دانشگاه ساپینزا رم، قدیمی‌ترین دانشگاه ایتالیا و بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا، در سال ۱۳۰۳م بنیان نهاده شد. هدف از تأسیس دانشگاه ساپینزا کمک به گسترش دانش ازطریق تحقیق، تعالی، آموزش باکیفیت و همکاری بین‌المللی است. دانشگاه هفتصدسالۀ ساپینزا رم ۱۱۵‌هزار نفر دانشجو و بیش از ۳‌‌هزار نفر استاد و تقریباً ۳،۵۰۰ نفر کارمند دارد و مقصد بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است. دانشگاه ساپینزا رم در بسیاری از رشته‌ها فعالیت‌های تحقیقاتی‌علمی را پشتیبانی می‌کند. برخی از زمینه‌های ارائه‌شده در مقاطع تحصیلی مختلف این دانشگاه عبارت‌اند از: باستان‌شناسی، فیزیک و اخترفیزیک، علوم انسانی و میراث فرهنگی، محیط‌زیست، فناوری‌های نانو، سلول و ژن‌درمانی ، نقاشی، هوا‌فضا، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی.

در‌حال‌حاضر، دانشگاه ساپینزا رم بیش از ۲۸۰ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که از این تعداد، بیش از پنجاه رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. ناگفته نماند امکان تحصیل رایگان در دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی دانشگاه ساپینزا برای دانشجویان مستعد وجود دارد. دانش‌آموزان دارای نمرۀ صدِ مقطع دبیرستان در ایتالیا در‌صورت تمایل به ادامه‌تحصیل در ایتالیا، از پرداخت هزینۀ ثبت‌نام معاف هستند و امکان تحصیل رایگان در دانشگاه ساپینزا رم برایشان فراهم است. برخی از امکانات دانشگاه ساپینزا ازاین‌قرار است: پنجاه کتابخانه (چهار کتابخانۀ شبانه‌روزی)، هجده موزه، دفتر دانشجویان معلول، باشگاه‌های ورزشی، ارکسترها و گروه‌های کُر، رادیو‌ساپینزا و... .

دانشگاه ساپینزا به‌لطف شبکۀ گسترده‌ای از توافق‌نامه‌ها با دانشگاه‌های سراسر جهان‌، فرصت‌های بین‌المللی بسیاری، ازجمله بورسیۀ تحصیلی در خارج از کشور و دوره‌های کارآموزی در کشورهای اروپایی و غیراروپایی و دکتری بین‌المللی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. دانشگاه ساپینزا رم بورسیه‌های متنوعی برای تسهیل تحصیل دانشجویان ارائه می‌دهد. در این مقاله، انواع بورسیه دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا را توضیح خواهیم داد.

انواع بورسیه دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا

انواع بورسیه دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا

همان‌طورکه گفته‌ شد، دانشگاه ساپینزا رُم برای دانشجویان مستعد امکانات تحصیلی رایگان در نظر گرفته است که در قالب بورسیه به آنان اعطا می‌کند. انواع بورسیه دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا به‌شرح زیر است.

بورسیۀ اقامت تحصیلی

نهاد منطقه‌ای دیسکو لاتزیو (DISCO Lazio) در رُم واقع است و مدیریت بورسیه‌‌های تحصیلی و اقامتی را برعهده دارد. متقاضیان دریافت این بورسیه می‌توانند از ابتدای مِی تا آخر ژوئیه برای کسب این بورسیه با دانشگاه تماس بگیرند.

بورسیۀ همکاری دانشجویی

بورسیۀ همکاری دانشجویی

دانشجویان برای بورسیۀ همکاری دانشجویی از همان سال اول باید ثبت‌نام کنند. بخش‌های مختلف دانشگاه، مانند کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های گفت‌وگو و مراکز پذیرش و اطلاع‌رسانی محل فعالیت دانشجویان منتخب همکاری خواهد بود. همکاری دانشجویی ۱۵۰ ساعت طول می‌کشد که در نوبت‌های دو تا چهار‌ساعته در روز تقسیم و به دانشجویان بابت همکاری ۱،۰۹۵ یورو در ماه پرداخت می‌شود. شایان ذکر است فقط آن دسته از دانشجویان دانشگاه ساپینزا برای بورسیۀ همکاری دانشجویی می‌توانند اقدام کنند که در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد ثبت‌نام کرده‌اند. فراخوان بورسیۀ همکاری دانشجویی سپتامبر هر سال منتشر می‌شود و مهلت ارائۀ درخواست برای دریافت آن سی روز پس از انتشار فراخوان ا‌ست.

بورسیۀ دانشجویان شایسته (ویژۀ دانشجویان ایتالیایی و بین‌المللی)

این بورسیۀ تحصیلی مخصوص فارغ‌التحصیلان شایسته‌ای ا‌‌ست که از خارج از کشور یا از دیگر دانشگاه‌های ایتالیا برای بهره‌مندی از آن اقدام می‌کنند. برای کسب بورسیۀ دانشجویان شایسته، مسابقه‌ای با نام Wanted the best برگزار می‌شود که ارزشی معادل سه‌هزار یورو دارد و فارغ‌التحصیلانِ دیگر دانشگاه‌های ایتالیا با دریافت این بورسیه از پرداخت شهریه معاف خواهند شد. برندگانِ این بورسیه فقط سی یورو برای ثبت‌نام پرداخت می‌کنند. گفتنی است مسابقه‌ای دیگر با عنوان Don’t miss your chance نیز برای کسب بورسیۀ تحصیلی دو‌ساله با هدف جذب دانشجویان اتحادیۀ اروپا، به‌جز شهروندان ایتالیایی و دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا برگزار می‌شود. ‌ارزش این بورسیه ۴،۳۰۰ یورو در سال است و برندگانِ این بورسیه ۳۵ یورو برای ثبت‌نام پرداخت باید ‌کنند.

مدارک لازم برای شرکت در مسابقۀ Don’t miss your chance

  1. مدرک کارشناسی معتبر
  2. شهروند اتحادیۀ اروپا، به‌جز ایتالیا یا خارج از اتحادیۀ اروپا
  3. حداکثر ۲۶ سال

بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی پایان‌نامه

امکان اعطای بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی پایان‌نامه به دانشجویان علاقه‌مند به تجربۀ تحصیل در خارج از کشور فراهم شده است. ارزش بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی پایان‌نامه ۲،۸۲۱ یوروست و دانشکده‌های دانشگاه ساپینزا آن را به دانشجویان منتخب اعطا می‌کنند. بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی پایان‌نامه ویژۀ دانشجویانی است که حداقل در سال اول کارشناسی ارشد یا دورۀ تخصصی، تمایل دارند بخشی از کارشان را انجام دهند. پایان‌نامه حداقل دو ماه به‌صورت مداوم و در مؤسسه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها یا مؤسسه‌های بین‌المللی باید نگارش شود. ناگفته نماند متقاضیان برای کسب بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی پایان‌نامه، حداقل شصت روز خارج از کشور باید اقامت کنند؛ البته این اقامت می‌تواند غیر‌مداوم باشد.

بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی

بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی

بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی برای فارغ‌التحصیلان دورۀ کارشناسی ارشد است. این بورسیه شش تا دوازده ماه اعطا می‌شود و ویژۀ حضور در دوره‌ها یا فعالیت‌های تخصصی در مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های خارجی و بین‌المللی است. دانشگاه ساپینزا ماهانه ۱،۲۹۰ یورو به برندگان بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی پرداخت می‌کند.

شرایط لازم برای شرکت در بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی

  1. تمامی فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد از دانشگاه ساپینزا رم یا معادل آن
  2. حداکثر ۲۹ سال
  3. دریافت پذیرش ازطریق دعوت رسمی یا توصیه‌نامه از استادان دانشگاه ساپینزا

نحوۀ برگزاری مسابقه برای کسب بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی

مسابقه برای کسب بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی براساس مدارک و امتحانات است. هر حوزۀ تحصیلی به‌منظور ارزیابی داوطلبان حداکثر صد امتیاز در نظر می‌گیرد. شایان ذکر است به مدارک تحصیلی و رزومۀ کاری و مقاله‌های متقاضیان حداکثر پنجاه امتیاز داده می‌شود. پس از انتخاب داوطلبان واجدشرایط، آنان به مصاحبه دعوت می‌شوند. سه موضوع مهم زیر در مصاحبه مطرح می‌شود:

  • انگیزۀ متقاضی از تحصیل در خارج از کشور
  • استعداد و میزان آمادگی در حوزۀ موضوعی انتخاب‌شده
  • دانش زبان خارجی موردنیاز مؤسسۀ مرتبط

کمیتۀ انتخاب برای مصاحبه حداکثر پنجاه امتیاز در نظر می‌گیرد و نمرۀ کمتر از ۳۵ برای کسب بورسیۀ بین‌المللی تحصیلات تکمیلی کافی نخواهد بود.

بورسیۀ تحصیلی برای مدارس تخصصی

بورسیۀ تحصیلی برای مدارس تخصصی به دانشجویان ماهر و شهروندان ایتالیایی یا خارجی ازطریق ثبت‌نام در مدرسۀ تخصصی غیرپزشکی یا غیراتحادیۀ اروپا اعطا می‌شود. مبلغ سالانۀ بورسیۀ تحصیلی برای مدارس تخصصی ۶،۷۵۰ یورو و این بورسیه از پرداخت مالیات معاف است. پذیرش هم‌زمان در بورسیۀ تحصیلی برای مدارس تخصصی با پذیرش در بورسیه‌های دیگر امکان‌پذیر نیست و کسی که قبلاً بورسیه شده است، مجدداً برای همان بورسیۀ تحصیلی نمی‌تواند درخواست دهد. متقاضیان به‌منظور کسب بورسیۀ تحصیلی برای مدارس تخصصی سالانه‌ ۷،۷۰۰ یورو باید درآمد داشته باشند.

منابع