مهندسی برق یکی از شاخه‌های جدید مهندسی است و به اواخر قرن نوزدهم برمی­گردد. این شاخۀ مهندسی که با فناوری برق سروکار دارد، روی طیف وسیعی از اجزا و دستگاه‌ها و سیستم‌ها، از ریزتراش‌های کوچک تا ژنراتورهای عظیم نیروگاه متمرکز است. تفاوت رشتۀ مهندسی برق و الکترونیک در این است که مهندسان برق بیشتر به تولید و توزیع قدرت الکتریکی در مقیاس بزرگ توجه می‌کنند؛ در‌حالی‌که مهندسان الکترونیک روی مدارهای الکترونیکی بسیار کوچک­تر متمرکزند.

مقاطع مختلف تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا

مقاطع مختلف تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا

علاقه‌مندان می‌توانند تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا را در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تجربه کنند. درادامه، با هریک از این مقاطع بیشتر آشنا می‌شویم.

مقطع کارشناسی

تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه‌ساله و تمام‌وقت و زبان تحصیل بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان ایتالیایی یا انگلیسی است. ناگفته نماند برخی دانشگاه‌ها به‌دلیل تدریس دوره به زبان ایتالیایی، مدرک معتبر زبان ایتالیایی و برخی دیگر به‌دلیل برگزاری دوره به زبان انگلیسی، مدرک معتبر زبان انگلیسی درخواست می‌کنند.

مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. در پایان دورۀ کارشناسی ارشد، از دانشجویان انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ مهندسی برق در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت و زبان تحصیل نیز بسته به دانشگاه مدنظر متقاضیان ایتالیایی یا انگلیسی است.

مقطع دکتری

تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا در مقطع دکتری سه‌ساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره، دانشجویان پس از ارائۀ پایان‌نامه و دفاع از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. هزینۀ تحصیل این رشته در مقطع دکتری دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا اندک است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

بورسیه‌های تحصیلی رشته مهندسی برق در ایتالیا

شهریۀ دانشگاه‌های ایتالیا ارزان‌تر از دیگر کشورهای اروپایی و البته آمریکا و کاناداست و این موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در این کشور محسوب می‌شود. البته دولت و دانشگاه‌های ایتالیا نیز با اعطای بورسیه‌های مختلف، شرایطی فراهم می‌کنند تا دانشجویان تحصیل رایگان و مقرون‌به‌صرفه را در این کشور تجربه کنند. بورسیۀ استانی و بورسیۀ وزارت خارجه و بورسیۀ استعدادیابی، از‌جمله بورسیه‌های دولتی هستند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

دانشگاه‌های برتر رشته مهندسی برق در ایتالیا

دانشگاه‌های برتر رشته مهندسی برق در ایتالیا

دانشگاه‌های بسیاری امکان تحصیل رشته مهندسی برق در ایتالیا را فراهم کرده‌اند. درادامۀ مقاله، تعدادی از این دانشگاه‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه پلی­تکنیک میلان (Polytechnic University of Milan)

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان دانشگاهی دولتی در شهر میلان ایتالیاست. در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر جهان در زمینۀ مهندسی برق، این دانشگاه رتبۀ هفدهم را ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوساله و تمام‌وقت است و برخی از دروس به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. ناگفته نماند تحصیل رشتۀ مهندسی برق در مقطع دکتری دانشگاه پلی‌تکنیک میلان رایگان و تمام‌وقت است و سه­ سال طول می‌کشد و زبان تحصیل نیز انگلیسی است.

دانشگاه پلی­تکنیک تورین (Polytechnic University of Turin)

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی ایتالیاست که در شهر تورین قرار دارد. در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه سی‌وهشتمین دانشگاه برتر جهان در زمینۀ مهندسی برق شناخته شده است. تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه یادشده سه‌ساله و تمام‌وقت است. در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، برخی از دروس مقطع کارشناسی رشتۀ مهندسی برق به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. این دانشگاه امکان تحصیل رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد را نیز برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ مذکور در این دانشگاه، دوساله و تمام‌وقت است و برخی از دروس به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. شایان ذکر است بورسیه‌های دولتی متنوعی برای تحصیل رشتۀ مهندسی برق به دانشجویان اعطا می‌شود که با ارائۀ مدارک در تاریخ‌های تعیین‌شده، می‌توان از آن­ها استفاده کرد.

دانشگاه بولونیا (University of Bologna)

دانشگاه دولتی بولونیا، یکی از دانشگاه‌های قدیمی ایتالیا، در شهر بولونیا قرار دارد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر دنیا، دانشگاه بولونیا ردۀ صدوشصتم را در رشتۀ مهندسی برق کسب کرده است. تحصیل رشتۀ مهندسی برق گرایش «خودرو برقی» در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تمام‌وقت است و دو ‌سال به‌طول می‌انجامد و زبان تحصیل انگلیسی است. افزون‌براین، دانشگاه بولونیا رشتۀ مهندسی برق گرایش «الکترونیک برای سیستم‌های هوشمند، داده‌های بزرگ و اینترنت اشیاء» را ارائه می‌دهد که تحصیل آن دو‌ساله و تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌شوند. ناگفته نماند بورسیه‌های متنوع دولتی ایتالیا و بورسیه‌های دانشگاه بولونیا که براساس شاخص ISEE به متقاضیان تعلق می‌گیرد، تحصیل رشته مهندسی برق گرایش‌های «خودرو برقی» و «الکترونیک برای سیستم‌های هوشمند، داده‌های بزرگ و اینترنت اشیاء» را در این کشور بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

دانشگاه ساپینزا رُم (Sapienza University of Rome)

دانشگاه ساپینزا رُم بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا و قدیمی‌ترین دانشگاه شهر رُم ایتالیا محسوب می‌شود که در سال ۱۳۰۳م تأسیس شد. در سال ۲۰۲۱، دانشگاه ساپینزا رُم رتبۀ صدوهفتادویکمین دانشگاه برتر جهان در رشتۀ مهندسی برق را ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. هزینۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساپینزا رُم ‌هزار یورو تخمین زده می‌شود؛ البته بورسیه‌های دولتی ایتالیا تحصیل در ایتالیا را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند.

منابع: