هیچ شکی وجود ندارد که تحصیل در اسپانیا یک گزینه عالی برای علاقه‌مندان به مهاجرت و اقامت در یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا است. اسپانیا با داشتن ۸۰۰۰ کیلومتر سواحل شگفت‌انگیز و آب و هوای مدیترانه‌ای یکی از کشور‌های زیبای جهان برای زندگی کردن است. با وجود رقابت شدید برای ورود به دانشگاه‌های آلمان، ایتالیا و کانادا، تحصیل در اسپانیا، به عنوان یک گزینه کمتر مورد توجه قرار گرفته، می‌تواند فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی باشد. اقامت اسپانیا از طریق تحصیل در کنار اقامت اسپانیا از طرق سرمایه‌گذاری، ازدواج و کار می‌تواند یکی از روش‌های ساده و کم هزینه برای دریافت اقامت در این کشور باشد. در این روش ساده، شما می‌توانید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه و اتمام دوره تحصیلی مشغول به کار شوید و برای اقامت دائم درخواست کنید. در این مطلب به بررسی شرایط اقامت اسپانیا از طریق تحصیل خواهیم پرداخت.

اسپانیا

قبل از وارد شدن به بحث اقامت اسپانیا از طریق تحصیل بهتر است کمی با این کشور و شرایط زندگی در آن آشنا شویم. اسپانیا یکی از کشورهای محبوبِ گردشگران است. بر اساس وبسایت معتبر CNBC اسپانیا اولین کشور پر بازدید در میان کشورهای جهان است. مجمع جهانی اقتصاد که یکی از سازمان‌های بزرگ اقتصادی سوئیس است، اسپانیا را به عنوان آماده‌ترین کشور جهان برای گردشگران معرفی کرده است. این کشور همچنین یکی از ۱۰ کشوری است که بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی در آن تحصیل می‌کنند. از نظر جغرافیایی، اسپانیا کشوری است که در شبه‌جزیره ایبری واقع شده و با کشورهای فرانسه و پرتغال مرز مشترک دارد. اسپانیا با ۵۰۵,۹۹۰ کیلومتر مربع، چهارمین کشور بزرگ قاره سبز است. کشور اسپانیا از ۱۷ منطقه خودمختار تشکیل شده که هریک فرهنگ و گاهی زبان محلی متفاوتی دارند. زبان اسپانیایی یا کاستیلی یکی از پُرگویشورترین زبان‌های جهان است و بعد از زبان چینی دومین زبان پرتکلم جهان محسوب می‌شود. این کشور همچنین دارای یک سیستم آموزشی پایدار و قدرتمند است که موجب شده دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در این کشور از شهرت و اعتبار جهانی بالایی در میان دانشگاه های اروپا و جهان برخودار باشد.

اسپانیا

شرایط تحصیل در اسپانیا و دریافت اقامت از طریق تحصیل

با وجود اینکه کشور اسپانیا بیشتر مورد توجه گردشگران است، اما به لطف سیستم آموزشی یکپارچه با اتحادیه اروپا و وجود دانشگاه‌های معتبر و طراز اول جهانی مثل دانشگاه پلی تکنیک مادرید ، دانشگاه مستقل بارسلونا، دانشگاه کانتابریا اسپانیا و دیگر موسسات آموزشی عالی مورد تایید، اسپانیا یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. این موضوع سبب شده تا افرادی که به دنبال مهاجرت به این کشور هستند، اقامت اسپانیا از طریق تحصیل را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کنند. تحصیل در اسپانیا و البته در یکی از دانشگاه‌های مطرح این کشور شانس شما برای پیدا کردن کار به عنوان یک نیروی ماهر را به مراتب افزایش می‌دهد. در واقع داشتن شغل یکی از فاکتور‌های اساسی برای دریافت اقامت اسپانیا است و می‌تواند کمک شایانی به شما برای اخذ اقامت دائم در این کشور باشد. اما قبل از اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در اسپانیا می‌بایست با سیستم آموزشی عالی این کشور آشنا شوید. آموزش عالی در اسپانیا به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • آموزش حرفه‌ای: ادامه تحصیل در این حوزه که یک تا دو سال زمان می‌برد و موجب ارتقاء سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان می‌شود.
  • تحصیلات دانشگاهی که ۳ سطح دارد: دوره کارشناسی به طور متوسط ۴ سال زمان می‌برد. برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی باید در آزمون ورودی (Selectividad) به اسپانیایی (Evaluación de Accesoa la Universidad) که هر سال در ماه ژوئن برگزار می‌شود، شرکت کرد. دوره کارشناسی ارشد به طور متوسط ۲-۱ سال به طول می‌انجامد و دوره دکتری عموماً ۳ سال زمان می‌برد و تا ۵ سال قابل تمدید است.

بنابراین اگر به دنبال اقامت اسپانیا از طریق تحصیل هستید می‌بایست اقدام به اخذ پذیرش در یکی از مقاطع تحصیلی بالا کنید. در ادامه به توضیح این مقاطع و شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا خواهیم پرداخت.

اقامت اسپانیا از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی

برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های اسپانیا می‌بایست پس از انتخاب رشته مورد علاقه در یک دوره آماده سازی (کالج) شرکت کنید. این دوره‌ معمولاً حدود ۹ ماه به طول می‌انجاند و بعد از پایان آن باید در آزمون ورودی (Selectividad) شرکت کنید تا بتوانید وارد دانشگاه شوید. دوره کارشناسی در کشور اسپانیا، به طور متوسط ۴ سال به طول می‌انجامد. دوره کارشناسی معمولا به زبان اسپانیایی است و  برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا در این مقطع، متقاضیان می‌بایست مدرک دیپلم (۱۱ ساله یا ۱۲ ساله) را در ایران دریافت کرده باشند. همچنین امکان تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز وجود دارد. برای تحصیل در اسپانیا به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی، نیازی به گذراندن دوره کالج نیست. شهریه دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا برای مقطع کارشناسی، حدود ۱۵۰۰۰-۵۰۰۰ یورو در سال است.

دوره کالج چیست؟

همان طور که اشاره شد، برای ورود به دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی، فرد متقاضی می‌بایست در یک دوره کالج شرکت کند. این دوره‌ها که بیشتر توسط خود دانشگاه برگزار می‌شود باعث افزایش سطح علمی دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه و آماده سازی آنها برای امتحان ورودی است. امتحان ورودی (Selectividad) در واقع یک معیار ارزشیابی برای ورود به دانشگاه است. این آزمون از شش آزمون کتبی ۹۰ دقیقه‌ای که طی سه روز در ماه‌های ژوئن یا سپتامبر برگزار می‌گردد، تشکیل می‌شود. محتوای آزمون شامل دروس عمومی و تخصصی است که دانش‌آموزان طی دو سال پایانی دبیرستان (در اسپانیا) می‌آموزند. مفاد این آزمون مباحثی مانند زبان و ادبیات اسپانیایی، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، فیزیک و علوم محیط ‌زیست را در بر می‌گیرد.

ساختار و محتوای آزمون ورودی از سال ۲۰۱۰ تغییر کرد و اکنون این آزمون از دو بخش تشکیل می‌شود:

بخش عمومی(مشترک)

تمام متقاضیان باید در این بخش شرکت کنند که شامل ۴ آزمون ( ۵ آزمون در گالیسیا، کاتالونیا، والنسیا، باسک و جزایر بالریک ):

  1. زبان خارجی ( انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی یا پرتغالی )
  2. تاریخ اسپانیا یا تاریخ فلسفه
  3. زبان و ادبیات اسپانیایی
  4. زبان‌های گالیسیایی، کاتالانی، والنسیایی و باسکی به ترتیب در گالیسیا، کاتالونیا و جزایر بالریک، والنسیا و باسک
  5. یک موضوع از دوره خاص دبیرستان متقاضی به طور انتخابی
بخش اختصاصی

در این بخش متقاضیان می‌توانند بین ۲ تا ۴ موضوع را انتخاب کنند (هر موضوعی مربوط به دوره خاص دبیرستان متقاضی است و هر دانشگاه وزن‌دهی ( ضریب دروس ) مربوط به خود را منتشر می‌کند.)

اگر مدارک زیر را به همراه دارید می‌تواند جهت اخذ پذیرش در یکی از دوره‌های کالج در اسپانیا اقدام کنید.

  1. ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان
  2. ترجمه مدرک دیپلم  ( ۱۱ ساله یا ۱۲ ساله )
  3. رزومه تحصیلی ( CV )
  4. انگیزه‌نامه ( SOP )‌

باید به این نکته توجه کنید که در مدت زمانی که در کالج تحصیل می نمایید اجازه کار نخواهید داشت اما بعد از کالج، در صورتی که در آزمون ورودی دانشگاه قبول شده و وارد دانشگاه شوید، اجازه کار به صورت پاره وقت خواهید داشت. همچنین برای دریافت ویزا جهت ورود به کالج و تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا، داشتن مدرک زبان الزامی نیست اما داشتن مدرک زبان اسپانیایی DELE (سطح B1) برای دریافت ویزا امتیاز مهمی محسوب می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا مراجعه کنید.

اقامت اسپانیا از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا ۲ سال است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا، باید از یک دانشگاه پذیرش بگیرید سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. بسیاری از دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های اسپانیا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • نامه اجازه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • توصیه‌نامه تحصیلی (Recommendation Letter)

شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا برای مقطع کارشناسی ارشد معمولاً ۶۰۰۰-۴۰۰۰ یورو در سال است.

اقامت اسپانیا از طریق تحصیل در مقطع دکتری

اگر همچنان به دنبال اقامت در اسپانیا از طریق تحصیل هستید، شرکت در دورههای دکتری در دانشگاه‌های مطرح اسپانیا یک فرصت استثنایی است که می‌بایست به طور جدی بررسی شود.  تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا معمولاً ۵-۳ سال به طول می‌انجامد. البته دوره‌های دکتری تمام‌وقت معمولاً برای ۳ سال تحصیلی تعریف می‌شوند اما تا ۵ سال قابل تمدید هستند. بسیاری از دوره‌های دکتری در اسپانیا پژوهش‌محور هستند و نیازی به شرکت در کلاس (گذراندن واحدهای درسی) ندارند. شهریه این دوره‌ها معمولاً ۶۰۰-۴۰۰ یورو در سال است. در دوره‌هایی که به گذراندن واحدهای درسی نیاز هست تدریس به زبان انگلیسی انجام می‌شود. اگر مدارک زیر را به همراه دارید می‌توانید برای اخذ پذیرش در دوره دکتری اقدام کنید.

  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • نامه اجازه تحصیل در مقطع دکتری
  • ارائه مقاله یا تألیف کتاب در زمینه رشته مورد نظر (در صورت وجود)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (Recommendation Letter)
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی (در صورت وجود)
  • پروپوزال (در صورت لزوم)

در صورت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که دانشگاه‌های اسپانیا، علاوه بر معدل و نمرات بالا، معیارهای دیگری را نیز برای سنجش توانایی‌های دانشجویان در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر به هر دلیلی موفق به کسب معدل و نمرات بالا نشده‌اید، همچنان فرصت پذیرش از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا را دارید. به طور مثال می‌توانید با ارائه مقالات پژوهشی یا سوابق شغلی و مهارت‌هایی که در زمینه رشته مورد نظر خود کسب کرده‌اید، شانس خود را برای پذیرش از دانشگاه‌های معتبر اسپانیا بالا ببرید.

اقامت اسپانیا از طریق تحصیل بدون مدرک زبان!!!

یکی از مواردی که موجب افزایش محبوبیت تحصیل در اسپانیا برای دریافت اقامت در این کشور شده است، تحصیل بدون مدرک زبان است. دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های اسپانیا در مقاطع تحصیلی مختلف بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است و در حال حاضر ارائه مدرک زبان به سفارت اسپانیا برای اخذ ویزای تحصیلی الزامی نیست. البته دانش زبان انگلیسی برای شرکت در دوره‌های انگلیسی‌زبان لازم است و داشتن مدرک زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و ویزای تحصیلی به متقاضیان کمک خواهد کرد.

کمک هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های اسپانیا

با وجود اینکه هزینه‌های زندگی و تحصیل در اسپانیا در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بسیار کمتر است، دانشگاه‌های این کشور برای جذب دانشجویان بین‌المللی ممتاز و حمایت مالی آنها کمک‌ هزینه‌های تحصیلی ارائه می‌دهد که می‌تواند شرایط مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی در طول تحصیل در اسپانیا رقم بزند. می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه اطلاعات مفیدی از نحوه اعطای این کمک هزینه‌ها بدست آورید. متاسفانه بسیاری از دانشجویان بر این باورند که سوابق و مدارک تحصیلی گذشته‌شان از کیفیت بالایی برخودار نیست و شانس دریافت این کمک هزینه‌ها برای آنها کم است. اما واقعیت اینست که بسیاری مثل شما فکر می‌کنند و در نتیجه خیلی از این کمک هزینه‌ها بدون درخواست باقی می‌ماند. وام دانشجویی (Loan)، بورسیه(Scholarship) و گرنت (Grant) سه نوع کمک هزینه تحصیلی است که شما می‌تواند برای دریافت آن درخواست دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا مراجعه کنید.

دانشگاه‌های مطرح اسپانیا

یکی از فاکتورهای مهم افزایش میزان درخواست متقاضیان برای اقامت در اسپانیا از طریق تحصیل، سطح بالای دانشگاه‌های این کشور است که فارغ‌التحصیلی در هر کدام از آن‌ها می‌تواند آینده شغلی روشنی را به همراه داشته باشد. از میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان برای سال ۲۰۲۰ در رتبه‌بندی مؤسسه QS، اسپانیا ۲۷ جایگاه را به خود اختصاص داده است. برخی از دانشگاه‌های معتبر این کشور به شرح زیر است.

  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه مستقل بارسلونا
  • دانشگاه مستقل مادرید
  • دانشگاه کامپولتنسه مادرید
  • دانشگاه ناوارا
  • دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (بارسلونا تِک)
  • دانشگاه پلی تکنیک والنسیا

می‌توانید با مراجعه به سایت‌های معتبری مانند World University Rankings، roundranking و shanghairanking از آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های اسپانیا مطلع شوید. همچنین با مراجعه به صفحه دانشگاه‌های اسپانیا می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد شهریه دانشگاه‌های اسپانیا، دانشگاه‌های معتبر اسپانیا و برترین دانشگاه‌های اسپانیا در زمینه مهندسی و تکنولوژی، پزشکی و علوم زیستی، هنر و علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی و مدیریت کسب کنید.

دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

پس از اخذ پذیرش از یک کالج یا دانشگاه باید برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کرد. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

  • پرینت وقت ارائه مدارک
  • نامه تأیید پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر
  • فرم درخواست ویزا (امضا شده)
  • نامه کمک هزینه از نهاد آموزشی (در صورت داشتن)
  • کپی و اصل ترجمه عدم سوء پیشینه و گواهی سلامت پزشکی
  • کپی بلیط هواپیما
  • مدرکی از رزرو هتل یا محل اقامت در اسپانیا (سند خانه یا اجاره‌نامه)
  • اصل و کپی ترجمه مدارک تحصیلی همراه با ترجمه ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP)
  • مدارک بانکی: نامه تمکن مالیو گردش حساب متقاضی یا والدین (به همراه اظهارنامه والدین)
  • ترجمه سند ملک
  • کپی و اصل ترجمه شناسنامه
  • اصل و کپی گذرنامه فعلی و قبلی (فقط صفحه اول و صفحات استفاده شده اعم از ویزا و مهر روی کاغذ A4 بدون منگنه)
  • بیمه‌نامه (از یک شرکت بیمه اسپانیایی)
  • چند قطعه عکس ۳/۵ × ۴/۵ رنگی

برای جلوگیری از رد درخواست ویزای تحصیلی اسپانیا توسط سفارت این کشور در ایران بهتر است شرایط سنی زیر را در نظر بگیرید:

  • تحصیل در کالج‌های اسپانیا: حداکثر ۲۵ سال
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد: حداکثر ۳۵ سال
  • تحصیل در مقطع دکتری: بدون محدودیت سنی

هر چند شرایط سنی مذکور از جمله الزامات دریافت ویزا نیستند و داشتن این شرایط، تنها شانس افراد برای دریافت ویزا را افزایش می‌دهد.

دریافت کارت اقامت اسپانیا و شماره شناسایی

بعد از دریافت ویزای تحصلی اسپانیا و ورود به این کشور، می‌بایست برای دریافت کارت اقامت (Tarjeta de Residencia) اقدام کنید. این کارت که بیشتر به TIE (Tarjeta de Identidad de Extranjero) معروف است، در واقع کارت شناسایی افراد غیراسپانیایی محسوب می‌شود، نشان‌دهنده اجازه اقامت موقت (۹۰ روز تا ۵ سال) و قابل تمدید است.ثبت درخواست برای دریافت کارت اقامت باید در اداره امور خارجیان (Oficina de Extranjeros) یا اداره پلیس استان محل اقامت انجام شود.  مدارک لازم برای گرفتن کارت اقامت دانشجویی:

  • پاسپورت با حداقل اعتبار ۶ ماه
  • کامل کردن فرم درخواست اقامت دانشجویی
  • فتوکپی مهر ورود به اسپانیا
  • سه قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اجاره‌نامه محل سکونت در اسپانیا

روی این کارت، یک شماره شناسایی معروف بهNIE  که مخفف Número de Identificación de Extranjero  و به معنی شماره شناسایی افراد خارجی است، وجود دارد. داشتن این شماره برای انجام هرنوع عملیات مالی در اسپانیا، از جمله باز کردن حساب بانکی، دریافت حقوق، پرداخت مالیات، ثبت نام برای دریافت خدمات اجتماعی و گواهینامه رانندگی ضروری است. همچنین با داشتن این کارت شما می‌توانید در حین تحصیل در اسپانیا برای تأمین مخارج زندگی، کار کنید. برای کار کردن در حین تحصیل افراد باید اجازه کار دریافت کنند. دانشجویان اجازه دارند به صورت پاره‌وقت و یا ۹۰ روز تمام‌وقت در حین تحصیل مشغول به کار شوند. همچنین کاری که دانشجویان می‌کنند، باید مرتبط با رشته‌ای تحصیلی‌شان باشد. داشتن پیشنهاد کار مرتبط با رشته تحصیلی، حداقل یک سال فعالیت برای شرکتی که دانشجو قصد کار کردن در آن را دارد و پرداخت هزینه درخواست اجازه کار (۲۲۱ یورو) از مدارک مورد نیاز برای گرفتن اجازه کار دانشجویی است.

دریافت اقامت اسپانیا بعد از اتمام تحصیل

یکی از مزیت‌های ویژه تحصیل در اسپانیا، اجازه اقامت در این کشور در صورت پیدا کردن شغل است. پیدا کردن حرفه مناسب در اسپانیا کار چندان راحتی نیست، اما بدون شک عملکرد خوب شما در دانشگاه و کسب نمرات عالی می‌تواند مسیر یافتن شغل را ساده‌تر کند. در این کشوری چیزی که بیشتر توسط کارفرما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد توانایی‌ها و مهارت‌های ارتباطی شما بدون توجه به رنگ پوست، نژاد، دین و فرهنگ است. بنابراین اگر به دنبال اقامت اسپانیا از طریق تحصیل هستید، بسیار مهم است که در طول دوره تحصیل مهارت‌های ارتباطی، فکری و توانایی حل مشکلات را ارتقاء دهید. این موضوع می‌تواند تضمینی برای پیدا کردن شغل مناسب باشد. با این وجود فرآیند پیدا کردن کار در کشور اسپانیا کمی پیچیده است. بدین صورت که پس از یافتن شغل، کارفرما باید برای شما درخواست اجازه کار دهد تا بتوانید به صورت قانونی در اسپانیا کار کنید. در صورتی که آن موقعیت کاری جزء لیست مشاغلی باشد که در آن شغل کمبود نیروی انسانی دارند یا برای آن موقعیت کاری هیچ متقاضی مناسبی از شهروندان اسپانیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیدا نشده باشد، آن شغل به شما تعلق می‌گیرد. پس از تأیید مجوز کار که به همراه اجازه اقامت شما خواهد بود، می‌توانید برای ویزای کار درخواست دهید.

کارفرمای شما درخواست اجازه کار را از طرف شما به وزارت کار ارسال خواهد کرد. در حین انجام این پروسه از طرف وزارت کار، یک کپی از فرم درخواست به همراه تمبر و شماره فایل دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید آنها را به عنوان بخشی از درخواست‌تان برای ویزای کار یا اقامت، به سفارت یا کنسولگری اسپانیا ارسال کنید. سفارت به اداره کار منطقه اطلاع می‌دهد که درخواست شما را در اختیار دارد و اداره کار پروسه رسیدگی به درخواست شما را شروع می‌کند. این پروسه ممکن است تا ۸ ماه به طول بیانجامد. زمانیکه اداره کار با اجازه کار شما موافقت کرد، سفارت و یا کنسولگری ویزای اقامت یا کار شما را صادر خواهد کرد.

دریافت اقامت اسپانیا بعد از اتمام تحصیل

نکات مهم در صورت دریافت اقامت اسپانیا از طریق تحصیل

بد نیست بدانید که اسپانیا در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه‌هایی از جمله مشاوره، امور مالی و فناوری اطلاعات پیشرفت داشته است اما در برخی حوزه‌های دیگر نیز با کمبود متخصص و نیروی ماهر مواجه است و این کمبود نیرو می‌تواند به فرصت‌های شغلی برای متقاضیان بین‌المللی، که به دنبال اقامت اسپانیا بعد از تحصیل هستند، منجر شود.کمبود نیرو در اسپانیا عموماً در حوزه‌های تخصصی مانند تدریس، مهندسی، کسب و کار، پزشکی، املاک و صنعت گردشگری است.

کسانی که در اسپانیا زندگی و کار می‌کنند، باید مالیات بپردازند. مبلغ مالیات دریافتی به میزان درآمد و اینکه فرد مقیم اسپانیا هست یا خیر، بستگی دارد. سیستم مالیات در اسپانیا شامل انواع مختلفی از مالیات می‌شود که مهم‌ترین آنها مالیات بر درآمد، مشارکت در تأمین اجتماعی، مالیات بر شرکت و مالیات بر ارزش افزوده هستند. برخی از انوع مالیات در سطح ملی اخذ می‌شوند و برخی در هردو سطح ملی و منطقه‌ای اعمال می‌شوند. سیستم مالیاتی در اسپانیا به این صورت است که در آن درصدی از مالیات به‌طور ماهانه از حقوق فرد برداشته می‌شود. این سیستم به‌صورت تصاعدی عمل می‌کند و با افزایش درآمد، مالیات نیز افزایش می‌یابد.

پردرآمدترن مشاغل در اسپانیا خلبان هواپیمای مسافربری، ارتودنتیست، جراح، مدیر پروژه و مدیر ICT هستند که درآمادی در حدود ۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ یورو در سال دارند. وزارت کار و تأمین اجتماعی حداقل حقوق روزانه، ماهانه و سالانه را در اسپانیا تعیین می‌کند. دولت اسپانیا در سال ۲۰۱۹ حداقل حقوق کار تمام‌وقت را از ۷۳۶ یورو به ۹۰۰ یورو افزایش داد. البته اکثر مشاغل در اسپانیا ۱۴ بار در سال حقوق دریافت می‌کنند؛ به این ترتیب حداقل حقوق سالانه در سال ۲۰۱۹، ۱۲۶۰۰ یورو و در نتیجه بر مبنای ۱۲ بار پرداخت حقوق در سال می‌توان گفت حداقل حقوق کار تمام‌وقت در اسپانیا (در سال ۲۰۱۹) ۱۰۵۰ یورو در ماه است. با مراجعه به صفحه درآمد در اسپانیا می‌توانید از آخرین وضعیت حقوق مشاغل مختلف در این کشور مطلع شوید.

اقامت دائم اسپانیا از طریق تحصیل

پس از ۵ سال اقامت بدون وقفه، می‌توانید برای اقامت دائم اسپانیا درخواست دهید. اجازه اقامت دائم، امکان انجام کار و اقامت نامحدود با شرایطی مانند شهروندان اسپانیا را به شما خواهد داد. پس از ۱۰ سال اقامت در اسپانیا، می‌توانید برای شهروندی اسپانیا درخواست دهید. راه دیگر شهروندی اسپانیا ازدواج با یک شهروند اسپانیایی است. یکی از مزیت‌های دریافت اقامت اسپانیا بهره‌مندی از خدمات دولتی درمانی است. اسپانیا رتبه سوم کارآمدترین سیستم‌های بهداشت و درمان در جهان را در اختیار دارد و شما به عنوان یک شهروند می‌توانید از تمام خدمات آن استفاده کنید. شرایط برخورداری از خدمات دولتی درمان اسپانیا عبارتند از:

  • اقامت قانونی در اسپانیا
  • ثبت‌نام در مؤسسه ملی تأمین اجتماعی (Instituto Nacional de la Seguridad Social)
  • ارائه کارت بهداشت عمومی (tarjeta sanitaria individual)

خانواده افراد تحت پوشش بیمه نیز در صورت اقامت قانونی در اسپانیا می‌توانند از مراقبت‌های درمانی استفاده کنند. این شامل همسر، خواهر، برادر و فرزندان تا ۲۶ سالگی می‌شود.

ده دلیل اقامت در اسپانیا از طریق تحصیل

تحصیل در کشوری مثل اسپانیا می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شما به همراه داشته باشد. مهم نیست چه رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب می‌کنید، مطمئناً عاشق این کشور و فرهنگ آن خواهید شد. به لطف فرهنگ غنی و مردم پورشور اسپانیا، تحصیل در این کشور می‌تواند الهام بخش دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا باشد. بنابراین جای تعجب نیست که چرا تجصیل در اسپانیا بسیار محبوب است!

در زیر به ده دلیل مهم برای برای تحصیل در اسپانیا اشاره شده است که به شما نشان می‌دهد تحصیل در این کشور تا چه انذازه می‌تواند شگفت انگیز باشد.

  1. غوطه‌ور شدن در تاریخ اسپانیا
  2. آشنایی با مردم خون‌گرم اسپانیا
  3. یادگیری زبان اسپانیایی به عنوان دومین زبان پرتکلم جهان
  4. لذت امتحان کردن غذاهای مدیترانه‌ای
  5. شرکت در فستیوال‌های گونان
  6. آشنایی با هنر و ادبیات مردم اسپانیا
  7. تجربه موسیقی و هنر‌های نمایشی
  8. مشاهده مساقبات ورزشی هیجان انگیز
  9. گشت و گذار در بناهای تاریخی
  10. تجربه زندگی تنها و یافتن توانایی‌های خود
اقامت در اسپانیا از طریق تحصیل

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، دریافت اقامت اسپانیا از طریق تحصیل یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور زیبا است. برای دریافت اقامت از طریق تحصیل می‌بایست مد نظر قرار دهید:

  1. اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های اسپانیا
  2. دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا
  3. یافتن شغل بعد از اتمام تحصیل
  4. ۵ سال اقامت بدون وقفه

منبع:

http://portal.uned.es