دانشگاه کاسینو سال ۱۸۷۹ در شهر کاسینو ایتالیا تأسیس شد. درحال‌حاضر، حدود هشت‌هزار نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند. هدف اصلی دانشکده‌‌های این دانشگاه تشویق دانشجویان به فعالیت بیشتر در عرصۀ علمی از‌طریق ارائۀ باکیفیت‌ترین روش آموزش است. دانشگاه کاسینو میزبان دانشجویان بین‌المللی زیادی است و مراکز پژوهشی آن پروژه‌های هم‌‌سو با حوزۀ فعالیت دانشگاه را حمایت و مدیریت می‌کنند. ناگفته نماند امکانات علمی و غیرعلمی دانشگاه مانند کتابخانه و خوابگاه و امکانات ورزشی آن را به یکی از دانشگاه‌های محبوب در این منطقه تبدیل کرده است. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه کاسینو

پنج دپارتمان دانشگاه کاسینو از‌این‌قرارند: دپارتمان اقتصاد و حقوق، دپارتمان مهندسی عمران و مکانیک، دپارتمان مهندسی برق و اطلاعات، دپارتمان علوم انسانی و فلسفه و دپارتمان علوم اجتماعی و سلامت. این دانشگاه چندین رشتۀ کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد اقتصاد و کارآفرینی، کارشناسی ارشد اقتصاد جهانی و کسب‌وکار، کارشناسی ارشد مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد علوم مهندسی مخابرات.

تعدادی از رشته‌های مقطع کارشناسی بدین‌شرح‌اند‌: کارشناسی اقتصاد کسب‌وکار، کارشناسی مهندسی عمران و محیط‌زیست، کارشناسی مهندسی صنایع،‌ کارشناسی مهندسی کامپیتوتر مخابرات، کارشناسی زبان و ادبیات مدرن، کارشناسی علوم آموزش و کارشناسی مددکاری. از میان رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت،‌ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، کارشناسی ارشد مهندسی برق و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کاسینو

شهریۀ تحصیل در رشته‌های دانشگاه کاسینو در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. بااین‌حال، حداکثر شهریۀ پرداختی به حدود دوهزار یورو در سال می‌رسد. یکی از مزیت‌های مهم تحصیل در ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی دولت این کشور است. بورسیۀ استانی (DSU) براساس وضعیت اقتصادی خانواده و شرایط سنی به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌شود و رشتۀ تحصیلی، زبان، مقطع تحصیلی و کارنامه در تصمیم‌گیری برای اعطای این بورسیه تأثیرگذار نیستند. دریافت‌کنندگان این بورسیه از پرداخت شهریۀ دانشگاه معاف هستند، خوابگاه رایگان و یک وعده غذای رایگان در روز نیز به آنان تعلق می‌گیرد، حداکثر سه‌هزار یورو در سال کمک نقدی به آنان اعطا می‌شود و با تخفیف از وسایل نقلیۀ حمل‌و‌نقل عمومی می‌توانند استفاده کنند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه کاسینو

هزینۀ زندگی در کاسینو

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر کاسینو ۲۵۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۲۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۴۷۵ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۴۰۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۱۳ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۳ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱ و ۳۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۹ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۳۵ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۳ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۰ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۲ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۱ یورو.

منبع: