استان کبک کانادا در قسمت شمال شرقی کشور کانادا قرار دارد و مرکز آن شهر کبک‌سیتی است. جمعیت کبک‌سیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر است. شهر کبک‌سیتی ۱۱ امین شهر بزرگ و پرجمعیت در کانادا است. کبک‌سیتی یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های آمریکای شمالی است. استان کبک به خاطر پیشینه تاریخی‌ای که دارد، باسایر استان‌های کانادا بسیار متفاوت است. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید و استان کبک را برای این منظور در نظر گرفته‌اید، در این مطلب با آشنایی کبک کانادا همراه ما باشید.

زبان رایج در کبک کانادا

کبک تنها استانی در کانادا است که بیشتر مردم آن به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. حتی افرادی که زبان مادری‌شان فرانسوی نیست هم در کبک بیشتر فرانسوی صحبت می‌کنند. طبق آماری که به‌دست آمده ۹۴ درصد از جمعیت کبک توانایی صحبت کردن به زبان فرانسوی را دارند و این در حالی است که تنها ۴۷ درصد از ساکنین این استان می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

همانطور که پیدا است، زبان رایج در کبک بیشتر فرانسوی است و کسانی که قصد زندگی در این استان را دارند، برای اینکه بتوانند با افراد جامعه ارتباط داشته باشند، بهتر است که زبان فرانسوی را بیاموزند. همچنین برای پیدا کردن کار، دانستن زبان فرانسوی حیاتی است. طبق قوانین این استان، افراد باید بتوانند خدمات خود را به زبان فرانسوی به مردم ارائه دهند. البته پیدا کردن شغل در کبک با زبان انگلیسی غیر ممکن هم نیست ولی دانستن زبان فرانسوی شانس افراد را برای پیدا کردن کار تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آب و هوا در کبک کانادا

کبک کانادا و شهر کبک‌سیتی جزء قسمت‌های سرد کانادا محسوب می‌شوند. کبک‌سیتی ۴ فصل متفاوت را در طول سال تجربه می‌کند. کبک‌سیتی تابستان‌های نسبتاً معتدلی دارد که در بعضی از روزها با افزایش رطوبت، گرمای هوا بیشتر حس می‌شود. متوسط دما در تابستان در کبک‌سیتی بین ۱۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

زمستان‌های کبک بسیار سرد و برفی است و باد‌هایی که در این فصل می‌وزند، سرمایی که حس می‌شود، را بیشتر می‌کند. متوسط دما در زمستان در شهر کبک‌سیتی بین ۲۵- تا ۵- درجه سانتی‌گراد است. سرمای زیاد شهر کبک‌سیتی باعث شده است تا بسیاری از افراد این شهر را برای سکونت انتخاب نکنند اما کسانی که با سرما و برف مشکلی ندارند، می‌توانند زندگی خوبی را در شهر کبک‌سیتی داشته باشند. سیستم‌های برف روبی پیشرفته‌ای که این شهر دارد، باعث شده است تا بارش زیاد برف در این شهر مشکلات حمل و نقل و رفت و آمد برای مردم ایجاد نکند و با بارش برف مردم همچنان به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

تحصیل در کبک کانادا

سیتم آموزشی در کبک به این صورت است که دانش‌آموزان ۱۱ سال در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان درس می‌خوانند و سپس باید به مدت ۲ سال به کالج بروند و پس از اتمام دوره کالج می‌توانند وارد دانشگاه شوند. به دلیل اینکه تحصیلات قبل از دانشگاه در کبک ۱۳ سال است (یک سال از بقیه کانادا بیشتر)، دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کبک برای دانشجویانی که با سیستم ۱۳ ساله وارد شده‌اند، به مدت ۳ سال است.

شهریه دانشگاه‌ها در کبک به ۳ قسمت تقسیم می‌شود:

  • افرادی که ساکن کبک هستند.
  • افرادی که خارج از کبک و در دیگر استان‌های کانادا زندگی می‌کنند.
  • افرادی که از کشور‌های دیگر هستند.

شهریه دانشگاه‌ها در کبک به ترتیبی که ذکر شد، زیاد می‌شود و بیشترین شهریه را دانشجویان گروه سوم یا همان دانشجویان بین‌المللی می‌پردازند. بیشتر دانشگاه‌های کبک دروس دانشگاهی را به زبان فرانسوی تدریس می‌کنند. از دانشگاه‌های کبک که تحصیل به زبان انگلیسی در آنها میسر است، می‌توان دانشگاه‌های مک‌گیل، کنکوردیا و بیشاپ را نام برد.

اقتصاد و بازار کار در کبک کانادا

کبک اقتصادی پیشرفته و بازار محور دارد. تولید ناخالص داخلی در کبک به ازای هر نفر حدود ۳۲ هزار دلار است و قدرت خرید افراد با کشور‌های ژاپن، ایتالیا و اسپانیا برابری می‌کند. اما تولید ناخالص داخلی در کبک نسبت به بقیه کانادا پایین‌تر است. اقتصاد کبک به تنهایی در رده ۳۷ام در دنیا قرار دارد. بیشتر اقتصاد کبک وابسته به بخش خدمات است اما در کنار آن، استان کبک از منابع طبیعی زیادی نیز بهره می‌برد.

نرخ بیکاری در کبک حدود ۵.۵ درصد است و در سال ۲۰۱۸ حدود ۱ درصد به مشاغل در کبک افزوده شد. کبک به دلیل نرخ بیکاری پایینی که دارد، مهاجران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین در بخش‌هایی از صنعت و بخش‌های خدماتی، کبک با کمبود نیروی کار مواجه است. به همین دلیل افرادی که زبان فرانسوی را بلد باشند، به راحتی می‌توانند در استان کبک کار پیدا کنند.

میزان ساعت کاری در کبک ۴۰ ساعت در هفته است، هرچند شغل‌هایی با ساعت کاری کمتر هم در کبک وجود دارنذ. افراد در ازای ساعاتی که به عنوان اضافه‌کاری فعالیت می‌کنند، ۵۰ درصد بیشتر از حقوقی که برایشان معین شده است، حقوق دریافت می‌کنند. همچنین حداقل حقوق دریافتی افراد در کبک ۱۲ دلار در ساعت است.

موقعیت‌های شغلی زیادی در کبک موجود است و از مشاغل مورد نیاز در کبک می‌توان به مشاغلی در بخش‌های مهندسی، خدماتی، سلامتی و بهداشتی اشاره کرد.

هزینه زندگی در کبک کانادا

کبک یکی از ارزان قیمت‌ترین نقاط کانادا برای زندگی است. علاوه بر هزینه مسکن و هزینه‌های جاری زندگی، شهریه دانشگاه‌ها هم در کبک نسبت به نقاط دیگر کانادا ارزان‌تر است. در ادامه هزینه زندگی یک خانواده ۳ نفره برای مدت یکسال در کبک کانادا را توضیح می‌دهیم:

هزینه مسکن ۱۳۰۰۰ دلار
هزینه خوراک ۷۷۰۰ دلار
هزینه پوشاک ۳۰۰۰ دلار
حمل و نقل ۱۰۵۰۰ دلار
هزینه‌های سلامت ۲۵۵۰ دلار
لوازم منزل ۱۷۰۰ دلار
تحصیل ۹۱۰ دلار
تفریحات ۳۲۰۰ دلار

مهاجرت به کبک کانادا

تمامی استان‌های کانادا برنامه‌های استانی برای جذب مهاجران و نیروی کار را برای خود دارند. اما استان کبک با بقیه استان‌های کانادا متفاوت است و برای جذب مهاجر و نیروی کار برنامه مخصوص به خود را دارد. این برنامه به نام برنامه نیروی کار کبک شناخته می‌شود و برای مهاجرت به کبک افراد باید حداقل ۵۰ امتیاز در این برنامه کسب کنند. از موارد مهم و تعیین کننده برای گرفتن امتیاز در این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحصیلات (حداکثر ۱۴ امتیاز)
  • سابقه کار (حداکثر ۸ امتیاز)
  • سن (حداکثر ۱۶ امتیاز)
  • سطح زبان(حداکثر ۲۲ امتیاز)
  • پیشنهاد کار(حداکثر ۱۰ امتیاز)
  • فرزند(‌حداکثر ۸ امتیاز)
  • توانایی تأمین مالی(حداکثر ۱ امتیاز)

برای گرفتن اقامت دائم در کبک در ابتدا افراد باید گواهی انتخاب دریافت کنند. گواهی انتخاب به این معنا است که دولت کبک فرد را برای مهاجرت و گرفتن اقامت دائم کبک انتخاب کرده است. پس از دریافت این گواهی افراد می‌توانند برای گرفتن اقامت دائم اقدام کنند. لازم به ذکر است که افراد باید اثبات کنند که قصد دارند در استان کبک زندگی کنند و برای زندگی در استان‌های دیگر کانادا برنامه‌ای ندارند.

حمل و نقل در کبک کانادا

سیستم حمل و نقل در کبک کانادا از اطمینان و کارایی بالایی برخوردار است. در این استان در حدود ۱۸۵ هزار کیلومتر بزرگراه و جاده وجود دارد که امنیت و توسعه آن بر عهده وزارت حمل و نقل کبک است.

حمل و نقل عمومی در کبک‌سیتی با استفاده از اتوبوس‌ها انجام می‌شود که دسترسی به آنها در تمامی نقاط شهر امکان‌پذیر است و سیستم حمل و نقل ریلی برای دسترسی به حومه شهر وجود دارد. همچنین مطالعاتی برای احداث تراموا در کبک‌سیتی در حال انجام است.

فرهنگ و سبک زندگی در کبک کانادا

کبک مرکز فرهنگی فرانسوی زبانان در آمریکای شمالی است. کبک ترکیبی از فرهنگ و ریشه‌های فرانسوی و فرهنگ مهاجرانی است که در آن زندگی می‌کنند. شهر کبک‌سیتی فستیوال‌های زمستانه زیادی دارد که افراد علاقه‌مند را از اقصی نقاط جهان به این شهر می‌کشاند. همچنین ورزش‌های زمستانه مثل اسکی و هاکی روی یخ، در این استان بسیار پرطرفدار است. علیرغم آب و هوای سردی که این استان دارد، مردم بسیاری از فعالیت‌های خود را در زمستان در بیرون از خانه ادامه می‌دهند. ماهیگیری در یخ و پیاده‌روی در برف از جمله فعالیت‌هایی است که مردم کبک در فصل زمستان انجام می‌دهند. در کل مردم کبک مردمی سرسخت و دوست‌داشتنی هستند که همیشه با آغوشی باز از مهاجران استقبال کرده‌اند.

همانطور که در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم، کبک کانادا قسمتی از کشور‌ کانادا است که به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی که داشته است، با بقیه قسمت‌های کانادا تفاوت‌هایی دارد. همانند زبان رایج در کبک که بر خلاف دیگر مناطق کانادا فرانسوی است و بسیاری از قوانین و مقررات کبک هم با بقیه کانادا متفاوت است.  افراد بهتر است قبل از انتخاب کبک برای زندگی و مهاجرت تحصیلی به کانادا ، با شرایط زندگی در این استان به خوبی آشنا شوند و با مطالعه کامل قوانین آن، بهترین تصمیم را برای انتخاب محل زندگی خود بگیرند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع: