دانشگاه لیموژ (Université de Limoges) دانشگاهی دولتی است که سال ۱۹۶۸ در شهر لیموژ فرانسه تأسیس شد. این دانشگاه از به‌هم‌پیوستن چند مؤسسۀ آموزشی تشکیل شده است و قدمت دانشکدۀ داروسازی و پزشکی آن به سال ۱۶۲۶ باز می‌گردد. دانشگاه لیموژ پنج واحد آموزشی، چهار مؤسسۀ پژوهشی، سه مدرسۀ مهندسی و هشت مدرسۀ دکتری را در خود جای داده است. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از پانزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است که از این میان دوهزار نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دربارۀ دانشگاه لیموژ بیشتر توضیح خواهیم داد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لیموژ

دانشگاه لیموژ پنج دانشکده دارد: دانشکدۀ علوم حقوق و اقتصاد، دانشکدۀ علوم انسانی و ادبیات، دانشکدۀ علوم طبیعی و فناوری، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ داروسازی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، مدیریت، شیمی، حقوق، اقتصاد، مهندسی عمران، جغرافیا و نقشه‌برداری، تاریخ، ادبیات، ریاضی، فیزیک، علوم آموزش، علوم زبان، جامعه‌شناسی، تربیت‌بدنی و مدیریت ورزشی.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های گوناگونی ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها ازاین‌قرارند‌: آموزش انگلیسی، آموزش تربیت‌بدنی،‌ بانکداری و امورمالی، حقوق، زیست‌فناوری، شیمی، حسابداری و حسابرسی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، مدیریت نوآوری، ریاضی، مهندسی فیزیک،‌ اقتصاد و علوم و مهندسی مواد.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لیموژ

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه لیموژ برای شهروندان فرانسه و دارندگان اقامت دائم این کشور به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۰ یورو در سال است. تا چند سال پیش، شهریۀ دانشجویان بین‌المللی نیز همین مبلغ بود و تفاوتی با شهروندان فرانسه و دارندگان اقامت دائم این کشور نداشت؛ ولی اخیرا شهریۀ دانشجویان بین‌المللی افزایش یافته و به ۲،۷۷۰ و ۳،۷۷۰ یورو در سال برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رسیده است. ناگفته نماند این تفاوت شهریه برای دانشجویان دکتری لحاظ نمی‌شود و شهریۀ سالانۀ تمام دانشجویان دکتری در فرانسه ۳۸۰ یوروست. این دانشگاه اسکالرشیپی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ ولی برای پیدا‌کردن بورسیه‌های تحصیلی متنوع، به وبگاه کامپوس فرانس می‌توانید مراجعه کنید.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه لیموژ

هزینۀ زندگی در لیموژ

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر لیموژ ۳۸۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۳۱۵ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۷۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۵۸۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به حدود ۱۲۸ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۲۱ یورو در ماه می‌رسد. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۶ و ۳۴ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۴۶ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۶.۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۵یورو.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

منبع: