با افزایش تعداد افراد مبتلا به کووید-۱۹ در کانادا، فرانسوا لوگو، نخست‌وزیر کبک، در اطلاعیه‌ای از صدور پاسپورت واکسن در کبک خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری مونترال گازت، این پاسپورت برای آن دسته از ساکنان کبک صادر می‌شود که هر دو دُز واکسن کووید-۱۹ را تزریق کرده باشند. به‌گفتۀ لوگو، ساکنان کبک با استفاده از این پاسپورت به خدمات غیرضروری می‌توانند دسترسی پیدا کنند. کبک در شُرُف ورود به موج چهارم شیوع ویروس کرونا قرار دارد و نخست‌وزیر این استان گفته است انتظار می‌رود در روزهای آینده، تعداد افرادی بستری در بیمارستان‌ها و مرگ براثر ابتلا به کووید-۱۹ در کبک افزایش پیدا کند.

فرانسوا لوگو خطاب به ساکنان استان کبک گفته است: «اگر واکسیناسیون به‌دلیل خاصی سلامتتان را به‌خطر نمی‌اندازد، با تزریق‌نکردن دو دُز واکسن نه‌تنها جان خود، بلکه جان تمام جامعه را به‌خطر می‌اندازید. اگر نمی‌خواهید تعداد مرگ افزایش پیدا کند و بیمارستان‌ها بیش‌ازحد شلوغ شود، از تمام ساکنان کبک می‌خواهم که هر دو دُز واکسنشان را تزریق کنند.»

لوگو دربارۀ صدور پاسپورت واکسن در کبک گفته است: «می‌خواهیم تمام افرادی که برای واکسینه‌شدن اقدام کرده‌اند، با رفتن به رستوران‌ها و استفاده از خدمات دیگر به زندگی عادی بازگردند.» او تأیید کرده است استان کبک واکسن کافی برای واکسینه‌کردن تمام افراد واجدشرایط را دراختیار دارد و درصورتی‌که وزارت بهداشت کانادا تزریق واکسن برای افراد کوچک‌تر از دوازده سال را تأیید کند، آنان نیز در استان کبک می‌توانند واکسینه شوند. به‌گفتۀ لوگو، در‌صورت لزوم تزریق دًز سوم واکسن برای جمعیت مسن، واکسن کافی برای آنان نیز فراهم شده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز اعلام کرده است دولت فدرال کانادا از ایدۀ پاسپورت واکسن حمایت می‌کند و با همکاری استان‌ها برای صدور پاسپورت واکسن به‌عنوان مدرک اثبات واکسیناسیون در سفرهای بین‌المللی و هوایی همکاری خواهد کرد.

درادامه، فرانسوا لوگو به این موضوع اشاره کرده است اگرچه تعداد موارد ابتلا به بیماری در حال افزایش است، استان کبک قصد دارد در پاییز پیش رو تمام کلاس‌های مدرسه‌های ابتدایی، دبیرستان‌ها، کالج‌های فنی‌وحرفه‌ای سیژپ (CEGEP) و دانشگاه‌ها را حضوری برگزار کند. به‌گفتۀ لوگو تمام دانشجویان، چه واکسینه‌شده و چه واکسینه‌نشده، به کلاس‌های حضوری می‌توانند بازگردند.

در گزارشی از خبرگزاری CTV News نیز گفته شده است دانشجویان در کلاس‌های حضوری نیمسال پاییز به رعایت فاصلۀ فیزیکی یا استفاده از ماسک صورت ملزم نخواهند بود. جمعۀ گذشته، دنیل مک‌کن، وزیر آموزش عالی کبک، اعلام کرد دانشجویان پس از ورود به کلاس‌ها به رعایت فاصلۀ دومتری مجبور نخواهند بود و پس از نشستن پشت میزها، ماسک‌هایشان را می‌توانند بردارند. شایان ذکر است کاهش محدودیت‌ها فقط در کلاس‌ها مجاز است و دانشجویان هنگام رفتن از کلاسی به کلاس دیگر قوانین را باید رعایت کنند. علاوه‌براین، فقط دانشجویان واکسینه‌شده مجاز خواهند بود در فعالیت‌های فوق‌برنامه، مانند برنامه‌های ورزشی شرکت کنند. درپایان، فرانسوا لوگو خاطرنشان کرده است مجوز برداشتن ماسک‌ها در کلاس‌ها همچنان در دست بررسی است و به‌زودی دستورالعمل شرکت در کلاس‌های حضوری در استان کبک منتشر خواهد شد.



منابع: