برای تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا باید پس از انتخاب رشته، دوره کالج (آمادگی برای آزمون ورودی) را در این کشور بگذرانید. این دوره‌ها معمولاً حدود ۹ ماه زمان می‌برند. سپس باید در آزمون ورودی که معروف به سلکتیویداد (Selectividad) یا EvAU است، شرکت کنید تا بتوانید وارد دانشگاه شوید. دوره کارشناسی در کشور اسپانیا، به طور متوسط ۴ سال به طول می‌انجامد. این دوره معمولاً به زبان اسپانیایی ارائه می‌گردد. برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی، متقاضیان می‌بایست مدرک دیپلم (۱۱ ساله یا ۱۲ ساله) را در ایران دریافت کرده باشند.

دوره کالج (آمادگی برای آزمون سلکتیویداد) در اسپانیا

دوره‌های آمادگی برای شرکت در آزمون سلکتیویداد، در کالج‌ها ( مؤسسات آموزشی ) متعددی برگزار می‌گردند. بسیاری از کالج‌ها دوره زبان اسپانیایی ( جهت آمادگی برای آزمون سلکتیویداد ) را نیز برگزار می‌کنند.

‌مدارک لازم جهت دریافت پذیرش در کالج های اسپانیا:

  1. ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان
  2. ترجمه مدرک دیپلم  ( ۱۱ ساله یا ۱۲ ساله )
  3. رزومه تحصیلی ( CV )
    1. انگیزه‌نامه ( SOP )‌
تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا کالج

آزمون سلکتیویداد (Selectividad)

سلکتیویداد ( Selectividad ) نامی رایج برای آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کشور اسپانیا است. نام رسمی این آزمون “Prueba de Evaluación de Bachillerato para el Acceso a la Universidad” یا به طور خلاصه “Evaluación de Acceso a la Universidad” یا “Evaluación para el Acceso a la Universidad” ( به طور مخفف EvAU ) به معنی ارزشیابی ورود به دانشگاه است. آزمون سلکتیویداد پس از پایان دوره دبیرستان ( و گذراندن دوره کالج ) برگزار شده و برای ورود به دانشگاه جهت تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا الزامی است.

آزمون سلکتیویداد از شش آزمون کتبی ۹۰ دقیقه‌ای که طی سه روز در ماه‌های ژوئن یا سپتامبر برگزار می‌گردد، تشکیل می‌شود. محتوای آزمون شامل دروس عمومی و تخصصی است که دانش‌آموزان طی دو سال پایانی دبیرستان ( در اسپانیا ) می‌آموزند. مفاد این آزمون مباحثی مانند زبان و ادبیات اسپانیایی، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، فیزیک و علوم محیط ‌زیست را در بر می‌گیرد.

ساختار و محتوای آزمون سلکتیویداد از سال ۲۰۱۰ تغییر کرد و اکنون این آزمون از دو بخش تشکیل می‌شود:

بخش عمومی ( مشترک )

تمام متقاضیان باید در این بخش شرکت کنند که شامل ۴ آزمون ( ۵ آزمون در گالیسیا، کاتالونیا، والنسیا، باسک و جزایر بالریک ):

  1. زبان خارجی ( انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی یا پرتغالی )
  2. تاریخ اسپانیا یا تاریخ فلسفه
  3. زبان و ادبیات اسپانیایی
  4. زبان‌های گالیسیایی، کاتالانی، والنسیایی و باسکی به ترتیب در گالیسیا، کاتالونیا و جزایر بالریک، والنسیا و باسک
  5. یک موضوع از دوره خاص دبیرستان متقاضی به طور انتخابی

بخش اختصاصی

در این بخش متقاضیان می‌توانند بین ۲ تا ۴ موضوع را انتخاب کنند ( هر موضوعی مربوط به دوره خاص دبیرستان متقاضی است و هر دانشگاه وزن‌دهی ( ضریب دروس ) مربوط به خود را منتشر می‌کند ).

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا

در جدول زیر می‌توانید شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا را به‌طور خلاصه مشاهده کنید:

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا
طول دوره تحصیل ۴ سال
زبان تحصیل اسپانیایی- انگیسی
شهریه دانشگاه سالانه ۲۰۰۰ یورو به بالا
امکان اخذ بورسیه خیر
زمان شروع ترم تحصیلی سپتامبر- فوریه
هزینه زندگی ۷۰۰- ۶۰۰ یورو در ماه
امکان کار دانشجویی بله

دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

مهم‌ترین مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اسپانیا به شرح زیر است:

۱- فرم درخواست ویزا به همراه امضای متقاضی
۲- یک قطعه عکس ۵/۵×۵ با زمینه سفید که در ۶ ماه گذشته گرفته شده باشد.
۳- گذرنامه
۴- گواهی عدم سوءپیشینه
۵- کپی اجاره منزل در کشور مقصد
۶- نامه تمکن مالی
۷- فیش حقوقی حامی مالی متقاضی

برای دریافت ویزا جهت ورود به کالج و تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا ، داشتن مدرک زبان الزامی نیست اما داشتن مدرک زبان اسپانیایی DELE ( سطح B1 ) برای دریافت ویزا امتیاز مهمی محسوب می‌شود.

رزرو محل سکونت مناسب و خوابگاه، همچنین ارائه راهنمایی‌های لازم پس از ورود دانشجویان به اسپانیا مانند چگونگی افتتاح حساب، بیمه دانشجویی و… خدماتی است که از طرف مؤسسه سیم آخر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.