آکادمی هنر اسلو (Oslo National Academy of the Arts) همان‌طور‌که از نامش پیداست، در شهر اسلو نروژ قرار دارد و در زمینۀ هنرهای بصری و نمایشی و طراحی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. این دانشگاه سال ۱۹۹۶ از ادغام پنج آکادمی مستقل تأسیس شد. در‌این‌میان قدیمی‌ترین آکادمی، آکادمی هنرهای زیبا بود که تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۰۹ باز می‌گردد. هم‌اکنون، آکادمی هنر اسلو میزبان بیش از پانصد نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه نروژی و انگلیسی است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ، آکادمی هنر اسلو را بیشتر معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های آکادمی هنر اسلو

آکادمی هنر اسلو شش دپارتمان دارد: آکادمی طراحی، آکادمی هنرهای دستی، آکادمی هنرهای زیبا، آکادمی تئاتر، آکادمی رقص و آکادمی اپرا. در دپارتمان طراحی، رشته‌هایی مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد گرافیک، تصویرسازی، طراحی لباس، طراحی داخلی و طراخی مبلمان؛ در دپارتمان هنرهای دستی، رشته‌های سرامیک و چاپ و طراحی و جواهرسازی؛ در دپارتمان تئاتر، رشته‌های بازیگری و کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی؛ در دپارتمان رقص، رشته‌هایی برای رقاصان و طراحان رقص؛ در دپارتمان اپرا، رشته‌های مرتبط با تربیت صدا و بازیگری؛ و در دپارتمان هنرهای زیبا، دوره‌های هنرهای زیبا ارائه می‌شوند. این دوره‌ها همۀ رویکردها و گرایش‌ها را دربر می‌گیرند تا دانشجویان هنرهای زیبا سؤال فرم و جنس خود را بتوانند جواب دهند.

شهریه و اسکالرشیپ آکادمی هنر اسلو

شهریۀ تحصیل در تمام دانشگاه‌های نروژ برای همۀ دانشجویان اروپایی و بین‌المللی رایگان است. آکادمی هنر اسلو نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ اما این دانشگاه اسکالرشیپی برای دانشجویان بین‌الملی در نظر نگرفته و هزینه‌های زندگی در اسلو برعهدۀ دانشجویان است. برای درک بهتر هزینه‌های زندگی در این شهر، در‌ادامه نگاهی اجمالی به هزینه‌های زندگی در شهر اسلو خواهیم انداخت.

شهریه و اسکالرشیپ آکادمی هنر اسلو


هزینه زندگی در اسلو

هزینۀ زندگی در شهر اسلو برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۱،۰۵۰ یورو در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۰۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۶۰۰ یورو در ماه است. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به ۱۳۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۴۳ یورو در ماه می‌رسد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۸ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۸۲ یوروست. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۷۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۳ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو. گفتنی است برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳.۶ و ۷۵ یورو باید بپردازید.

منبع: