تحصیلی برای ارائه به کارفرمایان و سفارت آمریکا و کانادا
  • ارزیابی مدارک تحصیلی برای دریافت اقامت کانادا و آمریکا

top_scholarships_in_canada.webp

مدارک مورد نیاز برای دریافت wes وس

برای آنکه در وب‌سایت wes ثبت نام کنید به دو مدرک تحصیلی ترجمه شده نیازمندید.

یکی ریزنمرات تحصیلی شما در دوره تحصیل لیسانس به همراه ترجمه آن در دفاتر ترجمه رسمی مورد اعتماد سفارت

و دیگری گواهی پایان‌نامه و نمرات آن به همراه ترجمه مهر شده در دفاتر رسمی ترجمه مورد اعتماد سفارت

البته این وب‌سایت مارک هویتی ، عکس و مدارک دیگری نیز از شما می‌خواهد که در همان مراحل اولیه ثبت نام با آن‌ها مواجه خواهید شد. در ادامه نحوه ارسال مدارک تحصیلی‌تان را برای وس شرح داده‌ایم.

نحوه ارسال مدارک تحصیلی برای wes (وس)

اگر دانشگاهی که برای تحصیل در آن اقدام کرده‌اید از شما مدرک وس خواسته باشد باید از طریق دانشگاه محل تحصیل خودتان برای ارسال ریز نمرات اقدام کنید. بعضی از دانشگاه‌ها خودشان مدارک شما را برای وس ارسال خواند کرد و نامه یا برگه‌ای در اختیار شما نمی‌گذارند که در این صورت کار شما آسان‌تر خواهد بود و مسیرتان کوتاه‌تر. در واقع دانشگاه شما به صورت الکترونیکی با سازمان وس ارتباط برقرار می‌کند و لازم نیست شما برای این سازمان مدارک فیزیکی ارسال کنید. اما بعضی از دانشگاه‌ها این کار را برایتان انجام نمی‌دهند و تنها برگه ریز نمرات‌تان را به شما می‌دهند. در این صورت راهی برای ارسال مدارک به صورت الکترونیکی نخواهید داشت و شما باید ریز نمرات خود را در یکی از دفاتر رسمی ترجمه که مورد اعتماد سفارت آمریکا و کانادا هستند ترجمه کنید و به دانشگاه برگردانید، دانشگاه روی برگه‌های ترجمه شما مهر تأیید می‌زند و آن را در پاکتی مهر و موم شده قرار می‌دهد. حالا باید پاکت مهر و موم شده که حاوی مدارک تحصیلی ترجمه شده‌تان است را برای wes (وس) ارسال کنید.

مراحل ارزیابی مدارک تحصیلی در wes وس

وقتی مدارک تحصیلی‌تان را برای وس ارسال کردید، این سازمان یک کپی از مدارک شما را برای دانشگاه شما ارسال می‌کند تا از آن‌ها تأییده بگیرد. بعد از آن که دانشگاه مدارک شما را تأیید کرد، ارزیابی نمرات شما آغاز می‌شود. هنگامی که در وبسایت وس ثبت نام می‌کنید در ابتدا باید تعیین کنید که ارزیابی تحصیلی را برای چه مؤسسه یا سازمانی می‌خواهید. وقتی ارزیابی نمره‌های تحصیلی شما تمام شد، سازمان وس مدارک‌تان را برای سازمان‌هایی که انتخاب کرده‌اید ارسال می‌کند. البته وس مدرکی را هم در اختیار خودتان قرار می‌دهد که 5 سال اعتبار دارد و می‌توانید برای مؤسسه‌های دیگری که بعدا اقدام می‌کنید از همین نمره وس استفاده کنید اما ارسال آن به مکان جدید به عهده خود شما خواهد بود. بنابراین بهتر است ابتدا همه مؤسسه‌ها و سازمان‌هایی که از شما مدرک وس می‌خواهند انتخاب کنید و بعد برای دریافت wes (وس) اقدام کنید.

هزینه دریافت wes وس

هزینه‌هایی که برای دریافت وس باید پرداخت کنید شامل هزینه‌های ارسال مدرک و ارزیابی خواهد بود اما بهتر است هزینه ترجمه مدارک تحصیلی‌تان را نیز در نظر بگیرید. هزینه ارسال مدارک تحصیلی به وس بسته به اینکه آن را با پست معمولی، فدرال اکسپرس یا پست هوایی ارسال می‌کنید متفاوت است اما اگر بخواهید بعد از دریافت نمره wes، این سازمان مدارکتان را برای دانشگاه یا مؤسسه مورد نظرتان بفرستد به ازای هر آدرس باید حدود 20 تا 30 دلار بپردازید. هزینه ارزیابی تحصیلی‌تان هم بسته به آپشن‌هایی که در سای انتخاب می‌کنید متفاوت است اما این مبلغ حداقل 200 و حداکثر 300 دلار خواهد بود.

زمان دریافت گواهی wes (وس) چقدر است؟

وقتی برای دریافت گواهی اقدام می‌کنید به احتمال خیلی زیادی زمان محدودی برای ارائه این مدرک به مؤسسه یا دانشگاه مورد نظرتان دارید و می‌خواهید گرفتن گواهی wes (وس) چقدر طول می‌کشد؟ بسته به این که مدارک را با چه پستی ارسال می‌کنید و دانشگاه شما در چه مدت زمانی کپی مدارک ارسال شده توسط وس را تأیید می‌کند متفاوت خواهد بود اما زمان ارزیابی مدارک شما توسط سازمان وس چیزی حدود یک هفته تا 10 روز کاری خواهید بود. بنابراین بهتر است بلافاصله بعد از اینکه مطلع شدید مؤسسه مورد نظرتان از شما مدرک وس می‌خواهید در وبسایت آن ثبت نام کنید و مراحل اخذ گواهی wes (وس) را آغاز کنید. در ادامه مراحل دریافت این گواهی را شرح داده‌ایم.

5.webp

مراحل دریافت گواهی wes وس

از ابتدا تا به اینجای این مطلب به صورت جسته و گریخته مراحل دریافت گواهی وس را شرح دادیم اما در این بخش همه این مراحل را به ترتیب شرح داده‌ایم. برای دریافت گواهی wes ابتدا باید به وبسایت آن مراجعه کنید. وب سایت سازمان wes را در ادامه آورده‌ایم:

www.wes.org

در این سایت باید درخواست ارزیابی مدارک خود را ثبت کنید. بعد باید مدارک مورد نیاز را برای این سازمان ارسال کنید. در بخش‌های قبلی مارک مورد نیاز سازمان وس را شرح دادیم. مدارک مورد نیاز سازمان را به صورت آنلاین یا فیزیکی ارسال کنید. بعد از آنکه مارک به سازمان وس رسید باید هزینه ارزیابی تحصیلی‌تان را پرداخت کنید. و در نهایت منتظر بمانید تا سازمان وس مدارک شما را ارزیابی و گواهی آن را صادر کند.

در گواهی wes (وس) چه مواردی ذکر می شود

اگر کنجکاوید بدانید که در گواهی وس چه مواردی نوشته می‌شود، این بخش را بخوانید. در گواهی که سازمان وس به شما ارائه می‌دهد اطلاعات دانشگاه محل تحصیل‌تان، تعداد واحدهای درسی که گذرانده‌اید و نمره نهایی وس شما ذکر شده است. در ادامه تصویری از یک نمونه گواهی وس برایتان گذاشته‌ایم تا با فرم کلی این مدرک آشنا شوید.

sample-CE-US-High-school-dxd-2021.webp

گواهی وس برای برندگان لاتاری

وقتی فرم لاتاری را پر می‌کنید از شما درباره مدرک تحصیلی‌تان سؤال می‌کند و شما باید میزان تحصیلی خود را بر اساس آخرین مدرک تحصیلی که کسب کرده‌اید بنویسید. حالا سؤال اینجاست که اگر شما برنده شدید، سفارت آمریکا برای تأیید مدارک تحصیلی‌تان از شما گواهی وس می‌خواهد؟ پاسخ این سؤال خیر است. سفارت تنها مدارک تحصیلی ترجمه شده شما را می‌خواهد اما مطمئنا اگر برای تأییده تحصیلی‌تان به سفارت گواهی wes تحویل دهید، دیدگاه آفیسر درباره شما مثبت‌تر خواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه لازم است درباره گواهی wes (وس)، علت تشکیل این سازمان، کار آن، نحوه دریافت این گواهی و هزینه‌های احتمالی دریافت گواهی وس بدانید را جمع آوری کنیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، روی کمک کارشناسان با تجربه سیم آخر حساب کنید. کارشناسان ما از ابتدا تا انتهای این مسیر پر پیچ و خم همراه شما خواهند بود.