سال ۱۹۸۸، کارخانۀ قدیمی پیرلی در شهر میلان تغییر کاربری دارد و به دانشگاه بیکوکا میلان تبدیل شد. دانشگاه بیکوکا مجموعه‌ای از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته و فضاهای وسیع تحصیلی و دیگر بخش‌های عمومی برای دانشجویان است و با ۲۸ ساختمان در میلان و مونزا و مالدیو، پردیس دانشگاهی منحصر‌به‌فردی به‌حساب می‌آید که منطقه را احیا کرده است. نزدیکی ایستگاه راه‌آهن گرِکو پیرِلی به ساختمان‌های اصلی دانشگاه بیکوکا واقع در شمال‌شرق میلان باعث شده است دسترسی به این دانشگاه بسیار آسان باشد. همۀ ساختمان‌های دانشگاه در منطقه بیکوکا ساخته شده است، به‌جز دانشکدۀ پزشکی و جراحی که در‌کنار بیمارستان سن‌جراردو (San Gerardo) در منطقۀ مونزا (Monza) قرار دارد. بد نیست بدانید در ابتدا نام دانشگاه بیکوکا «دانشگاه دوم میلان» بود که سال ۱۹۹۹، به «دانشگاه بیکوکا میلان» تغییر نام داد.

رتبه‌بندی دانشگاه بیکوکا میلان

رتبه‌بندی دانشگاه بیکوکا میلان

در سیستم رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه در جایگاه ۵۲۱ تا ۵۳۰ جهان جای گرفته و در همان سیستم رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۰، ردۀ ۳۴۸ جهان را در رشتۀ پزشکی کسب کرده است.

دانشکده‌های دانشگاه بیکوکا میلان

دانشکده‌های دانشگاه بیکوکا عبارت‌اند از:

  • دانشکدۀ اقتصاد و آمار
  • دانشکدۀ حقوق
  • دانشکدۀ پزشکی و جراحی
  • دانشکدۀ روان‌شناسی
  • دانشکدۀ علوم
  • دانشکدۀ علوم تربیتی
  • دانشکدۀ جامعه‌شناسی

رشته‌های انگلیسی‌زبان

ازجمله رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه بیکوکا می‌توان به روان‌شناسی کاربردی، بازاریابی و بازارهای جهانی، اقتصاد بین‌الملل، علوم دریایی، علم مواد و جراحی‌وپزشکی اشاره کرد.

دریافت پذیرش

روند پذیرش در دانشگاه بیکوکا میلان مانند دیگر دانشگاه‌های بین‌المللی به قبل و بعد از مهاجرت تقسیم می‌شود. متقاضیان قبل از مهاجرت در وبگاه universitaly.it باید ثبت‌نام و مدارک مورد‌نیاز را پیوست کنند و به‌منظور شرکت در آزمون ورودی نیز، در وبگاه دبیرخانۀ دانشگاه باید نام‌نویسی کنند. برای قبولی در برخی از رشته‌ها، مانند پزشکی و جراحی شرکت و قبولی در آزمون IMAT لازم است. افزون‌براین متقاضیان هنگام ورود به ایتالیا، در آزمون زبان ایتالیایی باید شرکت کنند و در سطح B2 پذیرفته شوند. درضمن، آنان هشت روز فرصت دارند برای دریافت اجازۀ اقامت تحصیلی اقدام کنند.
متقاضیان تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان از ارائۀ مدرک زبان ایتالیایی و آزمون تعیین سطح زبان ایتالیایی معاف هستند؛ اما مدرک سطح B2 زبان انگلیسی را باید ارائه دهند. هم‌چنین، متقاضیان تحصیل در رشته‌های ارائه‌شده به زبان ایتالیایی پس از قبولی در آزمون زبان ایتالیایی یا ارائۀ مدرک معتبر زبان ایتالیایی، مجازند انتخاب رشته کنند. برای تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاه بیکوکا آزمون ورودی برگزار می‌شود و متقاضیان پس از اقدام برای پذیرش، در این آزمون باید شرکت کنند. متقاضیان قبل از ثبت‌نام، بهتر است ظرفیت رشتۀ دلخواهشان را بررسی و پیش‌ثبت‌نام کنند و پس از ثبت‌نام در وبگاه universitaly.it، برای دریافت ویزا قرار ملاقات می‌توانند ترتیب دهند.

مدارک موردنیاز

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیکوکا میلان عبارت‌اند از:

  • ترجمۀ مدرک کارشناسی معتبر و ریزنمرات
  • جزئیات واحدهای گذرانده‌شده در مقطع کارشناسی (درصورت وجود)
  • رونوشت از ویزای متقاضی
  • فرم پیش‌ثبت‌نام تکمیل‌شده‌ و ممهور به مُهر سفارت ایتالیا
  • ارائۀ مدرک سطح B زبان انگلیسی برای رشته‌های انگلیسی‌زبان یا مدرک سطح B برای رشته‌های ایتالیایی‌زبان (امکان شرکت در آزمون به زبان ایتالیایی نیز وجود دارد)

شهریۀ دانشگاه بیکوکا میلان

شهریۀ دانشگاه بیکوکا میلان

دانشگاه بیکوکا میلان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی غیراروپایی شرایط مناسبی فراهم کرده است. برای مثال، برای ثبت‌نام سال اول دانشگاه در مقطع کارشناسی شهریه‌ای گرفته نمی‌شود. همچنین، هزینۀ قسط اول ثبت‌نام سال دوم و پس‌از‌آن برای رشته‌های علوم دریایی و علم مواد و پزشکی‌وجراحی ۶۰۰ یورو و برای رشته‌های اقتصاد و علوم روان‌شناسی کاربردی ۵۰۰ یورو اعلام شده است. قسط دوم شهریۀ دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های پزشکی ۱،۵۰۰ یورو و برای رشته‌های غیر‌پزشکی ۹۰۰ یورو برآورد می‌شود.
شهریۀ تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه بیکوکا میلان رابطۀ مستقیم با ISEE دارد. اگر ISEE متقاضیان کمتر از ۲۱هزار یورو باشد، هزینۀ تحصیل ۲۰۰ یوروست و اگر ISEE متقاضیان ۴۴هزار و ۹۵۸ یورو باشد، هزینۀ تحصیل کامل، یعنی ۱،۲۰۰ یوروست. گفتنی است برای دریافت بورسیۀ دانشگاه بیکوکا، متقاضیان گواهی معادل شاخص وضعیت اقتصادی (ISEE) و شاخص وضعیت اقتصادی برابر (ISPE) باید ارائه کنند. ناگفته نماند برای دریافت بورسیۀ یادشده، ISEE باید کمتر از ۲۳هزار یورو و ISPE کمتر از ۵۰هزار یورو باشد. اگر ISEE کمتر از ۲۳هزار یورو باشد، برای دریافت بورسیۀ استانی باید اقدام کنند و اگر ISEE بین ۲۳ تا ۲۶هزار یورو باشد، برای دریافت بورسیۀ دانشگاه باید اقدام کنند.

خوابگاه‌های دانشگاه بیکوکا میلان

درادامۀ مقاله، با خوابگاه‌های دانشگاه بیکوکا میلان آشنا خواهیم شد.

  • خوابگاه U12 در ویا ویزولا قرار دارد. این خوابگاه در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد و هم‌اکنون، پذیرای ۲۱۰ نفر متقاضی است. برخی از امکانات خوابگاه U12 ازاین‌قرارند: اتاق‌های مناسب، فضاهای مطالعه با نور طبیعی، خشک‌شویی خودکار، باشگاه، استخر، سالن بدن‌سازی و سالنی با ظرفیت ۲۷۶ نفر برای برگزاری کنسرت‌ها و همایش‌ها و کنفرانس‌ها.
  • خوابگاه U22 سال ۲۰۰۸ در سستو سن‌جووانی (Sesto San Giovanni) آغاز به کار کرد و درحا‌ل‌حاضر، از بیش از ۲۰۰ نفر متقاضی میزبانی می‌کند. این اقامتگاه به اتاق‌های کوچک و تجهیزات پخت‌وپز، اتاق مطالعه، خشک‌شویی، باشگاه و اینترنت مجهز است. افزون‌براین، امکان اسکان افراد معلول در این خوابگاه فراهم است.
  • اقامتگاه اشتراکی In-Domus اتاق‌های اشتراکی دونفره و سه‌نفره و چهارنفره دارد و به تخت‌خواب مبله، اینترنت، تهویۀ مطبوع، اتاق مطالعه، اتاق لباسشویی و اتو و خشک‌کن، آشپزخانه، اتاق ناهارخوری مشترک و سالن بدن‌سازی مجهز است.
  • خوابگاه Artigianelli اقامتگاهی دَه‌نفره و مجهز ویژۀ متقاضیان آقاست.
  • خوابگاه Svevo اقامتگاهی دَه‌نفره و مجهز و مخصوص متقاضیان خانم است.

در دانشگاه بیکوکا خوابگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که اتاق‌هایی مجهز و با قیمت مناسب به دانشجویان دانشگاه ارائه می‌دهد. Collegi Universitari della Fondazione rui، Meglio Milano، Rete Camplus و Collegio di Milano ازجملۀ این خوابگاه‌ها هستند.

هزینۀ زندگی در شهر میلان

به‌طورکلی، میلان شهر ارزانی نیست؛ اما به‌دلیل وجود دانشگاه‌های دولتی و برجسته و اعطای بورسیه‌های متنوع، مقصد بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته‌های مختلف محسوب می‌‌شود. دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه پلی‌تکنیک میلان و دانشگاه میلان و دانشگاه بیکوکا میلان امکانات رفاهی و دانشجویی مناسبی در‌اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. برای مثال، دانشگاه میلان باتوجه‌به ضوابطی مانند شایستگی (Merit-based) یا اوضاع مالی دانشجویان، حدود ۵۳۰ محل مناسب برای اقامت آنان در نظر می‌گیرد که به‌مدت یازده ماه در‌دسترس هستند. البته اگر فردی مشمول شرایط دریافت این اقامتگاه‌ها نشود، می‌تواند آپارتمانی کوچک اجاره کند یا با زندگی به‌همراه هم‌خانه هزینه‌هایش را تا حد زیادی کاهش دهد. بهترین آپارتمان برای دانشجویان آپارتمانی است که به دانشگاه محل تحصیل و سیستم حمل‌و‌نقل عمومی نزدیک باشد که این موضوع تأثیر زیادی بر کاهش هزینه‌های دانشجویی می‌گذارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه‌های زندگی در شهر میلان، توصیه می‌کنیم مطلب شرایط و هزینه زندگی در میلان ایتالیا را بخوانید. ناگفته نماند با بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌هایی، نظیر دانشگاه بیکوکا میلان می‌توانید هزینه‌های اقامت و خوراک و حمل‌و‌نقل را به‌طور چشمگیری کاهش دهید.

منبع: