استان کبک یکی از دَه استان کاناداست که از غرب به استان انتاریو و از شرق به خلیج سنت‌لارنس و استان نیوفاندلند منتهی می‌شود. این استان وسیع‌ترین استان کانادا و دومین استان پرجمعیت این کشورست. زبان رسمی استان کبک زبان فرانسوی است و بیشترِ ساکنانش فرانسوی‌زبان هستند. بیش از ۵۰درصد ساکنان این استان در منطقۀ مونترال بزرگ، یعنی حدفاصل شهر مونترال و شهر کبک‌سیتی، پایتخت استان، زندگی می‌کنند. از دیرباز منابع طبیعی بخش عمده‌ای از اقتصاد این استان را تشکیل داده است؛ اما در سال‌های اخیر، صنایع دانش‌محور مانند هوافضا، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی و داروسازی نیز نقش بسزایی در اقتصاد استان ایفا کرده‌اند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه های کبک را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه مک گیل

مشهورترین نام در میان دانشگاه های کبک دانشگاه مک گیل است. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال تأسیس شد و در آن، رشته‌های مختلف به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. در این دانشگاه، بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته مشغول تحصیل هستند و دانشگاه مک گیل به‌طور متوسط از همۀ دانشگاه‌های کانادا مدارک بیشتری برای ثبت‌نام می‌طلبد. همچنین با داشتن بیش از ۳۰درصد دانشجوی بین‌المللی، این دانشگاه بیشترین دانشجوی بین‌المللی در کانادا را دارد. اکثر دانشجویان این دانشگاه در پنج دانشکدۀ بزرگ تحصیل می‌کنند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ مدیریت. از میان دیگر دانشکده‌های دانشگاه مک گیل می‌توان به دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ کشاورزی و علوم زیست‌محیطی، دانشکدۀ معماری و دانشکدۀ موسیقی اشاره کرد. دانشگاه مک گیل که یکی از معتبرترین دانشگاه های کبک است در تمام رشته‌های ارائه‌شده جزو پنجاه دانشگاه برتر دنیا و سه دانشگاه برتر کانادا قرار دارد. شهریۀ این دانشگاه در مقطع کارشناسی برای دانشکده‌های علوم و مهندسی و حقوق درحدود ۴۲هزار، برای دانشکده‌های هنر و آموزش درحدود ۱۸هزار، برای دانشکدۀ پرستاری و کشاورزی ۲۰هزار و برای دانشکدۀ مدیریت ۴۸هزار دلار کانادا است. ناگفته نماند برای احراز دانش زبان انگلیسی، ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ الزامی است.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

دومین دانشگاه بزرگ در میان دانشگاه های کبک دانشگاه مونترال است. دانشگاه مونترال در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و زبان تدریس در آن فرانسوی است. در سیزده دانشکده و دو مدرسۀ وابسته به دانشگاه مونترال، بیش از ۶۷هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل هستند. در این دانشگاه، بیش از ۶۵۰ رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشکده‌های دانشگاه مونترال عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ طراحی برای محیط‌زیست، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ بینایی‌سنجی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و دانشکدۀ مطالعات تکمیلی. همچنین، دو مدرسۀ پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ کسب‌وکار مونترال (HEC) به دانشگاه مونترال وابسته هستند. برخی از حوزه‌های تحصیلی در یکی از برترین دانشگاه های کبک ازاین‌قرارند: علوم مدیریتی و اجرایی، هنر و موسیقی، ارتباطات، اقتصاد و سیاست، توسعۀ پایدار، طراحی و برنامه‌ریزی محیط‌زیستی، علوم پایه و کاربردی، علوم سلامت، علوم انسانی، فناوری اطلاعات، حقوق، علوم زیستی، زبان و ادبیات، علوم اجتماعی و علوم آموزشی.

دانشگاه مونترال دوره‌های محدودی نیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌کند؛ ازجمله حقوق، حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق پزشکی و بینایی‌سنجی در مقطع کارشناسی ارشد و بیوشیمی، مهندسی پزشکی، شیمی، علوم کامپیوتر، جغرافیا، زیست‌شناسی مولکولی، فیزیولوژی مولکولی، میکروبیولوژی، نوروساینس، داروشناسی و ویروس‌شناسی در مقطع دکتری. هزینۀ تحصیل رشته‌های کلاس‌محور در مقطع کارشناسی ارشد، حدوداً ۸۱۰۰ و در مقطع دکتری، نزدیک به ۷۳۰۰ دلار کاناداست.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال نیز یکی از دانشگاه‌های برتر در میان دانشگاه های کبک است. دانشگاه لاوال در سال ۱۶۶۳ افتتاح شد و یکی دیگر از دانشگاه‌هایی است که رشته‌های مختلف به زبان فرانسوی در آن تدریس می‌شود. این دانشگاه در شهر کبک قرار دارد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. تقریباً ۴۳هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم کاربردی، دانشکدۀ کشاورزی و علوم غذایی، دانشکدۀ معماری و طراحی شهری، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ جغرافیا، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ علوم اجتماعی.

شهریۀ دانشگاه لاوال به عنوان دانشگاهی تراز اول از دانشگاه های کبک برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی سالانه درحدود بیست‌هزار و در مقاطع تحصیلات تکمیلی درحدود چهارده‌هزار دلار کاناداست. برای ثبت‌نام در رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک زبان TCF با حداقل نمرۀ ۳۶۱ و نمرۀ ۸ در آزمون نوشتن TCF الزامی است.

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا

در سال ۱۹۷۴، دانشگاه کنکوردیا از ادغام کالج لویولا و دانشگاه سر جورج ویلیامز تشکیل شد و یکی از سه دانشگاه استان کبک محسوب می‌شود که زبان تدریس در آن انگلیسی است. پردیس‌های دانشگاه کنکوردیا در شهر مونترال قرار دارند و هرساله پذیرای بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو هستند. بیش از چهارصد رشته در مقطع کارشناسی و دویست رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در چهار دانشکده و مراکز آموزشی متعدد این دانشگاه برگزار می‌شود و از این نظر یکی از بزرگترین دانشگاه های کبک به‌شمار می‌آید. چهار دانشکدۀ دانشگاه کنکوردیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ هنرهای زیبا و مدرسۀ کسب‌وکار.

مدرسۀ کسب‌وکار دانشگاه کنکوردیا به‌طور مستمر جزو دَه مدرسۀ کسب‌وکار کانادا و صد مدرسۀ کسب‌وکار برتر دنیاست. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشکده‌های مذکور ازاین‌قرارند: ریاضی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، بیوفیزیک، انسان‌شناسی، اقتصاد، ادبیات انگلیسی، تاریخ، محیط‌زیست، زبان‌شناسی، فلسفه، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی نرم‌افزار، تاریخ هنر، طراحی، نقاشی، موسیقی، سینما، عکاسی، مجسمه‌سازی، حسابداری، علوم اقتصادی، کسب‌وکار، مدیریت، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی. شهریۀ تحصیل در دانشگاه کنکوردیا در مقطع کارشناسی حدود سی‌هزار و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بین چهارده‌هزار تا شانزده‌هزار دلار کانادا در سال است. شایان ذکر است برای ثبت‌نام در یکی از جدیدترین دانشگاه های کبک ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا تافل با حداقل نمرۀ ۹۰ الزامی است.

دانشگاه کبک

دانشگاه کبک مجموعه‌ای از دَه دانشگاه از دانشگاه های کبک است و مرکز اصلی آن در شهر کبک قرار دارد. در پردیس‌های این دانشگاه در ۵۴ شهر استان کبک، افزون‌بر ۸۷هزار نفر دانشجو در بیش از سیصد رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به زبان فرانسوی مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشگاه های کبک که جزو این دانشگاه هستند بدین‌شرح‌اند: مدرسۀ عالی فناوری (ETS)، مدرسۀ ملی حقوق (ENAP)، مؤسسۀ ملی پژوهش‌های علمی (INRS)، دانشگاه کبک در شیکوتیمی، دانشگاه کبک در مونترال و دانشگاه کبک در ریموسکی. مدرسۀ عالی فناوری در شهر مونترال قرار دارد و رشته‌های مرتبط با مهندسی و فناوری را ارائه می‌کند. برخی از این رشته‌های عبارت‌اند از: مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی صنایع.

مدرسۀ ملی حقوق فقط در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و پردیس‌های اصلی آن در شهر کبک و مونترال قرار دارند. از میان رشته‌های ارائه‌شده در این مدرسه می‌توان به حقوق بین‌الملل و مدیریت منابع انسانی و مدیریت شهری اشاره کرد. مؤسسۀ ملی پژوهش‌های علمی نیز تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و زمینه‌های مطالعاتی آن به چهار بخش محیط‌زیست و منابع آبی، انرژی و مواد، پژوهش روی حیوانات و پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی تقسیم می‌شود. دانشگاه کبک در شیکوتیمی در شهر ساگنی واقع شده است و بیش از چهل رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند. این دانشگاه به‌سبب پژوهش‌هایش در زمینۀ تاریخ و جغرافیا در کانادا شهرت دارد.

دانشگاه کبک در ریموسکی بیش از صدهزار نفر دانشجو در خود جای داده ‌است و هرساله هفت‌هزار نفر دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه بیش از ۱۶۰ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند. از میان رشته‌های مذکور می‌توان به رشته‌های زیست‌شناسی، بیوشیمی، محیط‌زیست، تاریخ، جغرافیا، علوم کامپیوتر، ادبیات و پرستاری اشاره کرد. ازآنجاکه شرایط پذیرش هرکدام از این دانشگاه‌ها متفاوت است، برای اطلاع از هزینۀ تحصیل و مدارک لازم هر رشته، می‌توانید به وبگاه دانشگاه مدنظر مراجعه کنید.

دانشگاه شربروک

دانشگاه شربروک

یکی دیگر از دانشگاه های کبک دانشگاه شربروک است. دانشگاه شربروک دانشگاهی فرانسوی‌زبان واقع در شهر شربروک است که تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۵۴ برمی‌گردد. این دانشگاه میزبان بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در ۱۴۱ دوره در نُه دانشکده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتریست. نُه دانشکدۀ دانشگاه شربروک عبارت‌اند از: دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشکدۀ پزشکی و علوم بهداشتی، دانشکدۀ ورزش و تربیت‌بدنی، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ الهیات.

هزینۀ تحصیل در زمینه‌های پزشکی، پیراپزشکی، هنر، علوم محض و کاربردی حدود بیست‌هزار و شهریۀ تحصیل در سایر رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود هفده‌هزار دلار کانادا در سال است. شایان ذکر است برای احراز دانش زبان فرانسوی ، می‌توانید در آزمون تعیین سطح دانشگاه شربروک شرکت کنید و در‌صورتی‌که نمرۀ شما به حد نصاب نرسد، باید در دورۀ آموزش زبان فرانسوی دانشگاه شربروک شرکت کنید.

دانشگاه بیشاپ

آخرین نام در فهرست دانشگاه های کبک دانشگاه بیشاپ است. دانشگاه بیشاپ درکنار دانشگاه‌های مک گیل و کنکوردیا، جزو سه دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک است که در سال ۱۸۴۳ در شهر شربروک تأسیس شد. دانشگاه بیشاپ با ۲۴۰۰ نفر دانشجو یکی از کوچک‌ترین دانشگاه های کبک است. در این دانشگاه بیشترِ رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی و تعداد محدودی نیز در مقطع کارشناسی ارشد است. رشته‌های ارائه‌شده در زمینه‌های کسب‌وکار، هنرهای زیبا، علوم انسانی، علوم اجتماعی یا علوم پایه هستند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه بیشاپ عبارت‌اند از: فیزیک، شیمی، ریاضیات، بیوشیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، حسابداری، امورمالی، بازاریابی، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، موسیقی و تاریخ. ناگفته نماند هزینۀ شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی حدود ۲۳هزار و در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۹هزار دلار کاناداست.

منبع: