یکی از پرسش‌های این ‌روزهای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، به‌ویژه کشور نروژ، دربارۀ شرایط ورود به نروژ در دوره پاندمی است. در مطلب حاضر، قوانین و شرایط ورود به نروژ در دوره پاندمی را بررسی خواهیم کرد. گفتنی است قوانین و شرایطی که درادامه ذکر می‌کنیم، به‌روز‌ترین مطالب تا ۲۳آگوست۲۰۲۱ (۱شهریور۱۴۰۰) هستند. بعد از این تاریخ، قوانین ممکن است بازبینی شوند؛ پس متقاضیان به اطلاعیه‌های احتمالی جدید باید مراجعه کنند تا از اخبار آگاه شوند.

مسافران دارای گواهینامۀ معتبر Covid اتحادیۀ اروپا (EU Covid certificate) بدون نیاز به قرنطینه می‌توانند وارد نروژ شوند. همچنین، مسافرانی که کاملاً واکسینه یا در شش ‌ماه گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند و مسافران کشورهای مناطق سبز از قرنطینه سفر معاف هستند.

برای سفر به نروژ رنگ کشور مبدئی که متقاضی از آن آمده، تعیین‌کنندۀ قرنطینۀ سفر است. رنگ کشورها طبق میزان ابتلا به کرونا تعیین شده و بر‌اساس رنگ‌ها، قوانین ورود به نروژ متفاوت است. درضمن، احتمال دارد به‌سرعت رنگ کشورها تغییر کند و بالطبع قوانین برای مسافران با مبدأ کشورهای مختلف عوض شود.

دولت نروژ رنگ کشورها را از نظر ابتلا به کرونا سبز، زرد، نارنجی، قرمز، قرمز تیره، بنفش یا خاکستری اعلام کرده است. مسافرانی از کشورهایی با رنگ سبز بدون گذراندن دورۀ قرنطینه می‌توانند وارد نروژ شوند. گفتنی است در کشورهایی با رنگ‌های دیگر باتوجه‌به ‌شدت عفونت، مسافران به‌محض ورود به نروژ باید وارد قرنطینه شوند. درضمن، کشورهایی با بیشترین میزان ابتلا به کرونا در هتل‌های تعیین‌شده باید قرنطینه شوند و حتی اجازۀ قرنطینه خانگی را نخواهند داشت.

مسافرانی که از کشورهایی با رنگ سبز آمده‌اند؛ اما در ده روز گذشته از کشورهایی با رنگ‌های نارنجی، قرمز، خاکستری یا بنفش عبور کرده‌اند، باید ده روز قرنطینه شوند. افزون‌براین، مسافران پس از ورود به نروژ و هفت روز پس از انتقال به قرنطینه، چه قرنطینۀ خانگی و چه قرنطینه در هتل تعیین‌شده، باید آزمایش PCR بدهند.

کودکان و نوجوانان کوچک‌تر از هجده سال سه روز پس از ورود، آزمایش PCR می‌توانند بدهند و درصورت منفی‌بودن نتیجۀ آزمایش، قرنطینه‌شان را پایان دهند. این موضوع دربارۀ مسافرانی نیز صدق می‌کند که دُز اول واکسنشان را تزریق کرده‌اند و بیش از سه هفته از آن زمان گذشته است. ناگفته نماند مسافران غیراروپایی اجازه ندارند از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند و دولت ترتیب انتقال آنان را خواهد داد. هزینۀ اقامت در هتل قرنطینه برای افراد بزرگ‌تر از هجده سال شبی ۵۰۰ کرون و برای کودکان ده تا هجده سال شبی ۲۵۰ کرون و برای کودکان کوچک‌تر از ده سال رایگان خواهد بود.

گواهینامۀ کرونا

دارندگان گواهینامۀ کرونا (COVID-19 Certificate) به نروژ می‌توانند سفر کنند و درصورتی‌که کاملاً واکسینه یا شش ماه پیش به کرونا مبتلا شده باشند، اهمیتی ندارد کشور مبدأ آنان کجا بوده است. آنان ازطریق گواهی دیجیتالی معتبر کرونا پیشینۀ خود را باید ثبت کنند و نیازی نیست قرنطینه شوند و در بدو ورود آزمایش PCR بدهند. گواهینامۀ کرونا ممکن است دیجیتالی باشد یا کاغذی. مسافرانی که تمایل دارند گواهینامۀ دیجیتالشان را دریافت کنند، به وبگاه Helsenorge.no باید مراجعه کنند. آنان ‌هنگام ارائۀ گواهینامه برای مسافرت، از آن می‌توانند اسکرین‌شات بگیرند یا آن را چاپ کنند.

منبع: