شهر لیموژ فرانسه (Limoges) شهری دانشگاهی و اداری در غرب فرانسه و مرکز دپارتمان اوت‌وین است و رود وین (Vienne) از آن می‌گذرد. بعد از شهر بوردو، این شهر دومین شهر پرجمعیت منطقۀ نوول آکیتن به‌شمار می‌رود و از تمام امکانات کلان‌شهرها برخوردار است. دانشگاه لیموژ، ازجمله دانشگاه‌های دولتی فرانسه و چند کالج دیگر نیز در این شهر قرار گرفته است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در فرانسه، دربارۀ شهر لیموژ جزئیات بیشتری بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر لیموژ

مساحت شهر لیموژ فرانسه تقریباً ۷۷.۴۵ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۵، تقریباً ۱۳۱،۴۷۹ نفر در خود شهر و ۲۸۳،۸۲۳ نفر در حومۀ آن ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر ۱،۷۰۰ نفر در هر کیلومترمربع است. لیموژ ششمین شهر بزرگ جنوب‌غربی فرانسه و سی‌وهشتمین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

وضعیت آب‌وهوایی شهر لیموژ فرانسه

وضعیت آب‌وهوایی شهر لیموژ فرانسه

آب‌وهوای شهر لیموژ فرانسه در تابستان‌ها نسبتاً گرم و مطلوب و نیمه‌ابری و در زمستان‌ها بسیار سرد و تقریباً همواره ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از ۲ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۴ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به لیموژ و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اوایل سپتامبر است. فصل گرم این شهر ۳ ماه، یعنی از ۱۳ژوئن تا ۱۲سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۶ ماه، یعنی از ۱۸نوامبر تا ۶مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر لیموژ

لیموژ شهری بسیار زیباست و امروزه، به‌عنوان شهری دانشجویی و پرجمعیت شناخته می‌شود و براساس نظرسنجی L’Express’s، دومین شهر برتر برای زندگی در فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. به‌طورکلی، کیفیت زندگی در شهر لیموژ بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در می۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: بسیار پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: بسیار پایین

دانشگاه‌های شهر لیموژ فرانسه

دانشگاه لیموژ دانشگاه اصلی شهر لیموژ فرانسه است. علاوه‌براین، کالج مهندسی ملی صنایع سرامیک (ENSIL-ENSCI) و کالج مهندسی ۳iL و کالج مدیریت منابع انسانی ISFOGEP از دیگر مؤسسه‌های آموزش عالی اصلی این شهر محسوب می‌شوند.

دانشگاه لیموژ

دانشگاه لیموژ (University of Limoges – Université de Limoges) دانشگاهی دولتی است که در شهر لیموژ فرانسه قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۹۶۸ از به‌هم‌پیوستن چند مؤسسۀ آموزشی تأسیس شد. دانشگاه لیموژ پنج واحد آموزشی، چهار مؤسسۀ پژوهشی، سه مدرسۀ مهندسی و هشت مدرسۀ دکتری را در خود جای داده و هم‌اکنون، میزبان بیش از پانزده‌هزار نفر دانشجوست. دانشگاه لیموژ پنج دانشکده دارد: دانشکدۀ علوم حقوق و اقتصاد، دانشکدۀ علوم انسانی و ادبیات، دانشکدۀ علوم طبیعی و فناوری، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ داروسازی.

هزینه زندگی در شهر لیموژ فرانسه

هزینه زندگی در شهر لیموژ فرانسه

هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر لیموژ درمقایسه‌با شهرهای بزرگ فرانسه، مانند پاریس بسیار کمتر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر لیموژ در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در می۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر لیموژ، برای خرید غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۲ یورو و از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۴۷ یورو برای سه کورس غذای دو نفر باید پرداخت کرد. علاوه‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۰.۹۳، ۱، ۱.۱۷، ۲.۲۲، ۱۲.۶۷، ۹.۵۰ و ۱۶۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۱۰ و ۱.۸۸ و ۱.۸۸ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۲ و ۱.۵۰ و ۱.۱۳ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. در شهر لیموژ، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۱.۶۰ و ۳۴ یوروست. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۲.۳۰ یورو و کرایه ۱.۷۲ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۲۲.۲۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در لیموژ ۱.۵۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌حساب می‌آید که بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. به‌طورکلی، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر لیموژ در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ فرانسه، مانند پاریس بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۳۸۳.۳۳ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۳۱۶.۶۷ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۵۸۳.۳۳ یورو تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر لیموژ فرانسه، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱۲۸.۶۴ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه ۲۱.۲۵ یورو در ماه است.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منابع: