اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و اسپانیا یکی از گزینه‌های شماست، خوب است با دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید. تحصیل در اسپانیا مزایای بسیاری دارد؛ از جمله هزینه نسبتاً پایین زندگی، سطح بالا و شهریه پایین دانشگاه های اسپانیا و آب‌وهوای دلپذیر مدیترانه‌ای در این کشور. دانشگاه مستقل بارسلونا، دانشگاهی دولتی واقع در شهر بارسلونای اسپانیا است. این دانشگاه از نظر کیفیت آموزش و فراهم کردن بسترهای تحقیقاتی برای دانشجویان، یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. دانشگاه مستقل بارسلونا در رتبه‌بندی QS در جایگاه ۱۸۸ دانشگاه‌های جهان قرار گرفته و رشته‌های متعددی در تمامی زمینه‌های تحصیلی (در مقاطع مختلف) ارائه می‌دهد. در ادامه به مزایای تحصیل در دانشگاه مستقل بارسلونا، دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها و رشته های دانشگاه مستقل بارسلونا به زبان انگلیسی و هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه مستقل بارسلونا خواهیم پرداخت.

مزایای تحصیل در دانشگاه مستقل بارسلونا

تحصیل در دانشگاه مستقل بارسلونا به جهت داشتن امکانات بسیار، گزینه‌ای مناسب برای تحصیل است. این دانشگاه به دلیل داشتن سطحی بالا در زمینه تحقیقات و آموزش، یکی از مشهورترین دانشگاه‌های اسپانیا است. با وسایل نقلیه عمومی در بارسلونا ظرف ۲۵ دقیقه می‌توان به دانشگاه رسید که همین موضوع برای افرادی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، بسیار سودمند خواهد بود.

ساختمان اصلی این دانشگاه در بلاترا (Bellaterra)، در قلب یکی از قطب‌های اصلی صنعتی و فناوری اروپای مدیترانه‌ای واقع شده است. این دانشگاه دارای زمینه‌های مختلف علمی است که دانشجویان با تحصیل در آن می‌توانند از دانش گسترده موجود در آن نهایت استفاده را ببرند.

دانشگاه مستقل بارسلونا دارای تمامی امکانات لازم برای دانشجویان است. خوابگاه دانشجویی، کتابخانه‌های تخصصی، مرکز آموزش زبان، تجهیزات ورزشی (باشگاه، استخر، زمین فوتبال و…)، مراکز خدمات درمانی، رستوران، کافه و…. برخی از امکانات موجود در دانشگاه یادشده هستند.

دانشکده های دانشگاه مستقل بارسلونا

دانشکده‌های دانشگاه بارسلونا به شرح زیر هستند.

دانشکده های دانشگاه مستقل بارسلونا
دانشکده بیوساینس دانشکده حقوق دانشکده روان‌شناسی
دانشکده علوم دانشکده اقتصاد و مطالعات کسب و کار دانشکده ترجمه
دانشکده مطالعه ارتباطات دانشکده مهندسی (پردیس مهندسی) دانشکده دامپزشکی
دانشکده آموزش دانشکده هنر و علوم انسانی
دانشکده علوم سیاسی و جامعه‌شناسی دانشکده پزشکی

دپارتمان های دانشگاه مستقل بارسلونا

دپارتمان‌های دانشگاه بارسلونا واحدهایی هستند که به منظور پیشرفت سطح آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه ایجاد شده‌اند. هر کدام از دپارتمان‌های آموزشی نیز با زمینه آموزشی خاصی در این دانشگاه مرتبط است. در ادامه لیست دپارتمان‌های دانشگاه را به همراه زمینه‌های آموزشی مرتبط مشاهده می‌کنیم:

دپارتمان‌های علوم بهداشت شامل: دپارتمان علوم تغذیه و حیوانات، دپارتمان آناتومی و بهداشت حیوانات ، دپارتمان جراحی و پزشکی حیوانات، دپارتمان روان‌شناسی سلامت و روان‌شناسی بالینی، دپارتمان پزشکی، دپارتمان علوم ریخت‌شناسی (مورفولوژی)، دپارتمان پرستاری، دپارتمان پزشکی کودکان، پزشکی زنان و زایمان، پزشکی پیشگیری و بهداشت عمومی، دپارتمان داروشناسی، درمان‌شناسی و سم‌شناسی، دپارتمان روان‌پزشکی و پزشکی قانونی، دپارتمان سایکوبیولوژی و روش‌های علوم بهداشت، دپارتمان جراحی.

دپارتمان‌های علوم فناوری و تجربی شامل: دپارتمان زیست حیوانی، زیست گیاهی و بوم‌شناسی، دپارتمان زیست‌شناسی مولکولی و بیوشیمی، دپارتمان زیست‌شناسی سلولی، ایمنی و فیزیولوژی، دپارتمان مهندسی محیط‌زیست، مهندسی زیستی و مهندسی شیمی، دپارتمان شیمی، دپارتمان معماری کامپیوتر و سیستم عامل، دپارتمان علوم کامپیوتری، دپارتمان مهندسی الکترونیک، دپارتمان ژنتیک و میکروبیولوژی، دپارتمان زمین‌شناسی، دپارتمان مهندسی اطلاعات و ارتباطات، دپارتمان ریاضیات، دپارتمان ریزالکترونیک و سیستم‌های الکترونیک، دپارتمان فیزیک، دپارتمان مهندسی سیستم‌ها و ارتباطات از راه دور.

دپارتمان‌های علوم اجتماعی شامل: دپارتمان روان‌شناسی اجتماعی، دپارتمان تبلیغات، روابط عمومی و ارتباطات سمعی و بصری، دپارتمان اقتصاد کاربردی، دپارتمان علوم پرورشی کاربردی، دپارتمان ارتباطات سمعی و بصری و تبلیغات، دپارتمان روان‌شناسی آموزشی، پیشرفته و پایه‌ای، دپارتمان کسب و کار، دپارتمان اقتصاد و تاریخ اقتصاد، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان ارتباطات و روزنامه‌نگاری، دپارتمان آموزش زبان و ادبیات و علوم اجتماعی، دپارتمان فرهنگ و ارتباطات و رسانه، دپارتمان حقوق عمومی و علوم سیاسی، دپارتمان حقوق خصوصی، دپارتمان حقوق عمومی.

رشته های دانشگاه مستقل بارسلونا به زبان انگلیسی

رشته های دانشگاه مستقل بارسلونا

دانشگاه بارسلونا تعداد زیادی رشته تحصیلی را ارائه می‌دهد که برخی از آنها به زبان اسپانیایی و برخی دیگر به زبان انگلیسی هستند. افرادی به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند، می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند. رشته‌های تحصیلی دانشگاه مستقل بارسلونا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، به شرح زیر هستند:

مقطع کارشناسی

  • مدیریت اجرایی کسب و کار
  • اقتصاد
  • مطالعات انگلیسی
  • آموزش ابتدایی
  • گردشگری

مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا به دو دسته Official master degree و specific master تقسیم می‌شوند که در جدول زیر به آنها پرداخته‌ایم:

رشته های OFFICIAL به زبان انگلیسی شامل: مطالعات پیشرفته انگلیسی، ژنتیک پیشرفته، علم و فناوری نانو پیشرفته، تحقیقات کاربردی در زمینه اقتصاد و کسب و کار، بیوانفورماتیک، مهندسی کامپیوتر، علم داده‌ها، مدیریت اجرایی کسب و کار، ادبیات کودکان ERASMUS MUNDUS (1)، فرهنگ و رسانه، نجوم، کیهان‌شناسی و فیزیک انرژی‌های بالا، شیمی صنعتی و مقدمه‌ای بر تحقیقات شیمی، مدیریت ورزشی، علوم سیاسی، مدل‌سازی و متدهای اقتصاد کمی، مهندسی ارتباطات از راه دور، پزشکی انتقال خون و سلول درمانی پیشرفته، فوتونیک، بینایی رایانه‌ای، کارشناسی ارشد اروپایی در زمینه مهندسی فوتونیک، نانوفوتونیک و بیوفوتونیک، آنالیز اقتصادی، آنالیز اقتصادی تخصصی، سلامت الکترونیک (E-HEALTH) ، لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین، MATHNODS (مدل‌های ریاضی در مهندسی: برنامه‌ها، اعداد و تئوری‌ها)، سیاست‌گذاری عمومی (MUNDUS MAPP) (2)، مدیریت و سازمان‌دهی و اقتصاد کسب و کار، مدل‌سازی در زمینه علم و مهندسی، دیرینه‌شناسی و اطلاعات فسیلی (FOSSIL RECORD).

رشته های SPECIFIC به زبان انگلیسی شامل: مدیریت کسب و کار، آموزش و ارتباطات (آنلاین)، کارشناسی ارشد اروپایی سرطان‌شناسی و جراحی زیبایی سینه، علوم و رفاه حیوانات آزمایشگاهی، آموزش دبیری برای زبان خارجی، اختلال بلع، ریزجراحی زیبایی (RECONSTRUCTIVE MICROSURGERY)، کارشناسی ارشد اروپایی جمعیت‌شناسی، بوم‌شناسی سیاسی و رشد و حقوق محیط زیست.

(1) رشته‌های Erasmus Mundus با هدف پیشرفت کیفیت آموزش عالی از طریق بورسیه و نیز همکاری اروپا با سایر کشورهای جهانی طراحی شده است.

(۲) منظور از MUNDUS MAPP رشته‌های کارشناسی ارشد Erasmus Mundus در زمینه سیاست‌گذاری عمومی است.

مقطع دکتری

برای تمامی دانشجویان دکتری در دانشگاه یادشده این امکان وجود دارد که پایان‌نامه تحقیقاتی خود را به زبان انگلیسی انجام و ارائه دهند. البته بر اساس قوانین دکتری دانشگاه مستقل بارسلونا (UAB’s PhD regulation) در سال ۲۰۱۱، پایان‌نامه‌های دکتری دانشجویان باید به زبانی ارائه و انجام شود که جزو زبان‌های رسمی کاتالونیایی باشد. این زبان نیز می‌تواند هر زبان رایج علمی باشد که معمولاً زبان انگلیسی توسط دانشجویان انتخاب می‌شود. دانشگاه یادشده دارای بیش از ۶۵ رشته تحصیلی در مقطع دکتری است که به ۵ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • هنر و علوم انسانی
  • علوم بهداشت (علوم سلامت)
  • علوم پایه
  • علوم اجتماعی و حقوق
  • مهندسی

هزینه تحصیل در دانشگاه مستقل بارسلونا

به‌طور کلی هزینه تحصیل شامل هزینه زندگی دانشجویی و شهریه دانشگاه است. هزینه زندگی دانشجویی به مواردی مانند شهر محل زندگی، نوع اسکان (خوابگاه، آپارتمان مستقل یا اشتراکی، زندگی با خانواده‌های میزبان) و سبک زندگی دانشجو بستگی دارد. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا حدود ۷۰۰-۶۰۰ یورو در ماه و در شهرهای بارسلونا و مادرید حدود ۸۰۰-۷۰۰ یورو در ماه است. شهریه دانشگاه یادشده نیز برای رشته‌‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی، متفاوت اما به طور متوسط برابر ۳۹۰۰ یورو در سال است.

منبع: