دانشگاه فرارا یکی از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر ایتالیا محسوب می‌شود که در شهر کوچک فرارا قرار گرفته است. تاریخ تأسیس این دانشگاه به سال ۱۳۹۱م بازمی‌گردد و یکی از فارغ‌التحصیلان برجستۀ آن نیکلاس کوپرنیک است. هم‌اکنون، دانشگاه فرارا ۱۲ دپارتمان و ۴۷ مرکز را در خود جای داده ‌است و بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در ۵۰ رشتۀ تحصیلی در آن مشغول تحصیل هستند. پژوهش نیز در این دانشگاه نقش پررنگی ایفا می‌کند؛ به‌طوری‌که این دانشگاه همواره در فهرست دَه دانشگاه برتر ایتالیا در زمینۀ پژوهش‌ قرار دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه فرارا را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه فرارا

دپارتمان‌های دانشگاه فرارا از‌این‌قرارند: معماری، اقتصاد و مدیریت، فیزیک و علوم زمین، حقوق، مهندسی، ریاضی و علوم کامپیوتر، علوم انسانی، پزشکی و داروسازی. این دانشگاه دوره‌های اندکی نیز به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: طراحی نوآورانه،‌ اقتصاد و مدیریت چالش‌های جهانی، مدیریت سلامت و ریسک غذایی، فیزیک، مهندسی خودرو، مهندسی برق خودرو و مهندسی خودروهای الکتریکی.

برخی از رشته‌های کارشناسی بدین‌شرح‌اند: اقتصاد، فیزیک، زمین‌شناسی، مهندسی عمران و محیط‌زیست، مهندسی برق و کامپیوتر، فناوری کامپیوتر، ریاضیات، زبان و ادبیات مدرن، علوم فلسفی و آموزشی، علوم ارتباطات و‌ شیمی. از میان رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه نیز می‌توان به این‌ها اشاره کرد‌: اقتصاد و مدیریت خلق ارزش، اقتصاد و مدیریت چالش‌های جهانی (‌با گرایش شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای جهانی یا اقتصاد سبز و پایدار)، فیزیک‌، علوم زمین‌شناسی، مهندسی عمران، مهندسی برق (‌مخابرات)، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، ریاضیات، فلسفه و علوم شیمی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه فرارا

حداکثر شهریۀ رشته‌های دانشگاه فرارا در‌حدود پانصد یورو در سال است. دانشجویان بین‌المللی با استفاده از بورسیه‌های دولتی ایتالیا، هزینۀ تحصیل خود را به حداقل ممکن می‌توانند کاهش دهند. یکی از بورسیه‌های دولتی بورسیۀ وزارت امورخارجه ایتالیاست که به دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد. کسانی که این بروسیه را دریافت می‌کنند، از پرداخت شهریه معاف می‌شوند و شش تا نُه ماه نیز ماهانه نهصد یورو دریافت می‌کنند. ناگفته نماند دریافت‌کنندگان یک بورسیۀ دولتی از دیگر بورسیه‌های دولتی نمی‌توانند استفاده کنند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه فرارا

هزینۀ زندگی در فرارا

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر فرارا ۵۷۵ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۴۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۰ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۹ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۲۵ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۲۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز کمتر از ۱ یورو.

منبع: